2023-10-12, 12:22
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eh, detta är ett stycke från Majas sista förhör, eh!

Vilken insikt hon besitter! Eh!

M: Ja. Eh, eh, jo pappa väcker mig, eh, sen då på förmiddagen. Eh, och jag tar upp min
telefon och ser att Albin har skrivit till mig på snap tidigare på morgonen. Eh, och han frågar
då om Tove är med mig och Johanna. Eh, och jag skriver då att nej hon är, eh, eh, ja att hon
åkte hem och, alltså antingen så tänkte jag eller så skrev jag liksom, eh, eh, det att ja men det
att han skulle ha skjutsat hem Tove där på natten men sen så, jag kom ju på sen att det var, ja
det var ju inte så att han, han gjorde det, eh,
men han frågar om, eh, Toves cykel är kvar
utanför Johannas lägenhet och jag svarar att jag tror det och så där. Eh, sen så, eh, går jag
upp, eh, och käkar mat och så där och så tar jag upp mobilen igen och sen ser jag att, eh,

Eh, poetiskt och stämningsfullt, eh.
Talets gåva har hon definitivt. Eh.
Citera
2023-10-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Lakanet låg i en låda under sängen som behövdes dras ut för att kunna hämta lakanet. I sängen påstår Maja att hon låg. Johanna har alltså dragit ut lådor under sängen utan att Maja märkt nåt, och dessutom varit så nära Majas telefon att hon kunnat låsa upp den med sitt ansikte??!?

Vilken medicin går du på? Dosen är uppenbarligen inte stark nog!!!!

Johanna säger att hon hämtar lakanet mycket senare och Maja är vaken.

Var det dessutom inte så att nån tryckte på nån knapp precis innan telefonen upptäckte ett delvist täckt ansikte?
Citera
2023-10-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigisimund
Sitter verkligen folk och diskuterar om en skärm gjord av trä och ett draperi skulle vara ljudisolerande och att det är möjligt att Maja inte vaknade av allt oljud när någon håller på att dödas? Jag hör min granne nysa för helvete och det är betong emellan oss. Om inte Maja har narkolepsi, så är det omöjligt för henne att inte ha ”vaknat” av allt tumult. Det är en sovalkov inte ett skyddsrum.

Ja och det att hon har add , då brukar man även oftast vara ännu mer känslig för att ta in ” energier / känslor / ljud ” när nåt inte är som det ska . Man brukar även ha väldigt svårt att somna om man känner av oro / undertryckt outallad ilska i rummet . Även T inte lyckases få ur sig något skrik - så snälla någon , hon måste ha hört alla andra ljud som hon inte kan ha kopplat till nåt normalt . Så nej jag tror inte att hon sov i godan ro .
Citera
2023-10-12, 12:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Ja det är så mycket i JJs bekännelse som kan ifrågasättas.

Om nu JJ trodde att Maja berättat ALLT (även mordet) och JJ kände sig tvungen berätta sanningen:

Varför sa hon då att allt hände under uppvisningen av lägenheten direkt när de kommit hem? (alla "bevis" som finns tyder på att det hände när grannen hörde dunsen, runt 02:30ish)

Varför sa hon att strypningen bara var i ca 10 sek? (flera rättsläkare tror mer på ett långdraget strypande)

Om nu Maja var med och hade berättat allt så borde ju JJ inte ljuga om starttid och hur länge stryptaget höll i. För Johanna vet ju då att Maja säkerligen sagt som det var.
Synnerligen logiskt resonemang av dig med en hög föreställningsförmåga som inkluderar både M:s och J:s perspektiv vid en viss tidpunkt i utredningen.
Citat:
Så ska Johannas story stämma så måste mordet ha hänt i direkt anslutning med rundvisningen när de precis kommit hem och stryptaget varat i ca 10 sek. Men vilka bevis finns det för det?

Däremot, om Maja INTE var med så kan inte Maja vittna om detaljer, Johanna vet att Maja var full, trött och gick o la sig.

Skulle verkligen Johanna våga ljuga om sånt om Maja verkligen varit med?
Att ljuga in Maja i det hela ger Johanna hämnd mot en tjallare ("bästa hämnden mot en x vän"), Johanna blir inte ensam ansvarig för det hela OCH Maja kan inte vittna om vad som verkligen hände inne på toaletten.
Fortsatt väl resonerat; M kan aldrig motsäga de påstådda 10 sekunderna heller om hon aldrig deltog i badrummet. Annars hade J riskerat att M:s återgivning av förloppet hade styrkt att det var frågan om ett mord och inte en olycka.

Om M hade deltagit så hade J hållit sig till sanningen, både i fråga om tidsaxeln och det korta strypgreppet.

Däremot, gällande strypgreppet, så bedömer samtliga rättsläkare att T bör ha blivit medvetslös inom kort pga av strypgreppet (även om de kan ses uttrycka sig mer eller mindre tydligt), så där har vi nog svaret på de 10 sekunderna, det är här som T eventuellt mister förmågan att försvara sig. Alltmedan J sitter ovanpå buken och hindrar andningsmekanismen samtidigt som hon lägger ut sina ben över T:s armar så att mjukdelsblödningar uppstår på armbågarna.

Vad som också nämns är faktorer som medvetandepåverkan, medvetslöshet och alkoholpåverkan, förutom trycket över diafragma.
Citera
2023-10-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Tror livstid för johanna men tror de kan bli ändring för maja även om hon också ska ha livstid..

