2023-10-11, 08:58
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Och se till ha bra kontakt med din bank, då de hjälper dig kolla upp bostadsrättsföreningen grundligt
Jag skickar flera prospekt till min bank och ber de kolla över föreningen

Lita aldrig på en mekklare
Har du fler exempel på saker som inte hänt i verkligheten?
Vad behöver en ekonomiexpert som du hjälp med att få kollat upp? Banken ser inte mer i ÅR än du gör. Det är inte hjärnkirurgi.

Kul att du kastar skit på mäklare men sen ber en bank om hjälp.
Citera
2023-10-11, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Hur kan man få fri tillgång till HOX- indexet? Vad jag förstår är det bannat från öppen publikation numera.

Du betalar för det om du inte är en fattiglapp som jag.

Enligt forumets bolånetorskar, som betalar för det, så går priserna upp.
Citera
2023-10-11, 09:52
Medlem
Citat:
Därför det är boolis sida man kör parallellt
Och se till ha bra kontakt med din bank, då de hjälper dig kolla upp bostadsrättsföreningen grundligt
Jag skickar flera prospekt till min bank och ber de kolla över föreningen

Lita aldrig på en mekklare

Banken hjälper dig inte att kolla upp en borätts föreningsekonomi.

De enda gångerna de granskar en förenings ekonomi är när föreningen ska ta nya lån eller förnya existerande lån.
Citera
2023-10-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vad en regular skadeglad loser på flashback tror om ekonomi och räntor kan jag tyvärr inte ta på allvar.

Inlåst? Jag bor där jag vill bo i åtminstone 20 år till. Tills jag blir pensionär. Vad kåken är värd är ganska ointressant.

Varför hänger du här och försöker prata upp bostadsbubblan? Är det för att du ska kunna få upp ännu ett pantbrev för att byta taket som läcker?
Citera
2023-10-11, 10:00
Medlem
Citat:
Jag brukar ofta ”låt den andre budaren ta lyan”
Mekklaren ska ha förklaringar mm varför man hoppar av, jag säger enkelt att det väljer jag inte svara på.
Fan att Hemnet o mekklare fortfarande får existera
Sjukt sätt blåsa o haussa marknaden

Ibland brukar mäklare fråga hur mycket pengar man har att buda för. Totalt efterblivet att ge den informationen till mäklaren, då vet de exakt hur mycket dom kan krama ur dig vid ett köp.

Mäklare ska skita i hur mycket låneutrymme du har eller hur mycket pengar du har på ditt konto.
Citera
2023-10-11, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Varför hänger du här och försöker prata upp bostadsbubblan? Är det för att du ska kunna få upp ännu ett pantbrev för att byta taket som läcker?

Jag pratar inte upp någonting. Jag skriver det jag tror ska hända utan att blanda in min personliga situation.

Men för all del: Jag ligger i skilsmässa och tänkte behålla villan själv. För mig är det bra om värdet anses sjunka på den för då blir jag skyldig min (ex)fru mindre pengar för utköpet. Under pandemins topp ansågs den vara värd 7,7 miljoner enligt booli. Nu är den nere på 6,1 miljoner. Det är jättebra för mina syften att den sjunkit i pris. Hade inte haft råd att köpa ut min fru annars. Jag ser helst att den sjunker ännu mer kommande halvår faktiskt.
Citera
2023-10-11, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Har du fler exempel på saker som inte hänt i verkligheten?
Vad behöver en ekonomiexpert som du hjälp med att få kollat upp? Banken ser inte mer i ÅR än du gör. Det är inte hjärnkirurgi.

Kul att du kastar skit på mäklare men sen ber en bank om hjälp.

Banken försöker iaf inte pracka på mig en sminkad gris
Jag frågar banken vad de tycker den sminkade grisen är värd och nuvarande bonde (läs brf) har i skuld och vad kommande omfördelning av lån kommer ca hamna

Fatta duuuu vaaaa
Citera
2023-10-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Banken hjälper dig inte att kolla upp en borätts föreningsekonomi.

De enda gångerna de granskar en förenings ekonomi är när föreningen ska ta nya lån eller förnya existerande lån.

Det gjorde min bank iaf
Handelsbanken
Skickade info om länk
Deras lån
Alla deras smålån tagna xtra nuf
( läs min tidigare inlägg )
Iaf banken gav mig vad jag ville ha
Ifs blev det inget köp
Tyckte ändå föreningen va för högt belånad
Och en kaffenassare som kund e ingen trygghet eller videobutik med postnörd som kund
Citera
2023-10-11, 10:43
Medlem
önskar kort ge en stor varning för dessa nybyggda lgh

ex kallfors utanför södertälje, nära Järna, byggår 2017, dvs värsta lågränteperioden

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-kallfors-sodertalje-kommun-rudsjovagen-21-20486897

indirekt nettoskuldsättning på denna lgh för 2 milj kr är 0,7 milj kr

det kommer ge en ordentlig avgiftshöjning från idag ca 4000 kr upp till någonstans 7500 kr och sänka värdet på lgh till någonstans 1,3 till 1,5 milj kr

det är en rejäl smäll för en köpare

prisnedgången kommer ske inom 3-4 år

här gäller det att pruta som en galning ifall man ska köpa detta, dock så avråder jag all kontakt med en sådan förening
Citera
2023-10-11, 10:49
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Banken försöker iaf inte pracka på mig en sminkad gris
Jag frågar banken vad de tycker den sminkade grisen är värd och nuvarande bonde (läs brf) har i skuld och vad kommande omfördelning av lån kommer ca hamna
Vad BRF har i skuld står tydligt i ÅR och lägenhetens underliggande del av skulden ska mäklaren uppge (eller så räknar du själv fram det med andelstalet).
Koll på fastighetslåns räntor är inte heller något konstigt.

Oavsett får du ändå ingen koll på föreningens underhållsbehov eller om de väljer att lägga omlagda lån på 3 månader eller 10 år.

Jag förstår inte varför du ens ger dig i lag med mäklare, bostadsrätter och annat du verkar förakta. Köp ett hus och klara dig själv. Kollektivt boende verkar inte vara din grej.
Citera
2023-10-11, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubertat
önskar kort ge en stor varning för dessa nybyggda lgh

ex kallfors utanför södertälje, nära Järna, byggår 2017, dvs värsta lågränteperioden

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-kallfors-sodertalje-kommun-rudsjovagen-21-20486897

indirekt nettoskuldsättning på denna lgh för 2 milj kr är 0,7 milj kr

det kommer ge en ordentlig avgiftshöjning från idag ca 4000 kr upp till någonstans 7500 kr och sänka värdet på lgh till någonstans 1,3 till 1,5 milj kr

det är en rejäl smäll för en köpare

prisnedgången kommer ske inom 3-4 år

här gäller det att pruta som en galning ifall man ska köpa detta, dock så avråder jag all kontakt med en sådan förening

Brukar funka fint och ta detta med just mekklaren på en femårings nivå så de förstår

Först då inser mekklaren du e skarp och kan va villig släppa skiten
Mekklaren får ändå sitt pris men blir utan trappan på 10% som ofta krävs annars skiter mekklaren i allt vad budgivningen heter

Jävla hyckleri Hemnet o mekklare
Citera
2023-10-11, 11:13
Medlem
Bromma - Kungsholmen- Solna nu 152st lägenheter till accepteratpris
Bara bjuda -5-600tkr under accepteratpriset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem