2018-12-17, 07:18
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Samma här. Men när jag var liten/ung så var det de gamla gula backarna med 25 st 33cl glasflaskor.

När rödbackarna försvann från Ica (12-15 år sedan?) så samtalade jag med "läskansvarige". Vi talade en god stund och han förklarade att bryggerierna valt att sluta med dessa.
Detta pga att lönsamheten på backläsk var dålig då folk inte ville betala mer än 29:-/backen. De skulle behövt ta 50:-/back.
Så PET drog in bättre med stålar. Det hade ingenting att göra med miljö eller så, tvärtom enligt honom så var glasflaskorna mer miljövänliga.

Kom 80-talets utbud på läsk tillbaka för försäljning på glasflaska/back så hade jag lätt betalat 5:- st dvs 100:-/rödback.

Den enda läsk som idag går att köpa i detta format är Apotekarnes julmust under dec.
De försökte ta bort även den. Blev folkstorm så till året efter kom den tillbaka.
I vårt hushåll är den kär så här års och konsumeras i allt för stora mängder
Willys och Coop har den där jag handlar. 54:-/backen på Willys för någon vecka sedan.

Gula? Jag är lite över 30 och känner bara till röda, ingen skillnad utöver färgen?
Då ska jag svänga förbi och i vilket fall få mig lite apotekarens på flaska!

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De tillverkas, men säljs inte i butik. Har köpt 33 cl julmust från Delitea för någon månad sedan.

har tyvärr inte tillgång till grossist (antar att det är vad det är)
Citera
2018-12-18, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Gula? Jag är lite över 30 och känner bara till röda, ingen skillnad utöver färgen
Har du kanske sett de gula plastbackarna folk brukar ha LP-skivor i, det är oftast gamla drickabackar. Finns med mer eller mindre fyllda sidor.
Citera
2018-12-18, 07:12
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Gula? Jag är lite över 30 och känner bara till röda, ingen skillnad utöver färgen?
De byttes ut mot de röda ca 1989 med det angivna skälet att de var lättare att lyfta och hantera.
Citera
2018-12-18, 07:47
Medlem
Citat:

har tyvärr inte tillgång till grossist (antar att det är vad det är)
Delitea - nätbutik där du kan handla som privatperson.
Citera
2018-12-18, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Har du kanske sett de gula plastbackarna folk brukar ha LP-skivor i, det är oftast gamla drickabackar. Finns med mer eller mindre fyllda sidor.
Kvadratiska, rymde 25 st 33 cl flaskor eller 16 st 60 cl. Det fanns även gröna, dessa märkta "Pripps".
Citera
2018-12-18, 09:42
Medlem
Pre 1914s avatar
Även mejeriet använde backar med samma form till enliters förpackningar, undrar hur många de rymde?
Citera
2022-05-11, 21:34
Medlem
lilla-ks avatar
Läsk på back

Finns det någonstans man kan köpa läsk på back i glasflaskor?. Blev nostalgisk och saknar nu detta.
Citera
2022-05-11, 21:42
Medlem
Åh nu blev jag också nostalgisk.
Farmor å farfar brukade alltid köpa en back läsk innan julafton, var så lycklig när ja fick springa å ta en 😭

Undrar också vad som hände med dessa?
Läsken var mkt godare på glas!
Citera
2022-05-11, 21:49
Medlem
Hobbybondes avatar

Trådar sammanslagna. Inlägg från "Läsk på back" infogade i denna tråd.
/Mod.
Citera
2022-05-11, 21:52
Avslutad
Inte sett backarna i butikerna men däremot har jag sett enskilda glasflaskor på typ ICA, de gamla tråkiga "sockerdrickorna" och julmust är väll det jag reagerat på när jag handlat. Även redbull har börjat sälja glasflaskor har för mig att det var "redbull tonic" och de kommer i kartong istället för en röd/orange back. Annars finns det säkert företag som säljer sådant som beställningsvara.
Citera
2022-05-11, 21:59
Medlem
Tommy.Vercettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilla-k
Finns det någonstans man kan köpa läsk på back i glasflaskor?. Blev nostalgisk och saknar nu detta.
Alla olika och härliga läskedrycker på back försvann nog för säkert 10+ år sen tyvärr, iaf där jag bor Typ bara julmust och lättöl kvar nu.
Citera
2022-05-11, 22:02
Medlem
lilla-ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommy.Vercetti
Alla olika och härliga läskedrycker på back försvann nog för säkert 10+ år sen tyvärr, iaf där jag bor Typ bara julmust och lättöl kvar nu.
Ja, jag har inte sett det på länge. Men på jobbet beställer vi Loka på röd back. Så någonstans finns ju dessa backar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in