2023-10-11, 22:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Eller så höll hon sig, som rättsläkare, helt objektiv och sa "Det har tagits strypgrepp på henne ...", men en stressad journalist hörde och skrev "De har tagit strypgrepp på henne ...".

Med tanke på hur Zilg uttryckt sig i övrigt, skulle jag tro mer på det faktiskt.
Ja, det verkar lite märkligt att hon skulle sagt att de var två som tog strypgrepp.
Citera
2023-10-11, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Visst, men Maja såg inte att så hade skett. Hon menar "att så måste det vara" eftersom hon inte såg Tove.
Ja, det är Majas uppgift att Toves kropp inte fanns på toaletten 02:43. Det är en förutsättning för att hon ska kunna hävda att hon inte såg Toves döda kropp förrän ca 03:30. Rätten har att ta ställning till om Majas uppgifter är trovärdiga. Johanna nämner inget om nån gömning av kroppen innan hon åker till Donken.
Citera
2023-10-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Det där med urinen har jag också tänkt på, vilket bör gett spår från toaletten ut i hallen.
Men kanske även i trapphuset när/om de tappade henne när M ramlade i slutet av trapphuset?
I bilen har de konstaterats dna.
Urinen från kläderna bör gått igenom lakanet tänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, jag tycker också det.
Antingen har det väl varit snabba ryck från toa och ut i trapphuset eller har T kanske legat på en plastsäck?

Hey hey, plastsäcksrullen på köksbordet som ansågs vara en ledtråd/ett bevis under de inledande förhören. Både plast och lakan hade inte brunnit upp efter Johannas ”kremeringar”.

Johanna (efter sitt erkännande) nämnde också att det var Majas idé att plasta in Tove.
Citera
2023-10-11, 22:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Beror på vad du menar med bevisa. Jag har refererat till Chr Schurrer i Arboga ett antal gånger. Man kunde aldrig placera henne på mordplatsen (huset) i Arboga via vittnen, DNA eller annat teknisk bevisning. Ändå fälldes hon både i TR o HR för mord. Hon fälldes på indiciekedjan och helhetsbilden.

En sak, bland flera, som låg henne till last var att hon aldrig kunde förklara nöjaktigt vad hon gjorde i Arboga (orten alltså) den kvällen. För man kunde placera henne på orten, men det var allt. Hennes förklaring höll inte utan ansågs vara en lögn.

Jag vill bestämt minnas att Schurrer knöts till brottsplatsen både av mamman som kunde peka ut henne och av sina skor, som var av en ovanlig modell och som hade lämnat skoavtryck i blodet. Man kunde fastställa att hon hade precis sådana skor på sig när hon befann sig i Arboga samma dag. Så jo, jag vill nog påstå att man kunde placera henne på mordplatsen via såväl vittnesmål som "annan teknisk bevisning".

Men visst var det ett indicie-fall. Det fanns dock väldigt gott om indicier som alla knöt ihop till en mycket vattentät indiciekedja som med god marginal nådde beviskravsnivå. Det räcker ju inte att placera någon på mordplatsen, för att de skall kunna dömas. Det är ju därför vi förväntar oss att Maja frias i hovrätten trots att hon till och med medgett att hon befann sig i lägenheten när Tove bragtes om livet. Maja befann sig i bostaden, men det finns inga bevis och inga indicier som pekar på att Maja deltog i mordet, bara gärningsmannens påstående, som vi vet ljugit om andra påstådda gärningsmän.
Citera
2023-10-11, 22:28
Medlem
Citat:
Ja det talar för att hon har något att dölja. Det är en misstänkt omständighet. Hon ljuger inte för att skydda Johanna, så vem skyddar hon? Sen hjälper hon till att dumpa kroppen. Sen försöker hon dölja brottet och ljuger i upprepade förhör. Det finns en förhistoria också där Maja har varit aktiv. Så indicier att Maja har saker att dölja finns det gott om. Johanna berättar vad hon döljer, vilket förvärrar Johannas eget läge. Det skänker trovärdighet till Johannas uppgifter.

