2023-10-12, 12:00
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Bra slutpläderingar av åklagaren och målsägandebiträdena.
Inga reaktioner Johanna och Maja under slutanförandena.
Åklagaren håller jag inte helt med om men målsägarbiträdena skötte sitt jobb alldeles galant tycker jag.
Nu får vi se efter lunch vad CS och PG har att säga
Citera
2023-10-12, 12:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Motivering tack! Eller har du press bedömt?

Har du läst fup?

Å du tror att rätten har läst FUP?
Citera
2023-10-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det är väl självklart att M var vaken? Hur fan kan man logga in på en mobil med ansiktsigenkänning om man ligger och sover? Fullständigt nonsens. Hennes påstående om att hon sov är en dålig lögn som ingen kan tro på.

Jag är själv av den uppfattningen att Maja har varit delaktig i mordet på Tove.

Men bevisningen är byggd på indicier och en kedja av handlingar som Maja utförde före mordet och efter samt Johannas erkännande där Johanna binder Maja till mordet på Tove.

Det hade varit mycket bättre läge om man kunnat fastslå att Maja inte sov som Maja står fast vid.

Jag tycker att åklagarsidan och målsägarbiträdena har gjort en bra framställan vi får se vad Majas och Johannas försvarare lyckas med.

Att ha rätt är tyvärr inte det samma som att få rätt.
Citera
2023-10-12, 12:02
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, och därför inledde hon med att sänka M:s trovärdighet genom att hävda att överfallet inleddes inom några minuter. M var vaken och J satt aldrig med T i köket.
Ja det är så mycket i JJs bekännelse som kan ifrågasättas.

Om nu JJ trodde att Maja berättat ALLT (även mordet) och JJ kände sig tvungen berätta sanningen:

Varför sa hon då att allt hände under uppvisningen av lägenheten direkt när de kommit hem? (alla "bevis" som finns tyder på att det hände när grannen hörde dunsen, runt 02:30ish)

Varför sa hon att strypningen bara var i ca 10 sek? (flera rättsläkare tror mer på ett långdraget strypande)

Om nu Maja var med och hade berättat allt så borde ju JJ inte ljuga om starttid och hur länge stryptaget höll i. För Johanna vet ju då att Maja säkerligen sagt som det var.

Så ska Johannas story stämma så måste mordet ha hänt i direkt anslutning med rundvisningen när de precis kommit hem och stryptaget varat i ca 10 sek. Men vilka bevis finns det för det?

Däremot, om Maja INTE var med så kan inte Maja vittna om detaljer, Johanna vet att Maja var full, trött och gick o la sig.

Skulle verkligen Johanna våga ljuga om sånt om Maja verkligen varit med?
Att ljuga in Maja i det hela ger Johanna hämnd mot en tjallare ("bästa hämnden mot en x vän"), Johanna blir inte ensam ansvarig för det hela OCH Maja kan inte vittna om vad som verkligen hände inne på toaletten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hon låg i sängen med mobilen intill sig? Delvis registrering av ett ansikte kl 02:33.

Hon uppger att hon går tillbaka till sängen för att plocka upp sin mobil kl 02:43, efter att ha mött en påklädd J ute i hallen. På väg ut.

Hur går det ihop med att vad Maja säger i sista förhöret, att M säger till J att hon är hungrig och vill ha mat, varpå J beger sig mot McD och därefter träffar på grannen.

Jag menar att här säger ju M att hon stött på J i hallen påklädd!
Citera
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Åklagarens slutplädering
Så här säger P4 Jönköping "Det är tydligt att åklagaren tycker att 19-åringens delaktighet och uppsåt är mycket svårare att bedöma än när det gäller 20-åringen."

Men snälla! Det är en pressbedömning, de i praktiken citerar GW! Vilket ibland bara vore vara tyst.
Om man ör en srarkt inflytelserik personlighet så är det väldigt lätt att undermedvetet uppfånga och processa.
Det funkar att plantera omedvetet i psyket.
Citera
2023-10-12, 12:03
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det är väl självklart att M var vaken? Hur fan kan man logga in på en mobil med ansiktsigenkänning om man ligger och sover? Fullständigt nonsens. Hennes påstående om att hon sov är en dålig lögn som ingen kan tro på.

Eftersom mobilen inte kände igen ansikten kan man tänka sig att det inte var Majas ansikte den såg. Det kan ha varit Johanna, som kom in för att hämta ett lakan. Det har Johanna själv berättat att hon hämtade ifrån sovalkoven.
Citera
2023-10-12, 12:04
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Eh, detta är ett stycke från Majas sista förhör, eh!

Vilken insikt hon besitter! Eh!

M: Ja. Eh, eh, jo pappa väcker mig, eh, sen då på förmiddagen. Eh, och jag tar upp min
telefon och ser att Albin har skrivit till mig på snap tidigare på morgonen. Eh, och han frågar
då om Tove är med mig och Johanna. Eh, och jag skriver då att nej hon är, eh, eh, ja att hon
åkte hem och, alltså antingen så tänkte jag eller så skrev jag liksom, eh, eh, det att ja men det
att han skulle ha skjutsat hem Tove där på natten men sen så, jag kom ju på sen att det var, ja
det var ju inte så att han, han gjorde det, eh,
men han frågar om, eh, Toves cykel är kvar
utanför Johannas lägenhet och jag svarar att jag tror det och så där. Eh, sen så, eh, går jag
upp, eh, och käkar mat och så där och så tar jag upp mobilen igen och sen ser jag att, eh,

Detta med ehhh hela tiden! Ger mig vibes av hålla tråden i efterkonstruktion
Och det är super irriterande
Citera
2023-10-12, 12:05
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Å du tror att rätten har läst FUP?

Jag pratar med lutfisken inte rätten 🫨
Citera
2023-10-12, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Eftersom mobilen inte kände igen ansikten kan man tänka sig att det inte var Majas ansikte den såg. Det kan ha varit Johanna, som kom in för att hämta ett lakan. Det har Johanna själv berättat att hon hämtade ifrån sovalkoven.

Snacka om att hitta orimliga förklaringar till allt. Det blir bara löjligt!
Citera
2023-10-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigisimund
Sitter verkligen folk och diskuterar om en skärm gjord av trä och ett draperi skulle vara ljudisolerande och att det är möjligt att Maja inte vaknade av allt oljud när någon håller på att dödas? Jag hör min granne nysa för helvete och det är betong emellan oss. Om inte Maja har narkolepsi, så är det omöjligt för henne att inte ha ”vaknat” av allt tumult. Det är en sovalkov inte ett skyddsrum.
Glöm inte det ljudisolerande pianot! Eller jag antar att Avel redan påmint dig om det vid det här laget..
Citera
2023-10-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag pratar med lutfisken inte rätten 🫨

Jag har läst fup och är övertygad om att Maja är skyldig.
Tror inte HR kommer göra samma bedömning
Vi får se sen om jag har fel eller rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in