2023-10-11, 17:03
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Netanayahu har bildat "emergency government" med oppositionens Gantz.

/Haaretz

Samlingsregering och "krigskabinett". Detta förebådar att inmarschen är mycket nära förestående.
Citera
2023-10-11, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Samlingsregering och "krigskabinett". Detta förebådar att inmarschen är mycket nära förestående.

Det är jävligt utbombat på flera ställen i Gaza nu.
Bortsett från Hamas positioner som detekteras under resans gång så finns antagligen inte så mycket mera värt att bomba i detta inledande skeende.
Jag tror sålunda också att en markinvasion är nära förestående..Operation utrotning skadedjur.
Citera
2023-10-11, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu gjorde inte FN det.

Jag förstår inte varför Hamas utförde massakrerna. Vansinne eller finns det något bakomliggande mål?

Jag tror syftet var att trigga igång Israel så de intar Gaza. Detta ger massor av döda civila palestinier.
Detta i sin tur triggar igång Libanon, Syrien och Egypten. Och till slut skulle det ge ett storkrig där Israel förlorar.

Alternativt kanske inte Hamas ledning har full kontroll över sin "trupper". De har ju tre olika sorters soldater. Med olika grad av fanatism.

För genom att gå på så många civila får de ju inget positivt. De har ju inget att svara med nu, om inte Iran gett dem en atombomb..
Citera
2023-10-11, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Israel har juridiskt rätt i sin uppfattning att Gaza-remsan inte är under ockupation. Att ett antal diktaturer i FN hävdar något annat handlar om politik, inte juridik. Samma länder som hävdar att Västbanken och Gaza är ockuperat av Israel har erkänt Palestina som stat. Detta trots att ett av de viktigaste kriterierna för att vara en stat är landets regering kontrollerar dess territorium. Givetvis rena snurren.

Israel styr bara över de varor och tjänster och de tullar (det som du kallar skatter) som tas ut på import och export från Israel till Gaza och vice versa. Det är inte annorlunda än att Nordkorea styr över flödet av varor och tjänster över gränsen till Sydkorea eller att USA styr över flödet av varor och tjänster över gränsen mot Mexico.

Du har helt fel.

Israel styr över alla gränser till dessa områden.

Medborgarna kan inte röra sig fritt över gränserna åt något håll.

De kan heller inte ha en egen armé, och får inte pumpa upp eget vatten eller bygga infrastruktur som de önskar.

Palestinierna har inget eget land. Det är helt uppenbart för alla som någonsin varit på platsen.

Människor med olika former av radikal politisk eller religiös uppfattning kan givetvis tycka annorlunda. Men realiteten för människorna som bor där, alltså ursprungsbefolkningen i området som bott där i hundratals och tusentals år, har inte samma rättigheter som de inflyttade människorna från EU, Ryssland, USA och Afrika.

Detta är helt klart ett oemotsägligt faktum. Om du inte har varit i landet rekommenderar jag dig att åka dit och se själv.

Och om du menar att det vore ok, att för exempel Ryssland ockuperade delar av Ukraina och stängde alla flygplatser och hamnar i Ukraina. Samt gränsen till EU och andra grannländer, för att sedan tvinga Ukrainarna att leva under fullständig ekonomisk kontroll från Ryssland utan egen valuta, kontroll över vatten och energi osv… och inte kalla detta ockupation för att de låter Ukraina vara ”självständigt”..

Om man applicerar samma villkor på ett annat land blir det olötsligtnuppenbart vad det är. Vissa är hjärntvättade av all propaganda.

Ja då behöver du ta en tur till doktorn
Citera
2023-10-11, 17:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Och kraftverket står still.

Jag förmodar Hamas i viss mån har kalkylerat med en markinvasion. Vad kan Hamas sätta emot när det sker?

Edit:
Jag är förvånad över att Hamas fortfarande har kvar raketer att skjuta.
Senast redigerad av Madagascar 2023-10-11 kl. 17:18.
Citera
2023-10-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Jag tror syftet var att trigga igång Israel så de intar Gaza. Detta ger massor av döda civila palestinier.
Detta i sin tur triggar igång Libanon, Syrien och Egypten. Och till slut skulle det ge ett storkrig där Israel förlorar.

