2023-10-12, 00:15
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Min uppfattning är att det var så i hela armén. Syftet med införandet av NBO-systemet var bla att massproducera kompanichefer av kaptens grad.

Fram till vänrpliktens upphörande var det kaptener som var kompanichefen normalt. Och nej, jag pratar inte Hv, (där kan en fänrik vara kompanichef), utan tex på pansarförbanden som jag tillhörde ett tag.

Vår krigskompanichef när jag gjorde lumpen var faktiskt löjtnant (robotluftvärn)

Intressant! Antingen så missminer någon av oss sig eller så gjorde vi inte lumpen samtidigt. Hur som helst får detta vara slutordet i denna OT-diskussion. Och OnT; det krävs färre högre officerare än vad det krävs lägre officerare!
Citera
2023-10-12, 00:35
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I lumpen på 90-talet hade vi en major som chef för utbildningskompaniet och vi skulle i händelse av krig ha en major som bataljonschef. Plutonchefen i krigsförbandet var kapten.
Det berättades lite kort, på temat karriär i gröna kläder, att vem som helst (ur minnet och givetvis inte bokstavligt menat) kan bli major men sedan blir det mer "politik".
Man måste väl mer eller mindre ha kontakter och kompisar "högre upp" för att ens ha en chans att bli Överstelöjtnant till Överste och generalsgrad. Så är det i princip överallt. Inte direkt rättvist och det är då man inser hur skit det är högst upp i hierarkin.
Citera
2023-10-12, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Man måste väl mer eller mindre ha kontakter och kompisar "högre upp" för att ens ha en chans att bli Överstelöjtnant till Överste och generalsgrad. Så är det i princip överallt. Inte direkt rättvist och det är då man inser hur skit det är högst upp i hierarkin.

Nej, det behöver man inte. Det finns ett rätt så välutbyggt system med antagningsnämnder, man tar in underlag ifrån den sökandes kollegor osv.
Citera
2023-10-12, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Intressant! Antingen så missminer någon av oss sig eller så gjorde vi inte lumpen samtidigt. Hur som helst får detta vara slutordet i denna OT-diskussion. Och OnT; det krävs färre högre officerare än vad det krävs lägre officerare!

Nu är det ju det just det tråden handlar om, men jag jobbade i FM i en bra massa år, så inte så att jag "minns fel"

I början på 2000-talet hade vi fler majorer än fänrikar ..
Citera
2023-10-12, 07:37
Medlem
Jofs avatar
Har för mig att man rycker upp en grad när man pensioneras. Kaptener blir majorer ex v. Det gör att det blir ännu fler majorer än vad som fanns i praktiken.
Citera
2023-10-12, 08:32
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Varför är det så oerhört vanligt att officerare i det militära nästan alltid fastnar vid graden Major/Örlogskapten och inte kommer längre?

Vad är det som gör att det tar stopp? Detta sker inte bara i Sverige utan även i nästan alla andra länder.

Varför sker detta? Jag är inte militär själv men finner det ändå intressant att läsa militär historia och statistik.

Frågade just om detta. Man kan plugga sig till överstelöjtnant. Skall man sedan bli överste och högre är det tydligen ett politiskt beslut.
Citera
2023-10-12, 10:22
Moderator
T-80Us avatar
Det krävs redan runt 4 års studier för att bli major, 3 år officershögskola, och närmare ett års stabsutbildning, samt otaliga kurser däremellan.

För att bli överstelöjtnant krävs högre stabsutbildning och dessutom FM chefskurs om man ska ännu längre upp, d.v.s. överste/kommendör och sedan generalsperson eller flaggofficer. Många som klättrar förbi överstelöjtnant har, dessutom, minst en civil utbildning i bagaget. Detta blir kanske totalt 5-6 eller ännu fler skolår totalt sett, plus kursverksamhet.

