Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Möjligen här på FB, i sociala medier och kommentarsfält. Men det är ju på svenska. Väldigt många i Sverige skriver på andra språk och där kommer hyllningarna av Hamas terror vara 100 %, så det väger över där också. Det låtsas man ju inte om i Sverige.
Oavsett i offentliga sammanhang, sammankomster på stan, politiker som uttalar sig etc. så är det som jag skrev. Många hyllade Hamas terror men ingen hyllar Israels. En moderat politiker har ju avgått efter sina terrorhyllningar, en på P3 har ju försvarat det, en massa vänsterpartister och sossar men de får ju sitta kvar då de representerar hela väljarbasen.
Det stämmer, även om många också hyllade attacken innan alla detaljer framkommit. Till en början pratades det ju om främst militära mål, som IDF-soldater mfl, även här på forumet. Dagen efter kom det fram att det var betydligt värre än så och att Hamas också angripit många civila. Däremot är jag också övertygad om att palestinier i Sverige fortfarande viftar med sina flaggor, konflikten för dem är äldre än bara lördagens attacker. Men jag håller med om att det är osmakligt att med ord hylla terrorattackerna i Israel, däremot kan man ju inte anklaga dem för att vifta med sin flagga när det är krig mellan palestinier och israeler, med tanke på att deras släktingar kan komma att dö i Gaza. Man kan inte direkt förvänta sig att de ska vifta med israeliska flaggor, det är ett orimligt krav. Däremot kan man förvänta sig att de tar avstånd från terrorattacker mot civila israeler.
I min mening är det dock ingen skillnad på att försvara attackerna mot Israel och att försvara attacker mot civila även i Gaza. Man måste inte stå bakom allt bara för man valt sida, det är min poäng. Om man inte reagerar det minsta på bilden av lilla 4-åriga Nawal som bara är en av många barn som dött till följd av israeliska flyganfall, då är man totalt avtrubbad, precis på samma sätt om man inte berörs det minsta av desperationen hos civila israeler när de angrips och flyr för sina liv.