2023-10-12, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag tycker att det är bra att åklagaren nämner det, J:s förmodade okunskap i rättsliga frågor, för man kan inte diskutera utifrån att J aldrig skulle dra in M i sin story pga att det gör brottet allvarligare.

Det är brist på föreställningsförmåga helt enkelt att utgå från att J - en 20-åring utan utbildning inom området - har full koll på juridik.
Det är ingen som har utgått från det. Däremot har hon ett juridiskt biträde som har full koll och kan informera henne. De har rådgjort innan Johanna erkände. Självklart har juristen förklarat för Johanna vilka omständigheter som är försvårande för henne, liksom vilka omständigheter som kan vara förmildrade. Var det inte du som spekulerade i att Clea coachat Johanna till att styra det mot olyckshändelse? Varför skulle då inte Clea förklarat vad ”två mot en” betyder?
Citera
2023-10-12, 11:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag tänkte på det när åklagaren sa det där med armarna, har HD tillgång till det rättsläkaren sa i tingsrätten? att det det var liten sannolikhet att de uppkommit av att Maja hållit i armarna?
Förhoppningsvis tar hennes advokat upp det. Inkom ju dessutom ett förtydligande av AL angående just den biten, för den är viktig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Då borde man ha målat ”väggen” åtmonstone åt ena hållet. Det är mycket mindre jobb och billigare att rolla en enkel skivvägg än att sy två draperier och montera två takskenor. Jag tror att det är en vertikal regel vid sidan och en horisontell list vid golvet men att draperiet är det som fyller upp ”väggen”.

Haha.. Du som varit juridiskt bevandrad och kunnig i rättsfall är nu byggtekniks rådgivare.

Du vet sannolikt nu att Maja kommer gå hem i eftermiddag. Surt sa räven...

Hur längst straffet blir för Johanna återstår att se. Förhoppningsvis håller livstid även här i H R. Men är lite tveksam till det.
Citera
Medlem
Citat:
Då borde man ha målat ”väggen” åtmonstone åt ena hållet. Det är mycket mindre jobb och billigare att rolla en enkel skivvägg än att sy två draperier och montera två takskenor. Jag tror att det är en vertikal regel vid sidan och en horisontell list vid golvet men att draperiet är det som fyller upp ”väggen”.

Det är inritat som en vägg på teknikernas planlösning. Av slentrian för de inte orkade rita tyg eller att det faktisk är en vägg vet jag inte.

Du kan ha rätt, men svårt avgöra med de bilder som finns. Får se om försvaret har nån uppfattning av konstruktionen dä, men nåt syfte har den där regeln.
Citera
2023-10-12, 11:14
Medlem
Citat:
Ja, han är åtminstone till skillnad mot förra åklagaren, både nyanserad och reflekterande i de avgörande delarna och väger in samtliga parametrar, väger för- och emot för att undvika att dra några förhastade slutsatser.

Detta är vad som kan kallas helhetsbild. Inte på nivån att "tre gick in och två kom ut."

Han talar inför sina tidigare kolleger, han har själv suttit som domare, klart han vill göra detta proffsigt. Det är erfarenheten som talar här.
Citera
2023-10-12, 11:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det är ingen som har utgått från det. Däremot har hon ett juridiskt biträde som har full koll och kan informera henne. De har rådgjort innan Johanna erkände. Självklart har juristen förklarat för Johanna vilka omständigheter som är försvårande för henne, liksom vilka omständigheter som kan vara förmildrade. Var det inte du som spekulerade i att Clea coachat Johanna till att styra det mot olyckshändelse? Varför skulle då inte Clea förklarat vad ”två mot en” betyder?
Jag kan inte svara för vad CS borde sagt och inte sagt.

Men du blandar ihop mig med Sybel här, tror jag.
Citera
2023-10-12, 11:15
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
När jag följt med under rapporteringen dessa dagar och även idag. Så har jag svårt att se att Johanna får sänkt straff utan att de kvarstår (möjligtvis att dom kanske skulle sänka de till 18år, men tror inte de). Maja är mer krångligare, de kan stanna som som de är nu, men de kan även bli att de stannar vid bara grovt gravfridsbrott, de jag är helt säker på är att ingen av dom får åka hem i väntan på dom iaf, de har jag oerhört svårt att se

Håller med. Det är svårare att spekulera kring utfallet av dom för Majas del. Att Johanna har varit den som har varit drivande och aktiv i Toves död är ställt bortom allt rimligt tvivel. Dock så finns det onekligen förklaringar som eventuellt kan styrka Majas påståenden - speciellt i fallet gällande informationen från hennes mobiltelefon.

