2023-10-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Grannen uppgav ju för P4 att han var osäker på tiden 02.40 som blev central i TR dom mot Maja.

Ja det var det som blev tok i TR. De band upp sig på dunsar, appar och klockslag för att få till livstidsdomar. Det blir det ändring på nu.

Vittnen en trappa ner är inga stjärnvittnen vid mord precis.
Citera
2023-10-11, 12:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
🩸 är tjockare än 💧. Föräldrar står på sina barns sida in i döden oavsett vad de hittat på när det gäller. Finns få undantag till det. Möjligtvis Johanna Möller som försökte skylla på sina barn men där snackar vi en annan sorts problematik.

Uppenbarligen skulle AnnaChiara inte stå på sina barns sida, oavsett vilken liten oförätt de än hittat på mot någon annan.

Vad gäller Maja så kommer hon säkert att bli väl omhändertagen av sina nära, kära och sin församling. Särskilt när det visar sig att hon är oskyldig till allt annat än en begränsad delaktighet i gravfridsbrottet.

Maja har fått lära sig en läxa den riktigt hårda vägen och hennes närmaste har kanske fått sig en tankeställare kring hur de bäst stöttar och supportar henne, snarare än försöker övervaka och beskydda henne.
Citera
2023-10-11, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du tänker på mordet på pizzabagaren i Huddinge? Det var väl Svea Hovrätt vill jag minnas. Men du har helt rätt i att de alla försattes på fri fot efter huvudförhandlingen i hovrätten, innan domen kom.

Det är så det kan komma att bli för Maja också, beroende på hur domstolen ser på bevisen mot Maja.
Skillnaden här och det som möjligen talar emot att det blir så, är att Maja trots att allt med största sannolikhet befinns vara skyldig till gravfridsbrott, och att domstolen behöver tiden fram till att domen kommer, för att värdera bevisen och fastställa hennes dom på den punkten. Då kan det ändå bli så att hon får ett straff som innebär att hon redan har suttit häktad längre än den tid straffet förkunnar. Det finns flera olika möjligheter här. Vi får se hur det går.

Ja jag menade Svea Hovrätt. Och jag hade fel där då jag trodde att de släpptes efter att domen förkunnades.
Citera
2023-10-11, 12:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Mordet var oplanerat. Hade utförts på ett bättre sätt med planering. Det hade sannolikt skett om det som hände inte hade hänt. Ungefär som Tage D om Harrisburg.

Johanna, den vedervärdiga, tappade koncepterna och i blint raseri ströp hon Tove. Helt på egen hand.

För ett sådant mord dömer gissningsvis inte en hovrätt till livstid. Skulle föredra det sista dock. Hon var predestinerad till att bli mörderska.

Maja den stackaren har goda chanser att traska ut imorgon. Till vilket liv då kan man undra.

Ja, det blir spännande imorgon.
Johanna har dock planerat mordbränder och uttryckt mordtankar och hat mot systrarna T.

Det är inte tillfället som gör mördaren, utan mördaren som tar tillfället
Citera
2023-10-11, 12:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I hallen ska hon ha legat en väldigt kort tid, och troligtvis har J tvättat även det golvet. Om hon har gömt kroppen för M så bör den legat minst en halvtimme på ett och samma stället och avsatt någon form av spår. Det har varken noterats rengöringslukt eller någon hundmarkering på något annat ställe än badrummet. Det är där hon har legat, och M har knappast befunnit sig på toan i en halvtimme medans J var på McD. Förutom att det är otäckt att sitta bredvid en lik så är det inte särskilt bekvämt att sitta på en toalettstol en halvtimme när det finns två fåtöljer några meter ifrån.
Ja, det mest logiska vore att T legat kvar I badrummet och M befunnit sig någon annanstans. J hittade ju henne vaken någonstans på golvytan i rummet när hon kom hem.

Men då jag tror att J har betydligt bättre minne än M, misstänker jag att vagheten om var M befann sig representerar en lögn.

Jag greppar dock inte varför M placerar sig i badrummet om det inte är sant. Att hon skulle låst in sig där ser jag inte som uteslutet, men näppeligen om även T befann sig där.

Ingenderas berättelse låter trovärdig. Varför ljuger de om en sådan banal sak?

