2023-10-11, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Rätten fastslår nog att det är våld mot halsen som Tove dog av. Det är det primära.

När man läser AEs slutsatser ovan framstår Majas påstådda fasthållande som lite 'överflödigt'. Vid ett annat tillfälle talar han om medvetandepåverkan efter fallet tex. Johanna framställer dock Tove som att hon var i 'full action' tog t o m stryptag på Johanna enligt henne. Men Erikssons beskrivning ger intrycket av att Johanna snabbt fick ett övertag efter fallet. Han nämner skadorna i huvudet och berusning. Faktorer som spekulerats om i tråden.
Tror inte att Clea var jättenöjd med flera av sin käre professors uttalanden..
Det framgick med tydlighet att Johanna ensam orsakat Toves död, hur gärna Clea än ville få det till att hon kräktes och dog.
Citera
2023-10-11, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Hovrätten har redan lyssnat på alla förhör från tingsrätten. Så går det alltid till. Endast nya saker tas upp
Ja, fast nu var det tal om att kalla in grannen pånytt.
Citera
2023-10-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hovrätten kan, om de vill, släppa Maja ur häktet, när som helst.
Att det sker i samband med att en rättegång avslutas är inte helt ovanligt, då rätten av en eller annan anledning redan då finner det tydligt att de inte kommer att döma den misstänkta till ett straff längre än vad som redan avtjänats i häktet. Det är därför som jag under en längre tid, i många inlägg, har påpekat just denna möjlighet. Men det kan också vara så att rätten avvaktar tills dom kommer, eller att Maja mot förmodan får ett längre straff.

De fyra som nyligen friades i Göta hovrätt släpptes väl ur häktet i samband med att domen förmedlades? Eller har jag fel? Rätten i detta fall oavsett utgång vill nog först överlägga och sedan sammanställa en välskriven dom.
Citera
2023-10-11, 12:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Mordet var oplanerat. Hade utförts på ett bättre sätt med planering. Det hade sannolikt skett om det som hände inte hade hänt. Ungefär som Tage D om Harrisburg.

Johanna, den vedervärdiga, tappade koncepterna och i blint raseri ströp hon Tove. Helt på egen hand.

För ett sådant mord dömer gissningsvis inte en hovrätt till livstid. Skulle föredra det sista dock. Hon var predestinerad till att bli mörderska.

Det kan mycket väl vara så att hovrätten tar Johannas ålder i beaktande och sätter ett tidsbestämt straff. Ska jag vara ärlig så lutar jag nog lite mer att så blir fallet än att hon får livstid, även om jag lever på hoppet om att hovrätten kommer att väga in skadegörelsen/mordbranden samt det mycket allvarliga och kalla tillvägagångssätt som detta strypmord gått till på, och därmed finna att straffvärdet är livstid. Att hovrätten skulle komma fram till att det råder tvivel kring Johannas uppsåt vill jag helst inte tänka på, men den risken finns ju onekligen där också.

Citat:
Maja den stackaren har goda chanser att traska ut imorgon. Till vilket liv då kan man undra.

Till ett liv oändligt mycket bättre än det inlåst på en anstalt på livstid. Särskilt för en tjej som Maja.
Citera
2023-10-11, 12:14
Bannlyst
Maja kommer ju få ett litet h-vete när hon kommer ut iom det icke graverande plytet hon upprätthåller. Hjälper inte att byta frissa där inte. Stackars barn. Vart ska hon ta vägen? Pöbeln har ju sin uppfattning på det klara liksom.
Citera
2023-10-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Ja, fast nu var det tal om att kalla in grannen pånytt.

Grannen uppgav ju för P4 att han var osäker på tiden 02.40 som blev central i TR dom mot Maja.
Citera
2023-10-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Till ett liv oändligt mycket bättre än det inlåst på en anstalt på livstid. Särskilt för en tjej som Maja.

Ja, för en tjej som Maja måste det vara jättetufft att sitta inlåst. Utan tillgång på killar att ligga runt med, utan kokain, haschkakor och spriten som hon är så förtjust i. Maja som älskar att festa, som skyr sina omhuldande föräldrar och ljuger för att bli fri dem, nu är hon ständigt bevakad, kontrollerad dygnets alla timmar. Dessutom utan tillgång till sin kära mobiltelefon, ett öde värre än döden för en tonåring.

