2023-10-12, 00:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poesidamen
KAN INTE ALLA (de som vill) I TRÅDEN SKRIVA VAD DE TROR ATT STRAFFEN BLIR, SAMT VAD DE TROR OM VEM/VILKA SOM ÄR SKYLDIGA TILL VAD ?
Det skulle jag tycka vara intressant.🙂

Jag börjar:

BESLUT STRAFF: M ca 4 år (grovt gravfridsbrott) och J 12 år (mord + grovt gravfridsbrott).

ÖNSKAT STRAFF: M 10 år. J livstids fängelse.

SKULD: Båda var med när Tove dog..J mest aktiv. Men M låg definitivt inte och sov.

Dom: 2X livstid (men viss risk att Maja frikänns för mord)

Önskat: 2X dödsstraff

Skuld: De både planerade och utförde ett renodlat överfall på Tove med Johanna som den drivande.
Citera
2023-10-12, 00:43
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Eftersom hon gör sitt jobb så tror jag att hon sover bättre än dom flesta, eller menar du att hon ska göra åklagarens arbete och bevisa att sin klient är skyldig? Inte många som anlitar henne som advokat om hon offrar sina klienter.

Jag förstår det. Att gå över lik däremot
Citera
2023-10-12, 00:43
Medlem
limen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Trovärdigheten ökar om orden överensstämmer med det händelseförlopp som mt beskriver. Utredare och rådman är tränade till att kunna läsa av tal- och kroppsspråk som indikerar på deception.

I början pratade de mer om att Maja var deltagande i badrummet iom sår på Toves armar.
Men nu är det mest prat om hur Maja sov eller inte, om hon låste upp sin telefon eller inte.

Inget prat om vad sa du då och då. Vad gjorde du sen. Osv osv.
Saknar frågor med mer oumpf i. Speciellt till Maja
Citera
2023-10-12, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Skulle Johanna hämnas på grannen? Vad finns för bevis för det?

Om Johannas utpekande av Maja hade inneburit att hon försökte rädda sitt eget skinn hade det varit en annan sak. Nu är ju utpekandet av Maja till nackdel för Johanna själv så…

Jag skrev "/" eftersom det är oklart vad hennes motiv var. Men det är inte otänkbart att det fanns ett hämndintresse eftersom hans uppgifter bidragit till att hon gripits. Att J som person är hatisk och hämndlysten tycker jag framgår tydligt i utredningen.

Man måste vara väldigt naiv om man tror att det fanns några ädla motiv bakom J:s erkännande, som att hon känt behov av att säga sanningen. Hon erkänner strax efter att ha bytt advokat och antagligen sker det efter inrådan av Sangborn som förklarat för henne att det är fruktlöst att totalneka, och bättre att komma med en version som överensstämmer med den tekniska bevisningen men är så mild och fördelaktig för henne själv som möjligt.

J hoppas genom sin berättelse att komma undan med vållande till annans död. Det är varken till för eller nackdel för J att peka ut M eftersom det är en olyckshändelse hon beskriver. Hon anklagar egentligen inte M för något brottsligt men ser till att dra med henne i fallet ifall att det blir en hårdare dom.
Citera
2023-10-12, 01:05
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Jag skrev "/" eftersom det är oklart vad hennes motiv var. Men det är inte otänkbart att det fanns ett hämndintresse eftersom hans uppgifter bidragit till att hon gripits. Att J som person är hatisk och hämndlysten tycker jag framgår tydligt i utredningen.

Man måste vara väldigt naiv om man tror att det fanns några ädla motiv bakom J:s erkännande, som att hon känt behov av att säga sanningen. Hon erkänner strax efter att ha bytt advokat och antagligen sker det efter inrådan av Sangborn som förklarat för henne att det är fruktlöst att totalneka, och bättre att komma med en version som överensstämmer med den tekniska bevisningen men är så mild och fördelaktig för henne själv som möjligt.

J hoppas genom sin berättelse att komma undan med vållande till annans död. Det är varken till för eller nackdel för J att peka ut M eftersom det är en olyckshändelse hon beskriver. Hon anklagar egentligen inte M för något brottsligt men ser till att dra med henne i fallet ifall att det blir en hårdare dom.

Det hade varit lättare att få till en olyckshändelse utan Maja med i ekvationen. Men eftersom Maja var delaktig därmed ögonvittne så kunde JJ tyvärr inte utelämna henne
Citera
2023-10-12, 01:23
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, jag tror att Clea uppmanat J att erkänna för att bygga upp sin trovärdighet och via den få rätten att tro på att det var en olycklig omständighet att T dog.

