2023-10-11, 21:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Svara inte med en fråga och gör nån rundgång.

Jag har redan beskrivit alternativen.
Att försöka undkomma livstid och skylla på Maja. Att helt blåneka som Maja.

Jag skrev även att medgärningsmannaskap inte är lika enkelt som du ville göra gällande.

Jag funderar på hur du resonerar igen likt frågor kring att Maja såg det som hämnd.

Vilket innebär att J riskerar livstid i sitt sug på att hämnas mot Maja.

Frågan löd:
"Så hon ber J erkänna och riskera livstid menar du?"
Det är en fråga i paritet med "Har du slutat slå din fru?"

Nej, J ska inte erkänna för att riskera livstid, utan för att komma undan livstid
Citera
2023-10-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det var tråkigt att höra.

Du har bidragit till två förundersökningar för att kunna få fram viktig information, men det loppet är ju förstås inte kört om du vill fortsätta med sådant.

Tvärtom, jag läser gärna dina inlägg, det vet du.

Jag hoppas på slutpläderingarna och att man kommer fram till något som känns rättvist (ur sanningssynpunkt då, eftersom det är många som har olika syn på det här).

Var och hur Majas mobil har förflyttats lämnats vet vi inte, men jag ser det inte som omöjligt att hon säger sanningen.

Jag tror ingen (???, ja alltid finns det personer som tycker hellre fälla än fria) vill att en oskyldig till mord får sitta på livstid för något som man inte har gjort.

Och som jag ser det är det där vi är.

Ja, man kanske ska pensionera sig från Flashback. Inte så nyttigt för den psykiska hälsan, förutom att det tar för mycket tid i anspråk.

Skojade lite om läsningen där. Men jag vet att du brukar skriva att du blir ”trött” av det och då brukar jag dra på smilbanden för det är en del att ta in.

Jag kommer lämna kontaktinformation. Har även lite idéer hur sånt här kan diskuteras på ett annorlunda sätt än här. Ett lite mer moget sätt om man vill. Den här plattformen är rätt kass vad gäller det mesta. Även rent tekniskt. Kasta ett öga vad man samtycker till som användare här så finns det fräschare plattformar att bygga upp diskussionsforum på.

Hur som, i de två större fall jag varit med och grävt i tidigare förutom det här så var det två solklara GM. Då kunde jag vara mer dömande och säga ”han/hon gjorde det”.

Här har jag velat vara neutral i MH:s fall angående delaktighet i mordet. Resten har hon ju erkänt osv.

I MH:s fall så måste hovrätten avgöra det för det finns ingen ”smoking gun” och inte samma historik som i de andra fallen med Lena i Örebro och dårpippin som försökte förstöra livet för sin ex-make advokaten.

Ja slutpläderingarna blir en bra sammanfattning av detta. Men ingenstans finns en sådan kunskap och ”förståelse” om fallet som här i tråden. Så det är väl fb:s styrka även om det tillåts så mycket skräp här.

Bara att ladda inför imorgon och hoppas att det blir en välskriven dom sedan och att den blir mer rättssäker än tingsrättsdomen.
Citera
2023-10-11, 21:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är en fråga i paritet med "Har du slutat slå din fru?"

Nej, J ska inte erkänna för att riskera livstid, utan för att komma undan livstid
Men lägg ner.

Utgår du från din tro att Clea bett Johanna erkänna kan väl inte vara svårt att svara på.
Citera
2023-10-11, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Det spelar mindre roll om hennes historia om att ha sovit skulle vara uppdiktad. Detta talar i så fall bara för att hon har något att dölja men säger inget om exakt vad hon har gjort. Man kan inte döma någon för mord på sådana grunder. Jag tror Maja är en fri människa ganska snart.
Ja det talar för att hon har något att dölja. Det är en misstänkt omständighet. Hon ljuger inte för att skydda Johanna, så vem skyddar hon? Sen hjälper hon till att dumpa kroppen. Sen försöker hon dölja brottet och ljuger i upprepade förhör. Det finns en förhistoria också där Maja har varit aktiv. Så indicier att Maja har saker att dölja finns det gott om. Johanna berättar vad hon döljer, vilket förvärrar Johannas eget läge. Det skänker trovärdighet till Johannas uppgifter.