Jag är inte så säker på att föräldrarna och församlingen kommer att uppskatta en frisläppt Maja, var hon ett problem innan mordet på Tove, är det inget emot vad hon kommer att vara framöver nu när allt avslöjats om vad hon håller på med, vad hon är för slags människa.
Citera
Avslutad
Citat:
Grannen uppgav ju för P4 att han var osäker på tiden 02.40 som blev central i TR dom mot Maja.
Ja, det är upp till åklagare och försvarare att kalla in vittnen, den som kallas att vittna måste göra det.

Den princip som gäller i svensk processrätt innebär att parterna i en rättegång får åberopa all bevisning som de kan få fram (så kallad fri bevisföring) och att värdet av bevisningen prövas fritt av domstolen (fri bevisvärdering).

Än finns det tid att kasta in någonting nytt eller tidsfördröjade (Cleas specialitet)...
Efter morgondagens sittning är det finito.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
De fyra som nyligen friades i Göta hovrätt släpptes väl ur häktet i samband med att domen förmedlades? Eller har jag fel? Rätten i detta fall oavsett utgång vill nog först överlägga och sedan sammanställa en välskriven dom.

Du tänker på mordet på pizzabagaren i Huddinge? Det var väl Svea Hovrätt vill jag minnas. Men du har helt rätt i att de alla försattes på fri fot efter huvudförhandlingen i hovrätten, innan domen kom.

Det är så det kan komma att bli för Maja också, beroende på hur domstolen ser på bevisen mot Maja.
Skillnaden här och det som möjligen talar emot att det blir så, är att Maja trots att allt med största sannolikhet befinns vara skyldig till gravfridsbrott, och att domstolen behöver tiden fram till att domen kommer, för att värdera bevisen och fastställa hennes dom på den punkten. Då kan det ändå bli så att hon får ett straff som innebär att hon redan har suttit häktad längre än den tid straffet förkunnar. Det finns flera olika möjligheter här. Vi får se hur det går.
Citera
2023-10-11, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Ja, för en tjej som Maja måste det vara jättetufft att sitta inlåst. Utan tillgång på killar att ligga runt med, utan kokain, haschkakor och spriten som hon är så förtjust i. Maja som älskar att festa, som skyr sina omhuldande föräldrar och ljuger för att bli fri dem, nu är hon ständigt bevakad, kontrollerad dygnets alla timmar. Dessutom utan tillgång till sin kära mobiltelefon, ett öde värre än döden för en tonåring.

Jag är inte så säker på att föräldrarna och församlingen kommer att uppskatta en frisläppt Maja, var hon ett problem innan mordet på Tove, är det inget emot vad hon kommer att vara framöver nu när allt avslöjats om vad hon håller på med, vad hon är för slags människa.

🩸 är tjockare än 💧. Föräldrar står på sina barns sida in i döden oavsett vad de hittat på när det gäller. Finns få undantag till det. Möjligtvis Johanna Möller som försökte skylla på sina barn men där snackar vi en annan sorts problematik.
Citera
2023-10-11, 12:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Gillberg kommer garanterat uppmana till att släppa Maja omedelbart.

Likaså kommer Clea göra, men där finns det inte ens chans att så kommer bli fallet.

Det tror jag inte Clea kommer att göra. Hon är väl medveten om att det bästa utfallet hon kan åstadkomma är grovt vållande till annans död, och det med en straffsats längre än 1,5 år.

Men visst. Clea verkar vara en obstinat jävel, så det skulle iofs inte förvåna om det är vad hon gör. Då kan hon i alla fall säga att hon försökte. Det är trots allt hennes jobb, och rädd för att sticka ut hakan är hon då inte.
Tja, vi får se imorgon.
Citera
2023-10-11, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara

Med tanke på vad som framkommit om Majas uppväxt och svårigheter, så påminns jag om dessa starka rader

Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.
Hjalmar Söderberg

Johanna vet vi inte lika mycket om, annat än att hon flyttade runt mycket, upplevde skilsmässa och fungerade fint, fick vad hon pekade på och kunde tala för sig. Se bara hur fantastisk hon är i P7:an

Johanna var avskydd, Maja såg upp till den första vän hon fått...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in