2023-10-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
@Avel, Greven, Coli, Anedin mfl..... som engagerat oss sen det hände här med seriösa diskussioner...
Hur går era tankar? Orkar inte skrolla igenom alla inlägg med nykomlingar och diverse egoistiska inlägg om man hade rätt o fel?
Är väldigt irriterad och upprörd för Tove och anhöriga.
Alla värme o stöd till Tove med familj.

Jag har kallat rådmannen i Eksjö rådvillig och tyckt att det nog varit lite tunt i bevisningen mot MH. Nu bedömde hovrätten att det var så också. T o m åklagaren signalerade idag var svagheterna i åtalet låg. Det han alltså ärvde i elfte timmen och fick slita fram ny teknisk bevisning som missats och annat.

Så olika kan alltså nästa instans se på samma ärende. Det tillkom lite ny bevisning som jag inte vet om den var avgörande alls, men på det hela så ser det ut som att juridiken lagt sig på en rimligare nivå än i tingsrätten.

Sen att rasism och hot nu flödar i tråden är beklagligt. Den här plattformen är unken. Hat är inte vägen.

Blir skönt att pensionera sig från detta inom några tiotal inlägg.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckordie040
Du sitter och jämför 2 helt olika saker?
Nej, det är exakt samma sak igen. Och det lär bli tre, och fyra och fler. Det är bara att hitta på vilken rövarhistoria som helst, alternativt ”Eh… eh… eh,ja” så går man fri. Räkna med att det kommer snappas upp. Färre och färre anhöriga kommer få svar på vad som hände deras mördade anhöriga när domstolarna belönar uppenbara lögner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Hon kommer frias helt om 2 veckor eftersom hon suttit så länge. galet
Nej så funkar det inte. Bara för att hon suttit av ett straff i häktet försvinner inte domen och hon "frias helt". Hon kan fortfarande dömas, men inte behöva sitta av eventuellt fängelsestraff eftersom hon suttit tiden i häkte.

Vilka bevis finns för att Hellman haft en delaktig roll?

GW måste vara jävla nöjd med sig själv nu eftersom hans track record ofta är typ 1 av 10 allt för ofta men framställer sig själv som extremt kunnig i hur domstolar ska döma jämt Men just i detta fall var han helt övertygad hela tiden verkar det som.
Citera
2023-10-12, 18:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Varför verkar alla villa gulla med Maja? Vid brott där den misstänkta gärningsmannen har ett fagert yttre, kan det ibland vara till dennes fördel vid en om men inte ens det har Maja.
Ja, det kan man undra med tanke på vad som framkommit i fup kring vad hon gjort och hur vedervärdigt ful hon är som person.
Lögnaktig alltså.

Har inte hunnit läsa ikapp dagen men ser att Maja släpptes i väntan på dom.

Hon lär väl knappast ens falla inom ramen för grovt gravfridsbrott heller - trots att hon tydligen tyckte det var bättre att Tove låg och ruttnade bort.

Åtalet höll inte men ingen av ÅK imponerade.
Maja blev knappt konfronterad och hamnade ånyo som skuggfigur bakom Johanna.

Men så är det och det var förväntat att det kunde gå åt exakt vilket håll som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
R.I.P
Tove Tönnies
2001-05-20
2022-10-16

Tänk gärna på
Toves minnesfond hos

FC Vetlanda Dam
Swish 1230263517
märk "Tove" eller via blombergs.se där du även kan tända ett ljus för Tove.
Tack för info. ❤️

Alla mina tankar går till Tove och Toves nära och kära en bister dag som denna.

Ytterligare en svår dag nalkas om några dagar.
Senast redigerad av develi 2023-10-12 kl. 18:53.
Citera
2023-10-12, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har kallat rådmannen i Eksjö rådvillig och tyckt att det nog varit lite tunt i bevisningen mot MH. Nu bedömde hovrätten att det var så också. T o m åklagaren signalerade idag var svagheterna i åtalet låg. Det han alltså ärvde i elfte timmen och fick slita fram ny teknisk bevisning som missats och annat.

Så olika kan alltså nästa instans se på samma ärende. Det tillkom lite ny bevisning som jag inte vet om den var avgörande alls, men på det hela så ser det ut som att juridiken lagt sig på en rimligare nivå än i tingsrätten.

Sen att rasism och hot nu flödar i tråden är beklagligt. Den här plattformen är unken. Hat är inte vägen.

Blir skönt att pensionera sig från detta inom några tiotal inlägg.
Varför vänta?
Citera
2023-10-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så du har varit där och slickat alltså

Det fanns inga bevis emot Maja för mord och allting tydde på att hon berättade sanningen. Till och med åklagaren hjälpte henne på traven under rättegången. Självklart såg domstolen detta och försatte henne på fri fot.

