2023-10-12, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ryssland driftsätter ständigt nya vagnar direkt från fabrik. Dessutom har man lager med vagnar som görs iordning. Sammantaget så kan man då bygga upp brigader ganska snabbt

Sverige valde fel väg som skrotade allt man hade. Ren okunskap. En 40 mm boforskanon fungerar lika bra idag. Sverige tänkte fel.

Så hur många bygger dom om dagen då?
Om man förlorar ca 100 st på 2-3 dagar
På vilket sätt tänkte Sverige fel
Citera
2023-10-12, 08:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
har de verkligen så stort stöd som du vill få det till!
jag tror inte det. i sverige råder det absolut inga tvivel om det dock.
Det får du tycka vad du vill om men det finns ett brett stöd. Rysk propagandamaskin jobbar hårt nu för att få människor att tvivla. Är det därför du tvivlar måntro?

Citat:
hade de haft så stort stöd hade väst kört in rejält med material.
kollar man vad man satt in i i irak och libyen kontra vad ukraina har fått så skiljer det ljusår i mellan.
hade väst VELAT köra över ryssen så hade väst lyckats med det.
det råder absolut inga tvivel om det.
men de har valt att inte göra det helt uppenbarligen
det offras människoliv för att hålla igång vapentillverkningen hos drakarna.
allt återstår väl och se.
jag kanske är helt ute och cyklar , och det kanske även du är.
Håller inte med då det är en balansgång. Länder i väst har sitt egna försvar att tänka på också och kan inte skänka vad som helst. Men fundera på varför Danmark skänker i princip 1/4 av sitt flygvapen. Det säger en hel del.

Citat:
skillnaden på vietnam och afganistan är att inte usa hade grävt ner sig så totalt som ryssen nu har gjort. de har intaget land och ska behålla det som det ser ut.
vidrigt och hemskt men så verkar de helt uppenbarligen
Du såg att jag skrev Sovjets invasion av Afghanistan va?

Problemet i Vietnam var inte att USA inte kunde minera och gräva ner sig utan att Vietcong mer eller mindre obehindrat kunde röra sig inne i Kambodja. Det vet du väl.
Citera
2023-10-12, 08:49
Medlem
Citat:
Ryssland driftsätter ständigt nya vagnar direkt från fabrik. Dessutom har man lager med vagnar som görs iordning. Sammantaget så kan man då bygga upp brigader ganska snabbt

Sverige valde fel väg som skrotade allt man hade. Ren okunskap. En 40 mm boforskanon fungerar lika bra idag. Sverige tänkte fel.

Mjae, Ryssland har varit ett shitholecountry att bo i hela vägen och ingenting fungerande. Sverige rustade ned för att Ryssland i princip saknade förmåga under 90-talet och 00-talet. Vi levde gott, nu är det dags att se över igen. Som tur är är ju Rysslands pansarnäve numer rykande vrak utan torn.
Citera
2023-10-12, 08:57
Medlem
Citat:
Ryssland kör rejäla anfall nu. De förlorade 30 stridsvagnar i tisdags och 45 igår. Ytterligare uppåt 100 pansarfordon mt-lb etc

Hur länge kan Ukraina stå emot denna fasansfulla offensiv?

Kom ihåg att Ryssland enligt Internationella bedömare har obegränsat med pansarvagn uppemot 10000 kvar. De kommer inte ta slut. Man har 1000-tals stridsvagnar kvar

Här bränner man alltså 75 stridsvagnar på 2 dagar

Ungefär 75% av alla stridsvagnar Sverige har. Så hur i hela friden kan Sverige eller Ukraina stå emot ? Man har obegränsat med vagnar

Fantasifullt Kalle, det får man ge dig Allt går enligt plan!

Hur man kan anse att utslagen materiel är ett styrketecken är lite oklart för mig måste jag säga. Alltihop andas rysk desperation, men Putin har ju en gång för alla gett Tjåjjgu ett uppdrag med en deadline, så ryssen anser tydligen att lösningen är att bara mosa på och hoppas på det bästa...
Citera
2023-10-12, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Fantasifullt Kalle, det får man ge dig Allt går enligt plan!

Hur man kan anse att utslagen materiel är ett styrketecken är lite oklart för mig måste jag säga. Alltihop andas rysk desperation, men Putin har ju en gång för alla gett Tjåjjgu ett uppdrag med en deadline, så ryssen anser tydligen att lösningen är att bara mosa på och hoppas på det bästa...

Det är kanske den obegränsade mängden av t-10 och t-34 från olika torg och museum som är trumfkortet, esset i rockärmen. De ska bara monteras loss och startas om.
Citera
2023-10-12, 09:16
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ryssälskarna kommer säga avledningsmanöver
Ja de har ju alltid nån idiotförklaring till ryska militära fiaskon! De kan ju knappast tro på dessa själv?
Citera
2023-10-12, 09:16
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
nej jag vet . men det lär inte vara mindre med minor inför kommande vår
Kommer nog att vara välpreparerat, med andra ord inga snabba ryck såvida man inte kommer igenom och kan ”komma runt”.
Citera
2023-10-12, 09:23
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Det är väl Sergej Sjojgu som kastar in allt vad han har tillgängligt för att stoppa Ukraina återtagande av sitt land. Sergej bör hålla sig på markplan och ha nytvättade kallingar på sig.
Ja om även denna motoffensiv blir ett fiasko måste ju Sjojgu ligga risigt till.

