2023-10-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Nu är det ju väldigt få, om ens någon, som faktiskt varmkör en motor.
Därför härrör nog många utav problemen till varmkörningsproblematiken.

”Rusa aldrig en kall motor!”

Faktiskt så varmkör väl i princip alla sina motorer. Det finns inget som säger att detta skall göras med bilen startad ståendes på parkeringen tills motorn är varm, utan det är bara att börja köra direkt men köra lugnt tills motor blivit varm och först då öka på om man behöver.

Att man inte bör eller ska rusa en kall motor handlar i första hand om att inte varva upp den över ca 3000rpm (bensinmotor) och lite lägre för dieselmotor, och inte belasta motorn tungt under uppvärmningen
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2023-10-11 kl. 16:51.
Citera
2023-10-11, 16:09
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Faktiskt så varför väl i princip alla sina motorer. Det finns inget som säger att detta skall göras med bilen startad ståendes på parkeringen tills motorn är varm, utan det är bara att börja köra direkt men köra lugnt tills motor blivit varm och först då öka på om man behöver.

Att man inte bör eller ska rusa en kall motor handlar i första hand om att inte varva upp den över ca 3000rpm (bensinmotor) och lite lägre för dieselmotor, och inte belasta motorn tungt under uppvärmningen

Precis. Kortkörningar där termostaten aldrig hinner öppna, är inte heller så bra.
Citera
2023-10-12, 09:48
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Gud vad det är tröttsamt att se alla dessa förbannade påståenden om VAG från kreti o pleti...

Liksom ni ständigt försvarande skiten.
Citera
2023-10-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Liksom ni ständigt försvarande skiten.

Öh… nej, det är ju det jag inte gör. Däremot försöker jag se nyktert på det och inte enbart svälja vad folk tycker och påstår utan se till verkligheten och seriösa fakta. Det betyder att det helt klart finns vissa saker som VW och VAG haft div problem med, t ex vissa versioner av nån modell av växellåda eller annat, och detta säger jag inget emot utan håller med om. Däremot argumenterar jag emot korkade insinueringar och påståenden om att allt VW är skit och mest står på verkstad och allt liknande gallimatias folk vräker ur sig utan saklig grund.
Citera
2023-10-12, 10:10
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Tydligen kan du inte styrka dina påståenden, eller svara seriöst på mina frågor.

Länken som TS ger i första inlägget funkar inte, så det enda vi har är den ena partens påståenden. Dessa kan vara sprungna ur irritation och okunnighet.

Vilka belägg har du för att alla elektroniska komponenter är av dålig kvalitet…? Och inte skulle vara nog utprovade..?

Biltillverkarna utvecklar sällan några sådana komponenter helt själva, utan vanligen i samarbete med t ex Bosch, och de släpper inte ifrån sig vad skit som helst.

Du påstod nåt om att man inte längre hade mekaniker, bara tekniker. Har du lust att förtydliga det lite…?
Har man en auktoriserad bilverkstad så har man självklart även bilmekaniker med utbildning där, och kan även ha tekniker. En och samma person kan även vara båda rollerna. Och båda används för att åtgärda/laga bilar.

Att det har blivit nåt knas med aktuell bil tråden handlar om är väl självklart, men att detta skulle kunna användas att såga VW och alla deras bilar, eller hela VAG, som vissa försöker, blir bara fånigt.

Men självklart ska VW ha viss kritik för just detta fall med denna bil.

Men alla biltillverkare råkar ut för sådana problembilar där de har svårt att få problemen lösta.

Om länken inte funkar så kan du googla på fallet. Finns fler artiklar om det här ärendet.

Här har du en länk om samma case från Teknikens Värld:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/motorlampan-lyser-volkswagen-har-ingen-losning/

Nej de har inga mekaniker på VW och ja kvalitén är åt helevete kass om de inte kan fixa en av sina nya bilar. De saknar helt enkelt kompetensen och någon annan slutsats kan man inte dra.

I övrigt snyggt inlägg där du försöker redogöra för utveckling av komponenter men glömmer projektering. Projekterar du fordonet illa så spelar det ingen roll vilken tillverkare komponenterna kommer från. Resultatet blir låg kvalité. Glöm inte att det är biltillverkaren som har ansvar för att komponenterna fungerar tillsammans med mjukvaran. Det går inte att lägga över ansvaret på någon annan.

I övrigt låter det som att du köpt en Folka. Folka är tyvärr dåliga idag och lång från den enkla och robusta bilen som de en gång hade. Idag har de skräp som inte är riktigt färdigutvecklat och dåligt projat tillsammans med personal som inte riktigt klarar av att avhjälpa fel.
Citera
2023-10-12, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det kan vara en diesel, och moderna dieslar måste köras långa sträckor för att partikelfiltret ska kunna regenerera sig själv, dvs. bränna bort de fångade partiklarna.
En kompis till mig som är bilexpert hävdar att en modern diesel ska köras minst 3 mil vid varje bilfärd.

