2023-10-11, 18:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det var många kibbutzer som blev attackerade. Kibbutzer ligger ofta belägna nära gränserna till Israels omkringliggande länder, samt nära gränsen till Gaza.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kibbutz
Jo, jag vet ungefär vad en kibbutz är, men det var inte min fråga, utan jag undrar om de ligger på det land Israel tilldelades vid bildandet av staten Israel, eller om det handlar om land som de krigat sig till senare? Jag fick ett svar att det är land som de tog i ett krig 1948, men det är väl samma år landet bildades?
Citera
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nu spekulerar jag fritt, men på sikt tror jag att Israel är rätt körda. De omges helt enkelt av för många fiender, med för stora och växande befolkningar och det kommer bli avgörande, hur överlägsna Israel än är per capita. Visst, man får ta med atomvapen i ekvationen, men de dröjer nog inte länge innan tex. Iran ändå har det. Det bästa vore att flytta staten Israel till Kanada eller något annat gigantiskt land med liberala värderingar...

Ja, hade jag varit en jude i Israel så hade jag aldrig velat bo omgiven av länder som har ett hat mot mitt hemland. Spelar ingen roll hur viktiga, historiska platser som finns där. Varför vill man leva med en alltid närvarande oro för attacker, nej tack.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
En liten fråga till de kunniga i tråden: Det här området som Hamas gick in i och mördade och lemlästatade människor i var det inom det ursprungliga Israels territorium eller handlar det om landområden de erövrat senare? Kanske handlade det om sk "bosättningar"?

Vad jag förstått så har gaza de ursprungliga gränserna, det är på Västbanken som bosättare har flyttat in på palestiniernas område.
Citera
2023-10-11, 18:58
Medlem
Migerationsverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-NATO
Trovärdig källa ju.

Vad anser du vara en trovärdig källa?
Vi pratar om ca 10 olika TV kanaler, ingen nämner något. Hälften av dessa kanaler är emot Hizbollah och hade inte dolt information om så skulle vara fallet tänker jag lite raskt. Kan mycket väl ha fel..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
En grej jag funderat på är.

Om detta nu BARA handlar om judehat och statens Israels vara eller icke vara för Hamas?

Varför har man då mördat/tagit gisslan från Thailand, Filippinerna, USA, England etc?

Man borde ju insett att man skulle få hela världen på sig. Var det tanken?

Det handlar om hat mot alla som är icke-muslimer.
Citera
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
Det är en intressant fråga. Det kan ju vara ett sätt att använda andra länder som hävstång för att få sin vilja igenom. Det kan vara urskiljningslöst, vi tar det vi hittar liksom.
Genomsnittlig IQ i den palestinska populationen är strax över 80, alltså lindrigt förståndshandikappad med svenska mått. Men till och med en arab borde kunna skilja en jude från en asiat.

Är det här en "jude" ? https://www.instagram.com/p/CquzikWOA4Z/

eller det här ? https://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Jews_in_Israel#/media/File:Falasha_makstyle.jpg

Är de semiter från mellanöstern?

De här bedragarna har kommit från hela världen för att erövra Palestina.
Citera
2023-10-11, 18:59
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
När det gäller hamas och muslimer generellt sett så anser dom att alla som inte är som dom förtjänar att mördas. Gästarbetare från andra länder förtjänar således enligt majoriteten av muslimerna att tortyrmördas. Men det kommer bli skönt när gazaborna för smaka på samma sak när Israel hämnas å Thailands, Filippinernas mm vägnar.

Om du hade lite koll så hade du vetat att Judar har exakt samma syn. De anser sig vara guds utvalda folk och att alla andra kan/bör dödas.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Om man kan hela historien om området, så vet man att all mark som israel ockuperar är erövrat, och ingen del har någonsin tillhört israel.

Den delen Hamas gick in i erövrade Israel från Palestinier 1948.

Palestina var inget land, bara ett brittiskt namn på deras protektorat efter att Ottomansk riket kastats ut i 1a världskriget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Du har helt fel.

Israel styr över alla gränser till dessa områden.

Medborgarna kan inte röra sig fritt över gränserna åt något håll.

De kan heller inte ha en egen armé, och får inte pumpa upp eget vatten eller bygga infrastruktur som de önskar.

Palestinierna har inget eget land. Det är helt uppenbart för alla som någonsin varit på platsen.

Människor med olika former av radikal politisk eller religiös uppfattning kan givetvis tycka annorlunda. Men realiteten för människorna som bor där, alltså ursprungsbefolkningen i området som bott där i hundratals och tusentals år, har inte samma rättigheter som de inflyttade människorna från EU, Ryssland, USA och Afrika.

Detta är helt klart ett oemotsägligt faktum. Om du inte har varit i landet rekommenderar jag dig att åka dit och se själv.

Och om du menar att det vore ok, att för exempel Ryssland ockuperade delar av Ukraina och stängde alla flygplatser och hamnar i Ukraina. Samt gränsen till EU och andra grannländer, för att sedan tvinga Ukrainarna att leva under fullständig ekonomisk kontroll från Ryssland utan egen valuta, kontroll över vatten och energi osv… och inte kalla detta ockupation för att de låter Ukraina vara ”självständigt”..

Om man applicerar samma villkor på ett annat land blir det olötsligtnuppenbart vad det är. Vissa är hjärntvättade av all propaganda.