Ganska klart vill J poängtera att M inte sov. DET minns hon, men att hon inte minns var eller om hon stod eller satt på govet i rummet tror jag inte på. Men OM M var på toan, varför sa inte J det?

Jag kan också undra varför M inte mötte upp J när hon kom tillbaka? Hon visste ju att J skulle ha med sig något varmt ätbart.

En annan underlighet är Ms tfn. Efter 2.48 (?) förflyttar den inte sig, vilket borde innebära att hon lägger den där hon befinner sig då hon svarat på Js sms.
Möjligt är det, men är det sannolikt att hon lämnar den på toa när de ska dumpa T?

Vilka är dina tankar runt detta? Jag får inte ihop det.
Citera
2023-10-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaartil
Ja efter oenigheten från läkarna är det ju klockrent att det inte går att säga utom rimligt tvivel. Skulle säga att både mord och dråp därmed kan strykas ur protokollet. På sin höjd grov misshandel om ens det. Det här är ju en olycka utan uppsåt som tagit enorma proportioner. Farligt med åklagare som går över lik för att få till domar. Töserna är snart ute igen och gör småland osäkert ska vi se.

Det finns naturligtvis gott om fall där man kunnat döma trots avvikande åsikt från enstaka expert. Någon olycka är det dessutom naturligtvis inte frågan om här, ingen råkar döda någon för att sedan elda upp kroppen i skogen.
Citera
2023-10-11, 12:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Givetvis är det primära att skademinimera, vilket troligtvis Clea fått henne att inse och för att få någon rimlig chans att lyckas måste hon göra sig trovärdig efter alla lögner. J är inte dummare än att hon begriper att ingen skulle tro henne om hon lagt all skuld på M, så den vägen kan hon inte gå.

Clea har garanterat förstått att J ligger pyrt till och har slagit knut på sig för att hitta en lucka. Bevisen mot J är tunga och mot M tunna, så skuldförskjutning vore att skjuta sig i foten, vilket Clea med sin klarsynthet och erfarenhet säkerligen insett.
Hon hade mycket väl kunnat försöka med nån vals alt blånekat och hoppats likt M att det går vägen (som dumpning) via ord mot ord. Hon vore inte den första.
Med de skadorna är ett 10 sek grepp och även spyor en extremt vansklig väg att ta, mer ett i-brist-på-annat och relativt vanligt tilltag vid ett faktiskt erkännande. I brist på annat. Advokaten har inte mycket annat att jobba med och det kan låta som rena farsen. Det är väl enda gången det är legalt att låta korkad, komma med långsökt försvarstal, vara spydig och lägga skeva alternativa teorier - och få ohyggligt bra betalt.
Till skillnad från här. Haha!
Citera
2023-10-11, 13:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Det är normalt att försöka lista ut om en medbrottsling erkänt delvis eller helt eller om polisen kanske ljuger och försöker spela ut dem mot varandra.

Fast Johanna frågar inget.

Hon hävdar att hon inte förstår varför Maja skulle säga något som inte stämmer.

Polisen spelar faktiskt ut dom mot varandra genom att inte berätta allt, utan låter först Maja tro att Johanna har erkänt dumpningsresan.

Vad Johanna har gjort är att erkänna resan till dumpningsplatsen, men detta är inte erkännandet av dumpningen, utan erkännandet av hashresan. Det efter att hon blivit konfronterad av att de har hennes koordinater på platsen där Tove hittas.

Johannas förhör 19/10

Redan 19 okt öppnar Johanna upp för att polisen kan komma att se på hennes mobil att de (hon och Maja) varit ute och åkt bil, där sätter hon in haschkakan också.
"Johanna uttrycker att det är en sak hon vill säga först, säger sedan att "det kan vara så att vi
åkte runt lite först" för att Johanna och hennes kompisar "bakat såna haschkakor innan", "det
kan ha varit så att vi åkte runt lite, jag och Maja och letade efter en plats där vi kanske kunde
äta dom här haschkakorna på utan att det skulle märkas". Johanna menar att även detta
kommer att synas i hennes telefon
"
//
"På fråga beskriver Johanna sedan att de först åkte en bit på vägen mot Skede, därefter i
riktning mot Johannas pappa, "vi har en plast där, så vi åkte runt lite".
Då Johanna sagt att det kan vara så att de åkte runt lite tillfrågades hon om hur det var och
säger att det var så att de åkte runt.
"
//
"[...] 03:30 och 05:00 ungefär."
2/11 hittas Toves kropp via Johannas mobils koordinater