Finns kommuner som gjort den stora missen att köpa in dieselbilar till sina hemtjänster. Dessa bilar står ständigt på verkstaden.

Bränns inte partikelfiltret ur så kan i princip hela motorn fyllas av sot.

Kört 2 mil per tillfälle (dvs dagspendling)i många år med min utan problem (dock varvat med längre turer), nu kör jag drygt en mil till jobbet.

Så 3 mil är lite överdrivet, men längre turer än 5-10km behövs då och då, så är det helt klart.
Citera
2023-10-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Om länken inte funkar så kan du googla på fallet. Finns fler artiklar om det här ärendet.

Här har du en länk om samma case från Teknikens Värld:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/motorlampan-lyser-volkswagen-har-ingen-losning/

Nej de har inga mekaniker på VW och ja kvalitén är åt helevete kass om de inte kan fixa en av sina nya bilar. De saknar helt enkelt kompetensen och någon annan slutsats kan man inte dra.

I övrigt snyggt inlägg där du försöker redogöra för utveckling av komponenter men glömmer projektering. Projekterar du fordonet illa så spelar det ingen roll vilken tillverkare komponenterna kommer från. Resultatet blir låg kvalité. Glöm inte att det är biltillverkaren som har ansvar för att komponenterna fungerar tillsammans med mjukvaran. Det går inte att lägga över ansvaret på någon annan.

I övrigt låter det som att du köpt en Folka. Folka är tyvärr dåliga idag och lång från den enkla och robusta bilen som de en gång hade. Idag har de skräp som inte är riktigt färdigutvecklat och dåligt projat tillsammans med personal som inte riktigt klarar av att avhjälpa fel.

Du är uppenbarligen och bevisligen okunnig i ämnet…

Självklart har VW bilmekaniker likväl som tekniker på sina bilverkstäder, och de släpper inte lös okunniga utan relevant utbildning på sina kunders bilar att utföra jobb de inte har kunskaper om.

Alla biltillverkare råkar ut för sk ”problembilar” som deras auktoriserade verkstäder klarar att åtgärda felen på. Därför har biltillverkarna vanligen speciella ”tekniker” som kan ha i uppgift att skickas ut och analysera sådana bilar där verkstäderna går bet. Dessa har tillgång till specialutrustning som verkstäderna inte har tillgång till eller kunskaper om. Dessa tekniker kan alltså felsöka och ev åtgärda på en djupare nivå, och går även de bet vilket händer, så kan det ev beslutas om återköp eller utbyte av hela bilen. Jag vet allt detta för jag har haft sådana bekanta som jobbat med just sådan och åkt land och rike runt för att kolla upp sådana bilar åt tillverkaren, ja även åkt utomlands.

Att det verkar ha blivit knas på bilen tråden handlar om är inget bevis för att det skulle vara fel på alla, eller vara kass kvalitet, på alla bilar från VW. Inte heller nåt bevis för att de inte skulle klara att reparera sina bilar generellt sett, utan bara att de har problem med just denna bil, vilket såklart inte är bra.

Men dagligen så servar och repareras bilar på deras egna och auktoriserade verkstäder, av bilmekaniker, och det går bra.

Självklart är jag medveten om att VW har vissa modeller där de haft ökad felprocent på t ex vissa motorer eller växellådor. Det betyder inte alla alla dessa individer av dessa modeller får dessa problem, då de flesta rullar på ok. Men illa för de som ändå drabbas.

Ja jag har en Passat GTS, den bästa bil jag haft hittills inte ett enda problem att tala om på ca 12000 mil utan bara vanlig service, och jag har en BMW 7-serie, en till BMW, och en Ford, och en ”Fiat” husbil.

Är själv utbildad bilmekaniker och bilelektriker, så helt tappad när det gäller bilar och deras teknik är jag inte.
Citera
2023-10-12, 15:21
Medlem
Citat:

Självklart har VW bilmekaniker likväl som tekniker på sina bilverkstäder, och de släpper inte lös okunniga utan relevant utbildning på sina kunders bilar att utföra jobb de inte har kunskaper om.

