2023-10-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Personskyddet
Svårt att se att det finns principiella saker i detta målet som kommer att nå högsta domstolen.

Instämmer. Återstår att se, men hade hovrätten resonerat som Eksjö tingsrätt så hade det nog varit bra om HD hade sneglat lite på det kanske.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Men det handlar väl inte om vad vi tror, eller att hon ljuger om sin historia? Det handlar ju om att det inte kan bevisas bortom rimligt tvivel. Hur skulle det annars fungera om man dömde folk i domstol för att man ”tror” eller ”vet” att det var så?

Det måste ni väl förstå att man måste följa lagar och regler och juridikens gång i en rättegång?
Domstolarna måste döma på ett sådant sätt så att gemene man känner att rättvisa skipas. Om det går att komma undan trots helt uppenbara lögnaktiga historier så måste lagar eller prejudikat ändras. Rättsväsendet är till för de laglydiga och brottsoffren. Om rättsväsendet inte uppfattas ta tillvara deras intressen så är det ett dåligt rättsväsende.

Majas advokat påstod att Toves döda kropp kan ha legat på golvet i det lilla badrum där Maja satt i en halvtimme, utan att Maja såg kroppen. När man hör en sån förklaring och Maja sen släpps då ska man tycka att vi har ett dåligt rättsväsende. Annars vet jag inte vad man har för värderingar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Hon kan få fängelsestraff för tex grov misshandel och liknande straff som man kan få ett datum att inställa sig till,men allra troligast kommer hon behöva sitta 0 dagar till i fängelse tyvärr.

Instämmer helt rätt
Citera
2023-10-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Att se en död kropp på badrumsgolvet gör en ändå inte skyldig till mord.

Exakt. Och dessutom är det inte den tilltalade som har bevisbördan. Den ligger hos åklagaren.
Citera
2023-10-12, 22:54
Medlem
Zigzagzagazoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainjules
Jag förstår inte hur Tingsrätten och Hovrätten kan göra så vitt skilda bedömningar? Eller ah, jag vet ju att Hovrätten ofta friar. Men ändå. Hela tingsrättens bedömning av maja revs ju upp av advokaten. Undrar om hon hade blivit friad i Tingsrätten också med nuvarande advokat.

Rätt enkelt faktiskt.
TR = känslor
HR = Juridik/lagbok.

Nämndemän är ett dåligt system.

För att bli fälld för mord så ska det vara ”utom rimligt tvivel”. I detta fall så är det otroligt svårt att bevisa att Maja varit med eller utfört mordet. Det är åklagarens uppgift att bevisa det.

Sen kan man absolut tycka att om nu Maja är helt oskyldig så varför snackade hon inte i förhören direkt? Ringde polisen? Osv.
Sånt kommer vi nog aldrig veta och alla människor funkar olika.

Maja är stämplad för livet och kommer aldrig kunna leva ett normalt liv. Så tro mig. Fast hon inte blir fälld så kommer hon ha ett helvetet.
Citera
2023-10-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Har du läst vad jag skrev?
Jag kommenterade att hon INTE är friad som folk skriver utan hon är frisläppt i väntan på dom.
Vad är det svåra att fatta?

Hon väntar på dom, vad den blir är det ingen som kan yttra sig om men hon är INTE FRIAD.
Punkt slut.

Nej precis och friad ifrån alla anklagelser lär hon ju inte bli, troligen någon ändrad ubricering och fällande dom.
Citera
2023-10-12, 22:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Men det handlar väl inte om vad vi tror, eller att hon ljuger om sin historia? Det handlar ju om att det inte kan bevisas bortom rimligt tvivel. Hur skulle det annars fungera om man dömde folk i domstol för att man ”tror” eller ”vet” att det var så?

Det måste ni väl förstå att man måste följa lagar och regler och juridikens gång i en rättegång?

Fast nu finns det, säg, 5-10 saker med Maja som är fullständigt orimliga. Som helt enkelt inta stämma om Maja är oskyldig. För det sunda förnuftet betyder det att hon är skyldig. Tyvärr har vi inte förnuft i svenska rättegångar, vi har orimliga beviskrav följt av löjliga straff. Undra på att brottsligheten frodas här.
Citera
2023-10-12, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Nu använder du inte din begränsade hjärnkapacitet? Att titta på en död kropp i 30 minuter uppfyller inte rekvisiten i BrB för mord. Inte ens i närheten. Inte heller att hantera kroppen, elda på den eller liknande. Ett päron blir aldrig ett äpple. Kan du inte skilja på det har du en synnerligen låg IQ...
Vi kan väl avskaffa indiciebevisning och bara gå på tekniska bevis? För om det inte räcker att fälla nån för mord som suttit i samma 3 kvm stora rum som en död människa i 30 min ”utan att se kroppen”, så vet jag inte vad som krävs.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
När Majas advokat inte får Majas försvar att gå ihop annat än genom att påstå att Maja suttit i ett litet badrum i 30 minuter utan att se en död kropp på golvet, då vet man att Maja ljuger.

