2023-10-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Inte bara Clea som visar missnöje över den supertydliga Zilgs vittnesmål.

Leif GW Person muttrar och kommenterar då och då.

För helvete, bete dig GW! Först tillrättavisar Tingsrättens domare dig - och nu härjar du vidare i Hovrätten. Porta gubbfan!
Citera
2023-10-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har inte uttalat mig om GW så mycket men här har vi nog definitionen av "gubbstrutt".

P4:

"Den där Zilg verkar inte vara den vassaste kniven i lådan", sa Leif GW Persson precis till en journalist, men du kanske tycker det eftersom du också är kvinna.

GW:s bedömning är att Zilg inte är trovärdig säger han när han går ut.

Haha, vilket förfall! Denna en gång respekterade kriminolog håller på att tappa det helt.
Citera
2023-10-10, 15:40
Medlem
ziracorns avatar
Clea går all in! Innebär troligen att Johanna ej kommer att hinnas förhöras idag.
Citera
2023-10-10, 15:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu svarar jag trots att jag inte har läst dit svar här, ska iväg snart.

Men gissa?!?!

Min iPhone lyser upp skärmen i typ 8 fall av tio om jag vänder den mot

Jag testade lite i mörkret i sängen, genom att dra täcket lite över hakan, munnen eller näsan.

Över näsan blev det lite för mycket när jag i liggande i mörkret ville få skärman att lysa upp. Men annars gick det för det mesta bra.

Att sedan lyckas öppna mobilen, krävde lite mer av ansiktet.

Helt ovetenskplig testing, utan noggrannhet av något slag.

Vad var det jag sa!

Även husdjur kan få telefonen att registrera en sådan händelse.

Vem vet, kanske det var en grannkatt som smög förbi inne i Johannas lägenhet. Förmodligen inte. Men det visar tydligt att en händelse där telefonen registrerat någon som den inte säkert kände igen, kan tänkas vara lite av varje.
Citera
2023-10-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja, jag uppskattar hur Brita Zilg väljer att uttrycka sig. Friskt, klart och tydligt.

Med kirurgisk precision om uttrycket tillåts.

Finns inga självklarheter här utan det är väldigt olika syn på det här. Bra att hon är öppen med vilka slutsatser i Rättsliga rådets skrivelse hon inte ville ha med. Alltså att hon är tydlig med vilka slutsatser som är hennes respektive andras i det sammanfattande, eller vad man ska kalla det, slutdokumentet där.
Citera
2023-10-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har inte uttalat mig om GW så mycket men här har vi nog definitionen av "gubbstrutt".

P4:

"Den där Zilg verkar inte vara den vassaste kniven i lådan", sa Leif GW Persson precis till en journalist, men du kanske tycker det eftersom du också är kvinna.
Hela GW känns unken och ålderdomlig.
Citera
2023-10-10, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
För helvete, bete dig GW! Först tillrättavisar Tingsrättens domare dig - och nu härjar du vidare i Hovrätten. Porta gubbfan!
Dags och pensionera gubben Leif GW Persson nu.
Citera
2023-10-10, 15:51
Medlem
ziracorns avatar
Ja, det här gick ju bra, NOT!

5 rättsläkare?

Gör om, gör fel igen...
Citera
2023-10-10, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Zilg tvärsäker:

"Åklagaren: Vad är orsaken till att Tove avled?

– De har tagit strypgrepp på henne. Så pass länge att hon först belv medvetslös och sedan dog. "

PÅ Cleas fråga svarar Zilg att hon hade själv inte ens tagit med att aspiration kan ha bidragit till döden i sitt utlåtande, men kompromissade då Peter Krantz önskade att det rättsliga rådet skulle vara eniga.

Från Expressen.
Citera
2023-10-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
GW:s bedömning är att Zilg inte är trovärdig säger han när han går ut.

Haha, vilket förfall! Denna en gång respekterade kriminolog håller på att tappa det helt.

Ja alltså man kan bli folkkär genom att säga det man tycker, men dala lika snabbt av samma anledning.

Det är inte hans show detta. Som många varit inne på så får man visa lite värdighet i rättssalen så kan han ta det med polarna där efteråt sen.

Sen kanske han inte orkar bry sig, men snart lägger han väl en högljudd brakare därinne utan att bry sig ett skvatt.

Han har gått i bräschen för att lyfta ut kriminaalitet och polisarbete och förklara det för allmänheten, men ibland så får man börja fundera på om man ska lämna lite utrymme för yngre förmågor. Finns säkert många duktiga kriminologer som skulle kunna ta lite markandsandelar där.

Det blir lite Grabbarna på Fagerhult för de som minns fast liksom medeltid edition med tanke på kommentarer kring nån kvinna där osv. Han borde veta lite bättre än att stöka där även om det inte hörs ut i rättssalen om jag fattat det rätt.
Citera
2023-10-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag tog med mig några olika kommentarer från de vi hört tala i rätten efter lunch.

Eriksson lutar sig här alltså emot forskningsresultat som kanske kommer att komma någon gång i framtiden. Vem vet hur de kommer att se ut. Jag tycker den kommentaren visar tydligt vilken nivå denna så kallade "seniora professor" befinner sig på. 23 år sedan han utförde en obduktion med våld mot halsen. Han verkar ha glidit ganska långt bort från verkligheten på de 23 åren.

Eriksson ger återigen prov på sin argumentationsteknik. Han vill inte föra diskussionen, men gärna framföra sina egna åsikter. Nivån är skrämmande låg.

Och här får Eriksson en liten känga om att han kanske har anpassat sitt vittnesmål utifrån vad som förväntas av hans uppdragsgivare. Den kom rätt passande den kommentaren tyckte jag.

Här en kommentar från Berge som kanske kan komma att bli avgörande.
Eriksson har vad jag kan minnas inte alls uttalat sig om röntgenbilderna, samtidigt är de helt avgörande för rättsläkarnas uppfattning om att magsäcksinnehåll inte kan vara terminal dödsorsak.
Det här tycker jag åklagaren skall lägga tyngd på, detta beviset med röntgenbilderna. Och där får vi då in en sjätte läkarens uppfattning, radiologens, som vad jag förstår av Berge, delar uppfattningen om en låg eller måttlig mängd maginnehåll.
Det är inte bara så att avsaknad av fynd kan säga något, avsaknad av att kommentera avgörande fynd säger en hel del.

Just det "vi har studerat röntgenbildera". Men säg, varför har Eriksson inte gjort det?

Här har vi ytterligare ett bevis som förefaller tämligen avgörande. Men som såvitt jag kan minnas Eriksson inte heller har kommenterat. Och det intressanta här är att det är Johanna själv som kommer med denna beskrivning, som då enligt Berge visar på att greppet har varit långvarigt.

Detta är väl då också ett vetenskapligt bevis på att greppet varit långvarigt, tänker jag. Vetenskapen har visat detta med att tungan åker ut och vad som sker i den processen, och vad som orsakar den. Och det blir då här ett vetenskapligt bevis för att det var ett långvarigt grepp.

Ja, det var en kort sammanställning av de delar efter lunch som jag fann lite extra intressanta eller uppseendeväckande.

Tack för rapporten! Inte så smart av Johanna att nämna det om att tungan åkte ut i förhör. Men väl var det. Som RL påpekar blir det ytterligare ett tecken på att greppet var långvarigt. Johanna motbevisar sig själv.
Citera
2023-10-10, 15:59
Medlem
Tingsrätten ville fälla båda. Till lagens strängaste straff dessutom.

Nu är det hovrätt och upp en nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in