Jag ser inte hur Maja ska slingra sig ur detta.

Fast det där resonemanget håller inte juridiskt. Det är skäl för misstanke men inte för fällande dom. Hur ska domstolen t.ex. bedöma straffvärdet när det är omöjligt att avgöra exakt vad M har gjort? Hon kan anses vilja dölja något men vad? Det kan lika gärna bara handla om att hon bevittnat mordet utan att ingripa. Inget är bevisat.
Citera
2023-10-11, 22:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, jag tycker också det.
Antingen har det väl varit snabba ryck från toa och ut i trapphuset eller har T kanske legat på en plastsäck?
Enligt åklagarens sakframställan har Tove lindats in i lakan och plastsäckar inför transporten.
Tillfällig förvaring klädkammaren eller förrådet, indragen på en matta?
Citera
2023-10-11, 22:33
Medlem
Men hur ser HR på de fakta att
1. Maja är uppe till och från men ser aldrig Tove även om MH är i både hallen och i badrummet efter mordet.
2. Att hon inte vaknar av dunsen runt 02.30, inte heller en dörrklocka som rings på två ggr bara några minuter efter att hon själv varit uppe men nu toksover.
3. Toksover men lyfter upp mobilen för att snegla på klockan samtidigt.
4. Rör sig aktivt medan Johanna är på donken men säger sig sitta på toa o kollar i mobilen där Tove ligger fast hon inte aktivt använt mobilen då eller sett Tove.
5. Johanna säger hon är med, hade hon sovit hade Johanna inte berättat att hon fällde och ströp Tove utan ljugit om tex självförsvar eftersom Maja inte sett vad som hände….
Mm mm mm mm mm
?
Är inte det bevis i en indiciekedja att hon ljuger och att hon ljuger för att hon egentligen varit med? Det måste ju kunna fälla henne även här?
Jag tror till skillnad från många andra att straffen står kvar, kanske MH får mildare gravfridsbrott ändrat. Men det är väl kanske att jag själv har för lite erfarenhet och kunskap om brottsmål.
Citera
2023-10-11, 22:34
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ja, det är Majas uppgift att Toves kropp inte fanns på toaletten 02:43. Det är en förutsättning för att hon ska kunna hävda att hon inte såg Toves döda kropp förrän ca 03:30. Rätten har att ta ställning till om Majas uppgifter är trovärdiga. Johanna nämner inget om nån gömning av kroppen innan hon åker till Donken.

Jag tror/känner på mig att du och jag egentligen är på samma linje. Det kryllar av lögner lite överallt, men i allt detta virrvarr måste saker och ting bevisas utom rimligt tvivel. Tror att det blir knepigt att nå dit. Men vi får se, sade den blinde
Citera
2023-10-11, 22:36
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Inte om dom blir "för många", utan om de tillsammans bildar en så stark indiciekedja att den når beviskravsnivå.

Här finns en sådan indiciekedja som visar att Johanna mördat Tove.

Men det finns ingen sådan indiciekedja som visar att Maja deltagit i mordet.

Att de bildar en indiciekedja är vad jag menar med "för många". Det råder delade meningar om huruvida det finns tillräckligt med indicier mot Maja. Vi får se om några dagar.
Citera
2023-10-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Men hur ser HR på de fakta att
1. Maja är uppe till och från men ser aldrig Tove även om MH är i både hallen och i badrummet efter mordet.
2. Att hon inte vaknar av dunsen runt 02.30, inte heller en dörrklocka som rings på två ggr bara några minuter efter att hon själv varit uppe men nu toksover.
3. Toksover men lyfter upp mobilen för att snegla på klockan samtidigt.
4. Rör sig aktivt medan Johanna är på donken men säger sig sitta på toa o kollar i mobilen där Tove ligger fast hon inte aktivt använt mobilen då eller sett Tove.
5. Johanna säger hon är med, hade hon sovit hade Johanna inte berättat att hon fällde och ströp Tove utan ljugit om tex självförsvar eftersom Maja inte sett vad som hände….
Mm mm mm mm mm
?
Är inte det bevis i en indiciekedja att hon ljuger och att hon ljuger för att hon egentligen varit med? Det måste ju kunna fälla henne även här?
Jag tror till skillnad från många andra att straffen står kvar, kanske MH får mildare gravfridsbrott ändrat. Men det är väl kanske att jag själv har för lite erfarenhet och kunskap om brottsmål.