Tror på livstid för båda..
Citera
2023-10-12, 12:33
Avslutad
Citat:
Var det dessutom inte så att nån tryckte på nån knapp precis innan telefonen upptäckte ett delvist täckt ansikte?
Jo, det med. Och detta i det otroligt trånga utrymmet i sovalkoven. Är det 25 cm på var sida sängen? Man kan inte ens stå vid sidan av sängen. Ormmänniskan Johanna ålar sig upp från fotänden av sängen där hon dragit ut sänglådan, för att kunna trycka på Majas telefon och träffa Majas telefon med sitt ansikte.

Det är helt otroligt hur vissa hellre väljer att tro att Johanna har härjat med telefoner, sänglådor och lik i Majas omedelbara närhet utan att Maja har märkt något än att helt enkelt bara acceptera den enklaste förklaringen - Maja var vaken.
Citera
2023-10-12, 12:35
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Jag har ett svagt minne av att Tove hade ringt hennes pojkvän när hon var hemma hos Johanna och sagt att hon var inne i toaletten livrädd och att Johanna och Maja var utanför.
Inget har nämnts om detta under rättegången, minns jag fel?
nej det var en helt annan händelse långt tidigare, när Tove ringt sin fotbollstränare
Citera
2023-10-12, 12:40
Medlem
Citat:

Det finns inte med i protokoll.

Men antingen så väcks iPhonen av att den lyfts upp från stillaliggande eller så trycker man på sidoknappen eller skärmen. Volymknappen aktiverar normalt inte skärmen.

Från loggarna kan man få ut vilken knapp som tryckts på och finns inget sånt i "halvleksanalysprotokollet" så bör de inte hittat en aktivering med knapp m a o. Den har vidrörts eller lyfts upp.
Citera
2023-10-12, 12:42
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Lakanet låg i en låda under sängen som behövdes dras ut för att kunna hämta lakanet. I sängen påstår Maja att hon låg. Johanna har alltså dragit ut lådor under sängen utan att Maja märkt nåt, och dessutom varit så nära Majas telefon att hon kunnat låsa upp den med sitt ansikte??!?

Vilken medicin går du på? Dosen är uppenbarligen inte stark nog!!!!

Johanna säger att hon hämtar lakanet mycket senare och Maja är vaken.

Men hur var det nu? Köpte hon inte lakan?
Citera
2023-10-12, 12:44
Medlem
Citat:
Jo, det med. Och detta i det otroligt trånga utrymmet i sovalkoven. Är det 25 cm på var sida sängen? Man kan inte ens stå vid sidan av sängen. Ormmänniskan Johanna ålar sig upp från fotänden av sängen där hon dragit ut sänglådan, för att kunna trycka på Majas telefon och träffa Majas telefon med sitt ansikte.

Det är helt otroligt hur vissa hellre väljer att tro att Johanna har härjat med telefoner, sänglådor och lik i Majas omedelbara närhet utan att Maja har märkt något än att helt enkelt bara acceptera den enklaste förklaringen - Maja var vaken.

Advokat AH verkar mer inne på att JJ skulle ha tagit lakanet från sängen?

"– Nu ska ni höra varför Maja inte är tillförlitlig. Hon säger att Johanna kom till henne och säger att Johanna behöver hjälp. Sedan ser hon Tove i ett lakan. Det betyder ju att Maja omöjligt kan ha sovit när de tagit lakanet från sängen."

För han syftar väl på att MH skulle ha legat på ett lakan som nu är borta?
Citera
2023-10-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Ja det är så mycket i JJs bekännelse som kan ifrågasättas.

Om nu JJ trodde att Maja berättat ALLT (även mordet) och JJ kände sig tvungen berätta sanningen:

Varför sa hon då att allt hände under uppvisningen av lägenheten direkt när de kommit hem? (alla "bevis" som finns tyder på att det hände när grannen hörde dunsen, runt 02:30ish)

Varför sa hon att strypningen bara var i ca 10 sek? (flera rättsläkare tror mer på ett långdraget strypande)

Om nu Maja var med och hade berättat allt så borde ju JJ inte ljuga om starttid och hur länge stryptaget höll i. För Johanna vet ju då att Maja säkerligen sagt som det var.

Så ska Johannas story stämma så måste mordet ha hänt i direkt anslutning med rundvisningen när de precis kommit hem och stryptaget varat i ca 10 sek. Men vilka bevis finns det för det?

Däremot, om Maja INTE var med så kan inte Maja vittna om detaljer, Johanna vet att Maja var full, trött och gick o la sig.

Skulle verkligen Johanna våga ljuga om sånt om Maja verkligen varit med?
Att ljuga in Maja i det hela ger Johanna hämnd mot en tjallare ("bästa hämnden mot en x vän"), Johanna blir inte ensam ansvarig för det hela OCH Maja kan inte vittna om vad som verkligen hände inne på toaletten.

Många bra poänger i ditt inlägg! T ex denna:

Varför sa hon då att allt hände under uppvisningen av lägenheten direkt när de kommit hem?
Citera
2023-10-12, 12:46
Medlem
Citat:

Ja, och då ålar sig förbi dessa lådor fulla med saker som stod på sängen. Man får iaf ge tummen upp för alla dessa kreativa förslag som ska friskriva Maja från ansvar. Minns jag rätt föreslogs det att granbarren friluftsmänniskan M lämnade ifrån sig inte alls kom från granskogen hon precis varit i med sin fuskpäls, utan från släktingens julgran 8 månader tidigare.

Får lite Mats Alm vibbar, man blir orolig att bevisen inte ska räcka hela vägen trots att det inte finns några frågetecken, om sunt förnuft och logiskt tänkande får bestämma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in