2023-10-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Eksjö tingsrätts dom på livstids fängelse för Maja är en styggelse för hela rättsväsendet.
3 feta nämndemän utan nån som helst juridisk kompetens o en snurrig domare är så fel ute det går att vara.
Man ger allmänheten och framförallt de anhöriga en förhoppning av att rättvisa har skipats.
Lika lite som nu,fanns det inte bevis som räckte. En helt okunnig tingsrätt. Känslostyrd tingsrätt.
Precis som otroligt många här i tråden. Ingen kunskap om juridik och bevisvärdering.
Låt tingsrätten döma i brottmål upp till 1 års fängelse i straffskalan. Över borde gå direkt till hovrätten.
Med en överklagandeinstans.

Instämmer angående principen om olika val, väldigt mycket pengar sparat om man hade gått till rätt instans direkt.
Att åklagaren gör ett aktivt val vilken rätt han vill föra talan i.
Citera
2023-10-12, 23:28
Avslutad
Vart Maja friad?
Citera
2023-10-12, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Så du menar att Tove förtjänade att bli mördad ? Känner du inte själv att du gör bort dig ?

Ingen förtjänar att bli mördad. Förlåt att jag säger det öppet med din analys är svagbegåvad. Men jag tror inte att hon blev mördad. Det finns i nuläget heller ingen klar bevisning på att hon blev mördad.
Citera
2023-10-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
En sak som är säker är att Maja kommer FRIAS ifrån anklagelserna om mord och livstid.

Till 98% men kan dömas för gravfridsbrott men det straffet har hon redan avtjänat
Citera
2023-10-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Domstolen dömer annorlunda helt enkelt i detta fall än om det varit två karlar.

Här är jag väldigt överens, det är jag övertygad om.
Citera
2023-10-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaktlucas
Vart Maja friad?

Hon är släppt i väntan på dom.

De betyder att hon till 99 procent avtjänat de straffet hon ska dömas till om hon ens döms
Citera
2023-10-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaktlucas
Vart Maja friad?
Hon är inte längre häktad, blev släppt ur häktet idag.
Dom kommer den 25 oktober då får vi besked om hon blir friad eller blir dömd till gravfridsbrott.
Citera
2023-10-12, 23:35
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Eksjö tingsrätts dom på livstids fängelse för Maja är en styggelse för hela rättsväsendet.
3 feta nämndemän utan nån som helst juridisk kompetens o en snurrig domare är så fel ute det går att vara.
Man ger allmänheten och framförallt de anhöriga en förhoppning av att rättvisa har skipats.
Lika lite som nu,fanns det inte bevis som räckte. En helt okunnig tingsrätt. Känslostyrd tingsrätt.
Precis som otroligt många här i tråden. Ingen kunskap om juridik och bevisvärdering.
Låt tingsrätten döma i brottmål upp till 1 års fängelse i straffskalan. Över borde gå direkt till hovrätten.
Med en överklagandeinstans.

Vilken tur att kompetenta jurister som du har koll på läget.
Citera
2023-10-12, 23:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, det här har ju du försvarat hela tiden? Du försvarar kontinuerligt Majas rätt att ljuga för Toves anhöriga, för polisen, för rätten. Du är inte ett dugg upprörd över att Maja ljuger på en mordplats, där en ung tjej mördas. Din inställning är som om Maja ljugit om varför hon var sen till lektionen.
Det var många Du...Du...Du...
Jag kan föra min egen talan och uttrycka både vad jag tänker och vad jag känner, men det är väl inte lika intressant som att klistra på mig något.

Att du bara orkar slösa så mycket energi och känslor på att jag blev förvånad i stället för förbannad över Ms frisläppande begriper jag inte.
Det kan du få förklara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckordie040
Hon är släppt i väntan på dom.

De betyder att hon till 99 procent avtjänat de straffet hon ska dömas till om hon ens döms

Det kan sluta med grova skadestånd till henne för tiden hon satt. Provocerande för offrets anhöriga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckordie040
Oavsett är hon fri, till 99% och avtjänat det och ska troligtvis ha skadestånd med på en slant
Mm, så blir det nog, hennes väninna lär bli dömd iallafall, Johanna Jansson.
Citera
2023-10-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Detta frigivande betyder att det är fritt fram, att hjälpa till och flytta en mördad kropp.

Ja, och att det inte är straff på att ljuga om.det/inte säga något om det, förrän det är ohållbart att tiga. Hade Maja visat ånger/berättat tidigare hade det varit en annan sak. Hon är lika skyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in