2023-10-10, 14:50
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Jag tror båda kommer frias, få rejält skadestånd och sitta i soffan hos Tilde om någon vecka och gråta ut.
Citera
2023-10-10, 14:52
Medlem
The.Leaders avatar
Undrar varför ingen berör frågan om att Maja skulle tryckt ner Toves armar.
Citera
2023-10-10, 14:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
När de dividerat så ska jag kika på detta i lugn och ro. Försöka utröna mer om den här detaljen med Face ID. IT-forensikerna har kommit långt med att kasta ljus över det, men som framgår så vet de inte uttalat exakt vad händelsen är men tolkningen de gör kring Face ID så här långt är helt rimlig.

IT-forensiken talar ett språk, MH säger en sak, åklagaren en annan och sen får de bomba på där.

Jag har som jag skrivit tidigare gärna sett lite mer historik och detaljer från tidigare på kvällen hur iPhonen beter sig. Finns kanske fler såna här "detected" som man kan härleda till olika situationer. Men det är långskott då detta kan vara ett undantag.

En sak som jag är kan kasta in här somhar med hela Apples "säkerhetstänk" är att man kan trycka ett antal ggr på sidoknappen så blockerar man Face ID. Då måste man använda lösenkoden. Samma om man greppar iPhonen så både sidoknappen och volymknapp trycks in. Det ska då vara et t visst anrtal sekunder men inte fler för då aktiveras SOS-funktionen om den är aktiverad. Den funktione finns om en person "krampaktigt" medvetet eller omedvetet håller inne de knapparna så SOS/valda anhöriga rings upp osv.

Man kan tycka att detta med telefonerna är en djungel och det är det i viss mån. Bara Apples dokument kring säkerheten är som jag skrev på 232 sidor. Det inkluderar så klart iPads och klockor och datorer också, men ingen "vanlig människa" eller IT-forensiker kan ha kunskap om allt det. Det är extremt avancerat med all kryptering och trippla lager av saker som måste "klaffa" för att ingen obehörig (inkl IT-forensiken" ska kunna dansa in i någons privata iPhone.

Nu svarar jag trots att jag inte har läst dit svar här, ska iväg snart.

Men gissa?!?!

Min iPhone lyser upp skärmen i typ 8 fall av tio om jag vänder den mot

Jag testade lite i mörkret i sängen, genom att dra täcket lite över hakan, munnen eller näsan.

Över näsan blev det lite för mycket när jag i liggande i mörkret ville få skärman att lysa upp. Men annars gick det för det mesta bra.

Att sedan lyckas öppna mobilen, krävde lite mer av ansiktet.

Helt ovetenskplig testing, utan noggrannhet av något slag.
Citera
2023-10-10, 14:54
Medlem
flashmaners avatar
Jag tog med mig några olika kommentarer från de vi hört tala i rätten efter lunch.

Citat:
Ja det finns inte evidens i dag men hur det ser ut i framtiden ska vi inte uttala oss om.

Eriksson lutar sig här alltså emot forskningsresultat som kanske kommer att komma någon gång i framtiden. Vem vet hur de kommer att se ut. Jag tycker den kommentaren visar tydligt vilken nivå denna så kallade "seniora professor" befinner sig på. 23 år sedan han utförde en obduktion med våld mot halsen. Han verkar ha glidit ganska långt bort från verkligheten på de 23 åren.

Citat:
Jag för inte den diskussionen längre, men vill påpeka att frågan är öppen fortfarande.

Eriksson ger återigen prov på sin argumentationsteknik. Han vill inte föra diskussionen, men gärna framföra sina egna åsikter. Nivån är skrämmande låg.

Citat:
Så din slutsats härstammar inte från det Johanna har sagt?

Och här får Eriksson en liten känga om att han kanske har anpassat sitt vittnesmål utifrån vad som förväntas av hans uppdragsgivare. Den kom rätt passande den kommentaren tyckte jag.

Citat:
Han säger att röntgenbilderna visade att luftsystemet i Toves kropp var luftförande. "Det talar starkt emot att Tove dött av aspiration (kräkning)."

Här en kommentar från Berge som kanske kan komma att bli avgörande.
Eriksson har vad jag kan minnas inte alls uttalat sig om röntgenbilderna, samtidigt är de helt avgörande för rättsläkarnas uppfattning om att magsäcksinnehåll inte kan vara terminal dödsorsak.
Det här tycker jag åklagaren skall lägga tyngd på, detta beviset med röntgenbilderna. Och där får vi då in en sjätte läkarens uppfattning, radiologens, som vad jag förstår av Berge, delar uppfattningen om en låg eller måttlig mängd maginnehåll.
Det är inte bara så att avsaknad av fynd kan säga något, avsaknad av att kommentera avgörande fynd säger en hel del.

Citat:
Vi har studerat röntgenbilderna och på dem kan man skilja på vad som är slem, mer vattenliknande, och vad som har högre densitet, det vill säga magsäcksinnehåll.

Just det "vi har studerat röntgenbildera". Men säg, varför har Eriksson inte gjort det?

Citat:
att Toves tunga åker ut t.ex., är det man ser i det senare stadiet. Då pratar vi minuter som ett grepp måste hållas för att komma dit.