Ja då behöver du ta en tur till doktorn

Nu handlade ju frågan inte om det allmänt är synd om dem som mördar småbarn och rejvande tjejer och om de lever ett gott liv under Hamas styre, utan om Gaza (alltså inte Israel eller Västbanken) är ockuperat. Svaret på den frågan är nej. Det finns inga israeler på Gazas territorium. Det är Gazas regering som styr i Gaza, inte Israel. Det är också ett av skälen till att de flesta länder i världen, inklusive Sverige, har erkänt Palestina (bestående av Gaza, Västbanken och östra Jerusalem) som en självständig stat.
Citera
2023-10-11, 19:00
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Den återkommande folkmordsretoriken i tråden har verkligen visat hur inkapabla folk är att hålla flera tankar i luften samtidigt och bland alla upprörda känslor lämna rum åt medlidande för oskyldiga människor från båda sidor. Det är inte särskilt klädsamt för den "goda sidan" att sitta och uppmuntra till folkmord och urskillningslösa attacker mot en population som till 50 % består av barn.

I Gaza har över 1000 civila dödats, de flesta barn och kvinnor, vilket motsvarar 1/10 av de totala civila förluster Rysslands krig medfört under en 9-års period, och detta på endast 2 dagar. Israel kanske har stöd just nu, men när allt har lagt sig, pressen varvat ner och folk återgått till normalläge igen kommer de ha tappat all förtroende framöver om de inte besinnar sig. Nu har de även attackerat flyktvägarna, när de samtidigt uppmanar palestinier att ta till flykt om de inte vill dö.

Att representanter i Knesset använder folkmordsretorik enligt samma språkbruk som vissa använder här, kommer stå dem dyrt om de faktiskt tillämpar sådana metoder mot civilbefolkningen i Gaza på riktigt. Kanske inte just nu, men så småningom. Förhoppningsvis besinnar man sig, eftersom ingen kommer tycka synd om judarna längre och Förintelsen kommer förlora all moralisk fördel för dem om de är lika djävliga själva. De om någon bör iaktta försiktighet i hur de behandlar minoriteter under sin kontroll, med tanke på att de företräder världens enda globalt erkända etnonationalistiska stat som fortfarande år 2023 tillämpar raslagar och efterdyningar av apartheid.

Barnen i Gaza har inte valt sina företrädare eller valt sitt öde lika lite som barnen i Israel har gjort det. Kommentarerna i den här tråden är bland det värsta forumet sett, utan tvekan, och inte sällan av samma människor som spammar Ukrainatråden med clownface och kallar ryssarna för folkmördare. Det finns ingen som helst trovärdighet kvar hos den "goda sidan" i väst när allt handlar om selektiv medömkan och synen på mänskligt värde indelat i raser och religion, populism och "min fiendes fiende".

... nu har man även bombat sjukhus, skolor, förnödenhetscentraler och flyktingläger:

https://www.nytimes.com/2023/10/10/world/middleeast/gaza-israel-airstrikes.html

Israel hävdar gärna att de gör skillnad på militanta och civila mål inne i Gaza, ändå är det alltid civila de främst lyckas angripa med samma ursäkt varje gång, att Hamas använder varenda millimeter av marken som vapenarsenal och därför får alla ryka med. Detta är i sig kollektiv bestraffning utifrån påståenden som sällan kräver några som helst bevis.

Detta är, och kommer alltid vara enda vägen till fred:

https://www.nrc.no/perspectives/2023/israel-and-gaza-the-fighting-must-stop-immediately/

Betyder detta att Israel ska tillåta attacker från Hamas? Givetvis inte, de har rätt att vedergälla - men inte mot civilbefolkningen, vilket är vad man de facto gör.

USA och västmakterna måste engagera sig i en långsiktig fredslösning, inte bara engagera sig under ett pågående krigstillstånd med militär hjälp och vapen så att cirkusen bara fortsätter. Det som måste göras är att extern part kallar till akut fredssamtal mellan parterna under en överenskommen vapenvila. Påtryckningar är inget nytt och nu finns inget bättre tillfälle än det. Det innebär inte att Hamas ska komma undan, men det innebär att Israel och Abbasfalangen sätter sig ned och samtalar som vuxna människor. Det är sådant som funkar, inte att båda sidor skjuter raketer mot varandra i all evighet.

Om Israel nu "måste" bomba Gaza för att komma åt Hamas, vilket man hävdar, då får de ge palestinierna betydligt mer tid att fly och lämna området, och därefter krävs en gemensam plan för att återbygga infrastrukturen om de nu beslutar sig för pulverisera all bebyggelse. Pengar och resurser kommer i så fall behövas, vilket palestinierna knappast har i dagsläget. Alternativet är att 2 miljoner människor försätts på flykt och blir andra länders problem. Hjälpa på plats, brukar man inte säga att det är bästa vägen?
Det var bra skrivet.
Nej jag förstår heller inte " de goda" här inne som säger stackars Israeler men samtidigt säger jämna Gaza med marken, döda dem alla, de måste vara terrorister hela högen. Lillkillen x på två år är terrorist.

Man bryr sig inte om människors liv, man väljer vem man anser vara mer värd och passar ens värld mest.
Dvs egot talar. Inget annat.

Det Hamas utfört är avskyvärt och det Israel gör mot Gazas befolkning är avskyvärt.

Jag vet inte hur detta skall sluta. Törs verkligen Israel göra det de helst vill göra och vad kommer då övriga världen att göra och gör man inget, vad händer då.
Senast redigerad av gabrielle2 2023-10-11 kl. 19:06.
Citera
2023-10-11, 19:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Frågan är hur det kommer sig att Israel valt ayätt skita i varningen och förhindra attacken?

Högmod. De trodde att deras egen underrättelsetjänst hade koll.
Citera
2023-10-11, 19:04
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Om man kan hela historien om området, så vet man att all mark som israel ockuperar är erövrat, och ingen del har någonsin tillhört israel.

Den delen Hamas gick in i erövrade Israel från Palestinier 1948.

Snöar in mig på ordet 'någonsin'.
Berätta för mig vem som ägde marken, och sedan när?
Vem ägde marken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in