2023-10-12, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ryssland kör rejäla anfall nu. De förlorade 30 stridsvagnar i tisdags och 45 igår. Ytterligare uppåt 100 pansarfordon mt-lb etc

Hur länge kan Ukraina stå emot denna fasansfulla offensiv?

Kom ihåg att Ryssland enligt Internationella bedömare har obegränsat med pansarvagn uppemot 10000 kvar. De kommer inte ta slut. Man har 1000-tals stridsvagnar kvar

Här bränner man alltså 75 stridsvagnar på 2 dagar

Ungefär 75% av alla stridsvagnar Sverige har. Så hur i hela friden kan Sverige eller Ukraina stå emot ? Man har obegränsat med vagnar

Hur många av dom fungerar? 1000???
Citera
2023-10-12, 08:26
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
jag om någon vet vad det kostar att stå upp för sitt land. det är dock en annan fråga. men det var svar på din fråga.
men jag förstår ukrainarna fullt ut och jag imponeras av deras förmåga och vilja.
men ibland måste man tyvärr välja att svälja. finns massor med ex i vår egna historia som du borde rimligtvis veta om.
Varför måste Ukraina svälja när de har så stort stöd?

Det är ingen fruktlös kamp de för. De håller ju Ryssland stången och kan till och med ha initiativet när de attackerar.

Med ditt resonemang så skulle Viet-Cong gett upp för länge sen i Vietnamkriget. USA borde ha lämnat hela Korea till kommunismen. Afghanistan borde gett upp inför de sovjetiska styrkorna 1980. De allierade borde ha lagt ner vapnen 1940 inför Nazityskland.

Lär inte historia dig någonting eller väljer du alltid din egna historia?
Senast redigerad av Conception 2023-10-12 kl. 08:28.
Citera
2023-10-12, 08:29
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Kriget kan vara slut direkt ifall Putin drar tillbaka sina trupper, Ukraina har inte direkt den lyxen att kunna avsluta kriget då deras fiende befinner sig på deras mark

Jag ser tyvärr fredsavtal som svårt idagsläget, då du har två parter som har helt skilda premisser för hur utvecklingen av detta krig har gått. Och kan man inte samsas om historien och grunden så är det nog svårt om inte omöjligt att komma till en lösning om nuet och framtiden. Allafall ifall man vill ha en stabil grund som håller över tid och inte rasar ihop vid minsta motstånd.

Ryssland har nog svårt att direkt avbryta detta krig och dra sig tillbaka. Man har satsat och man vill ha något för det. Ukraina försvarar sin suveränitet och lär så fortsätta med det. Vilket gör att det som krävs är att någon av parterna når en punkt där de känner att det inte finns någon annan utväg än total förlust. Detta är förstås det absolut sämsta som kan hända för någon av parterna ( och omvärlden som stort då ingen tjänar på att någon av länderna kollapsar). Jag hoppas förstås jag har helt fel, och att något sker som kan få dessa parter att komma till en lösning. Då skulle vi slippa se unga soldater dödas .

jag håller helt med , om putin drog sig tillbaka så hade detta varit över.
men nu är ryssland en stormakt och det behöver man tyvärr anpassa sig till.
precis som man fick anpassa sig till usa åsikter när ryssen ville sätta milsilbaser på cuba.
världen är allt annat än rättvis och har sällan en rak linje att följa.

detta kan man tycka är vidrigt och jag är den första att räcka upp handen och hålla med . det är vidrigt.

ukraina kan tyvärr inte gå med i nato. det är ju detta allt handlar om.
sen ska självfallet varje land få ha rätt till vad den vill eller inte vill. jag håller helt med.
men nu är ju världen allt annat än rättvis eller logisk
Citera
2023-10-12, 08:31
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Herredjävlar vilka höga siffror. Ryssens "offensiv" går åt helvete.