Även om han har Putins öra så går det inte med hur många fiaskon som helst. Deras vinteroffensiv slutade ju med ett jättefiasko vid Vuhledar och han borde väl fått gå redan då.

Nån som vet vad Gerasimov sysslar med idag? Han har ju varit osynlig länge...
Citera
2023-10-12, 09:26
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det får du tycka vad du vill om men det finns ett brett stöd. Rysk propagandamaskin jobbar hårt nu för att få människor att tvivla. Är det därför du tvivlar måntro?

Håller inte med då det är en balansgång. Länder i väst har sitt egna försvar att tänka på också och kan inte skänka vad som helst. Men fundera på varför Danmark skänker i princip 1/4 av sitt flygvapen. Det säger en hel del.

Du såg att jag skrev Sovjets invasion av Afghanistan va?

Problemet i Vietnam var inte att USA inte kunde minera och gräva ner sig utan att Vietcong mer eller mindre obehindrat kunde röra sig inne i Kambodja. Det vet du väl.

Det kan vara så, ryssen propaganda är så massiv så jag inte ser skogen för träden.
Men de kan lika gärna vara åt andra hållet, reuters propaganda är så massiv så inte ni ser skogen för träden. inge av oss vet. vi gissar bara.

Och det är här ett forum och en tråden som denna kommer till rätta.
Här kan man vädra åsikter och ta till sig från båda sidor och försöka bilda sig en uppfattning.
Och ofta brukar sanningen ligga någonstans mitt i mellan.

Men sitter och kollar rätt brett. Och vet/tror/det tyder på att motståndet i USA mot alla krig som USA håller på med ute i världen börjar många trötta på. De vill att pengarna ska läggas i USA i stället.

Lägger man till Slovakien , Ungern även andra länder så växer missnöjet.
Men återigen vad vet jag, och vad VET du ?!

Jag håller helt med det är en balansgång.
Men av vad jag återigen tror/hört så har denna klena uppbackning till ukraina inte räckt till. Jag har hört/tror att det dött fruktansvärt mycket ukrainare.
Och det vi vet är att fronten inte knappt rört sig.

Och vad jag tror/hört så kommer ryssen klara stå i mot ett liknande offensiv igen utan bekymmer igen.
Om denna ordning ska vända så MÅSTE väst in med betydligt mer vapen och fetare system.
Men då riskerar vi ett ww3.
Och det vill ingen.

Vad jag tror/hört/hoppas så vill inte USA det.
Så fortsätter det som det har gjort kommer inte ukrainas manskap räcka till.
Kommer vi låta våra barn från väst åka och in och dö då!!??
Kommer Europas folk som redan lider ekonomsikt även ta att deras barn kommer hem i liksäckar.
Jag tror inte det.
Men vad vet jag!

Jo jag såg du skrev sovej.
Men jag valde att skriva USA efter som även dem har varit där.
Är inte speciellt insatt i Vietnam kriget.
Men vet att USA valde att dra sig tillbaka precis som i Afganistan.
Och lämna dessa 2 länder i spillror precis som de gjorde med Irak och Libyen.
Jag vill verkligen inte det ska ske i ukraina.
Stora delar av Ukraina är ju intakt.
Men de ockuperade områdena är ju allt anat än det
Senast redigerad av Gustav2adolf 2023-10-12 kl. 09:29.
Citera
2023-10-12, 09:27
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Kommer nog att vara välpreparerat, med andra ord inga snabba ryck såvida man inte kommer igenom och kan ”komma runt”.

varför gjorde de inte det nu då isf?
Citera
2023-10-12, 09:31
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:

En 40mm kanon som stått ute på ett fält i 60-70år fungerar absolut inte lika bra idag!

Enormt stora lager av materiel kräver också enormt stora och dyra underhållsinsatser genom alla dessa år - har ryssarna prioriterat det? Eller har det gått till oligarkers lyxyachter vid rivieran? Putins lyxhus lite runtom landet?

Vad tycker du det ser det ut som när vi ser de rosthögar som ryssarna släpar fram?
Här är en delförklaring till den enorma mängd som vi nu ser Ukraina skjuta bort - det är helt enkelt alldeles för undermålig kvalitet på grejerna, förutom att det är gammalt skit redan från början.
Citera
2023-10-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nu ljög du igen. Tagen med byxorna nere.
Är det inte dags för dig att varva ner lite nu
Allt finns att läsa för den som villi svensk media.
Men om det är sant vet jag ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in