2023-10-10, 14:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dondeestaslabib
Vi konsumerar GRATIS videor på youtube. Videor som någon har gjort. Dom behöver få betalt. Just nu så är reklam det sättet dom får betalt.

Folk verkar så jäkla entitled till att allt ska vara gratis. Men någon behöver betala.

Buhu. Var du en dem som trodde att musikbranchen skulle gå under för att folk började dela blandband med varandra på 80-talet?

Kultur kommer alltid produceras och det kommer alltid finnas konsumenter som är villiga att betala för kultur. Att en del kultur konsumeras ”gratis” är inget stort problem. Så har det varit i alla tider.
Citera
2023-10-10, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Herregud vad efterbliven du är, det är problemet här inget annat.

Vi får hoppas du aldrig ansvarar för Ekonomi någonstans, inte ens din egen.

Du måste ha en god man för att klara dig.

Sitter man och skriker om "rättigheter" till gratis streaming med argument att det är "gratis asta servar" borde du stängas av helt och skickas till grundskolan för både uppfostran och lärande.

Du får svara då. Jag har bara pluggat humanism och folkförnuft. Vad kostar det då herr asbergare med ekonomi och IT-exemen?

Dyrt är det inte i alla fall
Citera
2023-10-10, 15:00
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Jag vet inte vad servrar kostar antagligen mycket mer än textbaserade sidor som wikipedia. Det var en klassisk killgissning

Men man inte vill stödja ägarna av youtube. När deras algoritm skuggbannar det vettiga och lyfter fram skräpet. Inte minst lyfter dom fram skräp som MSM som CNN med mera. Och fjantiga degenegerade fjollor om man använder deras sök-funktion. Dessutom har dom stängt av flera kanaler jag tittat på. Rent fascistiskt 1984.

Därför skulle det vara mer demokratiskt om kreatörerna fick pengar direkt istället för genom det korrupta youtube. Sen vet jag att man kan slippa reklamen genom att betala dom. Men det är kreatörerna jag vill se, jag vill inte betala det demokrati-hotande oligark-monopolosterna på Google. Men jag vet inte vad en server kan kosta.
Algoritmen plockar ju fram liknande material som du redan tittar på? Börjar du titta på skidfilmer rekommenderaras snart en massa olika skidfilmer.
Citera
2023-10-10, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Algoritmen plockar ju fram liknande material som du redan tittar på? Börjar du titta på skidfilmer rekommenderaras snart en massa olika skidfilmer.

Nej, det stämmer inte alls. Jag vet inte om det är annorlunda om man är inloggad men jag tvivlar på det. Jag kan länka till youtubes egna uttalande från 5 år sedan att dom ska skuggbanna det dom kollar för "konspirationsteorier" med mera. Plus att dom ska använda algoritmen för att gå emot indie-kreatörer till MSM som CNN och NBC med mera. Sök och du finner. Annars får jag länka.

Ett exempel. När jag söker på Trump full speech på youtube, så jag fram det första med nån dåre på CNN som fullständigt spottar på honom. Det är bara ett litet exempel. Jag kan nämna hundra andra också. Är det annorlunda för dig?

Sök på något som är kontroversiellt enligt amerikanska MSM så kommer du se falsk information av några nyttiga idioter. Trots att jag kollar på andra saker, så försöker algoritmen leda in mig till de som hatar det jag tittade på.
Citera
2023-10-10, 15:22
Medlem
davetheslaves avatar
Youtubes reklam är så jävla oreglerad, typ alltid någon fejkvara om spirituella fenomen som är "bevisade" till gel som suger ut gifter ur kroppen över natten, samma klass som tv-shop på 90-talet typ.

Spännande att tvingas kolla på det nu!
Citera
2023-10-10, 15:30
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Nej, det stämmer inte alls. Jag vet inte om det är annorlunda om man är inloggad men jag tvivlar på det. Jag kan länka till youtubes egna uttalande från 5 år sedan att dom ska skuggbanna det dom kollar för "konspirationsteorier" med mera. Plus att dom ska använda algoritmen för att gå emot indie-kreatörer till MSM som CNN och NBC med mera. Sök och du finner. Annars får jag länka.

Ett exempel. När jag söker på Trump full speech på youtube, så jag fram det första med nån dåre på CNN som fullständigt spottar på honom. Det är bara ett litet exempel. Jag kan nämna hundra andra också. Är det annorlunda för dig?