/ The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 12.10.23 were approximately:особового складу / personnel ‒ близько/ about 284890 (+990) осіб / persons,танків / tanks ‒ 4905 (+42) од,бойових броньованих машин / APV ‒ 9264 (+44) од,артилерійських систем / artillery systems – 6763 (+32) од,РСЗВ / MLRS – 811 (+2) од,засоби ППО / Anti-aircraft warfare systems ‒ 545 (+0) од,літаків / aircraft – 316 (+0) од,гелікоптерів / helicopters – 316 (+0) од,БПЛА оперативно-тактичного рівня / UAV operational-tactical level – 5247 (+21),крилаті ракети / cruise missiles ‒ 1531 (+1),кораблі /катери / warships / boats ‒ 20 (+0) од,підводні човни / submarines - 1 (+0) од,автомобільної техніки та автоцистерн/ vehicles and fuel tanks – 9170 (+25) од,спеціальна техніка / special equipment ‒ 966 (+1).Дані уточнюються / Data are being updated.Бий окупанта! Разом переможемо! Наша сила - в правді!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!

https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1712334356809761081
https://www.facebook.com/photo/?fbid=670182398628175&set=a.229159252730494
Ja jäklar vad fina siffror, vilken misslyckad offensiv av ryzzen som det måste ha varit eller trodde dom att det var en parad enligt video snuttarna
Citera
2023-10-12, 08:34
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
nej jag skämtar inte.
men du kan väl ta fram någon annan som prickat detta bättre.
jag är inte en sämre man än att jag kan ändra mig.
du borde testa på och ta de orden i din mun

men de flesta var ju övertygad om att med tyska tanks, svenska cv90 och allt annat de vräkt över ukraina och väst informationssystem så skulle detta bli en promenad seger på offensiven.

allt är bara jävligt tragiskt
Varken en T-90 eller en leopardvagn larvar över ett minfält obehindrat, därav långsam offensiv. Vet inte hur mycket minor ryssen grävt ner, men det verkar vara massor av olika sorter.
Citera
2023-10-12, 08:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Hur många av dom fungerar? 1000???

Ryssland driftsätter ständigt nya vagnar direkt från fabrik. Dessutom har man lager med vagnar som görs iordning. Sammantaget så kan man då bygga upp brigader ganska snabbt

Sverige valde fel väg som skrotade allt man hade. Ren okunskap. En 40 mm boforskanon fungerar lika bra idag. Sverige tänkte fel.
Citera
2023-10-12, 08:38
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför måste Ukraina svälja när de har så stort stöd?

Det är ingen fruktlös kamp de för. De håller ju Ryssland stången och kan till och med ha initiativet när de attackerar.

Med ditt resonemang så skulle Viet-Cong gett upp för länge sen i Vietnamkriget. USA borde ha lämnat hela Korea till kommunismen. Afghanistan borde gett upp inför de sovjetiska styrkorna 1980. De allierade borde ha lagt ner vapnen 1940 inför Nazityskland.

Lär inte historia dig någonting eller väljer du alltid din egna historia?

har de verkligen så stort stöd som du vill få det till!
jag tror inte det. i sverige råder det absolut inga tvivel om det dock.

hade de haft så stort stöd hade väst kört in rejält med material.
kollar man vad man satt in i i irak och libyen kontra vad ukraina har fått så skiljer det ljusår i mellan.
hade väst VELAT köra över ryssen så hade väst lyckats med det.
det råder absolut inga tvivel om det.
men de har valt att inte göra det helt uppenbarligen
det offras människoliv för att hålla igång vapentillverkningen hos drakarna.
allt återstår väl och se.
jag kanske är helt ute och cyklar , och det kanske även du är.

skillnaden på vietnam och afganistan är att inte usa hade grävt ner sig så totalt som ryssen nu har gjort. de har intaget land och ska behålla det som det ser ut.
vidrigt och hemskt men så verkar de helt uppenbarligen
Citera
2023-10-12, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Lustig fråga du ställer som du säkert kan svara på själv.

De kan nog stå emot hur länge som helst om Ryssland fortsätter att anfalla på detta idiotiska sätt.

