2023-10-11, 21:10
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker att det är synd att de inte har gjort en rekonstruktion och de borde även hört pappan i rätten.

Rekonstruktion i badrummet? Johanna visar var hon befann sig och var Maja befann sig.
Då säger Maja: eehh, jag var inte där, jag sov
Citera
2023-10-11, 21:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Det ska bevisas av åklagaren att hon medverkat vid dödsfallet/mordet.
Vi som vet, vi vet men vi (åtminstone inte jag) sitter inte i hovrätten och skall döma.
Det finns gott om indicier mot Maja och hennes egen historia hänger inte ihop. Den förutsätter att Johanna gömmer kroppen nånstans i lägenheten för Maja, vilket ingen tror på. Jag tror på fällande även för Maja.
Citera
2023-10-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ingen pensionering här, vi demonstrerar annars!

Mest sannolikt är att det är hennes eget ansikte, om än dolt. Vilket borde tala till hennes fördel när hon har sagt sig gå tillbaka till sängen och hämta mobilen?

Haha, jag har bestämt mig.

Ja den kopplingen kan man helt klart göra. Går man på det hon berättar så kan iPhonen ligga i vid sängen.

Om man då ponerar:

01:51 går 75 steg som vi inte vet var de påbörjas exakt men de kan sluta vid sängen.
(Sluttiden har vi inte fått trots att de gjort analyser mitt i hovrättsförhandlingarna.)
Då har hon iPhonen på sig.

02:19 har hon iPhonen på sig och går 33 steg till badrummet och återkommer till sängen 02:26.

02:33 sker då den här Face ID upplåsningen som inte lyckas då ansiktet är täckt, men skärmen tänds, vissa kryperingsnycklar packas upp, aktivitetstypen visar 1 (aktiv) och vad exakt det beror på vet vi inte men kan vara en glimt på klockan. Kanske har hon jackan som täcke eller döljer del av ansiktet på nåt sätt.

Vid okänd tidpunkt går hon ur sängen och pratar med JJ.

02:43 hämtar hon iPhonen och går till badrummet och håller stegserien igång till 02:48.

Hon stannar där och svarar på sms vid 02:59.

03:10 nån gång återkommer JJ.

MH kan då ha rört sig med iPhonen så att inga steg registreras.

Hon är inte aktiv med iPhonen (appar etc) vilket kan vara tecken på illamående. Då kanske man inte vill skrolla runt där.

Nu vet jag inte om hon fått frågan exakt var hon är när JJ kommer hem? I badrummet eller i sängen?

JJ säger lite olika men siktar på att MH är vid ”golvytan” vid sängen.

MH äter hamburgare i köket. Inga steg registreras när hon går till köket. IPhonen är då kvar vid sängen.
Vid den här tiden är JJ väldigt aktiv. Enligt stegserier är hon stilla två minuter nånting då MH äter hamburgare.

Vad exakt JJ gör då vet jag inte om MH berättar?

Sen går MH och lägger sig igen?

Vad gör JJ då fram till de åker? Drar fram Tove från köket? Nja då borde MH ha upptäckt Tove i köket.

Hur det än är så vaknar MH och där kan du detaljerna bättre men Tove ligger i lakan.
Vad är klockan då, okänt va?

MH för väl heller inte frågan om var hon plockar upp iPhonen när hon ska få skjuts hem?

Finns inte så stora hål i tidslinjen om man ser det som ovan. Däremot så hade det varit bra om man visste hur kroppen hanterats lite mer i detalj för att kunna slå hål på MH:s berättelse. Men det är inte utrett då man inte kunnat säkra spår av Tove på andra platser än de som framfår av förundersökningen.
Citera
2023-10-11, 21:16
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det enda som talar emot det är att Maja påstår att hon har sovit. Det är en historia som har vuxit fram successivt - för varje förhör har hon sovit lite mer. Låter det trovärdigt? Det första en utredare får lära sig är att en historia som ändras över tid är en lögn. Lita på att domstolen känner tills et med.

Visst, hon sover mycket

Även om åklagaren kan bevisa att hon inte sover, så måste han bevisa att Maja deltog i badrummet. Det ena ger inte det andra automatiskt.
Citera
2023-10-11, 21:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Inför domen i TR sa Leif Silbersky så här i TV4.

Som jag ser det kommer åtalet att bära hem när det gäller 20-åringen. Men när det gäller 18-åringen finns det inte en chans att åtalet håller på det sättet som åklagaren har lagt upp det.
– Det finns ingenting, och nu understryker jag ingenting, som binder att 18-åringen har haft någon fysisk kontakt i samband med mordet. Då tänker jag på DNA, hudavskrap och annan bevisning. Därför är min uppfattning att det kommer leda till en frikännande dom, fortsätter han.

Efter TR-domen uttalade sig Silbersky att rätten satt ribban för lågt och påtalade igen att det saknas tillräckligt med bevis. Det är väl en generell fråga vad som ska krävas för att uppnå 'utom rimligt tvivel' i domstol. För att vara rättssäkert.

