”Det här visar hur läget eskalerar ytterligare när man nu passerar ännu en gräns. Man tränger sig in i en villa och skjuter mot dem man ser.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/O8dllw/skjutning-vastberga-pappa-dod-kvinna-och-barn-vardas
En sak som man slås av är hur lite uppmärksamhet detta dåd får.
Man bryter sig in hos en helt oskyldig familj (av allt att döma) och skjuter pappan och eventuellt även mamman (pratas ju om att det skjutits mot personer i plural). Eftersom barnet är ’skadat’ måste det i vart fall varit vaket. Kan mycket möjligt skjutits även mot barnet.
På många sätt skulle jag säga att detta är ett av de grövsta brotten jag hört talas om i Sverige någonsin. Detta är ju en åtgärd som är ägnad att få personer att agera på ett visst sätt — helt enkelt en ’påverkansåtgärd’. Givet att våldet är så extremt grovt är det svårt att se att många skulle försöka stå emot det. Sen kan naturligtvis ”grovheten” av olika brott diskuteras fram och tillbaka — men när det gäller våld av detta slag har jag svårt att komma på något som ens varit i närheten av detta. När det gäller mordbranden på två kvinnor fanns det åtminstone en gråzon, det hade likaväl kunnat sluta utan någon skadad. Nu sov de tills det var kört (som jag förstått det).
Även mordet på 14-åringen som uppgetts dragit efter en bil är extremt bestialiskt.
ÄNDÅ får man scrolla länge på AB för att hitta någon artikel om saken.
Dessutom — antalet våldsutövare verkar vara väldigt stort. I bakgrunden sitter personer som kan ha väldigt mycket kapital och kan anlita personer de inte har någon direkt kontakt med för dessa brott. Det går alltså inte att ”bura in” alla tänkbara brottslingar likt med ett vanligt ”gäng”.
Jag tror inte att jag är särskilt reaktiv i vanliga fall — men jag tycker det börjar bli dags att fundera på att införa UNDANTAGSTILLSTÅND. Om du kan påverka max 6st vanliga Svenssons — med kända adresser och bred släkt — kommer du aldrig att kunna dömas för brott i Sverige, dvs. en åklagare plus två domare i TR samt tre domare i Hovrätt. Förmodligen räcker det med 2-3 personer.
Vad menar jag med undantagstillstånd? Vi har inget som heter ”Undantagstillstånd” i Sverige, 15 kap. RF om Krig är uddlös. Det Riksdagen måste göra för att snabbt ersätta RF och införa möjlighet att snabbt införa lagar och ordningar som inskränker grundlagsskyddade rättigheter utan ändringar av RF (vilket kräver beslut av två regeringar med mellanliggande val) — vid typ systemhotande brottslighet. Och sedan ytterst ingripande åtgärder.