2023-10-10, 20:04
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Kan upplysa dig ingen av dem som du tror kommer blanda sig in i konflikten, Det är mellan Israel & Hamas ingen anna!

Knappast... Iran skapade Hezbollah 1979 av en anledning och USA kommer aldrig låta Israel få stryk om det mot förmodan skulle hända.
Citera
2023-10-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Då är vi alltså tillbaka på 1800-talet.

Ja jävlar...

1800-talet? Prova medeltiden.
Citera
2023-10-10, 20:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tack vare X där Irans ledare Khamani får uttala sig ocenurerat på X så vet vi att målet inte är att befria Palestina. Målet är att utplåna Israel. Det finns en större plan.
För araberna är Palestina hela Kaanan, så att "befria Palestina" och utplåna staten Israel är för dem samma sak.
Citera
2023-10-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Därför att markoffensiven kommer att sättas in mot Hezbollah. Hamas kommer att rökas ut ur Gaza genom flyganfall och belägring. Israel har tiden på sin sida.

Det är oändligt mycket smartare av Israel att använda 10 000 reservister för att bevaka gränserna mot Gaza och att sätta in övriga 290 000 mot Hezbollah i Libanon än att låta 300 000 ge sig in i Gaza.

Att utplåna Hamas men att låta Hezbollah sitta i orubbat bo vore ett stort strategiskt misstag. Så dum är inte den israeliska ledningen.

Jag tror inte Israel kommer att påbörja ett anfallskrig mot Libanon bara för några incidenter längs gränsen. Där har man skjutit i åratal.
Citera
2023-10-10, 20:07
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback1987
Är gränsen mellan Gaza och Egypten öppen?

Den ska väl vara stängd nu.
Citera
2023-10-10, 20:07
Medlem
igår typ 3 döda konfirmerad och typ 5 saknas enl Al Jazeera, 1 Ukrainare...

Googla Al Jazeera och nation missing typ lär det komma eller scrolla tebax här, såg igår

Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Vet man hur många ryssar som dött i Israel? Borde inte Putin hjälpa sina landsmän som säger att han gör i Ukraina?
Ryssar är ju den största befolkningsgrupp som flyttat till Israel dom sista 30-40 åren, ryska kan man nästan säga är andra språk där.
Ryska judar var även delaktig i början av när staten Israel bildades, dom hade redan börjat komma i slutet av 1800 talet för och komma undan tsarens förtryck.
Området beboddes då av många olika folkgrupper och det fanns ett 50 tal språk.
Jag gillar inte vad Israel har gjort genom åren men förstår dom, jag gillar inte vad dom ararbisktalande klanerna gjort genom åren men förstår dom. Bäst vore om alla jihadister från alla världens hörn går till attack mot Israel och IDF skjuter ihjäl varenda en jävel i öknen, att dom går in i Gaza är just det Hamas vill så det är ingen bra idé , Hamas bryr sig inte om civilbefolkningen i Gaza, det finns ingen palestinsk gemenskap, klanen går före.

Sen när man ändå håller på kan man slå ut ledarna i Iran och sen kan folket i Iran ta hand om moralpoliserna, majoriteten av folket hatar sina ledare men dom behöver hjälp även om dom otroligt modiga, inte som som den fulla ryssen som går mördar i sina grannländer när den som snor deraspengar säger åt dom att göra det.
Citera
2023-10-10, 20:08
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Det kommer. Missade du detta?
” Demonstration för Palestina – Judiska församlingen: Undvik området
På Medborgarplatsen i Stockholm hålls en demonstration på tisdagseftermiddagen, som anordnas av gruppen Hizb ut-Tahrir.
På sin hemsida beskriver gruppen sig som ett politiskt parti som vill upprätta ett islamskt kalifat.
Samtidigt uppmanar judiska församlingen i Stockholm sina medlemmar att vara försiktiga och undvika området, med anledning av demonstrationen som stödjer Palestina efter den senaste tidens attacker och oroligheter i Israel.
https://sverigesradio.se/artikel/dem...undvik-omradet

Länken fungerar ej. Prova:

https://sverigesradio.se/artikel/dem...undvik-omradet

Det här är den sortens demonstration som vi får hoppas att man övervakar. Bestialiska muslimer och islamister som vill utplåna oss alla.
Senast redigerad av Krakem 2023-10-10 kl. 20:11.
Citera
2023-10-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Så du är dum i huvudet, med andra ord.

Oskyldig civila har inget med detta att göra och i synnerhet barn.

Håller med att barn absolut inte ska lida för sånt här.

Men där finns inga "Oskyldiga civila " i Gaza. Det går inte och missa vad hamas hållt på med dom senaste åren. hade du låtit dina småbarn växa upp i Gaza eller hade du flytt för ett bättre liv någon annanstans?

Dom civila vet vad Hamas är, och dom väljer att stanna.
Citera
2023-10-10, 20:09
Medlem
Overminds avatar
Netanahayu gav de civila 24 timmar på sig att lämna Gaza... Hur går det??
Citera
Medlem
Drettans avatar
Vem fan bestämde att man skulle lägga en festival 4 kilometer från Hamas gräns?

https://youtu.be/APAhJYIhXv4?si=Z_tz3ivp0xYXUYTF&t=18
Senast redigerad av Drettan 2023-10-10 kl. 20:13.
Citera
Medlem
Alla pratar om Hizbollah. Det är inte många Hizbollah soldater som varit inne i Israel och krigat sedan de bildades på 80-talet. Hizbollah har raketer som kan nå t ex Haifa men annars har Hizbollah aldrig varit ett hot. De kan skada lite men inga större skador. Är Israel på hugget vinner de enkelt. Självklart soldater dör i krig. Kommer även ske denna gången. Säkert fler än normalt. 2600 israeliska soldater dog i Yom Kippur kriget. Kommer inte bli lika många nu men säkert fler än det brukar.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Nej i det här fallet får man välja sida. Som
Israel själva säger, antingen är du med dem eller mot dem. Politiskt tjafs kan komma senare, när de har eliminerat hotet från Hamas och det inte längre regnar missiler över befolkningen.

Inget sånt där trams om att ”Hamas är jättedåliga men Israels armé är också jättedåliga, jag gillar ingen av dem”. Låt mig säga såhär, om du inte är en militant islamist så finns det bara en sida för dig att stå på. Det är ett val mellan den fria världen eller terrorism. I det här läget finns inget utrymme för relativisering. Hamas skulle göra samma sak med dig som de gjorde med festivaldeltagarma, och Israels armé skulle skydda dig även om du stod med ett plakat i Israel och demonstrerade mot deras rätt att existera.
Nej tack hörru. Här väljs ingen sida på någons kommando eller tyckanden.
Jag säger vad jag tycker och tänker om det hela och väljer ingens sida att stå på.
Varför ska jag det.
Jag väljer att se saker ur olika perspektiv. Vägrar att välja mellan x eller y.
Jag väljer offren framför någons politiska beslut.

Och nej jag är en helt vanlig svensk kvinna som inte sålt mig själv till någons religion.
Jag skulle inte ens ställa upp i en sådan demonstration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in