Sök på något som är kontroversiellt enligt amerikanska MSM så kommer du se falsk information av några nyttiga idioter. Trots att jag kollar på andra saker, så försöker algoritmen leda in mig till de som hatar det jag tittade på.
Jag tittar bara på youtube som inloggad och numera även betalande. Jag får i stort sett aldrig förslag på filmer utanför de nischer jag redan är intresserad av.

Kollade precis i appen och när jag tryckte på home kom sex filmer om Linux och datasäkerhet, två om geologi och två off-gridfilmer och en tre år gammal skidfilm. Plus kortfilmer med vackra unga kvinnor

Är helt nöjd med youtube av idag och står inte ut med reklam vare sig på youtube eller vanlig tv, som jag ändå helt slutat titta på. Betalar gärna slanten det kostar och skulle youtube en dag bli dåligt eller helt försvinna kommer jag vara tacksam för allt jag fått se.
Citera
2023-10-10, 15:41
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouthOfNation
Som många kanske har märkt har youtube nyligen börjat enforcea att man måste ta bort adblock och se 60-120s reklam INNAN man ens börjar se se video.

Sen ytterligare ads mitt inne i videon FYFAN.

https://www.ghacks.net/2023/10/10/youtube-is-cracking-down-on-ad-blockers-more-aggressively-heres-how-to-bypass-it/

Jag ser detta som ett heligt krig mot det fria och öppna internet. Hur kommer det sig sidan fungerade för 5-10-15 år sen t.ex.?

Så till ämnet med tråden. Hur rundar vi på bästa sätt dessa äckliga teknokrater som endast vill suga ut varenda jävla krona vi har? Snart ska vi fan ibte få äga nåt längre, inte ens vår privacy och freedom

Vilka metoder finns för att bypass youtube's dumma anti-adblock? (Mod får gärna flytta till rätt forum om fel)
Jag tänkte också ett tag att adblocker var lösningen, jag använder youtube flera timmar varje dag och den har ersatt alla andra kanaler. Men adblocker fungerade inte på min TV så jag betalade premium, och 6 pers får vara med så hela min familj ser youtube utan reklam. Hur underbart som helst och jag måste säga att det är ytterst prisvärt och jag är numera emot ablocker på youtube. Klart de ska få betalt för sina 1000-tals servrar.

Egentligen har jag aldrig fattat Fattig-Svensson som ser på reklamkanaler. För någon hundring i månaden slipper du reklam. Ofattbart att slänga bort tiden på t.ex TV4. Varje reklamtimmer på TV kommer aldrig tillbaka i ditt liv.

Betala är mitt råd. Kostar som några påsar chips.
Citera
2023-10-10, 15:43
Medlem
Room531s avatar
YouTube blev för irriterande att använda efter att man la till två(!) Reklamer före varje klipp. Hade Adblock innan det med men går knappt använda YouTube utan Adblock.
Citera
2023-10-10, 15:43
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Buhu. Var du en dem som trodde att musikbranchen skulle gå under för att folk började dela blandband med varandra på 80-talet?

Kultur kommer alltid produceras och det kommer alltid finnas konsumenter som är villiga att betala för kultur. Att en del kultur konsumeras ”gratis” är inget stort problem. Så har det varit i alla tider.
Youtube är inte kultur. Youtube är hårdvara. Hårdvara kostar pengar. Om det inte passar kan man ju se någon av 100-tals alternativa hemsidor.
Citera
2023-10-10, 16:03
Medlem
Mindbreaths avatar
Jag hade kunnat acceptera reklam om det bara var innan och efter videon men när de bryter videor mitt i för att visa 1,5 minuter reklam brinner det till i mig. SATAN vad irriterande det är.
Citera
2023-10-10, 16:06
Medlem
Libertarismuss avatar
Sluta ta upp detta. Ju mindre vi snackar om det, desto längre tid kommer det att gå att titta på Youtube reklamfritt.
Citera
2023-10-10, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Youtube är inte kultur. Youtube är hårdvara. Hårdvara kostar pengar. Om det inte passar kan man ju se någon av 100-tals alternativa hemsidor.

Det där är ju lite enögt. Det är för de flesta inte intressant att gå och titta på maskiner i en serverhall. Hårdvaran växer på grund av innehållet som finns på Youtube. Det är en symbios. Det är för de flesta ett långt mycket starkare argument och en viktigare säljpunkt att de som skapar innehållet får betalt. De som skapat innehållet har också utsatts för piratkopiering av Youtube, det var så Youtube växte i början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in