2023-10-11, 00:58
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad som skall hända sedan är ju nästa pilsner.
Nu får man försöka ta hand om nu, och om det går riktigt åt helvete, och mynnar ut i globalt kärnvapenkrig, så behöver ingen egentligen bekymra sig över något sedan över huvud taget.
Jag tror tyvärr detta, vad vi nu ser utspela sig, är inledningen på tredje kriget.
Naturligtvis hoppas jag att jag har fel, men om jag inte har det så vill jag passa på att säga att det var kul att lära känna er allihop, även dem av er som är totalt pantade, ni har skänkt mig många goda skratt. Tack för den här tiden!

Jag förmodar du menar inledningen på tredje världskriget.

Förhoppningsvis inte, det skulle vara en fullkomlig tragedi. Varför finns det inte idag politiker som på 80-talet som Reagan, Gorbatjov, Thatcher, Mitterrand, Kohl, Deng Xiaping etc. som kunde lösa konflikter..

Men heller inte uteslutet såsom världen ser ut idag.

Om detta utmynnar i ett storskaligt krig i MÖ samt att Kina griper tillfället i akt och försöker invadera Taiwan så är vi förmodligen där med WWIII.
Citera
2023-10-11, 00:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Studera allt rörligt material så ser du olika grupperingar röra sig, det var nog inte bara Hamas. Vissa av dem uppträder relativt organiserat och med uniform och förbandsmärkningar. Hamas och Hezbollah uppträder annorlunda än de andra grupperna, de är också organiserade. Om man jämför med Azov och alla liknande grupper i Ukraina så kallar man inte dem för Terrorister heller. Men där fanns även tränade soldater som agerade rationellt och riktigt, enligt order och med diciplin.

Nej det är dessa med enhetliga uniformer och bra utrustning som begår terrorhandlingar. Finns många videos på hur de skjuter ihjäl civila bilister för bilarna har kameror. Det är alltid dessa som gör det. Så det var en terrorattack av terrorister. Bara för att de hade fina uniformer gör dem inte till en vanlig militär trupp.

De utan uniform dräller oftast runt efter soldaterna och letar saker att sno från mördade personer.
Citera
2023-10-11, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Okej, din knarkande polare klarade sig. Bra för henne. Men var det inte så att de flesta som rejvade där var typ "araber är så snälla! De är också människor precis som vi! Vi kan rejva precis bredvid gränsen och det är inga som helst problem! Och vi kan knarka och det är kul!".

Min väninna är från Italien och åkte till Israel för att festa.
Så som hon gör i många andra länder/fester.
I den fria världen så ska en 25 årig tjej kunna göra det utan att behöva tänka för mycket.
Du gissar, så jag gissar att de flesta var bara där för att festa och ha det kul. oavsett dina teorier om " ohhh araber är så snälla"
Eller vadå, försöker du lägga nån skuld på dom som var där och festade?
Citera
2023-10-11, 01:00
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Hezbollah och Hamas är samma andas barn och båda organisationerna styrs ytterst från Teheran. I vart fall är det så Israel ser på saken och det är vad som räknas om man vill försöka förutsäga hur israelerna kommer att agera.
Bara för att både Hamas och Hezbollah har kopplingar eller (som i Hezbollahs fall) styrs av Iran så är inte det ett argument för Israel att invadera Libanon.
Med den retoriken borde Israel i sådana fall även invadera Iran, vågar du gå så långt?

Citat:
Ur Israels synvinkeln är det överordnade målet säkerhet i alla väderstreck. Säkerhet i söder räcker inte. Fram till i lördags morse trodde de flesta israeler att säkerhet kunde säkerställas genom "containment" av landets fiender. Den illusionen är nu bruten och Israel kommer därför att försöka militärt krossa både Hamas och Hezbollah.
Anledningen till varför detta kunde ske var för att säkerheten var för dålig vid denna tidpunkt, inte för att Israel inte tidigare tagit kål på Hamas. För om det du hävdar är korrekt så skulle denna attack ha genomförts för längesedan.
Det är möjligt att krossa Hamas, eftersom Gaza är en så pass liten landyta att det går att kontrollera.
För att krossa Hizbollah måste man kontrollera hela Libanon, och det låter sig inte göras (vilket 2006 visade gott exempel på)
Dessutom har du Iran österut som öppnar sina gränser till Libanon för fler militanter och vapen.

