2023-10-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Är det inte det som Sveriges rättssystem fått kritik för? Att domstolarna har en tendens att titta på indicium var för sig istället för hela beviskedjan?
Eller har jag rört ihop det med något annat.

Jo det har varit både och men domstolarna har blivit bättre på att se helheten av indiciekedjan.

Och tack och lov för det vill jag säga.
Citera
2023-10-11, 23:48
Medlem
snooper123s avatar
Vad tror hovrätten kommer döma då?
Citera
2023-10-11, 23:48
Medlem
limen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja.

Så kan då Johannas berättelse om att Tove sa under handgemänget i badrummet
”Fan, håller NI på med och att Johanna svarade Tove Fan, gör DU själv
(Se min förra post om mer utlägg om du vill.
Räknas det som ett indicium?
Även om det blivit lite väl insnöat i detaljer så borde detta tas med på allvar också.
Citera
2023-10-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är Silbersky försvarsadvokat så lite på den sidan han vill profilera sig tänker jag. Men jag kan inte heller se att det finns några bevis.

Ja, ribban var för låg i tingsrätten, skrämmande faktiskt.

Visst, det finns många fall där kompisar osv har hjälpt till att frakta bort en död kropp, det är inget bevis.

Nu har ju inte ens tingsrätten använt detta som ett incicium för själv mordet, å andra sidan finns den domen separat för gravfridsbrottet. Men naturligtvis finns det ett samband här, att kroppen transporteras bort för att dölja brottet, det har i den delen av domen slagits fast.

Ja det är Silbersky förvisso. Men pensionerad nu och tar inga klienter längre. Men det är klart att han säkert är präglad av sitt tidigare jobb som försvarare. Han ansåg dock att åtalet mot Johanna höll hela vägen. Ja jag håller med om att ribban var för låg
Citera
2023-10-11, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Är det inte det som Sveriges rättssystem fått kritik för? Att domstolarna har en tendens att titta på indicium var för sig istället för hela beviskedjan?
Eller har jag rört ihop det med något annat.
Det stämmer. Det är som ett lotteri många gånger, beroende på vilken rättsinstans och vilka som ska döma i målet.(särskilt om någons pappa känner domaren)
Vissa fall, som Lena W-fallet, där bestämde domaren att varje indicie skulle bedömas var för sig, vilket gjorde att gm friades, men det slutade (mycket) annorlunda i hovrätten.
Citera
2023-10-11, 23:55
Avslutad
Citat:
Att du är helt dum i huvudet visade du redan allra första gången du svarade mig här i tråden.
Att du inte kan inse och medge att du har fel, som du ofta har, är inget nytt.

Det finns stora skillnader i fallet Schurrer och åtalet mot Maja, det finns egentligen inga likheter.
Mot Schurrer fanns som jag länkade en hel räcka indicier med såväl vittnesmål som tekniska bevis som fällde henne. Mot Maja finns inget sådant, och därför kommer hon heller inte att bli fälld. Det kommer du snart bli varse. Men vet vet, kanske är du för dum i huvudet för att fatta det ens då.
Ok så du fick backa?

Man behöver inte tekniska bevis för att döma någon utom rimligt tvivel. I Tove-fallet finns faktiskt ett utpekande, så det är egentligen ett bättre läge än i Arboga-fallet.
Citera
2023-10-11, 23:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Vad tror hovrätten kommer döma då?
Johanna döms till livstid, alternativt 18 år
Maja döms för gravfridsbrott och har suttit av tiden för straffet och kommer ha sonat sitt brott efter morgondagens förhandling, eller senast när domen faller, denna månad.
Citera
2023-10-11, 23:59
Medlem
Citat:
Och i tre av fyra fall börjar påföljande ord med bokstaven jag menar att föregående ord avslutades med. Dessutom återger journalisterna olika vad som faktiskt sagts. Förstår du hur lätt det är att höra fel, särskilt i stressen när du skall uppfatta och skriva allt som sägs och publicera det.

Att det tagits strypgrepp
Att de tagit strypgrepp

Säger du de sakerna högt för dig själv med lite fart, så hör du knappt skillnad själv, om du inte börjar staka dig när du säger det.

Det är väl också lite svårt för två personer att ta ett sånt grepp samtidigt. Jag lutar åt din tolkning.
Citera
2023-10-12, 00:02
Medlem
Citat:
Att du är helt dum i huvudet visade du redan allra första gången du svarade mig här i tråden.
Att du inte kan inse och medge att du har fel, som du ofta har, är inget nytt.

Det finns stora skillnader i fallet Schurrer och åtalet mot Maja, det finns egentligen inga likheter.
Mot Schurrer fanns som jag länkade en hel räcka indicier med såväl vittnesmål som tekniska bevis som fällde henne. Mot Maja finns inget sådant, och därför kommer hon heller inte att bli fälld. Det kommer du snart bli varse. Men vet vet, kanske är du för dum i huvudet för att fatta det ens då.

