2023-10-10, 22:29
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Två flickor och en mamma dog vid samma plats.

Dock är bara en av dem svensk medborgare.
Den yngsta flickan.

Den äldre flickan samt mamman verkar ha bott i Göteborg sedan 2014 är inte svenska medborgare.

Frågan jag ställer mig när jag läser denna artikel.
Varför åker de tillbaka till landet de flydde från inte så länge sedan?

Från artikeln:
Syskonen Sila och Nawal dödade i attack mot Gaza – första svenska dödsoffret
Syskonen Sila och Nawal Madi, ett och ett halvt år respektive fyra år gamla, och deras mamma har dödats i bombningen av Gaza. Det uppger den svensk-arabiska nyhetssajten Alkompis, som varit i kontakt med flickornas farbror Muhammad Madi.
Flickan Nawal Madi har svenskt medborgarskap, och blir därmed den första kända svenska medborgaren som dödats sedan våldet bröt ut i lördags. Hennes pappa bor i Göteborg sedan 2014.
Utrikesdepartementet uppgav tidigare på måndagen att det inte fanns några uppgifter om döda eller skadade svenskar. Alkompis har varit i kontakt med UD om Sila och Nawal, men UD har inte kunnat bekräfta uppgifterna.

Inte för att förringa den tragedi som drabbade familjen men att prata om "en svensk" känns bara löjligt. Då hade det varit minst lika relevant att prata om "ett ankarbarn"
Citera
2023-10-10, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Varför var svensken i Gaza och inte i Sverige, det borde väl vara säkrare här?
Varför var den äldre dottern svensk, men inte den yngre?
Ja ja, pappan får väl göra som andra palestinier, fira att oskyldiga dör i kriget...
Svensken var ett fyraårigt barn som aldrig varit i Sverige, men fått medborgarskap pga att hennes pappa är svensk medborgare.
Det yngre barnet var bara ett år och hade nog inte hunnit få svenskt medborgarskap än.
Citera
2023-10-11, 00:51
Medlem
fluff995s avatar
För att vara ett område med "världens mest stängda gräns" verkar väldigt många människor ha möjlighet att åka på semester dit.
Citera
2023-10-11, 06:39
Bannlyst
Svensk medborgare JA! Men saknar blod och jord koppling Sverige och tillhör inte den Svenska folkstammen. .Det är knappast familjen Anderssom som tar med en 4 åringen till en av världens konflikt fulldastre område och för att leva ett medelklassliv.
Citera
2023-10-11, 07:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Och artikeln är vart då?

Vad gjorde en svensk familj i gaza ens?

De är inte svenskar.
Att barn får medborgarskap i det land de föds är vansinne, bättre att de ärver det av sina föräldrar så har alla i familjen samma sen när de ska flytta tillbaka.

Att man flyr från ett land och sen plötsligt åker dit på semester är också så fel. Görs detta så har man inte något behov av att fly och kan lika bra riva alla ansökningar och bidrag direkt.
Citera
2023-10-11, 12:31
Medlem
llundberg57s avatar
Tycker inte ett dugg synd om såna typer. Åker de tillbaka till skitlandet de flydde från så kan de skylla sig själva.
Hoppas att det händer flera gånger.
Citera
2023-10-11, 13:14
Medlem
Allt vad som sker sker för muslimer sker för att Allah vill det och har förutbestämt det. Förstår att de tillbringar vintern i värmen och bidragen flyter in samtidigt som den betalda bostaden är uthyrd i Sverige. Svenska medborgare, men inte svenskar.
Citera
2023-10-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De är inte svenskar.
Att barn får medborgarskap i det land de föds är vansinne, bättre att de ärver det av sina föräldrar så har alla i familjen samma sen när de ska flytta tillbaka.

Att man flyr från ett land och sen plötsligt åker dit på semester är också så fel. Görs detta så har man inte något behov av att fly och kan lika bra riva alla ansökningar och bidrag direkt.
Håller med i stort, fast i detta fallet var barnen födda i Palestina och hade fått sitt svenska medborgarskap pga att pappan var svensk medborgare.
Mamman och barnen har aldrig satt en fot i Sverige, de hann aldrig komma hit.
Citera
2023-10-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Tycker inte ett dugg synd om såna typer. Åker de tillbaka till skitlandet de flydde från så kan de skylla sig själva.
Hoppas att det händer flera gånger.
De har inte åkt tillbaka, de hade inte ens kommit till Sverige än.
Barnet med svenskt medborgarskap fick medborgarskapet tack vare att hennes pappa blivit svensk medborgare. Men varken hon, hennes mamma eller syster har varit i Sverige någon gång.
Citera
2023-10-11, 22:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Håller med i stort, fast i detta fallet var barnen födda i Palestina och hade fått sitt svenska medborgarskap pga att pappan var svensk medborgare.
Mamman och barnen har aldrig satt en fot i Sverige, de hann aldrig komma hit.

Då ska de absolut inte bli svenska medborgare heller.
Om min mamma skulle ha varit utomlands när jag föddes, får jag då dubbla medborgarskap?
Citera
2023-10-12, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Då ska de absolut inte bli svenska medborgare heller.
Om min mamma skulle ha varit utomlands när jag föddes, får jag då dubbla medborgarskap?

Instämmer! Medborgskapet borde vara prövas hårdare. Svenska medborgare skall man kunna bli när man är född i Sverige och ha en föräldre som har flera generationer med jord och blodkoppling. Att börja komma hit och få ett medborgarskap i ett flingpaktet, fungera ingen vidare.
Citera
2023-10-12, 05:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Instämmer! Medborgskapet borde vara prövas hårdare. Svenska medborgare skall man kunna bli när man är född i Sverige och ha en föräldre som har flera generationer med jord och blodkoppling. Att börja komma hit och få ett medborgarskap i ett flingpaktet, fungera ingen vidare.

Verkligen inte, de delas ut hur som helst och det finns snart inget värde i att vara svensk medborgare då alla tycks kunna bli det på en vecka eller så.
Finns en anledning till att många flyktingar som kommer in i landet sätter igång att skaffa barn och då gärna många. Barnen blir då automatiskt svenska medborgare och givetvis har de heller ingen koppling till föräldrarnas hemland då de aldrig varit där. Det blir också svårare att skicka hem en familj med ett litet barn än endast två vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in