2023-10-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Det finns sätt att betala dom direkt, utan att stödja Youtube genom reklam. Eftersom dom stänger av och skuggbannar vettiga kanaler. Eller hur. Man kan ha reklam direkt i videorna till exempel, eller donationer. Youtube-ägarna är köpta av oligarker och även typ ADL och CIA och vidriga Woke-människor och en fiende till det sunda samhället och det fria politiska ordet.

Varför skulle man stödja det. När dom stänger av och skuggbannar vettiga kanaler? Varför inte donera direkt isf till kreatörer som är värda det. Och en youtube-server kan inte kosta mycket. Klart slut för mig i tråden.

Donera direkt till kreatörerna, fine.
Hur ska videon då distrubueras?
Citera
2023-10-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Buhu. Var du en dem som trodde att musikbranchen skulle gå under för att folk började dela blandband med varandra på 80-talet?

Kultur kommer alltid produceras och det kommer alltid finnas konsumenter som är villiga att betala för kultur. Att en del kultur konsumeras ”gratis” är inget stort problem. Så har det varit i alla tider.

Absolut inte, saker utvecklas, såklart musikbranchen skulle överleva.
Så, hur skall youtube och kreatörer betalas?
Jag kollar på 10 olika kreatörer, ska jag betala alla 10? Sedan youtube för distribuering?
Citera
2023-10-10, 16:28
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dondeestaslabib
Donera direkt till kreatörerna, fine.
Hur ska videon då distrubueras?

Det finns gott om alternativ till Youtube där du ger kreatörerna pengar, tex Patreon, Floatplane eller till och med OnlyFans. Bara att Googla lite så hittar man många möjligheter.
Citera
2023-10-10, 16:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av davetheslave
Youtubes reklam är så jävla oreglerad, typ alltid någon fejkvara om spirituella fenomen som är "bevisade" till gel som suger ut gifter ur kroppen över natten, samma klass som tv-shop på 90-talet typ.

Spännande att tvingas kolla på det nu!

fan snackar du om? Nämn någon sådan produkt.

För mig är det normala grejer antingen spel, film eller någon bil, enstaka fall typ mjölk, läsk o dryck. Vad kollar du på för att få fram sådan reklam? Det hör inte till det normala.

Nu använder jag brave och har inga problem med reklam men ibland använder man appen på tex telefon och få stå ut med reklam ibland. Gör mig inte jättemycket då jag knappt använder appen.
Citera
2023-10-10, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Det är väl knappast konstigt att dom vill ha betalt för tjänsten dom tillhandahåller, antingen med en subscription eller med reklam? Varför skulle dom göra detta gratis och förlora en massa pengar? Låter som en väldigt dum idé!

Men med det sagt så har jag inte sett någon reklam på YouTube på väldigt många år, och konsumerar därifrån dagligen. Kollar dock aldrig i en browser på deras hemsida eller via deras appar. Finns andra appar, tex SmartTube för Android TV, men fram för allt använder jag Kodi när jag ser på YouTube på TVn.

Youtube tar ju en del av kakan när man tjänar pengar på sna videos, så knappast där problemet ligger.

60 sekunders reklam, då kommer jag aldrig besöka youtube gen kan jag säga.
Citera
2023-10-10, 16:36
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Det där är ju lite enögt. Det är för de flesta inte intressant att gå och titta på maskiner i en serverhall. Hårdvaran växer på grund av innehållet som finns på Youtube. Det är en symbios. Det är för de flesta ett långt mycket starkare argument och en viktigare säljpunkt att de som skapar innehållet får betalt. De som skapat innehållet har också utsatts för piratkopiering av Youtube, det var så Youtube växte i början.
Så är det ju, klart filmskapare musikskapare content-skapare ska få betalt. Jag lyssnar på rock 1-2 timmar varje dag på youtube och har det som min spotify. Spotify är inte heller gratis. Youtube har trippla värdet mot spotify eftersom jag även ser film, tv-serier, nyheter, kunskap, i samma avgift.
Citera
2023-10-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Youtube tar ju en del av kakan när man tjänar pengar på sna videos, så knappast där problemet ligger.

