2023-10-11, 01:41
Medlem
Google kommer aldrig kunna stoppa annonsblockering. Det gäller även andra "big data"-bolag. Det kommer alltid finnas sätt att kringgå deras system.

• uBlock Origin + Firefox
  • DNS blockering
Ifall de får för sig att exempelvis hosta all reklam på samma DNS som videon själv är på, så kan man enkelt integrera AI som märker ifall det är en reklam som börjat spela. Man behöver förmodligen inte ens gå hela AI-rutten för det, utan det räcker med ljud- eller bildigenkänning, och då aktivera DNS-blockering om man anser det är en reklam som spelas, för att sedan radera den X-antal sekunder senare. Koppla detta till ett globalt nätverk så kan folk rapportera in reklamfilmer så man vet exakt hur länge de spelas. Eller fortsätta utveckla befintliga ad blockers. Det finns flera tillvägagångssätt.

Annonser som syns i DOM (HTML) är enkla att ta bort. Annonserna i videos/streams är de "svåra", men vi har idag redan allt som behövs för att få bort dem.

// annonsfri sedan 2010
Senast redigerad av Ehandel 2023-10-11 kl. 01:49.
Citera
2023-10-11, 02:29
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Google kommer aldrig kunna stoppa annonsblockering. Det gäller även andra "big data"-bolag. Det kommer alltid finnas sätt att kringgå deras system.

• DNS blockering
Ifall de får för sig att exempelvis hosta all reklam på samma DNS som videon själv är på, så kan man enkelt integrera AI som märker ifall det är en reklam som börjat spela. Man behöver förmodligen inte ens gå hela AI-rutten för det, utan det räcker med ljud- eller bildigenkänning, och då aktivera DNS-blockering om man anser det är en reklam som spelas, för att sedan radera den X-antal sekunder senare. Koppla detta till ett globalt nätverk så kan folk rapportera in reklamfilmer så man vet exakt hur länge de spelas. Eller fortsätta utveckla befintliga ad blockers. Det finns flera tillvägagångssätt.

Annonser som syns i DOM (HTML) är enkla att ta bort. Annonserna i videos/streams är de "svåra", men vi har idag redan allt som behövs för att få bort dem.

// annonsfri sedan 2010

Mycket intressant! Har du någon lättbegriplig länk som t.om. idioter som jag kan begripa och fördjupa oss i?

MVH/Gnomegirl.
Citera
2023-10-11, 04:39
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel

• DNS blockering

// annonsfri sedan 2010

YouTube levererar reklam på samma DNS/domän sedan typ 2016 eller något. Det var då det inte längre gick att blockera reklam på YouTubes TV-app enkelt längre (numer krävs root ca och mitm för att lösa det).

uBlock Origin + Firefox är riktigt bra. uBlock är för övrigt en s.k. "wide spectrum" blocker, dvs den blockerar mycket mer än bara domäner. YouTubes nästa steg är att väva in annonserna direkt i videodata (min spekulation) som levereras vilket kommer göra det ytterligare svårare att blockera annonserna.
Citera
2023-10-11, 04:41
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Mycket intressant! Har du någon lättbegriplig länk som t.om. idioter som jag kan begripa och fördjupa oss i?

MVH/Gnomegirl.

https://www.stationx.net/google-chrome-latest-will-your-ad-blocker-still-work/

Byt till Firefox.
Citera
2023-10-11, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melker9889
Ännu värre är ju twitch som pausar reklamfilmen då man byter flik och stänger av ljudet. Snart är vi på black mirror nivå där man spårar ögonen och verkligen ser till så att man kollar på reklamen..

Twitch pausar ingenting, däremot måste du öppna fliken och börja titta innan det rullar på. Har du väl börjat kolla så är det bara byta flik igen och komma tillbaka när reklamen är slut.
Citera
2023-10-11, 07:18
Medlem
Blåste om min mobil för inte så länge sen och det var omöjligt att använda youtube, videos är sönderpepprade med reklam.
Klart att folk står ut med rimligt med reklam för något som är gratis.
Efter det var det bara att skaffa adblock.

Nu vet jag inte vad premium kostar men visst om det är billigt.
Citera
2023-10-11, 07:31
Medlem
Knarkpojkens avatar
Jag märkte det först igår när jag startade min webbläsare som är chrome i vanliga fall och fyfan vad less man blev.
Jag försökte komma runt reklamen genom att ladda hem andra sorters adblocks men det gick inte.
Idag så använde jag en annan webbläsare dvs microsoft edge och har adblocker på den installerad och slipper reklamer på denna webbläsaren.
Jag borde ha testat detta igår istället för reklamer stör mig verkligen och jag tror youtube kommer förlora enormt mycket på att göra som dem har gjort.
Det är förståligt att man vill ha in mer pengar men i slutändan vinner alltid internet på något sätt.
Citera
2023-10-11, 07:56
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
fan snackar du om? Nämn någon sådan produkt.

För mig är det normala grejer antingen spel, film eller någon bil, enstaka fall typ mjölk, läsk o dryck. Vad kollar du på för att få fram sådan reklam? Det hör inte till det normala.

Nu använder jag brave och har inga problem med reklam men ibland använder man appen på tex telefon och få stå ut med reklam ibland. Gör mig inte jättemycket då jag knappt använder appen.

Hej! Algoritmerna ändrar på vad folk ser, man får alltså olika typ av reklam.

Googla på detox foot pads till exempel, där har du den första grejen jag pratar om. Den religiösa boken framfördes som "the one book" och var något spirituellt trams, de finns massvis dock så du får tro mig eller ej :-) jag förstår inte vad som är så chockerande dock.

Men jo, jag googlar nog på skumma grejer, får reklam för mensskydd med till exempel.
På flashback får jag reklam på fel språk där jag tror de försöker sälja rödbetor (?]
Senast redigerad av davetheslave 2023-10-11 kl. 08:00.
Citera
2023-10-11, 08:21
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Skatt. Jag vet att det inte populärt här. Men det tycker jag. Endast för att bekosta servar. Inte några luriga pk-alogritm-mästare som moderatorer på youtube med woke-agenda. Utan det kommer vara bli som ett öppet torg. Och inte kosta mycket för några servrar.

Ska du ändå skatta för skiten kan du ju lika gärna betala och slippa reklamen...
Citera
2023-10-11, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ska du ändå skatta för skiten kan du ju lika gärna betala och slippa reklamen...
Betala för Youtube finns inte i min värld. Inte priset de begär iaf. Närmare hundringen för att slippa deras reklam? Inte en chans.

YouTube Revanced är vad som gäller i min värld.
Citera
2023-10-11, 08:34
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Om inte jag hade ad-blocker på Youtube. Då skulle jag sluta använda kanalen. Jag skulle inte stå ut med reklamen. Det är väl ett bra marknadsargument för dig?

Samma här, vet när någon ska visa något på YT i sin telefonen och man får vänta 45 sek för att reklamen ska sluta, sen tittar man 2 min sen ytterligare 30 sekunder reklam. Man undrar verkligen hur de står ut.
Citera
2023-10-11, 08:38
Medlem
Jiiimboohs avatar
Det var ok när man kunde skippa reklamen efter fem sekunder, men det blir bara längre och längre reklamer som inte går att hoppa över. Jag har också varit med om flera gånger att längre låtar får reklampaus i mitten. Jag kollade/lyssnade länge på Youtube utan adblock på jobbet (kan jobba samtidigt). Nu står jag inte ut längre. Youtube är enda anledningen till att jag installerade webbläsaren Brave (som har bra inbyggd adblock) på jobbdatorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in