Här har vi ytterligare ett bevis som förefaller tämligen avgörande. Men som såvitt jag kan minnas Eriksson inte heller har kommenterat. Och det intressanta här är att det är Johanna själv som kommer med denna beskrivning, som då enligt Berge visar på att greppet har varit långvarigt.

Detta är väl då också ett vetenskapligt bevis på att greppet varit långvarigt, tänker jag. Vetenskapen har visat detta med att tungan åker ut och vad som sker i den processen, och vad som orsakar den. Och det blir då här ett vetenskapligt bevis för att det var ett långvarigt grepp.

Ja, det var en kort sammanställning av de delar efter lunch som jag fann lite extra intressanta eller uppseendeväckande.
Citera
2023-10-10, 15:00
Medlem
flashmaners avatar
Lite kort börjar jag få en känsla av att

Lazarevic, Berge och Zilg har gjort djuplodande vetenskapliga utredningar, granskningar och bedömningar, och de kommer fram till att Tove inte dog av aspiration.

Eriksson och Thiblin skummar det ingående arbetet de andra har gjort, och kastar en blandad kompott av kritik och åsikter på rapporterna utan att ingående och i detalj kunna redogöra för någon av sin kritik, och de väljer vad de kritiserar och blundar helt för de delar som de kritiserade i första hand lyfter fram som belägg för sina slutsatser.

Skall bli intressant att se fortsättningen och hur domstolen ser på det här.
Citera
2023-10-10, 15:03
Medlem
Det här var ord och inga visor!

Brita Zilg fortsätter. Hon låter mycket säker och talar tydligt:

– Det är lustigt att Anders Eriksson refererar till en bok där det står att man ska vara väldigt försiktig med magsäcksinnehåll när det kommer till dödsorsak, då det för det mesta är helt irrelevant. Det kan bara vara relevant då man har kopiösa magsäcksinnehåll som helt blockerar luftvägarna och personen är kraftigt drog- eller alkoholpåverkad. Det krävs alltså för att man ens ska ta upp aspiration som en bidragande dödsorsak.

Hur ofta sa du att man påträffar magsäcksinnehåll i luftvägarna?

– I minst 25 procent av alla dödsfall, oavsett dödsorsaken.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Brita Zilg kommer att sopa mattan med alla andra

Citat:
Det ha varit mycket prat om huruvida det fanns magsäcksinnehåll i lungorna eller inte, och det är en sak att läsa om det. Så det är väl lika bra att visa, hur såg det ut? Då blir det tydligare för alla inblandade.

Vilken härlig kommentar och inställning!
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Nu är det Zielgs tur. Ho vill visa bilder för att förtydlig, men tydligen är detta inte förhandsinformerat till åklagare och Clea (andra)...

Clea blir upprörd, och frågar varför hon inte vet om detta.

Åklagaren säger:

"- Jag förutsätter att det är bilder som hon använt sig av när hon gjort sitt utlåtande."

https://www.expressen.se/nyheter/nyckelvittnet-hors-nu--fortsatter-rattegangen/
Citera
2023-10-10, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är det Zielgs tur. Ho vill visa bilder för att förtydlig, men tydligen är detta inte förhandsinformerat till åklagare och Clea (andra)...

Clea blir upprörd, och frågar varför hon inte vet om detta.

Åklagaren säger:

"- Jag förutsätter att det är bilder som hon använt sig av när hon gjort sitt utlåtande."

Inte bara Clea som visar missnöje över den supertydliga Zilgs vittnesmål.

Leif GW Person muttrar och kommenterar då och då.
Citera
2023-10-10, 15:18
Medlem
notknapparens avatar
Från Expressen rapportering: Enligt Zilg är det vanligt att magsäcksinnehåll transporteras till luftstrupen efter döden både i samband med döendet men också vid förflyttnng aav kroppen och att det finns konsensus om att detta för det mesta är ett helt irrelevant fynd.

Och så hänvisar hon till en studie från 50- talet.

Zilg säger uttryckligen att det inte stämmer det som Eriksson säger om att det räcker med en liten mängd magsäcksinnehåll. Det ska vara en stor mängd, säger hon.

Hon sågar AE genom att hänvisa till en anna studie som visar att röntgen är en bättre metod att hitta magsäcksinnehåll än obduktionen. AE anser inte att röntgen är en rättsmedicinsk metod, säger hon.

Även detta från Expressens direktrapportering.
Senast redigerad av notknapparen 2023-10-10 kl. 15:27.
Citera
2023-10-10, 15:21
Medlem
ziracorns avatar
Johanna kommer väl inte rubba en tum på sin historia, så då blir det rättläkarfaĺl...

Och maya lär väl inte försäga sig. Blir mest "eh, va, uhm" där - as usuall...
Senast redigerad av ziracorn 2023-10-10 kl. 15:23.
Citera
2023-10-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från Expressen rapportering: Enligt Zilg är det vanligt att magsäcksinnehåll transporteras till luftstrupen efter döden både i samband med döendet men också vid förflyttnng aav kroppen och att det finns konsensus om att detta för det mesta är ett helt irrelevant fynd.

Och så hänvisar ho till en studie från 50- talet.

Zilg säger uttryckligen att det inte stämmer det som Eriksson säger om att det räcker med en liten mängd magsäcksinnehåll. Det ska vara en stor mängd, säger hon.

Sluta lägg skattepengar på sådant här trams. Bura i mördaren på livstid!!!!!!!!!!!!! Psykopatkärringen Clea också🤮
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in