2023-10-12, 18:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Väldigt tråkiga nyheter.

Ur en faktuell synpunkt är hon lika uppenbart skyldig som Mats Alm. Men som jag har varit inne på har det ur en juridisk synpunkt alltid funnits en klar risk att Maja kommer undan.

Trodde ändå de skulle ta frågan på tillräckligt stort allvar för att inte släppa henne innan dom fallit.

Måste vara fruktansvärt för de anhöriga.

Välkommen till svensk rättvisa.
Citera
Medlem
GW hade rätt! Igen! Heja Maja!
Tänk så mycket hon har att läsa i denna tråd.
Citera
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är nog inte osannolikt att hon gör det (flyttar utomlands) Det hade jag gjort själv om jag varit i hennes situation

Jag med, alternativt hängt mig i skogen.
Citera
2023-10-12, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Nej det kommer hon inte få. Hon kommer förmodligen dömas för gravfridsbrott och den tiden har hon suttit av. Däremot kommer hon bli skadeståndsskyldig gentemot Toves anhöriga för gravfridsbrottet.

suttit för länge = skadestånd
Citera
2023-10-12, 18:28
Avslutad
Citat:
Jag är anhängare av att åklagare leder en förundersökning av ett brott och när åklagaren anser att det finns tillräckliga bevis för att väcka åtal så sker det. Men, jag anser inte att polis och åklagare med automatik har rätt. Varje åtalad har rätt till ett försvar som ska ifrågasätta undersökningen och dess slutsatser. När detta skett så ska en domstol fatta beslut om vilken påföljd dom anser vara lämplig.

Om någon eller båda parter är missnöjd med domstolens slutsats så står det dom fritt att få saken prövad i högre instans.

Jag har svårt att se något fel i detta system. Men du får gärna förklara för mig var i bristerna ligger.

När det gäller Thomas Quick så ledde ett icke fungerande rättssystem till att ett antal verkliga mördare gått fria. Är det bättre?
Du får själv göra värderingen av om svensk sk rättskipning är bra när uppenbart skyldiga mördare inte anses kunna bindas till brottet trots att varenda människa vet att de ljuger. Jag kan lova dig att 95% av svenska folket tycker att det är fel att Mats Alm inte dömdes för Linda Chens mord. Och likadant är det i det här fallet. När folkets uppfattning står så långt ifrån hur domstolarna dömer kan man fråga sig vad som är fel.
Citera
2023-10-12, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Mmmm - Maja blir alltså helt frikänd .. det är vad som kommer hända.
Vaddå helt frikänd? Menar du att hon redan suttit ett år för gravfridsbrott - den enkla.....????
Det är ju omöjligt att hon blir frikänd helt.
Citera
2023-10-12, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Nej - nej - neee
Maja ska åka hem nu.
Maja har ett liv att njuta av.... och minst 400 papp i skadestånd för den tid som hon tvingats vara frihetsberövad.

Varför skulle hon få 400 000 i skadestånd menar du? Hon har ju inte suttit oskyldigt häktad och har även erkänt gravfridsbrottet.
Citera
2023-10-12, 18:30
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandpeople
Och vad fan vet du då? Maja är uppenbarligen skyldig till grovt gravfridsbrott men verkar ju inte att komma dömas till det. Det är fel! Fattar man inte det är man ganska trög.[/b]

Vi vet inte om hon kommer att dömas för det. Att hon släpps tyder på att domstolen inte avser att döma henne till ett längre fängelsestraff än den tid hon redan suttit häktad.

Det är tämligen enfaldigt att påstå att människor man inte känner ät tröga; det faller så lätt tillbaka på en själv
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Vaddå helt frikänd? Menar du att hon redan suttit ett år för gravfridsbrott - den enkla.....????
Det är ju omöjligt att hon blir frikänd helt.

Finns ju en stor risk att hon slipper sitta om hon döms för griftefrid med tanke på hur länge hon var häktad
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Ja en riktigt tung dag för Majahatarklubben.
Kändes som att Gillberg hade en straffspark idag. Kunde inte slutat på nåt annat sätt.
Så många som inte förstod,o inte heller nu förstår att det inte fanns tillräckliga bevis.

Fast största skulden till det är den inkompetenta Tingsrätten som lurade i klubben att Maja var
skyldig. Hoppas dom aldrig någonsin får ett uppdrag igen

Ja, en så inkompetent och biaserad domare som i tingsrätten borde under inga omständigheter få fortsätta sin bana inom rättsvårdande myndigheter.
Citera
2023-10-12, 18:31
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Det här blir bara värre och värre. Lynchmobben går.

Var kommer alla idioter från? Det börjar bli äckligt härinne.
De var så övertygade i sitt hat att de vägrade lyssna på vad "bevisen" verkligen visade (eller rättare sagt inte visade), vi andra skulle minsann få långa näsor när Majas livstidsdom kvarstod, nu har rättsväsendet sagt sitt och de kan inte riktigt acceptera att de haft fel.

Skrämmande läsning när det hotas till höger och vänster om att ta lagen i egna händer m.m

De är inte mycket bättre än Johanna
Citera
2023-10-12, 18:31
Avslutad
Citat:
Det är nog inte osannolikt att hon gör det (flyttar utomlands) Det hade jag gjort själv om jag varit i hennes situation
Mamma och pappa betalar nog ett boende utomlands och ger henne en telefon så de kan hålla koll på mördarns rörelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in