Så nej, det du skriver här har ingen substans, det kommer inte bli någon invasion av Libanon sålänge Hezbollah inte ökar sina angrepp.
Om du anser en invasion av Libanon vara förestående så får du gärna presentera bevis för detta (att Israel mobiliserar ett par brigader vid Golanhöjderna är en del i försvaret av nationen)
Senast redigerad av kato85 2023-10-11 kl. 01:07.
Citera
2023-10-11, 01:02
Medlem
sanchoos avatar
Israels regering varnar för hemska bilder från fångar.
De har blivit avrättade och torterade.
Citera
2023-10-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRattisch

Islam har gång på gång visat sig vara allting annat än det proklamerat sig för att vara. En fredens religion.

Det där är en missuppfattning. Islam är fredens religion för att den dag då islam har erövrat hela världen - då kommer det att bli fred. Med andra ord, när alla otrogna är dödade eller förslavade - då kommer islams fred.

Fast det gör den ju inte ens då, eftersom de inte ens kan hålla sams inom islam.
Citera
2023-10-11, 01:03
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Att en så pass stor attack kommer få fruktansvärda konsekvenser för den palestinska civilbefolkningen torde de vara väl medvetna om.

det vet Hamas och stora lidanden för befolkningen innebär stora pengar från saudi, uae, kuwait m,m
Hamas ledning sitter i skyddsrum 20 meter under marken och äter oliver.
Blir det hett om öronen tar dom sin egna privata tunnel över till egypten.
befolkningen skiter dom i fullständigt
Citera
2023-10-11, 01:04
Medlem
jymdjakets avatar
Mest språkgnäll helt på riktigt, men töntigt att många (utländska främst är mitt femminutersintryck om man ska ge kass svensk journalistik nåt) medier envisas med "terrorist" när det gäller Palestina. Kalla folk som kämpar för nåt "soldater" om de ingår i en arme eller "kämpar" eller dylikt annars. Finns många ord med bibetydelse "Det här är skit" som mer eller mindre subtilt smyger i journalistik som gärna vill anses neutral.

"Regim" är ett annat sånt ord, där svenska klåparjournalister suger lika mycket som andra, om inte mer.

Folk som diggar Putin är mongo, för folk får för sig skit när man påpekar grejer.
Citera
2023-10-11, 01:05
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexdux
När det kommer till mellanöstern måste man utgå från faktiska omständigheter. Det har alltid funnits en risk för regimskifte i Egypten, likaså Libanon, Jordanien, Syrien osv osv. Israeler kan inte fortsätta leva sina liv i en bunker under ett ständigt terrorhot. Det är också högst osannolikt att Egypten oaktat ledare skulle vara lika blodtörstiga som Hamas är.

Faktiska omständigheter:
Hamas vill utplåna Israel och gör aktiva försök att utplåna Israel.

Inte faktiska omständigheter:
Palestinska flyktingar leder till ett regimskifte i Egypten, detta leder i sin tur till en ledare som vill utplåna Israel (högst osannolikt).

Hamas är inte i den position att kunna förinta Israel. De kan skjuta raketer och göra en sådan här raid då Israel verkar ha sänkt garden rätt rejält eftersom detta kunde ske. Hamas aktiviteter hotar inte Israels existens på något vis.

Ett fientligt Egypten utgör däremot ett avsevärt större problem. Inte bara risken för ett betydligt mer förödande krig utan Israel måste även i fredstid binda upp stora styrkor mot gränsen till Egypten.

