2023-10-11, 20:08
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Man har haft 3 folkomröstningar i GAZA...HAMAS har mellan 80-90% av rösterna till trots att de är extremt tydliga med vad för våld de tänker göra...så helt och hållet självförvållat...

Hamas politiska parti är på samma nivå som hitlerjugend....och där slutar jämförelsen

Ursäkta? Var hittade du det där? Det har inte hållits några val i Gaza sedan 2007.
Citera
2023-10-11, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Vilka "raketer" menar du att Israel har skickat in över Gaza? Vad pratar du om? Du ljuger väl inte?

Bombningar då!

https://www.dn.se/varlden/nathan-shachar-israel-kan-inte-storta-regimen-i-gaza-med-flygbombningar/
Citera
2023-10-11, 20:09
Medlem
Israel bör inte intaga Gaza.....då får man 1 miljon gråtande kärringar med u tube konto och 5 barn...

Men man kan ju ödelägga Gaza...
Citera
2023-10-11, 20:09
Medlem
Doomushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Gaza remsan’s landmassa är till storlek ungefär som knappt 1/3 av Öland.
Även om det bor strax under 2milj människor där så tror du på fullaste allvar att de skulle ha en chans mot Israel som rankas topp18 i världens arméer?
Israel är en pappers arme som förutom en gång aldrig vunnit ett slag mot en motståndare som kan försvara sig på allvar
asymmetrisk krigföring är de nya sättet att föra krig på och alla dom som i dag bemästrar denna typ av krigföring kommer att vinna varje slag mot den gamla sortens arméer och sätt att kriga på
Citera
2023-10-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Ursäkta? Var hittade du det där? Det har inte hållits några val i Gaza sedan 2007.

OK så det har hållits val där Hamas van valet?
Citera
2023-10-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Ja av rent praktiska skäl kanske? Det där är bättre om det ordnas genom bistånd och hjälporganisationer. Jag vill heller inte in i ett krig fattar du väl? Vet du några hjälporganisationer som hjälper till där nu? Kan tänka mig att skänka pengar däremot.

Varför anser du då att israeler ska ge sig in i kriget och förse Hamas med mat, vatten och mediciner? Anser du att ditt liv är värt mer än israeliska lastbilschaufförer och hjälparbetares liv?
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-10-11 kl. 20:16.
Citera
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Du är ju sjuk i huvudet, jag hoppas du förstår att att det bor människor där, bebisar, barn, familjer, gamla… de ska inte behöva lida pga terrorister. Som för övrigt skapats av den situation palestinierna befinner sig under pga Israel. Många Gazabor har väl också förlorat tron på framtiden och de enda som lovar dem ett bättre liv är Hamas. Så allt är jävligt sorgligt, men det ska ju inte civilbefolkningen i Gaza behöva lida för!

Om vår militär plötsligt började bete sig som Hamas och ta sig in i Norge och brutalt mörda folk. Tycker du då att det vore okej om Norge skickade raketer mot dig och din familj? Kanske instängda på en landremsa ni inte kan eller har råd att lämna. Men Norge ser er bara som svenskar som ska dö pga vad några svenskar gjort?!? Vatten och el är avstängt och ingen mat finns medan de bombar era hus till ruiner i ett eldinferno?!? Är det gott åt dig och dina barn då eller hur fan tänker du?!?
Du har nog inte förstått att du bor i ett land med civiliserade människor som aldrig kommer att bete som som Hamas/muslimer. Jämförelsen med Norge och Sverige är totalt irrelevant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Vid tidpunkten för markoffensiven. Det måste väl ändå vara en gräns som överskrids för flera stater/organisationer? Väl?

Vad händer då?

Det kan hända ganska mycket. För hatet mellan judar och araber har ju byggds upp under inte 50 eller 75 år utan 2000 år.
Citera
2023-10-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Det är ett icke relevant hypotetiskt exempel. Svensk militär skulle aldrig ta sig in i Norge och brutalt mörda folk. På samma sätt som israelisk militär inte tar sig in i andra länder och brutalt mördar folk. Det beror på att Sverige och Israel är demokratier med yttrandefrihet och som har stabila majoriteter av väljare med civiliserade och sunda värderingar.

Det är ju precis vad Israel gör nu! Bombar barn i Gaza. Sjuka jävlar. De som beordrat det lär hamna i helvetet. De i Hamas som utförde det brutala angreppet likaså. Men Israel är en mer kontrollerad stat och inte några terrorister, trodde jag. Men de beter ju sig precis likadant som Hamas. Och nu pratar jag förstås inte om alla israeler utan ledningen, Israel som stat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Tack för svar, jag får försöka sätta mig in i tråden.

Vi har ju redan höjd terrornivå pga Koranbränningarna så Jihadisterna kanske "slår två flugor i en smäll" här..

Det tror jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doomush
Israel är en pappers arme som förutom en gång aldrig vunnit ett slag mot en motståndare som kan försvara sig på allvar
asymmetrisk krigföring är de nya sättet att föra krig på och alla dom som i dag bemästrar denna typ av krigföring kommer att vinna varje slag mot den gamla sortens arméer och sätt att kriga på

Haha araber och asymetrisk krigsföring... Ni är ett gäng terrorister som skall dö, och varje gång vi får tag i er kriminella idioter så skjuter vi er. Tills ni dör.

För en krigförande här - som tex Israels - så är det ett enkelt krig...varje arab nära gränsen skjutes.

Men araberna som minsann är riktiga män med skägg och allt - så gäller det att döda försvarslösa.

Araberna/muslimerna de riktiga fegisarna som inte vågar slåss.
Senast redigerad av Whistlehead 2023-10-11 kl. 20:17.
Citera
2023-10-11, 20:13
Medlem
Citat:
Det är ju precis vad Israel gör nu! Bombar barn i Gaza. Sjuka jävlar. De som beordrat det lär hamna i helvetet. De i Hamas som utförde det brutala angreppet likaså. Men Israel är en mer kontrollerad stat och inte några terrorister, trodde jag. Men de beter ju sig precis likadant som Hamas. Och nu pratar jag förstås inte om alla israeler utan ledningen, Israel som stat.

Aktion=reaktion...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in