2023-10-12, 22:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej, jag tycker åklagarna har gjort ett hafsigt och dåligt jobb. Rullman hade tur som fick bägge fällda för mord, särskilt Maja som han inte la nån större möda på. Urdåligt, jag hade varit grymt missnöjd med åklagarens engagemang om jag hade varit anhörig till Tove. Både Maja och Johanna hade kunnat pressas mycket hårdare av såväl förhörsledare som åklagare. Slappt, slött och oengagerat.

Det var vad jag kände också, att det var alldeles för bråttom med tanke på det omfattande materialet. Inte minst mot bakgrund av amerikanska rättegångar jag följt med RIKTIGT skickliga åklagare som håller fantastiska korsförhör som kan vara i flera dagar, istället för att avverka allt på en fiskvart. Men jag sköt undan det med tanke på utfallet och tänkte att de viste vad de gjorde. Men tydligen inte. I Sverige har vi amatörernas afton 7 dar i veckan.

Det är en mörk dag. En jubelåsna till mördare har kommit undan genom att tiga, ljuga och säga "ööö eee jag ööö eee sov" tills ett gäng naiva hovrättsdomare satte henne på fri fot.
Citera
2023-10-12, 22:47
Medlem
Citat:
Om du tror på Majas lögn om att hon sov medan Johanna släpade omkring på ett lik en meter från henne, då har du anledning att stötta domstolens beslut. Om du inte tror på Majas historia, så bör du inse att något är fel i rättsskipningen när hon kommer undan. Du stöttar domstolens beslut, ergo du tror på Maja. Det gör dig till en lättlurad stackare och jag kan inte annat än beklaga.

Men det handlar väl inte om vad vi tror, eller att hon ljuger om sin historia? Det handlar ju om att det inte kan bevisas bortom rimligt tvivel. Hur skulle det annars fungera om man dömde folk i domstol för att man ”tror” eller ”vet” att det var så?

Det måste ni väl förstå att man måste följa lagar och regler och juridikens gång i en rättegång?
Citera
2023-10-12, 22:48
Medlem
Citat:
När Majas advokat inte får Majas försvar att gå ihop annat än genom att påstå att Maja suttit i ett litet badrum i 30 minuter utan att se en död kropp på golvet, då vet man att Maja ljuger.

I ett rättssäkert land hade Majas berättelse bedömts som icke trovärdig och hon hade fått en förklaringsbörda på sig pga att hon ljög om sina förehavanden på en mordplats.

Att hon kan ljuga på det sättet och promenera ut med ett leende ur rättssalen är ett hån mot Toves anhöriga. Att du sitter och försvarar det befäster bara att du är lika rutten.
TACK för de orden! Jag känner precis som dig!
Är så fruktansvärt upprörd!
Självklart vet jag att utfallet inte alltid blir som det vore uppenbart pga "bortom rimligt tvivel", bevis osv osv osv....MEN nån måtta får det väl för faaan vara!?! Dock förvånas man inte... det finns ju fler än bara snippa domen" om man säger så som talar för sig själv!
Både Clea, GW, Eriksson och några domare sitter kanske i samma "ordern" som ju tydligen är vanligt också....
Att Majas mobil registrerar hennes ansikte borde ju vara spiken i kistan på ALLT ANNAT om att hon ljuger. Men bra!
Då vet vi nu att man bara behöver säga att man sovit sig igenom ett mord...
Intressant! Mycket intressant!
Jag törs inte säga vad jag tänker.... det tillhör inte min personlighet eller ståndpunkt i känslor för andra människor eller min tanke om rättvisa eller demokrati.... men låt oss säga att jag hoppas på att vissa högre makter gör sig påminda hos Maja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckordie040
Läs innan till nu noga ok?

Maja kommer inte behöva sitta inne mer de kan ja garantera er, om hon döms för gravfridsbrott till böter endast kommer hon få skadestånd för 1 år då hon suttit häktad. Då får hon ut en 500 000 - 700 000

Döms hon till fängelse i 1 år. Ska hon få skadestånd för 4 månader då man sitter 2/3

Vilket av alla olika scenarion vill du att jag ska läsa innantill? Vilken är din slutgiltiga gissning utav alla scenarion och summor du har fastställt?