Alla biltillverkare råkar ut för sk ”problembilar” som deras auktoriserade verkstäder klarar att åtgärda felen på. Därför har biltillverkarna vanligen speciella ”tekniker” som kan ha i uppgift att skickas ut och analysera sådana bilar där verkstäderna går bet. Dessa har tillgång till specialutrustning som verkstäderna inte har tillgång till eller kunskaper om. Dessa tekniker kan alltså felsöka och ev åtgärda på en djupare nivå, och går även de bet vilket händer, så kan det ev beslutas om återköp eller utbyte av hela bilen. Jag vet allt detta för jag har haft sådana bekanta som jobbat med just sådan och åkt land och rike runt för att kolla upp sådana bilar åt tillverkaren, ja även åkt utomlands.

Att det verkar ha blivit knas på bilen tråden handlar om är inget bevis för att det skulle vara fel på alla, eller vara kass kvalitet, på alla bilar från VW. Inte heller nåt bevis för att de inte skulle klara att reparera sina bilar generellt sett, utan bara att de har problem med just denna bil, vilket såklart inte är bra.

Men dagligen så servar och repareras bilar på deras egna och auktoriserade verkstäder, av bilmekaniker, och det går bra.

Självklart är jag medveten om att VW har vissa modeller där de haft ökad felprocent på t ex vissa motorer eller växellådor. Det betyder inte alla alla dessa individer av dessa modeller får dessa problem, då de flesta rullar på ok. Men illa för de som ändå drabbas.

Ja jag har en Passat GTS, den bästa bil jag haft hittills inte ett enda problem att tala om på ca 12000 mil utan bara vanlig service, och jag har en BMW 7-serie, en till BMW, och en Ford, och en ”Fiat” husbil.

Är själv utbildad bilmekaniker och bilelektriker, så helt tappad när det gäller bilar och deras teknik är jag inte.
SAAB-Kalle från Sötelje?
Citera
2023-10-12, 15:38
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:

Börja med att du gör det stora numret av att du är "utbildad bilmakaniker" en titel du måste vifta med samtidigt som du inte har någon aning om vem du skriver med. Du går korståg för VW´s räkning med diverse personliga angrepp och är fett jävla otrevlig.

Bilproduktion, felfrekvens och TQM verkar du inte ta hänsyn till. Vad vill man åstadkomma med TQM och vad finns de vanliga fallgroparna man vill undvika?
Jo, man vill hålla jämn kvalité på produkterna. En bra tillverkare har inga "måndagsexemplar" eller "problembilar" utan du skall ha koll på i princip allt och om något krånglar så skall du ha klara rutiner för hur du åtgärdar felet.
Att någon råkat få tag på ett bra och felfritt exemplar rättfärdigar inte att det finns andra med problem där ute. Att någon hoppar fram "jag har inget problem med min" betyder fullständigt ingenting inom TQM.
Att du har köpt en Folka och har BMW (grattis du har precis köpt skräp) betyder med andra ord inget.

Att VW inte klarar av en motorlampa som ju inte får lysa vid en besiktning och inte fixar att åtgärda problemet betyder bara att organisationen är genomrutten som inte kan åtgärda en av deras egna produkter. Att du hävdar motsatsen hjälper inte ägaren i artikeln.

Slutligen låt mig dra lite slutsats om dig:
  • Otrevlig jävla bitch som måste sätta dig på andra.
  • Måste hävda sig genom olika dåliga försök till härskartekniker.
  • Undersöker inte huruvida någon kan har en poäng utan är allmänt arrogant.
  • Oförmåga att driva en vettig argumentation utan du orsakar dålig stämning direkt.

Även om du skulle råka har rätt i något påstående så får man ändå kräksmak i munnen av dig och vill inte ha med en sådan skit att göra. Detta handlar inte enbart var du skrivit till mig, utan det är baserat på vad du svarat andra i tråden.
Kort och gott kan du dra åt helvete. Hej då!
Citera
2023-10-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
SAAB-Kalle från Sötelje?

Nej, en norrman, vill inte uppge namnet offentligt
Citera
2023-10-12, 17:57
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ja jag har en Passat GTS, den bästa bil jag haft hittills inte ett enda problem att tala om på ca 12000 mil utan bara vanlig service

Vilken årsmodell (är rätt väsentligt ibland)?

Citat:

Servar du bilen själv, eller lämnar du bort jobbet till andra?
Citera
2023-10-12, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Börja med att du gör det stora numret av att du är "utbildad bilmakaniker" en titel du måste vifta med samtidigt som du inte har någon aning om vem du skriver med. Du går korståg för VW´s räkning med diverse personliga angrepp och är fett jävla otrevlig.