Johannas förhör 7/11

Maja är med enligt Johanna på haschresan.
"Om ni var ute och åkte och telefonen åker ungefär samma väg. Då ligger ju inte
telefonen kvar i lägenheten, det vet vi?
Nej.
Nej, det gjorde den inte?
Nej, jag vet inte, någonstans var den.
Maja har inte en aning om den här resan
Nej nej, vi kom överens om att vi inte skulle säga något eftersom vi skulle ta de där
haschkakorna. Vi skippade det, vi ville inte åka dit på det liksom. Sen hade Maja inte en
aning om vart vi åkt. Hon har inte koll på sånt. Men vi sa att vi inte skulle säga något.
"

Majas förhör 8/11

Maja får höra att Johanna säger att hon är med och att de gemensamt bestämt sig för att ljuga av"en speciell anledning".
"Och sedan att Toves kropp körs till den här platsen, och på den resan säger Johanna
att du är med, i varje fall en resa, och hon säger också att ni har bestämt er för att ni
skall ljuga om den här resan, att inte berätta för polisen om den av en speciell anledning.
Har ni pratat om den här bilresan du och Johanna?
Nej
"
Johannas förhör 9/11
" Med hjälp av koordinater kan man få fram ganska exakta positioner Johanna. Med
hjälp av koordinater i din telefon så hittade man Tove Tönnies avliden i skogen. Har du
någon kommentar till det?
"
//
"Jag vet inte vart ni hittat Tove någonstans. Men jag vet var jag åkt någonstans och att det bara
var jag och Maja i bilen. Vi gjorde inget kriminellt förutom att vi hade med oss haschkakor."

Majas förhör 15/11

försöker förhörsledarna "öppna" upp Maja lite genom att prata och fråga om henne och hennes liv, men också konfronterar henne återigen om att det finns granbarr i hennes päls, på passagersidan av bilen, i sängen, dvs att de tror att Maja var med på dumpningsresan, men också lägger de upp det som att Johanna kan ha sagt att det var Maja som var skyldig.

Inte lögn, men lägger upp det så att Maja ska känna att Johanna kanske har öppnat upp mer än de vill avslöja, och nu skyller hon kanske på Maja, eller något ditåt kanske...

"BF: Det är mycket Maja som tyder på att du är med i bilen vid den här resan. Det måste du
förstå.
M: Ja.
BF: Har du någon annan historia kring det här så är det läge att göra det snart.
M: Jag har inte det.
"
//
"F: Vi vet, eftersom Tove är hittad, att Tove har blivit utsatt för kraftigt våld och det har skett när ni var, när det bara var ni där. Det fanns ingen annan där.
Och hur skulle du känna om Johanna sa att det var du, hur skulle det kännas om Johanna sa
att det var du som hade gjort detta?
"

Johannas förhör 24/11

Johanna säger att Maja är med på haschresa, medan Maja nekar:
"Din telefon har stått still i ungefär 25 minuter, där hittar vi Tove död. Förstår du vad
det innebär?
Att min telefon kanske har befunnit sig där då.
"
//
"Vilken är den förklaringen då?
Att vi kom överens om att vi till exempel inte skulle berätta att vi var ute och åkte eftersom vi
skulle äta haschkaka och det är olagligt.
"
//
"Och då sa ju du att ni kommit överens om att inte berätta om den resan. Det har vi
också berättat för Maja, men hon hävdar fortfarande att hon inte är med på den här
resan, även när hon får veta att ni har kommit överens om att ni inte skall säga det, vad
tänker du kring det?
Jag vet inte faktiskt
"
//
"GK: Vad väcker det i dig när du hör det?
Jag vet inte, svårt att sätta ord på.
"
//
Dom här haschkakorna som du påstår ni skulle åka ut och äta, Maja berättar om dom,
att dom finns, hon har varit med och gjort dom säger hon, senast hon senast
överhuvudtaget hörde talas om dom här, och även smakade på dom, det var i augusti
tror hon.
Mm
Dom har inte nämnts den här kvällen överhuvudtaget enligt Maja, vad tänker du kring
det?
Jag vet inte
"
//
"Men vad känner du då?
Ja, jag vet inte, jag är likgiltig inför det
"
Johannans förhör 25/11