I ett rättssäkert land hade Majas berättelse bedömts som icke trovärdig och hon hade fått en förklaringsbörda på sig pga att hon ljög om sina förehavanden på en mordplats.

Att hon kan ljuga på det sättet och promenera ut med ett leende ur rättssalen är ett hån mot Toves anhöriga. Att du sitter och försvarar det befäster bara att du är lika rutten.
Så länge Ms utsagor, hur lögnaktiga de än är, inte kan motbevisas på något sätt kan hon heller inte dömas bortom rimligt tvivel.
Jag hade dock inte förväntat mig att hon skulle frias helt från inblandning i mordet.

Att M kanske ljög om att hon sov bevisar inte att hon var behjälplig i badrummet. Hon kan ha varit vaken men ändå inte deltagit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckordie040
Jag kan summorna och ja vet att man sitter 2/3 så faktan talar för sig själv sluta skriv till mig nu de räcker du tror du är något och kunnig, Maja kommer inte sitta mer vi glömmer alla summor, hon är släppt i väntan på dom och har avtjänat de straff om hon får något straff till 98%

Vi hörs den 25e

Alla här inne kan någorlunda summor och att man sitter 2/3 utav straffet om man sköter sig och blir villkorligt frigiven.

Däremot så kan du omöjligt veta vad hovrätten dömer i detta fallet, det är enbart hovrätten som vet.

Du kan ju passa på att läsa FUP till den 25e så att du inser hur mycket fel du har haft ikväll och hur mycket onödigt tjafs du har skapat genom ditt "jag vet mer än dig beteende".
Citera
2023-10-12, 22:58
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
TACK för de orden! Jag känner precis som dig!
Är så fruktansvärt upprörd!
Självklart vet jag att utfallet inte alltid blir som det vore uppenbart pga "bortom rimligt tvivel", bevis osv osv osv....MEN nån måtta får det väl för faaan vara!?! Dock förvånas man inte... det finns ju fler än bara snippa domen" om man säger så som talar för sig själv!
Både Clea, GW, Eriksson och några domare sitter kanske i samma "ordern" som ju tydligen är vanligt också....
Att Majas mobil registrerar hennes ansikte borde ju vara spiken i kistan på ALLT ANNAT om att hon ljuger. Men bra!
Då vet vi nu att man bara behöver säga att man sovit sig igenom ett mord...
Intressant! Mycket intressant!
Jag törs inte säga vad jag tänker.... det tillhör inte min personlighet eller ståndpunkt i känslor för andra människor eller min tanke om rättvisa eller demokrati.... men låt oss säga att jag hoppas på att vissa högre makter gör sig påminda hos Maja.

I Sverige går man inte på känsla. Rätten går på fakta. Att hon blev frikänd nu tyder på en mildare ”dom” och den är ännu inte fasställd.

Absolut inte fälld för mord, men is ff bli fängelse. Dock ej troligt.
Citera
2023-10-12, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
TACK för de orden! Jag känner precis som dig!
Är så fruktansvärt upprörd!
Självklart vet jag att utfallet inte alltid blir som det vore uppenbart pga "bortom rimligt tvivel", bevis osv osv osv....MEN nån måtta får det väl för faaan vara!?! Dock förvånas man inte... det finns ju fler än bara snippa domen" om man säger så som talar för sig själv!
Både Clea, GW, Eriksson och några domare sitter kanske i samma "ordern" som ju tydligen är vanligt också....
Att Majas mobil registrerar hennes ansikte borde ju vara spiken i kistan på ALLT ANNAT om att hon ljuger. Men bra!
Då vet vi nu att man bara behöver säga att man sovit sig igenom ett mord...
Intressant! Mycket intressant!
Jag törs inte säga vad jag tänker.... det tillhör inte min personlighet eller ståndpunkt i känslor för andra människor eller min tanke om rättvisa eller demokrati.... men låt oss säga att jag hoppas på att vissa högre makter gör sig påminda hos Maja.
Det är tur att vi som har lite empati med brottsoffren visar att vi finns, så inte enbart de som har sympati med brottslingarna gör sig hörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in