Internationella bedömare som går på Rysslands egna uppgifter eller hur menar du?

När Ryssland började plocka fram T-55 ur sina lager så förstod nog de flesta bedömare att lagren av funktionella stridsvagnar i modernare version på ett eller annat sätt inte var tillgängliga.

Ge mig en källa från Oktober 2023 på att Ryssland har 1000-tals kvar så fortsätter vi diskussionen utifrån den.

Antagligen genom att mer eller mindre hota Shoigu och hela militärledningen på att de måste ta en strategisk viktig stad innan Oktober är slut. Det osar desperation av hela operationen.

Förstår inte vad Sverige har något med detta att göra men Ukraina har bra med resurser för att kunna stå emot såna här desperata anfall.

Jag tycker i varje fall att det hela luktar rysk desperation. Under andra vk2 så betedde sig Ryssland likadant men då vet vi att de hade stort stöd från USA samt att hela landet var involverat i krigsproduktion och människor svälte ihjäl. Ingenting pekar på att Ryssland har samma resurser nu vilket får mig att peka på att det är en ren rysk desperation.
Ukraina har j allt eftersom kriget pågått stärkts sin militära förmåga rejält. Ryssland får det allt svårare
att få till avgörande segrar och slag som gynnar lille Putin ju längre kriget pågår. Och äldre ryska pansar/stridsvagnar kör ju trots allt inte av sig själva även om dom nu ev. skulle finnas uppställda någonstans.
Men den ryska armen är ju tack och lov inte i toppskick för då om något hade ju Ukraina haft än större problem att svara med den effektivitet och beslutsamhet man nu trots allt uppvisar. Den förhatlige
ryssen skall ut ur Ukraina helt enkelt.
Citera
2023-10-12, 08:39
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Varken en T-90 eller en leopardvagn larvar över ett minfält obehindrat, därav långsam offensiv. Vet inte hur mycket minor ryssen grävt ner, men det verkar vara massor av olika sorter.

nej jag vet . men det lär inte vara mindre med minor inför kommande vår
Citera
2023-10-12, 08:41
Medlem
snake65s avatar
Citat:
jag håller helt med , om putin drog sig tillbaka så hade detta varit över.
men nu är ryssland en stormakt och det behöver man tyvärr anpassa sig till.
precis som man fick anpassa sig till usa åsikter när ryssen ville sätta milsilbaser på cuba.
världen är allt annat än rättvis och har sällan en rak linje att följa.

detta kan man tycka är vidrigt och jag är den första att räcka upp handen och hålla med . det är vidrigt.

ukraina kan tyvärr inte gå med i nato. det är ju detta allt handlar om.
sen ska självfallet varje land få ha rätt till vad den vill eller inte vill. jag håller helt med.
men nu är ju världen allt annat än rättvis eller logisk
Ryzzland VAR en stormakt men kriget i Ukraina har gjort ryzzarna till en clownstat och åtlöje världen över
Citera
2023-10-12, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ja och det har ju redan börjat jobba med stoppet av bistånd till Ukraina.

Nu ljög du igen. Tagen med byxorna nere.
Är det inte dags för dig att varva ner lite nu
Citera
2023-10-12, 08:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ryssland driftsätter ständigt nya vagnar direkt från fabrik. Dessutom har man lager med vagnar som görs iordning. Sammantaget så kan man då bygga upp brigader ganska snabbt
Uppgifter gör sig gällande att Ryssland har förmåga att uppgradera/tillverka ca 200 stridsvagnar per år. Det är 17 vagnar per månad.

Hur många stridsvagnar består en stridsvagnsbataljon av tror du?
https://en.defence-ua.com/industries/defense_industry_of_russia_can_reach_2_mln_ammo_20 0_tanks_production_a_year_but_it_still_wont_be_eno ugh-7892.html

Citat:
Sverige valde fel väg som skrotade allt man hade. Ren okunskap. En 40 mm boforskanon fungerar lika bra idag. Sverige tänkte fel.
Vad kostar det att lagerföra material tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in