Det sk "ärlighetsförhöret", där Johanna berättar ärligt om haschresan fast hon vet att man inte får använda hasch.
I förhöret dagen innan innan har Johanna berättat att hon och Maja varit ute och åkt, men nu är det bara ärliga Johanna som åker utan Maja:
"Det är ju den här resan i bil, den 16 oktober som det rör sig om, då har jag ju berättat
att jag och Maja åkte på men det har jag ju inte riktigt varit ärlig utan det har ju bara varit jag
som varit på den resan medans Maja har varit kvar i min lägenhet under den här tiden.
"

Maja erkänner 2/12 dumpningsresan, och pakten är bruten.

Johannas förhör 7/12

Får Johanna veta vad Maja har erkänt (dumpningen och slängandet av Toves mobil och nycklar). Förhöret är kort, Johanna är chockad, erkänner inget.
"Mm, eh, förra veckan så påkallade Maja ett förhör med oss och nu har Maja ändrat sig.
Maja säger nu att hon är med på den här resan, men det handlar inte om att åka och
äta någon haschkaka. Maja berättar för oss hur ni tillsammans bär ut Tove, Toves
kropp från din lägenhet. Maja berättar hur ni tillsammans lastar in den i bilen. Maja
berättar hur ni åker och dumpar kroppen på den platsen där vi hittade den.
Vi vet också var och hur Toves telefon försvann. Vi vet också var och hur Toves nycklar
försvann
"
Johannas förhör 12/12
"F: Hur tänker du just nu?
J: Jag vet inte fortfarande. Det går liksom inte ihop.
F: Vad är det du inte får ihop menar du?
J: Varför Maja skulle säga något som inte stämmer.
"
//
"BF: Ja hur känner du för Maja?
J: Jag vet faktiskt inte riktigt.
F: Men någon tanke kring det måste du ju haft. Det känns så i alla fall.
J: Jag vet inte. Den Maja jag känner skulle liksom inte, alltså, jag vet inte.
F: Den Maja jag känner, fortsätt, du sa jag vet inte sen.
J: Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det."
Johannas förhör 30/12

"erkänner" Johanna det korta strypgreppet. Då sker visningen direkt efter hemkomst och överfallet i samband med det, Maja är inne i badrummet och håller i händerna...
Det är tre veckor efter det att Johanna blir chockad av Majas erkännande av dumpningen, och två vekor efter det att Johanna inte tänkt färdigt (listat ut) vad hon känner, tänker om det.

"
[...]och sen går vi upp till mig och Tove hade
aldrig varit där innan så jag visade henne lite runt och Maja hänger med också. Och sen
hamnar vi då i badrummet till slut och jag står ungefär vid, ja framför dörren helt enkelt och
Tove och Maja är inne i badrummet då och så säger Tove något i stil med ja här finns inte så
mycket att se då så att och sen tränger hon sig förbi mig ut och då blir det att hon puttar in
mig i väggen liksom och då blev jag arg och fäller Tove så att hon trillar liksom pladask ner i
backen, eh, ja på rygg då och hon jag vet att jag blir förvånad för hon hinner liksom inte ta
emot sig utan hon bara åker ner i backen och slår i huvudet rejält då och då så sparkar hon
mot mig och då så sätter jag mig grensle över Tove då på hennes mage typ. Eh, jag vet att
hon försöker liksom åla sig ur och sparkar mot väggen och så där. Det är väldigt diffust, jag
kommer liksom inte ihåg exakt men vi, det blir att vi byter riktning liksom lite om man säger
och så vet jag att hon säger va fan håller ni på med och då tar hon sina händer om min hals
och någonstans där så försöker Maja då greppa tag om Toves händer och tar bort dem och
liksom hålla borta, nere hennes händer och jag säger [...]
"
Citera
2023-10-11, 13:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
GW tar bl.a upp att trovärdigheten hos Johanna ifrågasätts av PG då hon föreslagit grannen som gärningsman.
Här anser jag att även trovärdigheten hos Maja borde ha tagits upp av åklagaren, hon försökte ju slingra sig ifrån granbarren med att säga att det är Johanna som kan ha avsatt dessa på sängen och burit hennes jacka (granbarr i fickorna), dessutom fanns ju även barr på passagerarsidan i J’s bil.
Det Gillberg kom med var inte värst poänggivande. Det kan lika gärna indikera ett skyddande av bägge två, dvs att försöka sig på alternativ gärningsperson.
Vilket förhöret faktiskt indikerar om han tagit med ett större sammanhang:

"Varför skulle han inte kunna stå med dörren öppen när Tove kom ner. Tove är inte största personen, för honom skulle det nog vara ganska lätt att dra med henne in på något sätt. Sen vet jag ju inte hur förloppet gick till, men det skulle ju kunna vara så att dom åkte en sväng, det skulle definitivt kunna vara så att grannen är inblandad och så.
För min skull, tycker jag det är väldigt konstigt att det bara är jag och Maja som är misstänkta.
I och med att Tove hade ett helt liv i Linköping. Hon har så många personer där som hon känner. Hon var där ett år, det är en stor del av hennes liv liksom."

Citat:
Maja har sluppit undan rätt många jobbiga frågeställningar både i förhör och i rättssalen, om det sedan beror på att hon endast är 1 1/2 år yngre än Johanna, hennes hudfärg eller hennes diagnoser låter jag vara osagt men lätt har hon kommit undan.
Glidaren Maja åker i kulisserna som vanligt. Hon måtte vara helnöjd att helfokus är på J. Trots trummade ben.
Senast redigerad av develi 2023-10-11 kl. 13:24.
Citera
2023-10-11, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det finns naturligtvis gott om fall där man kunnat döma trots avvikande åsikt från enstaka expert. Någon olycka är det dessutom naturligtvis inte frågan om här, ingen råkar döda någon för att sedan elda upp kroppen i skogen.

Det finns säkert gott om sådana fall. Men kanske inte där domare från tingsrätten satte rättsläkarens uttalande på 1:a plats i hur man resonerat i fällande fom. Det är argumentet är ju något sönderskjutet numera.

Jodå det var en olycka från första början. Kom ihåg att den gode Tove var rapp i käften och hade dessutom förmodligen utdelat en lavett tidigare under kvällen. Ingen stjärna hon heller precis. Men att flytta och elda upp kroppen var naturligtvis ett misstag och ingen olycka.
Citera
2023-10-11, 13:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, fast nu var det tal om att kalla in grannen pånytt.

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Grannen uppgav ju för P4 att han var osäker på tiden 02.40 som blev central i TR dom mot Maja.

Det var från Expressenjag fick uppgiften:

"På tisdagen ska även ett nyckelvittne höras igen – Johanna Janssons granne som under natten hörde flera höga smällar från lägenheten och gick upp för att undersöka saken"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/domda-mordarna-ska-ge--sin-berattelse-i-hovratten/

Jag hoppas att Majas försvar inte var färdig med sitt förhör av Johanna, det finns mcyket kvar att reda ut.

Inte känns det som det blev någon slags klarhet i att Johanna kan tänkas ha hämnats på Majas erkännade av det som framkom i direktrapporteringen direkt.

Klart att Johanna inte kommer att erkänna hämnd, det har hon ju redan bestridit, och tvärtom vill hon ju framhäva hur mycket hon tycker om Maja.

Personligen misstänker jag att Johannas tårar och rodnande i hovrätten beror på att hon (för en gångs skull) visar känslor inför sig själv.

Hon minns det hemska ögonblick då mord avslöjades av Maja, och då hon insåg att hon kunde fällas för det. Att maja brutit den pakt hon byggt upp med Maja, och Maja var "inte den Maja hon kände".

Att hon inte hade lista ut än vad hon skulle tänka om det. Två veskor senare hade hon tänkt färdigt.

Bara det att nu är hela förloppet framflyttat, trots att Johanna tidigare själv påpekat att grannen ringer på när de sitter i badrummet.

Här är ju grannens vittnesmål oerhört viktigt, med tiden 02:40, som inte kan stämma och som TR dom vilar mot.

Majas försvar känns blekt i sljuset av detta.

Det känns inte färdigt.
Citera
2023-10-11, 13:43
Medlem
Med tanke på M*j*s problematik/diagnoser är det nog bra att hon får stanna i fängelse lääänge. Bra med tydliga rutiner och ramar istället för att flacka runt - festa - leva loppan som istället bara försämrar för henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in