Jag tog med mig några olika kommentarer från de vi hört tala i rätten efter lunch.
Citat:
Ja det finns inte evidens i dag men hur det ser ut i framtiden ska vi inte uttala oss om.
Eriksson lutar sig här alltså emot forskningsresultat som kanske kommer att komma någon gång i framtiden. Vem vet hur de kommer att se ut. Jag tycker den kommentaren visar tydligt vilken nivå denna så kallade "seniora professor" befinner sig på. 23 år sedan han utförde en obduktion med våld mot halsen. Han verkar ha glidit ganska långt bort från verkligheten på de 23 åren.
Citat:
Jag för inte den diskussionen längre, men vill påpeka att frågan är öppen fortfarande.
Eriksson ger återigen prov på sin argumentationsteknik. Han vill inte föra diskussionen, men gärna framföra sina egna åsikter. Nivån är skrämmande låg.
Citat:
Så din slutsats härstammar inte från det Johanna har sagt?
Och här får Eriksson en liten känga om att han kanske har anpassat sitt vittnesmål utifrån vad som förväntas av hans uppdragsgivare. Den kom rätt passande den kommentaren tyckte jag.
Citat:
Han säger att röntgenbilderna visade att luftsystemet i Toves kropp var luftförande. "Det talar starkt emot att Tove dött av aspiration (kräkning)."
Här en kommentar från Berge som kanske kan komma att bli avgörande.
Eriksson har vad jag kan minnas inte alls uttalat sig om röntgenbilderna, samtidigt är de helt avgörande för rättsläkarnas uppfattning om att magsäcksinnehåll inte kan vara terminal dödsorsak.
Det här tycker jag åklagaren skall lägga tyngd på, detta beviset med röntgenbilderna. Och där får vi då in en sjätte läkarens uppfattning, radiologens, som vad jag förstår av Berge, delar uppfattningen om en låg eller måttlig mängd maginnehåll.
Det är inte bara så att avsaknad av fynd kan säga något, avsaknad av att kommentera avgörande fynd säger en hel del.
Citat:
Vi har studerat röntgenbilderna och på dem kan man skilja på vad som är slem, mer vattenliknande, och vad som har högre densitet, det vill säga magsäcksinnehåll.
Just det "vi har studerat röntgenbildera". Men säg, varför har Eriksson inte gjort det?
Citat:
att Toves tunga åker ut t.ex., är det man ser i det senare stadiet. Då pratar vi minuter som ett grepp måste hållas för att komma dit.
Här har vi ytterligare ett bevis som förefaller tämligen avgörande. Men som såvitt jag kan minnas Eriksson inte heller har kommenterat. Och det intressanta här är att det är Johanna själv som kommer med denna beskrivning, som då enligt Berge visar på att greppet har varit långvarigt.
Detta är väl då också ett vetenskapligt bevis på att greppet varit långvarigt, tänker jag. Vetenskapen har visat detta med att tungan åker ut och vad som sker i den processen, och vad som orsakar den. Och det blir då här ett vetenskapligt bevis för att det var ett långvarigt grepp.
Ja, det var en kort sammanställning av de delar efter lunch som jag fann lite extra intressanta eller uppseendeväckande.