2023-10-12, 22:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Hur vet vi att Maja inte medverkade vid mordet? Brist på bevis är inte synonymt med oskyldig.

De allra flesta normala människor anser nog att Mats Alm inte är oskyldig men nog fan blev han inte dömd.

Man kan ju inte döma någon till lagens längsta straff om det är brist på bevis.
Maja är en snällis och Johanna är en dummis. Framgår av FUP.
Senast redigerad av PeterNoster 2023-10-12 kl. 23:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg kommer så småningom att se till att ett skadestånd utbetalas till hans klient på mellan en miljon och upp till 1.500.000 kronor, om hans klient blir helt frikänd vill säga.

Det våras för brottslingen

Mvh/
@JokerMannen

Risken att hon frikänns från allt är minimal med tanke på att hon har erkänt att hon har burit på ett lik och varit med och gömt det samt undanhållit bevis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Jag tror inte hon tänkte alls, oavsett vad som hände i badrummet tror jag Maja var chockad efteråt och bara gjorde som hon blev tillsagd. Tog order som en robot.

Ingen amning hur hon tänkte ja är inte Maja du får skriva till henne och fråga hur hon tänkte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
Horrätten

Kommer väl släppa tjejerna.
Ge dom 2 miljoner kronor

Och så vipps sitter avbetalade horor /advokater med sina arvoden och kan låtsas att Tove inte dog....

Det är väl fantastiskt om man frias för ett brott man inte begått. Det är precis så en rättsstat fungerar. Man låser inte in människor som man inte kan viss begått det som de anklagas för..självklart ska staten betala skadestånd om man felaktigt berövar en människa friheten. Hade inte du velat ha skadestånd om du felaktigt låstes in i ett år?
Citera
2023-10-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ingen av dem la knappt nån energi på konfrontation och det är i ett sådant skede det kan bli svajigt för den åtalade, dvs att det kan leda till förklaringsbörda vid lögner, ändrade påståenden och att det låter skogstokigt.

Maja klarade sig anmärkningsvärt från följdfrågor och likaså hänvisningar till fup för att påvisa att det slirar.

Det enda som kommer slira nu är kopplingen när hon ska fortsätta som tidig körkortsinnehavare.

Snart har hon läst klart gymnasiet också och det är ju positivt då det är något du lyft fram från fup.

Hur hon gör med Pinterest står skrivet i stjärnorna, men det blir säkert nya coola citat där.

Din analys har varit ”intressant”. Men är helt utanför det rättsliga spelet. Försökte kika lite i rapporteringen idag efter sådant du diskuterat och jag förstår din frustration att det inte togs upp där. Min analys lyste med sin närvaro. Och det är det viktiga. Att det blir rätt alltså.

Dagens besked från hovrätten visar hur rättsväsendet funkar. Hade alla varit förankrade i fup hade vi haft anarki i landet. Så dags vända blad för oss som bläddrat i fup ett år nu. Vilken otroligt intressant läsning det varit. Några ser seriemördare, andra ser annat. Sånt är livet.
Citera
2023-10-12, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Vet inte. Hela grejen är sjukt konstig och obekväm. Jag tror absolut inte att Maja har rent mjöl i påsen, men får de inte fast henne så får de inte.
Om de inte får fast en människa som påstår att hon suttit i ett minimalt badrum i 30 min utan att se en död kropp på golvet så har vi för höga krav på bevis. Så enkelt är det.
Citera
Medlem
Jag förstår inte hur Tingsrätten och Hovrätten kan göra så vitt skilda bedömningar? Eller ah, jag vet ju att Hovrätten ofta friar. Men ändå. Hela tingsrättens bedömning av maja revs ju upp av advokaten. Undrar om hon hade blivit friad i Tingsrätten också med nuvarande advokat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Ok och hur många fall har du upplevt som inte är ”friande dommar” när HR ger det utslaget? Eller tjoffsar du om att hon kommer dömmas i HR till 2 år men frigavs pga att häktningen var inräknad i det mm mm Du är oavsett totalt helgalen ute och far i ditt resonemang.

Har du läst vad jag skrev?
Jag kommenterade att hon INTE är friad som folk skriver utan hon är frisläppt i väntan på dom.
Vad är det svåra att fatta?

Hon väntar på dom, vad den blir är det ingen som kan yttra sig om men hon är INTE FRIAD.
Punkt slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainjules
Men om hon blir dömd för gravfridsbrott till 1 års fängelse kan väl riden hon suttit räknas? (ganska exakt ett år) och inget skadestånd betalas ut?

Nej 4 månader får man ett år sitter man 8 månader man räknar av 2/3

Dvs skadestånd för 4 månader
Citera
2023-10-12, 22:46
Medlem
Zigzagzagazoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Misshandel?

Precis. Eftersom hon erkänt misshandel samt gravfridsbrott så är det nog det hon kommer bli dömd för.

Och när man släpps ut i väntan på dom så indikerar det oftast på att hon redan avtjänat sitt straff.
Citera
2023-10-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg kommer så småningom att se till att ett skadestånd utbetalas till hans klient på mellan en miljon och upp till 1.500.000 kronor, om hans klient blir helt frikänd vill säga.

Det våras för brottslingen

Mvh/
@JokerMannen

Mycket bra! Är du empatistörd psykopat? Hade inte du krävt ersättning om du felaktigt låstes in i ett år och fråntogs din frihet?

En försvarares roll är just att se till sin klient. Fantastiskt att en advokat för en gångs skull faktiskt gör skäl för sitt arvode.
Citera
2023-10-12, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagzagazoo
Precis. Eftersom hon erkänt misshandel samt gravfridsbrott så är det nog det hon kommer bli dömd för.

Och när man släpps ut i väntan på dom så indikerar det oftast på att hon redan avtjänat sitt straff.
Precis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in