Personligen tror jag att Majas livstidsdom kommer att hävas, och att Johannas livstidsdom kommer att stå kvar. Men det återstår att se...
Citera
2023-10-12, 11:17
Medlem
limen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det är absolut inte katastrof!

1. En åklagare skall agera självständigt och oberoende. Det betyder att den inte på något sätt skall agera utefter vad kollegor tycker eller vad en ev. annan åklagare tidigare anfört i målet.

2. Vidare har en åklagare objektivitetsplikt och skall då föra fram både sådant som är till nackdel och fördel för den tilltalade.

3. Det är också så att Rullman och Vilhelmsson haft lite av "två olika mål". Vilhelmsson har ju, till skillnad från Rullman, fått grannens/huvudvittnets hälsoapp i knät vilket ritat om kartan rejält. Det har också i hovrättsförhandling förts in en tydligare invändning om att J.J haft anledning att beljuga M.H och det har även hållits ett förhör med J.J i frågan. Därför måste givetvis Vilhelmsson anpassa sig efter läget och bevisning som finns JUST NU.

Menas det då att Maja sov med Vilhelmssons tidslinje? Jag fattar inte om han talar för att Maja ska få sänkt straff eller för att Johahanna talar sanning? Tycker nästan att det låter som att han försvarar M ibland
Citera
2023-10-12, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Nu fattar jag hur du tänker, ja, ska det bli livstidsdom måste ju tingsrättens dom ändras till de "nya bevisen"
Enligt åklagaren idag så är ju "beviset" att lita på vad JJ sa om Majas deltagande.

Så med andra ord, det finns mindre "bevis" nu än vad som framgick i tingsrättens utlåtande.
Den äldre har varit den drivande kraften, och varit hämndlysten. Branden, låttexten. Så när den äldre trodde att den yngre hade börjat snacka i förhör, kanske för att polisen antytt det (förhörsteknik) ville den äldre sätta dit den yngre och hittade på att den yngre höll fast Toves armar medan offret i själva verket kunde varit medvetslös eller i försvarslöst tillstånd efter fallet.

Ja, Strulman litade alldeles för mycket på en manipulativ människa som fick den yngre att bli medhjälpare av rädsla.
Citera
2023-10-12, 11:22
Medlem
Benny98s avatar
Citat:

Jag tror inte advokater sitter och diskuterar upplägg och taktik på det sättet. I så fall är man ju en maffia-advokat.

Johanna har nämnt Majas inblandning därför att hon tror att det är till hennes fördel att själv inte bära hela skulden. Det är helt naturligt, det skulle vem som helst ha gjort. På samma sätt som ett barn på skolgården - "men han var också med på det".

Däremot har Maja varit närvarande och naturligtvis klarvaken när Tove mördades. J kan ha tagit initiativet, det är till och med troligt, men båda har mördat offret gemensamt och i samförstånd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Håller med. Det är svårare att spekulera kring utfallet av dom för Majas del. Att Johanna har varit den som har varit drivande och aktiv i Toves död är ställt bortom allt rimligt tvivel. Dock så finns det onekligen förklaringar som eventuellt kan styrka Majas påståenden - speciellt i fallet gällande informationen från hennes mobiltelefon.

Personligen tror jag att Majas livstidsdom kommer att hävas, och att Johannas livstidsdom kommer att stå kvar. Men det återstår att se...

Ja tyvärr gör de ju de, för mig personligen hoppas jag ju givetvis på att tingsrättens dom fastslås, jag tycker att dom har gjort tillräckligt för en livstidsdom, ta livet av en oskyldig ung tjej är oförlåtligt. Sen skiter jag egentligen vem som har gjort vad. Johanna var den som styrde och Maja gjorde de hon blev tillsagd. Men jag förstår att de måste bevisas också, och att de inte bara går att döma någon för vad man tycker. Men de är helt klart Maja som är de tveksammaste, de kan sluta lite hur som helst där. från allt från 4år eller livstid
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2023-10-12 kl. 11:29.
Citera
Avslutad
Citat:
Jag kan inte svara för vad CS borde sagt och inte sagt.

Men du blandar ihop mig med Sybel här, tror jag.
Du bortser från att Johanna har haft ett juridiskt biträde som har koll på juridiken? Aha, då förstår jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in