Håller med dig. Det förklarar också det osannolika i att J ensam lyckats strypa T utan att själv få en enda skråma och att båda håller sig till den överenskomna lögnen ända tills polisen fintar bort dom.

Tror dock att grovt gravfridsbrott står fast även för M s del, då syftet var att hindra upptäckt och försvåra utredningen.
Citera
2023-10-11, 22:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Haha, jag har bestämt mig.

Ja den kopplingen kan man helt klart göra. Går man på det hon berättar så kan iPhonen ligga i vid sängen.

Om man då ponerar:

01:51 går 75 steg som vi inte vet var de påbörjas exakt men de kan sluta vid sängen.
(Sluttiden har vi inte fått trots att de gjort analyser mitt i hovrättsförhandlingarna.)
Då har hon iPhonen på sig.

02:19 har hon iPhonen på sig och går 33 steg till badrummet och återkommer till sängen 02:26.

02:33 sker då den här Face ID upplåsningen som inte lyckas då ansiktet är täckt, men skärmen tänds, vissa kryperingsnycklar packas upp, aktivitetstypen visar 1 (aktiv) och vad exakt det beror på vet vi inte men kan vara en glimt på klockan. Kanske har hon jackan som täcke eller döljer del av ansiktet på nåt sätt.

Vid okänd tidpunkt går hon ur sängen och pratar med JJ.

02:43 hämtar hon iPhonen och går till badrummet och håller stegserien igång till 02:48.

Hon stannar där och svarar på sms vid 02:59.

03:10 nån gång återkommer JJ.

MH kan då ha rört sig med iPhonen så att inga steg registreras.

Hon är inte aktiv med iPhonen (appar etc) vilket kan vara tecken på illamående. Då kanske man inte vill skrolla runt där.

Nu vet jag inte om hon fått frågan exakt var hon är när JJ kommer hem? I badrummet eller i sängen?

JJ säger lite olika men siktar på att MH är vid ”golvytan” vid sängen.

MH äter hamburgare i köket. Inga steg registreras när hon går till köket. IPhonen är då kvar vid sängen.
Vid den här tiden är JJ väldigt aktiv. Enligt stegserier är hon stilla två minuter nånting då MH äter hamburgare.

Vad exakt JJ gör då vet jag inte om MH berättar?

Sen går MH och lägger sig igen?

Vad gör JJ då fram till de åker? Drar fram Tove från köket? Nja då borde MH ha upptäckt Tove i köket.

Hur det än är så vaknar MH och där kan du detaljerna bättre men Tove ligger i lakan.
Vad är klockan då, okänt va?

MH för väl heller inte frågan om var hon plockar upp iPhonen när hon ska få skjuts hem?

Finns inte så stora hål i tidslinjen om man ser det som ovan. Däremot så hade det varit bra om man visste hur kroppen hanterats lite mer i detalj för att kunna slå hål på MH:s berättelse. Men det är inte utrett då man inte kunnat säkra spår av Tove på andra platser än de som framfår av förundersökningen.

Ja, vad säger tjejerna var Maja r efter sina erkännanden?

Maja verkar mena att hon är på toa och sedan till köket.

Johanna menar att Maja var vid sängen/vardagsrummet, både när hon kommer från McD och att Maja äter där.
Fråga är vad som är sanningen, och varför det skiljer sig åt.

