2023-10-10, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Läs vad jag tidigare skrivit och förstå sedan utifrån det lästa.

Mvh/
@JokerMannen

Man kan svara ja eller nej för i dina inlägg framgår inte det. Det framgår dock att du är duktig på att maska namn. Vidare har du svårt att bedöma när versaler ska användas men gillar att använda ett formellt språk.

Så jag gissar att du inte deltog personligen i dagens hovrättsförhandlingar.
Citera
2023-10-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Exakt så, Johanna höll sig så nära ”sanningen” som hon kunde då hon trodde att Maja kvittrat ut och berättat om vad som utspelade sig i badrummet.
Självklart kortar hon ner strypningen men resten går ihop med övriga omständigheter.
Så tolkar jag det

Ja och det kan uppfattas som märkligt att J faktiskt erkänner så mycket som hon gör. Hennes redogörelse med allt från Nöjet till dumpningen av kroppen flyter på i ett svep och är full av detaljer. Många av dom är verkligen inte till hennes fördel.

Jag tror hon erkänner allt detta av främst två anledningar. 1, Hon tror att Maja redan berättat och vill inte riskera sin trovärdighet, för att 2, Hon satsar allt på olyckshändelse med att påstå att strypgreppet var kortvarigt. När hon pratar om just denna del i förhöret klämmer hon in utfyllnadsordet ”liksom” i var och varannan mening. Det för att hon är nervös för att M sagt något annat. Allt annat hon tror jag stämmer i stora drag, men inte längden på strypgreppet, och där är hon osäker på vad M sagt.
Citera
2023-10-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Clea begick lite väl många osmakliga övertramp.
Att hon inte stoppades är konstigt. Det finns fan en gräns för ifrågasättande av experterna.
Jag hoppas verkligen att ljudfilerna från hovrätten håller bra kvaliteet, det var lite sisådär i rätten idag...

Var du på plats?
Citera
2023-10-10, 19:49
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja precis, och därför berättade hon även att Maja var med i badrummet…..För att hon trodde att M redan berättat!

Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Touché!

Enig

Enig här också!
Är det inte en jäkla skillnad på Aftonbladets och Expressens liverapportering? Tycker Expressen tar med påhopp på Johanna men däremot bad reportern om ursäkt för att skrivit att Maja trummade med benen när någon påpekade för honom att det berodde på hennes ADHD.

Redan när FUP kom tog de lösryckta citat från Maja och återgav det i tidningen som om det vore sanning.
Citera
2023-10-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
GW kanske hotar med att inte bjuda in på nästa ripjakt?

Vad har C för hållhake på Aftonbladet? Detta börjar bli riktigt smutsigt... Clea "gräver sin egen grav"...
Citera
2023-10-10, 19:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om mobilen ligger i sängen och M behöver gå dit för att hämta den så ligger hon ju inte i sängen. Var är hon då?
Hon säger att hon vaknar och går mot badrummet, ser då J påklädd i hallen.

J ska ha frågat om hon vill ha mat och M tackar ja, varpå hon går tillbaka till sängen för att hämta sin mobil (02:43).

J går ner och möter grannen i samma veva, kommer upp igen och meddelar att grannen skjutsar henne i stället, hon lämnar lägenheten 02:46 och grannen 02:45.
M menar att hon sitter i badrummet med ryggen mot väggen under tiden J är på Donken och skickar en tummen upp.

J säger också att M sitter i badrummet, förutom i sista versionen då hon menar att M sitter i vardagsrummet.
Citera
2023-10-10, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Var du på plats?
Nej, tyvärr inte, följde direktrapporteringar från flera olika källor.
Citera
2023-10-10, 19:55
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Enig här också!
Är det inte en jäkla skillnad på Aftonbladets och Expressens liverapportering? Tycker Expressen tar med påhopp på Johanna men däremot bad reportern om ursäkt för att skrivit att Maja trummade med benen när någon påpekade för honom att det berodde på hennes ADHD.

Redan när FUP kom tog de lösryckta citat från Maja och återgav det i tidningen som om det vore sanning.
Instämmer i det fetade, likadant var det även i rapporteringen i TR.
Reportern är inte objektiv och det lyser igenom, exempelvis då han skrev om J’s ”stirrande blick”
Citera
2023-10-10, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vad har C för hållhake på Aftonbladet? Detta börjar bli riktigt smutsigt... Clea "gräver sin egen grav"...

Exakt det jag undrar. Och jag undrar om GW och Oisin har nåt hemligt samröre med ”flickorna” bakom kulisserna, dom beter sig som nerkärade fangirls av Charles Manson.
Citera
2023-10-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vilken lögnerska. - Hon menade att M hade berättat sanningen om att T fälldes i samband med en lägenhetsvisning runt 01:55.

Men det passade väl alldeles utmärkt att inte ha någon som kunde säga emot, protestera mot en 10 sekunder lång strypning.

Om Johanna trodde att Maja berättat allt som hon uttrycker det blir det än mer misstänksamt att Johanna vänder på tidslinjen. Deras beskrivningar av dumpningsresan skiljer sig marginellt åt .Varför inte ge en samstämmig version av huvudbrottet med? Vad tjänar Johanna på att säga att fällningen skedde direkt efter ankomst till lägenheten? En retorisk fråga då du skrivit om det tidigare .
Citera
2023-10-10, 20:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Uj.. här tackar jag för ordentliga tankeställare..
Började läsa in om "Självbedrägeri"..
Kanske inte riktigt det du menade men det du skrev fick mig att associera till det.
Självbedrägeri är en psykisk försvarsmekanism, grundad på bortrationalisering, projektion och förnekande, som innebär att en person aktivt misstolkar verkligheten och i synnerhet den egna relationen till denna.

Låter som ungefär samma sak.

Oavsett: Är det inte ungefär 1369 ggr mer sannolikt att en person som är åtalad för mord helt enkelt ljuger för att komma undan snarare än att denne förtjänstfullt lyckats tränga bort sitt livs mest påtagliga händelse?

För att inte tala om oddsen att BÅDA åtalade drabbas av samma åkomma.

För att inte tala om oddsen att denna åkomma presenterar sig själv EFTER att man aktivt kommit överens om en fiktiv historia att berätta istället för sanningen.
Citera
2023-10-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
J:
...därför valde jag att säga sanningen. Jag tänkte att maja också hade berättat sanningen då.

J gick i fällan. FL fick henne att tro att M berättat ALLT och då blev ju J tvungen att ge sin version av förloppet.

Hade hon brutit mot en överenskommelse då, när hon berättar för polisen?

– Vi pratade om att vi skulle säga att Maja mådde dåligt och att hon hade gått hem. Vi sa inte det vi hade kommit överens om.

J förefaller generellt ha svårigheter att få ordning på pronomina, vi är det som verkar ligga närmast till hands.

Var det inte ett par förhör med Johanna där hon fortsätter neka trots att Johanna den 7/12 fick veta att Maja 'golat'? Jag får kolla i FUP senare och återkomma Jag minns inte heller exakt hur FL lade fram Majas 'bekännelse' för Johanna.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-10 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in