Bilproduktion, felfrekvens och TQM verkar du inte ta hänsyn till. Vad vill man åstadkomma med TQM och vad finns de vanliga fallgroparna man vill undvika?
Jo, man vill hålla jämn kvalité på produkterna. En bra tillverkare har inga "måndagsexemplar" eller "problembilar" utan du skall ha koll på i princip allt och om något krånglar så skall du ha klara rutiner för hur du åtgärdar felet.
Att någon råkat få tag på ett bra och felfritt exemplar rättfärdigar inte att det finns andra med problem där ute. Att någon hoppar fram "jag har inget problem med min" betyder fullständigt ingenting inom TQM.
Att du har köpt en Folka och har BMW (grattis du har precis köpt skräp) betyder med andra ord inget.

Att VW inte klarar av en motorlampa som ju inte får lysa vid en besiktning och inte fixar att åtgärda problemet betyder bara att organisationen är genomrutten som inte kan åtgärda en av deras egna produkter. Att du hävdar motsatsen hjälper inte ägaren i artikeln.

Slutligen låt mig dra lite slutsats om dig:
  • Otrevlig jävla bitch som måste sätta dig på andra.
  • Måste hävda sig genom olika dåliga försök till härskartekniker.
  • Undersöker inte huruvida någon kan har en poäng utan är allmänt arrogant.
  • Oförmåga att driva en vettig argumentation utan du orsakar dålig stämning direkt.

Även om du skulle råka har rätt i något påstående så får man ändå kräksmak i munnen av dig och vill inte ha med en sådan skit att göra. Detta handlar inte enbart var du skrivit till mig, utan det är baserat på vad du svarat andra i tråden.
Kort och gott kan du dra åt helvete. Hej då!

Fast nu var det väl ändå du som gick i taket och blev väldigt otrevlig med att dra till med sociopat om mig, för att du blev sur för att jag menade att du var okunnig i ämnet…. Vilket ord tycker du är fulast att kalla någon…? Sociopat eller okunnig…?

Att du sen brer ut dig med en massa fler påståenden som tydligt visar att du faktiskt inte har kunskaper i ämnet, och inte tål sakliga motargument, är inte mitt fel.

Bara kraftigt biasskadade fördomsfulla och okunniga påstår att BMW och VW är skräp, för bevisligen är det inte det då de legat i topp i sina respektive segment och kundgrupper i många många år.

Du kommer dragandes med utopier när du påstår att en bra tillverkare inte har ”måndagsexemplar”. Fakta är att alla biltillverkare oavsett pris har bilar som inte är felfria och som behöver åtgärder. Ju färre desto bättre såklart, men alla har sådana bilar. Och alla tillverkare har rutiner för hur sådant ska hanteras och åtgärdas, och i de flesta fall löser man problemen fort. Men, alla råkar också ibland ut för svåra fall där man helt enkelt kan gå bet och det kan bli tal om inlösen och byte av hela bilen. Enstaka sådana fall betyder INTE att hela organisationen är genomrutten. Det visar bara hur okunnig du är när du generaliserar så grovt och drar hela VW över en kam.

Jag vet såklart inte vem jag diskuterar med, utan utgår endast från hur du diskuterar, vilka argument och påståenden du kommer med.

Du vet inte heller vem du diskuterar med, men jag kan upplysa dig om att jag under många år haft kontakter inom en rad biltillverkares utvecklingsavdelningar, Volvo, Saab, BMW, VW, SEAT, Renault, Alfa Romeo, AMG, Koenigsegg t ex. Och i flera fall deras respektive tävlingsavdelningar för t ex DTM, STCC, F1.
Folk som jobbat i Ricardo, AVL, Solution F, Kuster Motoren AG, Lehmann Motorentechnik m fl, och personligen gästat deras anläggningar i flera fall och även kört tävlingsmotorer i testcell hos ett par av dem.

Så igen, jag är inte novis på ämnet och har nog haft en del info och diskussioner genom åren om tekniken och kvalitet på delar och bilar med alla dessa kontakter ovan.

Jag går heller inget korståg för VW för jag håller ju med om att de bitvis haft ökade problem med vissa bilars komponenter, som t ex vissa versioner av de tidigare DSG-lådorna och med vissa TFSI-motorer. Det jag argumenterar mot är de korkade generaliseringarna vissa kastar fram i sina påståenden, som att allt VW är skräp, BMW är skräp etc etc. Helt utan minsta nyansering eller seriösa fakta som styrker det, utan bara egna fördomar bias och subjetivt tyckande.

Jag har heller inte påstått att det skulle bevisa nåt att att jag har en problemfri VW, annat än att det visar att det faktiskt finns sådana.

Här kan jag visa dig att VW och BMW ligger på ca 80% nöjda kunder i USA

https://www.statista.com/statistics/728860/consumer-satisfaction-in-us-vw/

https://www.statista.com/statistics/728585/consumer-satisfaction-in-us-bmw/

Kan du visa oss seriös statistik på det du påstår om VW och BMW att de bara är skräp…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in