Det var ett fall i Grästorp 2013 där två kompisar i efterhand hjälpte GM (A*dreas) att flytta hans ex-flickväns (I*a) döda kropp från lägenheten där hon bodde.(svårt att förstå, de var ju två och hade kunnat neka tillsammans. Det var dessutom en bäbis i lgh). Så det har hänt tidigare att en vän varit behjälplig med att transportera bort en kropp. Utan att ha deltagit i mordet.

Nu är Silbersky försvarsadvokat så lite på den sidan han vill profilera sig tänker jag. Men jag kan inte heller se att det finns några bevis.

Ja, ribban var för låg i tingsrätten, skrämmande faktiskt.

Visst, det finns många fall där kompisar osv har hjälpt till att frakta bort en död kropp, det är inget bevis.

Nu har ju inte ens tingsrätten använt detta som ett incicium för själv mordet, å andra sidan finns den domen separat för gravfridsbrottet. Men naturligtvis finns det ett samband här, att kroppen transporteras bort för att dölja brottet, det har i den delen av domen slagits fast.
Citera
2023-10-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, det blir många slutpläderingar imorgon.
Sen kan domaren &company ha någon följdfråga och så brukar dom åtalade få en chans att säga någonting, om dom vill. Typ be om ursäkt...

Ja det sista där vore verkligen på sin plats.
Citera
2023-10-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är bevisat att Maja ljugit i varenda förhör (18 st). Men du tänker att i rätten, ja då talar hon sanning!

Ja, den som inte hitintills har lyckats med att ha genomskådat Fröken Hellm*n:s tidigare lögner har hamnat på helt fel sida.

Det har varit så otroligt tydligt om hur Fröken Hellm*n i mycket stor utsträckning tidigare har befattat sig med lögner och den saken råder det absolut inte den minsta tvekan om.

Fröken Hellm*n verkar drivas av lögner och tycks även därtill samtidigt njuta av dem.

Mvh/
@JokerⓂannen
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Visst, hon sover mycket

Även om åklagaren kan bevisa att hon inte sover, så måste han bevisa att Maja deltog i badrummet. Det ena ger inte det andra automatiskt.
Beror på vad du menar med bevisa. Jag har refererat till Chr Schurrer i Arboga ett antal gånger. Man kunde aldrig placera henne på mordplatsen (huset) i Arboga via vittnen, DNA eller annat teknisk bevisning. Ändå fälldes hon både i TR o HR för mord. Hon fälldes på indiciekedjan och helhetsbilden.

En sak, bland flera, som låg henne till last var att hon aldrig kunde förklara nöjaktigt vad hon gjorde i Arboga (orten alltså) den kvällen. För man kunde placera henne på orten, men det var allt. Hennes förklaring höll inte utan ansågs vara en lögn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, det blir många slutpläderingar imorgon.
Sen kan domaren &company ha någon följdfråga och så brukar dom åtalade få en chans att säga någonting, om dom vill. Typ be om ursäkt...

Ska bli intressant att höra på åklagaren i morgon och hans yrkanden.
Citera
2023-10-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det sista där vore verkligen på sin plats.

Sådana personer som framförallt Fröken Janss*n, så och även Fröken Hellm*n, har inte förmågan för att varken kunna, eller vilja, be om ursäkt.

Mvh/
@JokerⓂannen
Citera
2023-10-11, 21:39
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Beror på vad du menar med bevisa. Jag har refererat till Chr Schurrer i Arboga ett antal gånger. Man kunde aldrig placera henne på mordplatsen (huset) i Arboga via vittnen, DNA eller annat teknisk bevisning. Ändå fälldes hon både i TR o HR för mord. Hon fälldes på indiciekedjan och helhetsbilden.

En sak, bland flera, som låg henne till last var att hon aldrig kunde förklara nöjaktigt vad hon gjorde i Arboga (orten alltså) den kvällen. För man kunde placera henne på orten, men det var allt. Hennes förklaring höll inte utan ansågs vara en lögn.

Jag följde fallet. Indiciekedjan höll den gången. Maja förnekar inte att hon var i lägenheten, men menar att hon varken hörde eller såg någonting, eftersom hon sov (säger hon).
Tingsrätten gjorde sin bedömning, indiciekedjan höll, men nu är det "andra halvlek", och genom diverse juridiska krumbukter har läget kanske förändrats. Håller indiciekedjan även där så fastställs tingsrättsdomen. Blir det så, så har rättvisan segrat. Blir det inte så, så har rättvisan segrat.

PS. Jag har dömt fotboll på korpnivå - är inte jurist.
Citera
2023-10-11, 21:40
Medlem
Citat:
Det finns gott om indicier mot Maja och hennes egen historia hänger inte ihop. Den förutsätter att Johanna gömmer kroppen nånstans i lägenheten för Maja, vilket ingen tror på. Jag tror på fällande även för Maja.

Det spelar mindre roll om hennes historia om att ha sovit skulle vara uppdiktad. Detta talar i så fall bara för att hon har något att dölja men säger inget om exakt vad hon har gjort. Man kan inte döma någon för mord på sådana grunder. Jag tror Maja är en fri människa ganska snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in