Hur är du så säker på att Maja har berättat sanningen? Som förälder kan man aldrig lita på ens barn Det kan lura en rakt upp i ansiktet om vad för någonting som helst. Tänk om Maja har varit delaktig i mordet på ett eller annat sätt i stället? Det kan också vara så att Maja blev tvingad av Johanna att hjälpa till vid mordet. Annars hade inte Johanna velat fortsätta att vara vän med Maja längre.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-10-12 kl. 19:01.
Citera
2023-10-12, 18:52
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Mats Alm hade en helt sjuk historia och släpptes fri. Majas historia är lika sjuk och dessutom en uppfinning över tid. Hon landade successivt i att hon sovit mer och mer och mer… zzzzz… Det är en uppenbar lögn och när hon kommer undan med det så är det ett underbetyg för svensk rättsskipning.

Anhöriga och brottsoffer ska kunna känna att svenskt rättsväsende står på deras sida och hjälper dem att få upprättelse. Beviskravet ska inte sättas så högt att uppenbart skyldiga mördare kan vandra ut fria. Det är stötande. Det är likadant när man inte sätter upp övervakningskameror av skälet att skydda kriminellas integritet.

Det finns ett problem i Sverige där man sviker brottsoffer och skyddar skyldiga. Med dina inlägg förstår jag att du står på de kriminellas sida.

Det största sveket mot ett brottsoffer är att döma en oskyldig och låta den verkliga förövaren gå fri.
Som det svenska rättsväsendet gjorde i Quickfallen. Alla, Visste att TQ var en massmördare allmänheten, press och polis, Men att man därigenom lät ett antal mördare gå fria har ingen tagit ansvar för.
Citera
2023-10-12, 18:53
Medlem
Jag tycker hela diskussionen med om hon dog av kräkning eller inte är konstig. Om jag knuffar nån som då faller ner 100m och dör så är jag oskyldig då eftersom knuffen inte dödade utan fallet gjorde det?! Eller? Knepigt och dumt, men jag har iofs inte följt med så mycket i detta, jag kanske missar nåt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad gäller Maja, så pratar vi inte om att det är rättssystemets "fel" at hon frias för mord.

Bevisningen saknades.

Sedan kan allt förbättras, och det har förts diskussioner om att indiciefall är svåra att döma, och att det skiljer väldigt mycket på hur man ser på bevsiningen från domstol till domstol.

Det är ett problem, hur man ska värderara bevsining i indiciefall. Det finns ingen ekvation som kan lösa detta på ett enkelt sätt, men det finns olika skolor hur man kan på bästa sätt värdera indicer.

Men att sänka kraven på bevisning, då är man farligt ute.

I dt här fallet kan jag inte se att det råder någon tvekan om att det saknades bevisning.
Jag tycker att Majas sovschema talar emot henne
Jag kan inte se någin logik i hur en domstol kan få det till l trovärdigt
Citera
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Detta är ett bra förstasteg.

Men vi får trots allt hoppas att Johanna döms till ett mildrat straff också. Vad har hon för chanser?
Någon i tråden tror på 4 år i fängelse för Johanna. Hur ska man tolka att Johanna inte släpps på fri for med Maja?

Hoppas nu bara inte att Johanna får livstid och den andre frias. Måste kännas jävligt surt i så fall.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja det var en fördel för Maja att hon fick höras en gång till.
Om denna åklagare hade skött utredningen från början kanske både förundersökningen och åtalet mot Maja sett annorlunda ut.

Nu vet jag inte exakt vad du menar med att det var en fördel för Maja att hon fick höras på nytt.

Jag tänker att om Maja hade varit med om mordet, och ljugit (så mycket som många hävdar att hon gör), så är hon återigen återhållsam.

Hon säger istället att hon har haft mobilen nära sig, istället fär att skylla irån sig och hävda att mobilen varit någon annanstans.

Och hon säger att hon inte minns att hon meckat med mobilen- istället för att säga att hitta på något om att hon gjort det eller det, eller att hon såg Johanna ta mobilen.

Som jag ser det, finns det ingen som är skyldig som ljuger och som ljuger så "futtigt" som Maja då skulle ha gjort.

Inga dödshot, sätter sig själv på mordplatsen...
Citera
2023-10-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Ja - hur vill du ha det 400.000 eller 1 miljon i skadestånd. Maja ska inte gå tomhänt från vad hon blivit anklagad för.
1 miljon är nog det minsta egentligen - tror jag.

Vadå inte gå tomhänt? Hon har hjälpt till att forsla bort liket samt ljugit och försvårat utredningen. Hon ska inte ha en krona och kommer inte att få det heller.

Hur mycket tycker du Toves anhöriga ska ha för lidandet? För att förlora en dotter/sambo och de 17 dagar dom var förtvivlade och letade efter henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in