Jag ser inte hur Maja ska slingra sig ur detta.
Citera
2023-10-11, 21:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Det där med urinen har jag också tänkt på, vilket bör gett spår från toaletten ut i hallen.
Men kanske även i trapphuset när/om de tappade henne när M ramlade i slutet av trapphuset?
I bilen har de konstaterats dna.
Urinen från kläderna bör gått igenom lakanet tänker jag.
Jo, jag tycker också det.
Antingen har det väl varit snabba ryck från toa och ut i trapphuset eller har T kanske legat på en plastsäck?
Citera
2023-10-11, 21:59
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker inte att det är bevisat att Maja ljuger i dagsläget.

Om hon ljuger, behöver det inte betyda att det är mord hon döljer. Det finns grader av helvetet där.

Vad gäller min empati, drar du helt fel slutsatser, förutom att slutsatsen att vissa tycker att mördare/medhjälpare ska gå fria.

Det är väl ytterst få som tycker att mördare ska gå fria?
Den som lyckats missa att Maja ljuger enormt,måste vara helblind.
Hon fick väldigt mycket hjälp av S*vegfors med sitt sovande.
Hur mycket hjälpte han inte henne med sitt: Kan det vara så att du sov…
Citera
2023-10-11, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Jag följde fallet. Indiciekedjan höll den gången. Maja förnekar inte att hon var i lägenheten, men menar att hon varken hörde eller såg någonting, eftersom hon sov (säger hon).
Tingsrätten gjorde sin bedömning, indiciekedjan höll, men nu är det "andra halvlek", och genom diverse juridiska krumbukter har läget kanske förändrats. Håller indiciekedjan även där så fastställs tingsrättsdomen. Blir det så, så har rättvisan segrat. Blir det inte så, så har rättvisan segrat.

PS. Jag har dömt fotboll på korpnivå - är inte jurist.
Fast Maja säger inte bara att hon varken såg eller hörde nåt. Hon säger också att Johanna gömde kroppen. Det momentet ska förklarar och puttas in i en tidslinje. Där spricker Majas historia, precis som Chr S historia en gång sprack på orimligheterna.

Så kan man verkligen fråga sig vad Maja gjorde på en mordplats som hon inte vill vara ärlig med. Hennes medGM har berättat, till men för sitt eget åtal. Hög trovärdighet således.
Citera
2023-10-11, 22:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det minns jag inte, men Zilgs svar till åklagaren, indikerar två.
Åklagaren: Vad är orsaken till att Tove avled?

De har tagit strypgrepp på henne. Så pass länge att hon först belv medvetslös och sedan dog.

Hur nu två kan ha tagit strypgrepp?

Eller så höll hon sig, som rättsläkare, helt objektiv och sa "Det har tagits strypgrepp på henne ...", men en stressad journalist hörde och skrev "De har tagit strypgrepp på henne ...".

Med tanke på hur Zilg uttryckt sig i övrigt, skulle jag tro mer på det faktiskt.
Citera
2023-10-11, 22:08
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast Maja säger inte bara att hon varken såg eller hörde nåt. Hon säger också att Johanna gömde kroppen. Det momentet ska förklarar och puttas in i en tidslinje. Där spricker Majas historia, precis som Chr S historia en gång sprack på orimligheterna.

Så kan man verkligen fråga sig vad Maja gjorde på en mordplats som hon inte vill vara ärlig med. Hennes medGM har berättat, till men för sitt eget åtal. Hög trovärdighet således.

Nja, hon säger väl att hon tror/misstänker att Johanna gömde kroppen, inte att hon såg det det hända.
Citera
2023-10-11, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Nja, hon säger väl att hon tror/misstänker att Johanna gömde kroppen, inte att hon såg det det hända.
Hon säger att kroppen inte var på toaletten när hon gick dit vid 02:43. Såvida inte Johanna har en osynlighetsmantel att svepa in kroppen i, så måste hon ha flyttat på kroppen enligt Majas uppgifter.
Citera
2023-10-11, 22:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men lägg ner.

Utgår du från din tro att Clea bett Johanna erkänna kan väl inte vara svårt att svara på.
Ja, jag tror att Clea uppmanat J att erkänna för att bygga upp sin trovärdighet och via den få rätten att tro på att det var en olycklig omständighet att T dog.
Citera
2023-10-11, 22:16
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon säger att kroppen inte var på toaletten när hon gick dit vid 02:43. Såvida inte Johanna har en osynlighetsmantel att svepa in kroppen i, så måste hon ha flyttat på kroppen enligt Majas uppgifter.

Visst, men Maja såg inte att så hade skett. Hon menar "att så måste det vara" eftersom hon inte såg Tove.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in