För övrigt kan du inte garantera oss någonting, du är inte hovrätten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Detta frigivande betyder att det är fritt fram, att hjälpa till och flytta en mördad kropp.

Men snälla hon kommer ju att dömas för att ha flyttat kroppen. Herregud jag orkar inte läsa här längre, godnatt.
Citera
2023-10-12, 22:49
Medlem
Citat:
Om de inte får fast en människa som påstår att hon suttit i ett minimalt badrum i 30 min utan att se en död kropp på golvet så har vi för höga krav på bevis. Så enkelt är det.

Nu använder du inte din begränsade hjärnkapacitet? Att titta på en död kropp i 30 minuter uppfyller inte rekvisiten i BrB för mord. Inte ens i närheten. Inte heller att hantera kroppen, elda på den eller liknande. Ett päron blir aldrig ett äpple. Kan du inte skilja på det har du en synnerligen låg IQ...
Citera
2023-10-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Har du läst vad jag skrev?
Jag kommenterade att hon INTE är friad som folk skriver utan hon är frisläppt i väntan på dom.
Vad är det svåra att fatta?

Hon väntar på dom, vad den blir är det ingen som kan yttra sig om men hon är INTE FRIAD.
Punkt slut.

🤣 du är mycket aggressiv du när man blir släppt så betyder det att hennes straff redan är avtjänat till 98%
Citera
2023-10-12, 22:50
Bannlyst
Citat:
Har du läst vad jag skrev?
Jag kommenterade att hon INTE är friad som folk skriver utan hon är frisläppt i väntan på dom.
Vad är det svåra att fatta?

Hon väntar på dom, vad den blir är det ingen som kan yttra sig om men hon är INTE FRIAD.
Punkt slut.

Ok my bad. Där är i sak har du rätt.
Citera
2023-10-12, 22:51
Medlem
Citat:
Vilket av alla olika scenarion vill du att jag ska läsa innantill? Vilken är din slutgiltiga gissning utav alla scenarion och summor du har fastställt?

För övrigt kan du inte garantera oss någonting, du är inte hovrätten.

Jag kan summorna och ja vet att man sitter 2/3 så faktan talar för sig själv sluta skriv till mig nu de räcker du tror du är något och kunnig, Maja kommer inte sitta mer vi glömmer alla summor, hon är släppt i väntan på dom och har avtjänat de straff om hon får något straff till 98%

Vi hörs den 25e
Citera
2023-10-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Frågar igen och hoppas på svar från er som har koll....
Innebär Majas friande från häktning att domen blir VAD?
ENBART mild, enbart dömd för gravfridsbrott av normalgraden? Dömd till misshandel? Dråp? Grov misshandel? Vad är kriterierna för att bli släppt från häktet i väntan på domen?

Hon kan få fängelsestraff för tex grov misshandel och liknande straff som man kan få ett datum att inställa sig till,men allra troligast kommer hon behöva sitta 0 dagar till i fängelse tyvärr.
Citera
2023-10-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagzagazoo
Precis. Eftersom hon erkänt misshandel samt gravfridsbrott så är det nog det hon kommer bli dömd för.

Och när man släpps ut i väntan på dom så indikerar det oftast på att hon redan avtjänat sitt straff.

Ursäkta mig, jag har glömt bort en massa märker jag. Är det misshandel på Nöjet som Maja erkänt?
Citera
2023-10-12, 22:53
Medlem
Citat:
Nej och imorgon och nästa dag så har vi fler som ”sover” när nån mördas i deras närhet. Lägger man ifrån sig telefonen så inga steg registreras så kan man påstå att man har sovit. Jag tycker att det känns jättebra att det är så enkelt att komma undan mord. Du med?

Du kan inte ha många universitets poäng i juridik. Ditt sätt att resonera är lika enkelt och enkelspårig som de som påstår att jorden är platt. Världen är inte svart eller vit. Inte heller omständigheter i livet. Inte ens om det är omständigheter som för dig verkar fullständigt omöjliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in