2023-10-12, 11:22
Medlem
Bra slutpläderingar av åklagaren och målsägandebiträdena.
Inga reaktioner Johanna och Maja under slutanförandena.
Citera
2023-10-12, 11:25
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Den äldre har varit den drivande kraften, och varit hämndlysten. Branden, låttexten. Så när den äldre trodde att den yngre hade börjat snacka i förhör, kanske för att polisen antytt det (förhörsteknik) ville den äldre sätta dit den yngre och hittade på att den yngre höll fast Toves armar medan offret i själva verket kunde varit medvetslös eller i försvarslöst tillstånd efter fallet.

Ja, Strulman litade alldeles för mycket på en manipulativ människa som fick den yngre att bli medhjälpare av rädsla.
exakt så har jag och många andra tänkt enda sen FUP släpptes.

Jag har svårt att tro att Majas dom står fast.
Citera
2023-10-12, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Jag tror inte advokater sitter och diskuterar upplägg och taktik på det sättet. I så fall är man ju en maffia-advokat.

Johanna har nämnt Majas inblandning därför att hon tror att det är till hennes fördel att själv inte bära hela skulden. Det är helt naturligt, det skulle vem som helst ha gjort. På samma sätt som ett barn på skolgården - "men han var också med på det".

Däremot har Maja varit närvarande och naturligtvis klarvaken när Tove mördades. J kan ha tagit initiativet, det är till och med troligt, men båda har mördat offret gemensamt och i samförstånd.
Om Maja inte höll i Toves armar så måste Johanna ha förstått att Maja inte skulle hitta på det spontant. Deras berättelser skulle alltså skilja sig åt. På vilket sätt skulle Johanna gynnas av att lämna en berättelse som direkt skulle ifrågasättas pga att den inte stämde med hennes medåtalades berättelse? Johanna får ju direkt problem med att ”sälja in” berättelsen till förhörsledarna. Hon har tidigare under häktningstiden försökt sälja in en berättelse att hon och Maja var på en ”haschkakeresa” under natten, men fått backa på den då förhörsledarna har informerat om att Maja inte styrker den resan. Johanna har alltså redan beslagits med lögn pga att hennes berättelse inte stämde med Majas. Nu skulle hon alltså direkt gå vidare i det spåret och skapa en ny berättelse där hennes uppgifter skiljer sig från Majas?
Citera
2023-10-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Exakt och vårdslöst hantering av död-person är även det en grej.

Precis . Hade det varit en olycka så hade inte Ts kropp haft alla dessa skador . Varken J eller M bar henne försiktigt .
Citera
2023-10-12, 11:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Den äldre har varit den drivande kraften, och varit hämndlysten. Branden, låttexten. Så när den äldre trodde att den yngre hade börjat snacka i förhör, kanske för att polisen antytt det (förhörsteknik) ville den äldre sätta dit den yngre och hittade på att den yngre höll fast Toves armar medan offret i själva verket kunde varit medvetslös eller i försvarslöst tillstånd efter fallet.

Ja, Strulman litade alldeles för mycket på en manipulativ människa som fick den yngre att bli medhjälpare av rädsla.
Ja, och därför inledde hon med att sänka M:s trovärdighet genom att hävda att överfallet inleddes inom några minuter. M var vaken och J satt aldrig med T i köket.
Citera
2023-10-12, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, och därför inledde hon med att sänka M:s trovärdighet genom att hävda att överfallet inleddes inom några minuter. M var vaken och J satt aldrig med T i köket.
Varför la hon inte en större del av skulden på Maja om hon var hämndlysten?
Citera
2023-10-12, 11:49
Medlem
Benny98s avatar
Citat:

Det är väl självklart att M var vaken? Hur fan kan man logga in på en mobil med ansiktsigenkänning om man ligger och sover? Fullständigt nonsens. Hennes påstående om att hon sov är en dålig lögn som ingen kan tro på.
Citera
2023-10-12, 11:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det är väl självklart att M var vaken? Hur fan kan man logga in på en mobil med ansiktsigenkänning om man ligger och sover? Fullständigt nonsens. Hennes påstående om att hon sov är en dålig lögn som ingen kan tro på.
Hon låg i sängen med mobilen intill sig? Delvis registrering av ett ansikte kl 02:33.

Hon uppger att hon går tillbaka till sängen för att plocka upp sin mobil kl 02:43, efter att ha mött en påklädd J ute i hallen. På väg ut.
Citera
2023-10-12, 11:57
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Maja skulle kunna bli släppt redan idag.

Motivering tack! Eller har du press bedömt?

Har du läst fup?
Senast redigerad av Willow1 2023-10-12 kl. 11:59.
Citera
2023-10-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Motivering tack! Eller har du press bedömt?

Åklagarens slutplädering
Så här säger P4 Jönköping "Det är tydligt att åklagaren tycker att 19-åringens delaktighet och uppsåt är mycket svårare att bedöma än när det gäller 20-åringen."
Citera
2023-10-12, 12:00
Medlem
Eh, detta är ett stycke från Majas sista förhör, eh!

Vilken insikt hon besitter! Eh!

M: Ja. Eh, eh, jo pappa väcker mig, eh, sen då på förmiddagen. Eh, och jag tar upp min
telefon och ser att Albin har skrivit till mig på snap tidigare på morgonen. Eh, och han frågar
då om Tove är med mig och Johanna. Eh, och jag skriver då att nej hon är, eh, eh, ja att hon
åkte hem och, alltså antingen så tänkte jag eller så skrev jag liksom, eh, eh, det att ja men det
att han skulle ha skjutsat hem Tove där på natten men sen så, jag kom ju på sen att det var, ja
det var ju inte så att han, han gjorde det, eh,
men han frågar om, eh, Toves cykel är kvar
utanför Johannas lägenhet och jag svarar att jag tror det och så där. Eh, sen så, eh, går jag
upp, eh, och käkar mat och så där och så tar jag upp mobilen igen och sen ser jag att, eh,
Citera
2023-10-12, 12:00
Medlem
Citat:

Och dessutom kommer Johanna på idén att Tove liggandes på rygg (på golvet) med Johanna över sig lyfter upp sina händer för att tag om Johannas hals (det fanns inga märken på Johannas hals). Och just där dyker Maja upp och tar bort Toves händer. Varför tog Johanna inte bort händerna själv i så fall? Sedan ska M enligt Johadma sittandes på höger sida om Tove tryckt ned båda armarna fast Johannas satt i vägen. It does not add up. Hoppas Gillberg påpekar detta.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-12 kl. 12:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in