Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Haha, jag har bestämt mig.
Ja den kopplingen kan man helt klart göra. Går man på det hon berättar så kan iPhonen ligga i vid sängen.
Om man då ponerar:
01:51 går 75 steg som vi inte vet var de påbörjas exakt men de kan sluta vid sängen.
(Sluttiden har vi inte fått trots att de gjort analyser mitt i hovrättsförhandlingarna.)
Då har hon iPhonen på sig.
02:19 har hon iPhonen på sig och går 33 steg till badrummet och återkommer till sängen 02:26.
02:33 sker då den här Face ID upplåsningen som inte lyckas då ansiktet är täckt, men skärmen tänds, vissa kryperingsnycklar packas upp, aktivitetstypen visar 1 (aktiv) och vad exakt det beror på vet vi inte men kan vara en glimt på klockan. Kanske har hon jackan som täcke eller döljer del av ansiktet på nåt sätt.
Vid okänd tidpunkt går hon ur sängen och pratar med JJ.
02:43 hämtar hon iPhonen och går till badrummet och håller stegserien igång till 02:48.
Hon stannar där och svarar på sms vid 02:59.
03:10 nån gång återkommer JJ.
MH kan då ha rört sig med iPhonen så att inga steg registreras.
Hon är inte aktiv med iPhonen (appar etc) vilket kan vara tecken på illamående. Då kanske man inte vill skrolla runt där.
Nu vet jag inte om hon fått frågan exakt var hon är när JJ kommer hem? I badrummet eller i sängen?
JJ säger lite olika men siktar på att MH är vid ”golvytan” vid sängen.
MH äter hamburgare i köket. Inga steg registreras när hon går till köket. IPhonen är då kvar vid sängen.
Vid den här tiden är JJ väldigt aktiv. Enligt stegserier är hon stilla två minuter nånting då MH äter hamburgare.
Vad exakt JJ gör då vet jag inte om MH berättar?
Sen går MH och lägger sig igen?
Vad gör JJ då fram till de åker? Drar fram Tove från köket? Nja då borde MH ha upptäckt Tove i köket.
Hur det än är så vaknar MH och där kan du detaljerna bättre men Tove ligger i lakan.
Vad är klockan då, okänt va?
MH för väl heller inte frågan om var hon plockar upp iPhonen när hon ska få skjuts hem?
Finns inte så stora hål i tidslinjen om man ser det som ovan. Däremot så hade det varit bra om man visste hur kroppen hanterats lite mer i detalj för att kunna slå hål på MH:s berättelse. Men det är inte utrett då man inte kunnat säkra spår av Tove på andra platser än de som framfår av förundersökningen.
Ja, vad säger tjejerna var Maja r efter sina erkännanden?
Maja verkar mena att hon är på toa och sedan till köket.
Johanna menar att Maja var vid sängen/vardagsrummet, både när hon kommer från McD och att Maja äter där.
Fråga är vad som är sanningen, och varför det skiljer sig åt.
Maja 2/12:
"
GK: Ok, och när det här händer att du trillar och kräks, var är Johanna då?
Hm, jag tror hon är i kö, jag är inte helt säker.
GK: nej, du tror att hon är i?
I köket.
GK: I köket.Mm.
Men du, det här när Johanna går ut där då, och åker och köper den här hamburgaren,
är det syftet med att gå ut, att köpa en hamburgare till dig?
Ja vad jag förstod det som.
Men under den perioden när hon är borta, vad gör Tove då?
Jag vet inte.
Vad gör du då?
Jag sitter inne på toan."
Tyvärr går brandlarmet där, och förhörstråden bryts...
Maja 6/12:
"
M: Ja under tiden Johanna är borta.
F: Under tiden Johanna är borta så hämtar du din telefon?
M: Ja.
F: Ja. När du rör dig här i lägenheten, vilka delar är du, rör du dig över så att säga av
lägenheten?
M: Eh, men jag rör mig från toan, ja ut i till hallen och in till, eh, vardagsrummet och sängen
ja och sen tillbaka.
F: Är du i köket?
M: Nej.
F: Nej. För då är du ensam här i lägenheten en stund eller ja du, ja Johanna är i alla fall inte
där.
F: Nej. Har du någon bild var fanns Tove då?
F: Märkte du då någonting av att det fanns någon annan än du i lägenheten?
F: Nej. Och så kommer Johanna tillbaka efter att han varit på Donken och du säger att du
äter, sitter i köket, slumrar lite vid bordet och sen går du och lägger dig igen. Och sen? Du får
fortsätta där"
Maja:25/1:
"
Eh, och jag går och, ja jag går och
hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså
på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar
liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka. Eh, vi sätter oss i köket och
jag. Eh, alltså jag slumrar till lite och är yr och så där när jag äter och ja efter jag har käkat
burgaren och så så går jag och lägger mig igen. "
Johanna 10/1:
"
BF: Var var hon någonstans när du lämnade lägenheten för att gå ner så att säga?
J: I vardagsrummet."
//
"
F: Och var satt ni då när hon åt hamburgaren?
J: Vardagsrummet på gränsen till sovrummet där någonstans."
Johanna 6/2:
"
F: Men om vi börjar med när du kommer tillbaka från Mc Donald´s, kan du dra dig till
minnes var du ser Maja?
J: Ja hon är, det är ju en liten vägg som delar av från sovrummet då till vardagsrummet kan
man säga och där stod hon ju vill jag minnas så det skulle ju kunna vara så att hon kanske då
hade rest sig upp ur sängen men hon stod ju upp så jag väckte ju inte utan hon stod ju upp.
Eh, ja vid väggen ungefär vid min säng där någonstans och mitt piano står ju där och så. Så
det, där var hon ju.
"