Det är inte särskilt många människor som vill spendera mer än 3-4 år i skolbänken, och rakt inte många som är beredda på att sitta av upp emot 10 år i densamma, särskilt inte mitt i livet.
Citera
2023-10-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
En orsak (i Sverige) har också varit att upp till major var man kvar på sitt regemente, läste man till överstelöjtnant blev man centralt placerad, dvs man kunde hamna var som helst i landet där det ansågs att man gjorde störst nytta.
Detta gjorde att många valde att inte söka sig vidare upp i systemet.

Idag sker detta redan vid majors grad (och förvaltare)

Jag tror att det faktiskt är från major som man kan bli placerad lite var som helst, i princip.

Sen kanske risken att en major blir runt-kommenderad över hela sveriges yta så jättestor i praktiken i och med att det antagligen fattas folk precis över allt. Så i praktiken sitter man väl där man sitter, och arbetsgivaren Försvarsmakten har tvärt emot vad många tror inget egenintresse av att göra sig till ovän med högre officerare hursomhelst.

Att inte fler klättrar förbi karriärsteget major är väl av naturliga skäl på grund av att det helt enkelt inte behövs lika många överstelöjtnanter som det behövs löjtnanter och kaptener.

Sen är det också en hel del intensivt pluggande för att bli major, och precis alla kaptener i försvaret kanske faktiskt inte har fallenhet eller intresse för det heller? Det är väl statskunskap och kanske lite militärhistoria m.m. och uppsatser som ska skrivas och olika arbeten som ska lämnas in och bedömas och annat..
Senast redigerad av Macke85 2023-10-12 kl. 11:39.
Citera
2023-10-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag tror att det faktiskt är från major som man kan bli placerad lite var som helst, i princip.

Sen kanske risken att en major blir runt-kommenderad över hela sveriges yta så jättestor i praktiken i och med att det antagligen fattas folk precis över allt. Så i praktiken sitter man väl där man sitter, och arbetsgivaren Försvarsmakten har tvärt emot vad många tror inget egenintresse av att göra sig till ovän med högre officerare hursomhelst.

Att inte fler klättrar förbi karriärsteget major är väl av naturliga skäl på grund av att det helt enkelt inte behövs lika många överstelöjtnanter som det behövs löjtnanter och kaptener.

Sen är det också en hel del intensivt pluggande för att bli major, och precis alla kaptener i försvaret kanske faktiskt inte har fallenhet eller intresse för det heller? Det är väl statskunskap och kanske lite militärhistoria m.m. och uppsatser som ska skrivas och olika arbeten som ska lämnas in och bedömas och annat..

Idag är det ifrån Major (som jag skrev i slutet), och det är snarare regel än undantag att man lämnar hemmaregementet efter genomförd skola. Men det vet folk om när de söker också.

Det sista är helt korrekt!
Citera
2023-10-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Frågade just om detta. Man kan plugga sig till överstelöjtnant. Skall man sedan bli överste och högre är det tydligen ett politiskt beslut.

General är politiskt beslut, överste utses inom försvaret, och det läser man till
Citera
2023-10-12, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Har för mig att man rycker upp en grad när man pensioneras. Kaptener blir majorer ex v. Det gör att det blir ännu fler majorer än vad som fanns i praktiken.

Nej, det gör man inte. Kanske var så för längesen, men finns inget sådant system idag
Citera
2023-10-12, 13:31
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Varför är det så oerhört vanligt att officerare i det militära nästan alltid fastnar vid graden Major/Örlogskapten och inte kommer längre?

Vad är det som gör att det tar stopp? Detta sker inte bara i Sverige utan även i nästan alla andra länder.

Varför sker detta? Jag är inte militär själv men finner det ändå intressant att läsa militär historia och statistik.

Vad är det som gör att vatten rinner nedåt?
Förstår du verkligen inte varför de flesta officerare inte kommer längre?
Svaret är uppenbart.

Tips: menar du att tusentals yrkesofficerare ska bli generaler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in