2023-10-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Hämtat från domen:

Tingsrätten slutliga ställningstagande:
"Sammanfattningsvis anser tingsrätten att det är styrkt att J.J strypt Tove med ett kraftigt tag med båda händerna om Toves hals medan M.H höll fast Toves armar så att Tove inte hade någon möjlighet att göra något motstånd. Det är genom bevisningen visat att detta skedde strax efter kl. 02.40 den 16 oktober 2022. Tove har dött av kvävning på grund av strypningen. Tingsrätten anser att J.J och M.H agerat gemensamt och i samförstånd".
Efter 0240. Mindre än fem minuter är alldeles för kort tid för att mörda, flytta kroppen och gå ut och flytta cykeln, då den äldre träffade grannen i trapphuset 0245.
Citera
2023-10-12, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Håller med, Maja har varit delaktig både före och efter mordet och det säger rätt mycket.
Katastrof att åklagaren inte håller samma linje som R*ullman.

Nej, det är absolut inte katastrof!

1. En åklagare skall agera självständigt och oberoende. Det betyder att den inte på något sätt skall agera utefter vad kollegor tycker eller vad en ev. annan åklagare tidigare anfört i målet.

2. Vidare har en åklagare objektivitetsplikt och skall då föra fram både sådant som är till nackdel och fördel för den tilltalade.

3. Det är också så att Rullman och Vilhelmsson haft lite av "två olika mål". Vilhelmsson har ju, till skillnad från Rullman, fått grannens/huvudvittnets hälsoapp i knät vilket ritat om kartan rejält. Det har också i hovrättsförhandling förts in en tydligare invändning om att J.J haft anledning att beljuga M.H och det har även hållits ett förhör med J.J i frågan. Därför måste givetvis Vilhelmsson anpassa sig efter läget och bevisning som finns JUST NU.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Efter 0240. Mindre än fem minuter är alldeles för kort tid för att mörda, flytta kroppen och gå ut och flytta cykeln, då den äldre träffade grannen i trapphuset 0245.

Instämmer! Runt 02:30 stämmer nog bättre in.
Citera
Medlem
Det här missade jag i rapporteringen.

Uno Karlsson
– Maja grät då Johan Berge talade om att Toves tunga åkt ut då hon dött. Det är en reflektion från min sida, att det var som att hon återupplevde något då.
Citera
2023-10-12, 11:05
Medlem
Så här lite bevis har dom att komma med

En av få reaktioner vi fick i hovrätten var när Johan Berge beskrev dödsögonblicket, säger Uno Karlsson.

"Då började 19-åringen gråta, som att hon själv återupplevde någonting."

19-åringen skakar på huvudet.
Citera
Medlem
Mercedes avatar
"19-åringen skakar på huvudet, när Uno Karlsson säger att hon måste varit delaktig eftersom hon började gråta när dödsförloppet beskrevs."

Alltså, jag skulle nog också gråta om jag satt där och lyssnade när de beskrev dödsförloppet.
Citera
Medlem
När jag följt med under rapporteringen dessa dagar och även idag. Så har jag svårt att se att Johanna får sänkt straff utan att de kvarstår (möjligtvis att dom kanske skulle sänka de till 18år, men tror inte de). Maja är mer krångligare, de kan stanna som som de är nu, men de kan även bli att de stannar vid bara grovt gravfridsbrott, de jag är helt säker på är att ingen av dom får åka hem i väntan på dom iaf, de har jag oerhört svårt att se
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ja precis så jag ser det med, så där är vi på samma linje, och den linjen måste ju ändå åklagaren ha i åtanke med? Han säger ju själv att tingsrättens tidslinje inte håller utan att det lutar mer åt 02:30
Men det är också spekulation utan bevis. Så var är bevisen för att mordet skedde 0230? Trots det yrkar åklagaren väl på att domen från Tr står fast, att båda döms för mord? Spekulationer är inte bevis.
Citera
2023-10-12, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det har någon som inte vill sova bredvid en tråkig hemmasnickrad skärmvägg antagligen? Göra mer mysigt?

Och samma vägg ser man på foto från i vardagsrummet och då den är väldigt enkel så antar jag man dolt den med detta gardinliknande tyg för att göra lite mer hemtrevligt?. Den sticker ut 15-20 cm vänster om pianot på sid 156/28.
Då borde man ha målat ”väggen” åtmonstone åt ena hållet. Det är mycket mindre jobb och billigare att rolla en enkel skivvägg än att sy två draperier och montera två takskenor. Jag tror att det är en vertikal regel vid sidan och en horisontell list vid golvet men att draperiet är det som fyller upp ”väggen”.
Citera
2023-10-12, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag tänkte på det när åklagaren sa det där med armarna, har HD tillgång till det rättsläkaren sa i tingsrätten? att det det var liten sannolikhet att de uppkommit av att Maja hållit i armarna?

HR har.väl lyssnat på det förhöret med?
Citera
2023-10-12, 11:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det här reagerade jag också på.

Åklagaren är öppen med svagheterna i åtalet helt klart. Han resonerar väl och nyanserat. Nog ett vinnande koncept för att få gehör för de mer besvärande delarna för MH.
Ja, han är åtminstone till skillnad mot förra åklagaren, både nyanserad och reflekterande i de avgörande delarna och väger in samtliga parametrar, väger för- och emot för att undvika att dra några förhastade slutsatser.

Detta är vad som kan kallas helhetsbild. Inte på nivån att "tre gick in och två kom ut."
Citera
2023-10-12, 11:10
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Men det är också spekulation utan bevis. Så var är bevisen för att mordet skedde 0230? Trots det yrkar åklagaren väl på att domen från Tr står fast, att båda döms för mord? Spekulationer är inte bevis.
Nu fattar jag hur du tänker, ja, ska det bli livstidsdom måste ju tingsrättens dom ändras till de "nya bevisen"
Enligt åklagaren idag så är ju "beviset" att lita på vad JJ sa om Majas deltagande.

Så med andra ord, det finns mindre "bevis" nu än vad som framgick i tingsrättens utlåtande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in