2023-10-08, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt5590
Nåt sånt har jag läst också. Att man måste ha gått på starkare opioider för få det. Men det är ju ganska idiotiskt att man blir tvungen att köpa illegalt bara för att man inte försökt sluta. Vad händer om man inte är redo att sluta? Förstår inte hur de tänker där.

Idag kan du komma med i programmet av ett halvkast tramadolmissbruk… Generellt så vill dom gärna att man ska ha provat andra ”icke medicinska” behandlingar innan man får Laro men också så gör dom individuella bedömningar. Så prova sök. Skicka med ett personligt brev med remissen och förklara hur det sett ut för dig så kanske det går. För det du beskriver med din langare låter inte hållbart alls. Hoppas det löser sig för dig 👍🏼

Allt gott! // HKP
Citera
2023-10-09, 20:36
Medlem
Jag får den här buvidal sprutan och tycker den e ganska dålig. Dessutom får jag den i stjärten för min läkare säger det ska vara så. Jag är så trött på att åka dit och behöva ta av mig kalsongerna.

Har jag rätt att säga nej till att få den i stjärten?
Citera
2023-10-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkchefen
Jag får den här buvidal sprutan och tycker den e ganska dålig. Dessutom får jag den i stjärten för min läkare säger det ska vara så. Jag är så trött på att åka dit och behöva ta av mig kalsongerna.

Har jag rätt att säga nej till att få den i stjärten?

Alltså majoriteten får den i magen och vissa i armen, aldrig hört om skinkan...du får ju inte testosteron direkt. Kräv att få den på anan plats, varför suger buvidal och vilken dos har du? Har själv inte vågat prova buvidal av olika anledningar, men nån dag kanske man vågar det. Det har kommit en Subutex spruta och ja den heter Subutex nu kolla upp det i 300/100 mgs doseringar även känd som Sublocade i USA ska ha riktigt bra rykte.
Citera
2023-10-10, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vargenbara
Q: Kan man ha körkort?

A: Ja.

Har inte kikat i tråden - men stämmer verkligen detta?

Har hört olika och ibland så har jag hört att så fort sjukvården får sin fullmakt så kan de tjalla sönder till trafikverket som rycker lappen.

Om jag hade fått bekräftat att det är lugnt så hade jag redan varit med. Hade inte varit ute efter ett rus utan jag vill bara slippa jaga hela tiden, kunna tänka på annat pga. förhoppningsvis inget sug samt få lite energi när man är "nykter".

Jag vet att man får ta körkort när man är med, men om man kommer dit med lappen i handen och är positiv?

Finns det någon som har egen erfarenhet av detta?
Citera
2023-10-11, 15:19
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Har inte kikat i tråden - men stämmer verkligen detta?

Har hört olika och ibland så har jag hört att så fort sjukvården får sin fullmakt så kan de tjalla sönder till trafikverket som rycker lappen.

Om jag hade fått bekräftat att det är lugnt så hade jag redan varit med. Hade inte varit ute efter ett rus utan jag vill bara slippa jaga hela tiden, kunna tänka på annat pga. förhoppningsvis inget sug samt få lite energi när man är "nykter".

Jag vet att man får ta körkort när man är med, men om man kommer dit med lappen i handen och är positiv?

Finns det någon som har egen erfarenhet av detta?

Åtminstone tidigare (innan jag själv var med men jag har hört det från "veteraner") så fick man inte köra bil under den tiden man ställdes in på medicinen (detta var innan Subutex introducerades och LARO endast erbjöd metadon) och alltså kunde uppleva ruseffekter och känna sig påverkad. Men när man var stabil efter ett antal månader fick man köra igen.

Om detta fortfarande är fallet vet jag inte, men jag skulle kunna tänka mig det. De enda som kan ge dig ett definitivt besked är personalen på den mottagning du eventuellt vänder dig till för att ansöka. Du kan ju vara anonym om du ringer och frågar ifall du är rädd att "avslöja" dig så att säga.
Citera
2023-10-11, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Åtminstone tidigare (innan jag själv var med men jag har hört det från "veteraner") så fick man inte köra bil under den tiden man ställdes in på medicinen (detta var innan Subutex introducerades och LARO endast erbjöd metadon) och alltså kunde uppleva ruseffekter och känna sig påverkad. Men när man var stabil efter ett antal månader fick man köra igen.