Att du var avsaknad av vad allt som kallas hjärna begrep jag redan efter ditt första inlägg men att din reptilhjärna inte begriper att det finns en hel indiciekedja som visar att M var med om att mörda T gör mej både mörkrädd och illamående.

1, M var bevisligen i lägenheten när T mördades.

2, M har ljugit i stort sätt från dag ett.

3, Ms fladdrande och springande i lägenheten visar att hon var mer vaken än sovande när T miste sitt liv.

4, Ms påstående att hon inte under sina otaliga rundor i Js lägenhet inte sett liket av T faller platt på sin egen rimlighet.

5,M är så rädd för J att hon droppar mordet på T men ställer upp på dumpning och bränning av lik.

6, M åker hem helt oberörd efter dumpning och spelar lite och sover sin askungesömn som ingenting har hänt.

7, Ms pappa skriver ett SMS till M och frågar om hon har hört att T är försvunnen, M svarar jag hörde det gud vad hemskt.

8, Sannolikheten att M är oskyldig är lika med 0,000000000000000 gånger.

Så blixten ta och förbered dej på att när M hamnar på Ystadanstalten så kommer Möller att skruva fast ett kökshantag i ryggen på M och använda henne som sin personliga sexdocka.
Citera
2023-10-12, 00:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limen2
Så kan då Johannas berättelse om att Tove sa under handgemänget i badrummet
”Fan, håller NI på med och att Johanna svarade Tove Fan, gör DU själv
(Se min förra post om mer utlägg om du vill.
Räknas det som ett indicium?
Även om det blivit lite väl insnöat i detaljer så borde detta tas med på allvar också.

Nej, det räknas inte som ett indicium.

Det är en utsaga från en misstänkt mördare om vad denne i efterhand påstår har skett vid mordtillfället.
Johanna har här mycket låg trovärdighet och kan förmodas ha anledning att ljuga om andras inverkan och om vad mordoffret sagt och gjort.

Däremot har vi vittnen som berättar att Johanna sagt att hon skulle mörda Tove nästa gång hon såg henne. Detta kan man då betrakta som ett indicium, som i en indiciekedja kan utgöra en del av bevisningen som fäller Johanna för mord.

I just detta fallet tror jag dock att åklagaren, av någon outgrundlig anledning, inte har tagit med detta vittnesmål som en del av sin bevisning.
Citera
2023-10-12, 00:04
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det stämmer. Det är som ett lotteri många gånger, beroende på vilken rättsinstans och vilka som ska döma i målet.(särskilt om någons pappa känner domaren)
Vissa fall, som Lena W-fallet, där bestämde domaren att varje indicie skulle bedömas var för sig, vilket gjorde att gm friades, men det slutade (mycket) annorlunda i hovrätten.

Det var likadant när en kille blev ihjälskjuten när han klev av bussen.
Bland annat fanns mördarens DNA på tomhylsor och offrets blod fanns på mördarens jacka som hängde i mördarens hall.
Tror han blev dömd i tingsrätt, friad i hovrätt för att sedan fly hem till sitt hemland i Afrika innan HD kunde rätta till misstagen och döma honom.
Var för sig kan man kanske prata sig ur det men tillsammans är det för många tillfälligheter. Hade åklagaren fått hålla information för sig själv fram till rättegången istället för att ge den åtalade månader på sig att fabricera ihop en lögn samt tittat på helhetsbilden istället för varje bevis för sig.
I detta fallet var dessutom tekniska bevis som borde väga tyngre kan man tycka men Sveriges rättsapparat är så dysfunktionell och omodern att det blir ett skämt.
Citera
2023-10-12, 00:05
Medlem
limen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är minst sagt ett för snabbt avslut, vilket bäddar för en långkörare i HD, vilket jag verkligen tycker bör undvikas och därför reda ut alla frågetecken nu.
Tror hovrätten är uppe i ca 150 aktbilagor nu...
Tramset som Clea drar igång är ovärdigt, borde inte få förekomma. Lägg därtill hennes kostnader och krav om sin expertprofessors dravvel
Det är vidrigt.

Ännu klarare framgår det hur som haver att Johanna ensam haft avsiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt.
Maja är oskyldig till mordet, men indragen och i beroendeställning till den manipulativt sjuka narcissisten Johanna "utan Leshem" Jansson

Jag hoppas verkligen att det inte kommer till HD. Hoppas att de snarare lägger till en dag för mer djupare utfrågning utav vitten, Johanna, Maja, mm.
Sitter typ o hoppar på stolen när jag lyssnar på förhören, vill slänga ut frågor själv😂

Jag håller med och håller inte med.
Håller med om att Johanna har haft ett uppsåt.
Även att Maja har varit under manipulation och i rädsla för övergivenhet, till Johanna och hennes narcisstica sida.
Men jag vet inte ännu om Maja är helt oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in