2023-10-10, 08:23
Medlem
löls avatar
Två flickor och en mamma dog vid samma plats.

Dock är bara en av dem svensk medborgare.
Den yngsta flickan.

Den äldre flickan samt mamman verkar ha bott i Göteborg sedan 2014 är inte svenska medborgare.

Frågan jag ställer mig när jag läser denna artikel.
Varför åker de tillbaka till landet de flydde från inte så länge sedan?

Från artikeln:
Syskonen Sila och Nawal dödade i attack mot Gaza – första svenska dödsoffret
Syskonen Sila och Nawal Madi, ett och ett halvt år respektive fyra år gamla, och deras mamma har dödats i bombningen av Gaza. Det uppger den svensk-arabiska nyhetssajten Alkompis, som varit i kontakt med flickornas farbror Muhammad Madi.
Flickan Nawal Madi har svenskt medborgarskap, och blir därmed den första kända svenska medborgaren som dödats sedan våldet bröt ut i lördags. Hennes pappa bor i Göteborg sedan 2014.
Utrikesdepartementet uppgav tidigare på måndagen att det inte fanns några uppgifter om döda eller skadade svenskar. Alkompis har varit i kontakt med UD om Sila och Nawal, men UD har inte kunnat bekräfta uppgifterna.
Citera
2023-10-10, 08:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av löl

Den yngsta flickan.

Den äldre och mamman som bott i Göteborg sedan 2014 är inte svenska medborgare.

Från artikeln:
Syskonen Sila och Nawal Madi, ett och ett halvt år respektive fyra år gamla, och deras mamma har dödats i bombningen av Gaza. Det uppger den svensk-arabiska nyhetssajten Alkompis, som varit i kontakt med flickornas farbror Muhammad Madi.
Flickan Nawal Madi har svenskt medborgarskap, och blir därmed den första kända svenska medborgaren som dödats sedan våldet bröt ut i lördags. Hennes pappa bor i Göteborg sedan 2014.
Utrikesdepartementet uppgav tidigare på måndagen att det inte fanns några uppgifter om döda eller skadade svenskar. Alkompis har varit i kontakt med UD om Sila och Nawal, men UD har inte kunnat bekräfta uppgifterna.

Och artikeln är vart då?

Vad gjorde en svensk familj i gaza ens?
Citera
2023-10-10, 08:26
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Och artikeln är vart då?

https://www.expressen.se/nyheter/fyraarig-svensk-flicka-ska--ha-dott-i-flyganfall-mot-gaza/

https://alkompis.se/news/forsta-svenska-dodsoffret-sedan-kriget-brot-ut-i-lordags
Citera
2023-10-10, 08:33
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:

Den yngsta flickan.

Den äldre flickan samt mamman verkar ha bott i Göteborg sedan 2014 är inte svenska medborgare.

Från artikeln:
Svårt att svara på din fråga när det inte framgår om de har flytt och sökt asyl i Sverige eller inte så premissen kan ju vara helt felaktig
Citera
2023-10-10, 08:34
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Och artikeln är vart då?

De var väl i sitt hemland? Föredömligt såvida de inte tankar bidrag från Sverige samtidigt!
Tråkigt att det gick som det gick.
Citera
2023-10-10, 09:29
Medlem
Det var fyraåringen som hade svenskt medborgarskap.
Citera
2023-10-10, 10:23
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det var fyraåringen som hade svenskt medborgarskap.

De vuxna flyktingarna har alltså inte ens hunnit bli svenska medborgare innan de åker tillbaka till sitt hemland 🙄
Citera
2023-10-10, 12:55
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
De vuxna flyktingarna har alltså inte ens hunnit bli svenska medborgare innan de åker tillbaka till sitt hemland 🙄
Om du tar ett andetag innan du drar egna slutsatser så kan du lyssna på dagens eko där just detta tas upp. Pappan är svensk medborgare och bor i Göteborg, mamman och barnen har aldrig varit i Sverige men söker (sökte) medborgarskap som anhörig. I retrospekt kan ju konstateras att de hade haft det bättre om processen gått snabbare
Citera
2023-10-10, 13:51
Medlem
Hur kan man bli svensk medborgare om man aldrig varit i Sverige?
Man bör väl ha uppehållstillstånd och vara bosatt i Sverige sen ett tag om medborgarskap ska komma på tal ens?
Citera
2023-10-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Hur kan man bli svensk medborgare om man aldrig varit i Sverige?
Man bör väl ha uppehållstillstånd och vara bosatt i Sverige sen ett tag om medborgarskap ska komma på tal ens?

Nedanstående gäller väl i det här fallet om pappan var svensk medborgare vid barnets födelse.

Citat:
Ett barn som är fött efter 1 april 2015 får alltid svenskt medborgarskap om

någon av föräldrarna är svenska medborgare vid barnets födelse

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskt_medborgarskap
Citera
2023-10-10, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Nedanstående gäller väl i det här fallet om pappan var svensk medborgare vid barnets födelse.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskt_medborgarskap
Jo, men tänkte mest på mamman. Någon skrev att hon aldrig varit i Sverige men sökte medborgarskap.
Man söker väl uppehållstillstånd först och flyttar hit?
Citera
2023-10-10, 20:20
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Varför var svensken i Gaza och inte i Sverige, det borde väl vara säkrare här?
Varför var den äldre dottern svensk, men inte den yngre?
Ja ja, pappan får väl göra som andra palestinier, fira att oskyldiga dör i kriget...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in