Alternativt kanske inte Hamas ledning har full kontroll över sin "trupper". De har ju tre olika sorters soldater. Med olika grad av fanatism.

För genom att gå på så många civila får de ju inget positivt. De har ju inget att svara med nu, om inte Iran gett dem en atombomb..

Inte en chans att Egypten kommer att göra någonting.
De redan failed states Libanon och Syrien kan inte göra något.
Irans mullor sket gulbrunt i sina illaluktande särkar redan igår.
Palestinierna valde Hamas.
Priset för det kommer de att få betala helt på egen hand.
Citera
2023-10-11, 17:12
Medlem
Giant Squids avatar
Verkar som att IDFs cybertrollarme vaknat nu.
Al Qassams hemsida ligger nere.
Citera
2023-10-11, 17:13
Medlem
Jag tror fortfarande att det kommer att börja rulla under fredagsbönen, fredag den 13:e kommer bli en otursdag deluxe för Hamas.
Citera
2023-10-11, 17:13
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag förstår inte varför Hamas utförde massakrerna. Vansinne eller finns det något bakomliggande mål?
Detta är ju den springande punkten i tråden. Hamas dåd är totalt vansinne, jag kan inte se ett enda skäl utom att de är många och hatiska och har missletts av någon Bin Ladin-liknande ledare, och med den drivkraften finns inga vinnare bara förlorare och hatet ökar. Ungefär samma onda cirkel som Kurdiska räven, som slutar med att hans föräldrar avrättas eller bränns inne. Jag hatar skamkulturer.
Citera
2023-10-11, 17:14
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Då kan du väl langa fram en källa att Israel ockuperar gaza? Ingen muslimkramarpropaganda tack.

Mig veterligen betraktar alla stater utom Israel fortfarande Gaza som ockuperat territorium även efter tillbakadragandet av den permanenta marktruppen 2006. Har någon källa som anger att något land har en annan uppfattning?

US state department beskriver även efter 2006 Gaza som ockuperat territorium, duger det? Eller är det muslimkramarpropaganda?

”The Occupied Territories, which include the West Bank, East Jerusalem, and the Gaza Strip, are subject to the jurisdiction of Israel and the Palestinian Authority (PA), with the division of responsibilities overlapping in much of the territory. ”

https://www.state.gov/reports/2016-report-on-international-religious-freedom/israel-and-the-occupied-territories/israel-and-the-occupied-territories-the-occupied-territories/

Här, du kan få några FN-resolutioner från säkerhetsrådet också. Den här är från 2009.

”The Security Council,
Recalling all of its relevant resolutions, including resolutions 242 (1967), 338 (1973), 1397 (2002), 1515 (2003) and 1850 (2008),
Stressing that the Gaza Strip constitutes an integral part of the territory occupied in 1967 and will be a part of the Palestinian state,
…”

https://www.un.org/unispal/document/auto-insert-181860/

Att man hänvisar till samtliga tidigare relevanta resolutioner innebär att de ca 300 resolutioner man antagit fortfarande gäller, du kan ju botanisera själv om du har lust.

Visa mig nu en källa på att något i-land, skit i shithole countries i Mellanöstern och Afrika, ett endaste ett, betraktar Gaza som annat än ockuperat territorium efter 2006. Det kan nog bli lite svårt eftersom det mig veterligen bara är Israel som förnekar situationen. Men go ahead, prove me wrong. 😊
Citera
Avslutad
Det har aldrig funnits någon möjlighet att fredsförhandla med Hamas. De har alltid enbart haft som mål att utplåna Israel.

https://www.timesofisrael.com/hamas-chief-we-wont-discuss-recognizing-israel-only-wiping-it-out/

"Hamas chief: We won’t discuss recognizing Israel, only wiping it out"

https://english.almanar.com.lb/369675

"Hamas: We Won’t Recognize ‘Israel’, The Debate Today Is “When to Wipe Out Israel.”
Citera
Medlem
Enligt CNN bekräftar nu den Israeliska regeringen att de hittat halshuggna bebisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in