Om detta fortfarande är fallet vet jag inte, men jag skulle kunna tänka mig det. De enda som kan ge dig ett definitivt besked är personalen på den mottagning du eventuellt vänder dig till för att ansöka. Du kan ju vara anonym om du ringer och frågar ifall du är rädd att "avslöja" dig så att säga.

Tack för svar och bra info.

Det låter ungefär så struligt som jag har hört och trott. Väljer att inte riskera något, bor på ett ställe där man är i behov av bil och körkort. Har redan tappat det en gång och jag blir stoppad ofta, läkaren kollade om jag hade jaktlicens och då trodde jag att lappen skulle ryka men icke. Det jag menar är att jag tror att de kommer rycka lappen när jag bryter min anonymitet på plats.

Jagandet och stressen får tyvärr fortsätta - återigen, tack för svar!
Citera
2023-10-13, 14:39
Medlem
LiquidSwordss avatar
Komma in på LARO på snabbast möjliga sätt

Hej, jag har blivit rekommenderad till att få Laro behandling via min soc, men är mitt uppe i en flytt också och undrar om väntetider kanske kan skiljas åt beroende på kommun?

Sen undrar jag också om man snabbare kan bli beviljad Laro på något sätt? Min soc är ganska angelägen om att jag ska få det och jag likaså eller ännu mer, livet på heroin suger. Har gått på det snart tio år, vet dock inte ändå om jag har tillräcklig dokumentation då jag bara torskat typ en gång, och inte gått på öppenvård och endast varit på behandlingshem pga. amfetamin. Under behandlingen träffade jag en tjej som var där pga. oxy. Hon smugglade in det dit till sig själv men eftersom vi höll på att tassla runt om nätterna och busa så blev det så att jag tog återfall på opioider där med henne (rökte oxy, hon har aldrig hållit på med heroin). Efter det var karusellen igång igen och jag tar nu stora doser oxy/heroin dagligen och har spenderat över 2,5mkr på det under dessa 10 år och har endast ca. 5000kr kvar som är slut efter helgen, tills tjejen börjar jobba igen försörjer jag nämligen bådas missbruk så det går åt ca. 2-3k per dag då är så dyrt i hennes lilla skithåla till hemstad. Har inte börjat med någonting kriminellt än och vill helst inte utan vill hellre ta sub och bygga upp våra liv igen.

Förra gången jag slutade, var nykter ca. 1,5 år utan några substanser öht. och då använde jag buprenorphin själv och gjorde nedtrappning utan läkare och slutade på eget bevåg. Hade nämligen inte tillräckligt med dokumentation av mitt missbruk då för att få sub. Så blev nekad. Nu hoppas jag att jag inte blir nekad för mitt liv hänger på det, och även allt runt mig. Vill jobba lagligt och tjäna pengar inte gå på oxy/heroin och börja langa för att försörja mitt missbruk.

Hur ska jag gå till väga?? För att med störst sannolikhet komma att bli accepterad in alltså.
Trevlig helg på er!!
Citera
2023-10-13, 15:16
Avstängd
Genom att boka en tid på mottagningen, tillsammans med din soc, för att göra en bedömning.
Citera
2023-10-13, 16:33
Moderator
Morfar-52s avatar
"Komma in på LARO på snabbast möjliga sätt" infogad./mod
Citera
2023-10-13, 17:34
Medlem
Hej undrar o, ngn vet om någon mottagning där dom kan hjälpa med ångestproblematik med lyrica el stesolid?

Fortsätter ramla i benzoträskey hela tiden skulle behöva hjälp att medicineras men min laro mott vägrar.
Citera
2023-10-14, 22:26
Medlem
limpwaldnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaidream
Hej undrar o, ngn vet om någon mottagning där dom kan hjälpa med ångestproblematik med lyrica el stesolid?

Fortsätter ramla i benzoträskey hela tiden skulle behöva hjälp att medicineras men min laro mott vägrar.

Tror dem är jävligt restriktiva med det där allmänt. Tror inte ngn klinik gör så, möjligen den där svanen eller vad den nu heter, i Malmö.
Citera
2023-10-15, 11:07
Medlem
Någon här som lyckats sluta. Typ trappa ner eller klippa suben?
Hur gick ni till väga?
Tror ni man kan få komma till ett behandlingshem när man är med i laro för att sluta med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in