Maja 2/12:

"GK: Ok, och när det här händer att du trillar och kräks, var är Johanna då?
Hm, jag tror hon är i kö, jag är inte helt säker.
GK: nej, du tror att hon är i?
I köket.
GK: I köket.Mm.
Men du, det här när Johanna går ut där då, och åker och köper den här hamburgaren,
är det syftet med att gå ut, att köpa en hamburgare till dig?
Ja vad jag förstod det som.
Men under den perioden när hon är borta, vad gör Tove då?
Jag vet inte.
Vad gör du då?
Jag sitter inne på toan.
"

Tyvärr går brandlarmet där, och förhörstråden bryts...

Maja 6/12:

"M: Ja under tiden Johanna är borta.
F: Under tiden Johanna är borta så hämtar du din telefon?
M: Ja.
F: Ja. När du rör dig här i lägenheten, vilka delar är du, rör du dig över så att säga av
lägenheten?
M: Eh, men jag rör mig från toan, ja ut i till hallen och in till, eh, vardagsrummet och sängen
ja och sen tillbaka.
F: Är du i köket?
M: Nej.
F: Nej. För då är du ensam här i lägenheten en stund eller ja du, ja Johanna är i alla fall inte
där.
F: Nej. Har du någon bild var fanns Tove då?
F: Märkte du då någonting av att det fanns någon annan än du i lägenheten?
F: Nej. Och så kommer Johanna tillbaka efter att han varit på Donken och du säger att du
äter, sitter i köket
, slumrar lite vid bordet och sen går du och lägger dig igen. Och sen? Du får
fortsätta där"

Maja:25/1:

"Eh, och jag går och, ja jag går och
hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså
på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar
liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka. Eh, vi sätter oss i köket och
jag. Eh, alltså jag slumrar till lite och är yr och så där när jag äter och ja efter jag har käkat
burgaren och så så går jag och lägger mig igen.
"

Johanna 10/1:

"BF: Var var hon någonstans när du lämnade lägenheten för att gå ner så att säga?
J: I vardagsrummet.
"
//
"F: Och var satt ni då när hon åt hamburgaren?
J: Vardagsrummet på gränsen till sovrummet där någonstans."

Johanna 6/2:

"F: Men om vi börjar med när du kommer tillbaka från Mc Donald´s, kan du dra dig till
minnes var du ser Maja?
J: Ja hon är, det är ju en liten vägg som delar av från sovrummet då till vardagsrummet kan
man säga och där stod hon ju vill jag minnas så det skulle ju kunna vara så att hon kanske då
hade rest sig upp ur sängen men hon stod ju upp så jag väckte ju inte utan hon stod ju upp.
Eh, ja vid väggen ungefär vid min säng där någonstans och mitt piano står ju där och så. Så
det, där var hon ju.

"
Senast redigerad av notknapparen 2023-10-11 kl. 22:51.
Citera
2023-10-11, 22:43
Medlem
limen2s avatar
En sak som legat o gruvat i mig sen början är just att Johanna sa att Tove sagt ”fan, håller NI på med” när de fajtades i badrummet. Eller vad de nu höll på med där inne.
Sen att Johanna själv svarat Tove ”vad fan håller DU på med själv”

Detta berättade Johanna spontant och sedan dess hållit fast vid den kommentaren.
Hon har varit tydlig med att hon varit drivande i det hela när hon kunde skyllt på Maja mycket mer. Det har vi diskuterat i tråden förr. Men Maja har ändrat fram o tillbaka. Jag är såå osäker på vart jag står med hennes deltagande i själva dödsögonblicket. Men helt klart finns det mer bakom deras historier och Maja har varit deltagande åtminstone ända sedan Tove bars ut ifrån lägenheten. Så därifrån är det grovt gravfridsbrott, försvårande för utredning (vad nu det brottet heter) och åtminstone skyddande utav brottsling.
Det brukar väl räcka många gånger för längre straff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in