60 sekunders reklam, då kommer jag aldrig besöka youtube gen kan jag säga.

"Eh, ändrar twitter på sig så slutar jag använda det"
"Eh, ändrar reddit på API så slutar jag använda det"
"Eh, ändrar instagram hur dom visar posts så slutar jag använda det"
"Eh, lägger windows till reklam så slutar jag använda det"

Buddy. Det spelar ingen roll, du och 5 andra slutar, men personer börjar använda dessa program hela tiden. Dom bryr sig inte.
Du vinner inte. Företagen vinner.
Citera
2023-10-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dondeestaslabib
"Eh, ändrar twitter på sig så slutar jag använda det"
"Eh, ändrar reddit på API så slutar jag använda det"
"Eh, ändrar instagram hur dom visar posts så slutar jag använda det"
"Eh, lägger windows till reklam så slutar jag använda det"

Buddy. Det spelar ingen roll, du och 5 andra slutar, men personer börjar använda dessa program hela tiden. Dom bryr sig inte.
Du vinner inte. Företagen vinner.

Tror inte du förstår att nånstans finns en gräns.
Det skulle nästan bli ohållbart att behöva se 60 sek reklam varje gång man ska se ett videoklipp.

Precis som att du inte skulle köra bil om bensinen kostade 300kr litern.
Citera
2023-10-10, 16:39
Bannlyst
Det är väl nget konstigt? Adblocks är lede fienden för många sidor, inklusive vårt älskade Flashback. Att Youtube gör vad de kan för att maximera sin vinst är inget jag höjer på ögonbrynen över. Och hur det skulle strida mot fri marknad har jag svårt at förstå. Är du inte nöjd med en hemsida så står det dig fritt att låta bli att använda den när du vill. Passar inte dojan så byter du,

Gör tillräckligt många på det viset så kommer vi snart ha flera alternativ till Youtube som inte reklamknullar dina sinnen vartannat ögonblick.
Citera
2023-10-10, 16:44
Medlem
bl-gr-ns avatar
Förklara heligt krig mot Google tillbaka.
Citera
2023-10-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Så är det ju, klart filmskapare musikskapare content-skapare ska få betalt. Jag lyssnar på rock 1-2 timmar varje dag på youtube och har det som min spotify. Spotify är inte heller gratis. Youtube har trippla värdet mot spotify eftersom jag även ser film, tv-serier, nyheter, kunskap, i samma avgift.

Jag tror inte att det är en självklarhet. Jag menar jag tycker personligen att det är bra, jag tycker om pengar. Men om man jämför med var vi skriver nu, så finns det över 80 000 000 inlägg på Flashback och även om det inte är konst är det ju ett innehåll som ägarna av Flashback lever på, men som andra skapat. Det finns ganska stora värden i det, och jag har förstått att det gjordes en populär podcast (Flashback Forever) som rippade inlägg härifrån som också blev en liveföreställning. Vem fick pengarna där?

Alla goda idéer belönas inte. Det brukar också sägas när det kommer till konst att det är en branch där vinnaren tar allt, alltså att 99.9% av kreativt begåvade människor får aldrig möjlighet att leva på det. Om youtube kan förändra på den procent ner till 90% är det ju bra, men det vet jag inte om det går. Det hela är lite av ett bländverk när det kommer till pengarna, och de flesta gör ju inte det för pengarna. Alla värden är inte ekonomiska värden. Men jag gillar argumentet mer att kreatörerna ska få betalt än Youtube självt. Spotify som du tar upp har ju problem med det säljknepet - där får artisterna knappt något och alla vet om det.

Nåja, jag håller förstås med vad du skriver, men jag kände för att brodera ut det lite.
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2023-10-10 kl. 16:52.
Citera
2023-10-10, 16:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Youtube är inte kultur. Youtube är hårdvara. Hårdvara kostar pengar. Om det inte passar kan man ju se någon av 100-tals alternativa hemsidor.

Mycket av det som visas på youtube är kultur och de som driver youtube tjänar miljarders miljarder. Att någon procent använder adblockers är bara sunt på en hyfsat fri marknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in