Ja det finns alltid en risk/möjlighet till regimskifte men kastar man in två miljoner människor så ökar naturligtvis risken för att regimen destabiliseras. Dessutom riskerar vi att många ställer sin kosa mot Europa. Vill du ha hit hundratusentals fundamentalistiska Gazabor? För mig är saken helt klar, Sverige och svenskarnas och övriga européers intressen är avsevärt viktigare än Israels.
Citera
2023-10-11, 01:06
Medlem
Citat:
Hezbollah och Hamas är samma andas barn och båda organisationerna styrs ytterst från Teheran. I vart fall är det så Israel ser på saken och det är vad som räknas om man vill försöka förutsäga hur israelerna kommer att agera.

Ur Israels synvinkeln är det överordnade målet säkerhet i alla väderstreck. Säkerhet i söder räcker inte. Fram till i lördags morse trodde de flesta israeler att säkerhet kunde säkerställas genom "containment" av landets fiender. Den illusionen är nu bruten och Israel kommer därför att försöka militärt krossa både Hamas och Hezbollah.

Med USAs hjälp kommer de fimpa både Hamas och Hisbollah, det är lite nu eller aldrig. Om det inte vore för Ukrainakriget hade man kunnat ta Iran också.
Citera
2023-10-11, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Även fast USA spenderar så mycket pengar så har det under 2000-talet slutat med två svidande nederlag, i Irak och Afghanistan.

Ja USA militärmakt är stor och inget annat land kan idag mäta sig med USA i en direktkonfrontation. Däremot så är USA inte rustade att föra ett långvarigt krig med stora marktrupper. Detta har lett till nederlag i Vietnam, Irak och Afghanistan.

På vilket sätt skulle Israel vara berättigat att begå Folkmord för ett förhållandevis litet antal egna dödsoffer? Att Israel tar krafttag mot Hamas är det nog få regeringar som motsätter sig. Däremot finns det gränser för vad som får begås mot civila. Jag förstår att du anser att judar har ett större värde än andra. Det får du anse. Men jag delar inte din syn på detta.

Är det ens till gagn för Israel att orsaka massakrer som kan leda till politisk turbulens och regimskifte i tex Egypten? För Israels del skulle jag bedöma att några tusen dödsoffer är att föredra än att Egypten får en fientlig regim.

I byarna runt Srebrenica härjade muslimska förband, brände och styckade ihjäl över 1000 civila serber. Serberna svarade sedan med att döda ca 7000 tillfångatagna bosniska soldater och civila män. Det är serberna som blev anklagade för folkmord.

Du blir upprörd när palestinier och andra muslimer firar. Men en fråga som du bör ställa dig, vilken etniskt grupp i Sverige, som är väldigt väletablerade här, har haft väldigt många förespråkare på att förändra Sveriges demografiska sammansättning och släppa in alla dessa i svenskarnas land. Ja, det var 10.000 kronors frågan till dig.
Du läser mitt inlägg som fan läser bibeln.

Blanda inte in forna Jugoslavien. ja, jag vet USA bombade där, ja jag vet USA har begått massa krigsbrott.

Jag är inte USA,RYSSLAND, ISRAEL,IRAN, KINA.

Som Russel Crowe säger i filmen master and commander "always choose the lesser evil". i Palestinakonflikten med alla kaninhål tycker jag Israel/USA/VÄST är bättre än länder som halshugger otrogna kvinnor,hänger bögar och stympar tjuvar.

Men jag har ju bara en vag tro på mänskliga rättigheter. Klart Sionismen/Liberalism är mycket skadligare för mänsklig utveckling än ISLAM.
Citera
2023-10-11, 01:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralBurro
Då dör dom med hedern och sin stolthet iallafall, nån måste väl stå upp för sitt förtrykta folk? Mot makt Judar?

Genom att slakta lindebarn och småbarn?

Det här var det dummaste Hamas kunde hitta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in