Så tror jag också att advokaten (och J) lagt upp det. Det skulle inte gå att fria J helt, givet alla omständigheter. Hon vill då få det till grov misshandel eller max för dråp. Eller rent av en Olyckshändelse.

Att tjata om 10 sekunder och aspiration av spyor är hennes 2 trumfkort och hon vägrar släppa dessa. Vad än 4 rättsläkare säger.

Dessutom har hon en ytterst otrevlig attityd i mina ögon. Kategorin ”besvärliga människor”.
Citera
2023-10-12, 01:35
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, det är Majas uppgift att Toves kropp inte fanns på toaletten 02:43. Det är en förutsättning för att hon ska kunna hävda att hon inte såg Toves döda kropp förrän ca 03:30. Rätten har att ta ställning till om Majas uppgifter är trovärdiga. Johanna nämner inget om nån gömning av kroppen innan hon åker till Donken.

Att M inte såg kroppen första gången är en lögn som M vägrar släppa, det är jag säker på.

Inte gömmer man en kropp i en liten lya för att den andra inte skulle se den? J behövde dessutom Ms hjälp med dumpningen sen.

Fattar inte varför några här ändå tycks tro på den lögnen, även om de tycks kunna genomskåda andra lögner från M. Det är ju bara korkat alltihop.
Citera
2023-10-12, 01:40
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Fast det där resonemanget håller inte juridiskt. Det är skäl för misstanke men inte för fällande dom. Hur ska domstolen t.ex. bedöma straffvärdet när det är omöjligt att avgöra exakt vad M har gjort? Hon kan anses vilja dölja något men vad? Det kan lika gärna bara handla om att hon bevittnat mordet utan att ingripa. Inget är bevisat.

Ja så kan det ha gått till; M ser mordet men ingriper inte. Likgiltighetsuppsåt?
Citera
2023-10-12, 01:53
Medlem
Citat:

Johanna vill ju också framhäva här att det handlar om delvis självförsvar. Det är först när Tove tar det påstådda stryptaget om Johannas hals som Maja (likt en Ninja helt vid rätt tillfälle) kommer in i bilden och tar då bort Toves händer från Johannas hals. Sedan tar Johanna stryptag själv under 10 sekunder och under de sekundrarna ska Maja alltså enligt Johanna tryckt Toves båda armar mot golvet. Scenariot verkar dock inte köpas av FL. Det är praktiskt omöjligt att lyckas med de då Johanna sitter i vägen, gränsle över Toves kropp.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-12 kl. 02:32.
Citera
2023-10-12, 02:23
Medlem
shmrgs avatar
Citat:
KAN INTE ALLA (de som vill) I TRÅDEN SKRIVA VAD DE TROR ATT STRAFFEN BLIR, SAMT VAD DE TROR OM VEM/VILKA SOM ÄR SKYLDIGA TILL VAD ?

Jag börjar:

BESLUT STRAFF: M ca 4 år (grovt gravfridsbrott) och J 12 år (mord + grovt gravfridsbrott).

SKULD: Båda var med när Tove dog..J mest aktiv. Men M låg definitivt inte och sov.

J: 18 år, får tidsbestämt istf livstid

M: 1,5-2 år, Hon går loss på torsdag då häktningsskäl saknas även om hon har viss tid kvar att sitta.
Flyktfara, kollusionsfara och recidivfara är nu inte längre aktuella.

Om M sov eller inte är tämligen irrelevant eftersom det i vilket fall inte gått att styrka att hon varit behjälplig vid mordet.
Senast redigerad av shmrg 2023-10-12 kl. 02:30.
Citera
2023-10-12, 02:25
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:

Jag börjar:

J får livstid för mord och grovt gravfridsbrott.
M får 10-12 år för medhjälp till mord och till gravfridsbrott av normalgraden, då hon inte deltog i eldandet av kroppen.
Citera
2023-10-12, 02:41
Medlem
shmrgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
J får livstid för mord och grovt gravfridsbrott.
M får 10-12 år för medhjälp till mord och till gravfridsbrott av normalgraden, då hon inte deltog i eldandet av kroppen.

Medhjälp till mord kan det inte bli då åklagaren inledningsvis inte anförde den brottsrubriceringen. Under torsdagen kan han inte göra den ändringen, Den ändringen måste komma inledningsvis. Han garderade upp mycket men det avsåg nog främst J.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in