2023-10-10, 11:40
Medlem
For meg synes det klart at JAH har opparbeidet seg et svært frynsete rykte i det småkriminelle miljøet i Hønefoss - ikke bare hos de som er direkte rammet, men hele miljøet. Dette er mest sannsynlig pga at han selv har vært en del av dette miljøet, og plutselig har vendt de ryggen for å berge sin egen ræv. Samtidig har han fremstått som suksessrik og real på SoMe og i det offentlige. Dette må ha vært dypt frustrerende. Pluss på evt. dealing med andres damer (og da ikke det som ligger tilbake i tid), så kan dette ha trigget noen med rusproblemer og manglende impulskontroll til å ta affære.

Det kan ha vært en kidnapping som kom ut av kontroll, men det kan også ha vært planlagt likvidering. Mtp. en del som har kommet fram her, er det opptil flere MGMs (og andre lokale helter) som ikke akkurat handler rasjonelt. Det er heller ikke sikkert at alle 5 MGM faktisk var direkte involvert, og det er i hvert fall ikke sikkert at alle forstod hva de var med på.

Den fulle sannheten vil neppe noensinne komme frem, all den tid dette dreier seg om et miljø der tysting kan resultere i drap. Men jeg ser fram til dokumentaren!
Citera
2023-10-10, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atal
Kort tid etter drapet hørte jeg flere snakke om at J sto på en eller annen liste, og at det var flere på denne lista(noe som er opplagt da det er en liste..). Mener det var flere som skrev det samme i starten av tråden. Jeg avfeide det litt som rykteprat, men kanskje det var noe i det.

Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
Jensen som har lagd denne "tysterlista" ?

Interessant Atal. Har tydeligvis ikke fått med meg at det har vært nevnt før. Mener at det stod i aviser at den lista hadde florert på nett når saken med Lannes gikk. Gjorde et halvhjertet forsøk på å finne den da, men uten resultat.

Gg99slayer: Vet bare det jeg har lest på nett, men mener Lannes saken var før EJ slapp ut så må i såfall ha vært før han ble bura
Citera
2023-10-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chardis
Interessant Atal. Har tydeligvis ikke fått med meg at det har vært nevnt før. Mener at det stod i aviser at den lista hadde florert på nett når saken med Lannes gikk. Gjorde et halvhjertet forsøk på å finne den da, men uten resultat.

Gg99slayer: Vet bare det jeg har lest på nett, men mener Lannes saken var før EJ slapp ut så må i såfall ha vært før han ble bura
"Lise synes det er vanskelig å tro at Bård var politiinformant. Hun brydde seg aldri om lista som begynte å sirkulere på sosiale medier i årene før drapet.
Tittelen på lista var «Tystere fra Tønsberg» og Bård Lanes var ett av tolv navn. Navnelista ble også delt i en chattegruppe der Lasse var medlem."
https://www.vg.no/spesial/2022/informanten/

"TV 2 har også spurt om i hvilken grad politiet har etterforsket hvordan de siktede kan ha fått informasjon om fornærmedes mulige rolle som politiinformant."
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...tiet/15347009/
Senast redigerad av z-z-z 2023-10-10 kl. 12:25.
Citera
2023-10-10, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeannahDL
Jeg synes også det har vært stille en stund nå, og jeg skjønner jo at politiet har MYYYYE å gjennom i denne saken.
(Men de kunne jo gitt oss LITT mer info, så kunne vi ha "hjulpet" dem. )

Blir spennende å se hva tid det kommer "noe" fra dem.
Politiet er i den fasen hvor de beveger seg sakte. Noen store nyheter av og til. Forumet virker helt dødt for nyheter. Spekulasjoner kan vi gjøre, men rykter får vi ikke lenger på daglig basis. Ikke engang ukentlig basis.... Håper bare Politiet løser dette.
Citera
2023-10-10, 12:23
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

EJ har nok ikke noe i denne saken å gjøre, han jobber ikke for politiet.
Men ikke utenkelig at en evt. "tysterliste" har sammenheng med dette
såkalte "nasjonale prosjektet" det ble henvist til i rettssaken mot ham.
Såvidt jeg har forstått dreier det seg om et koordinert landsomfattende
system for innhenting av opplysninger fra informanter. Samtidig vet vi
at organiserte kriminelle er proaktiv når det gjelder å holde øye med
politiets aktiviteter.

Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
"Lise synes det er vanskelig å tro at Bård var politiinformant. Hun brydde seg aldri om lista som begynte å sirkulere på sosiale medier i årene før drapet.
Tittelen på lista var «Tystere fra Tønsberg» og Bård Lanes var ett av tolv navn. Navnelista ble også delt i en chattegruppe der Lasse var medlem."
https://www.vg.no/spesial/2022/informanten/

"TV 2 har også spurt om i hvilken grad politiet har etterforsket hvordan de siktede kan ha fått informasjon om fornærmedes mulige rolle som politiinformant."
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...tiet/15347009/

Det er en del likheter i denne saken, det er ikke til å komme forbi.
Mon tro om JH sto på den lista.
Senast redigerad av Svartediket 2023-10-10 kl. 12:27.
Citera
2023-10-10, 12:34
Medlem
Hvem er det some er VT?
Senast redigerad av TangogTare 2023-10-10 kl. 12:44.
Citera
2023-10-10, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TangogTare
Hvem er det some er VF?
Vet ikke. VT er varetekt (forkortelse)
Citera
2023-10-10, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TangogTare
Hvem er det some er VT?
Tenker du på hvem som er de 5 MGM som er varetektsfengslet i Jonas-saken?
Se MGM1, MGM2, MGM3, MGM4 og MGM5 i innlegget skrevet av 16-Smulan, og detaljer om de 5 MGM i innlegget skrevet av gulliblepear:
Citat:
Ursprungligen postat av 16-Smulan
Om vi isolerer til narkotika:

MGM1 KV - Narkotikagjeld til KØS
MGM2 RF - Narkotikalgjeld til KØS
MGM3 ØH - "Bestevenn" med KØS
MGM4 KØS - Påstått sjalusimotiv, mulig avledning?
MGM5 RM - Tidligere dommer for bl.a å kreve inn narkotikagjeld

Hvor kommer JAH inn i bildet?
Citat:
Ursprungligen postat av gulliblepear
Det er mye vanskeligere å holde styr på riktig staving av så mange, ofte lange navn enn å huske forkortelsene. Og om man skriver Si*dre i stedet for SA så sier jo ikke det noe mer om hvem han er i historien.

De J omtaler i Avhørt:
ER/Sjeiken/BRFF osv: Han som var med J på båttur og som tok på seg oppdraget om å brenne betongbilen, han J utpeker som mulig «bakmann» bak alle hendelsene men som tilsynelatende ikke er involvert i drapet.
SA: Han som skal ha informert J dagen etter om at han skylder 20 000 og må bla opp. SA har selv stått frem i media i flere intervjuer (podcaster og aviser) etter drapet for å fortelle at han ikke har noe med saken å gjøre, han heter Sindre.
ØH: ØH er MGM3 (32 år), altså tredje som ble arrestert. Det er mest sannsynlig han J refererer til når han snakker om en tulling han har møtt på fest som liker å tøffe seg med å fortelle om hvor sjuke folk han kjenner.
MA: Svogeren til J. Skal ha vært han som er den nære vennen som var med J og oppsøkte ER for å klare opp i ting da ER ikke ville ha besøk. Taggerne tagget Tyster J og Homo MA/A/M i Hønefoss, derfor hans navn dukker opp ofte her.

De som er arrestert (MGM står for mulig gjerningsmann):
MGM1 - KV: 28 år, arrestert på Rena. Første som ble pågrepet, beskrevet av lokale som et surrehue med konstant gjeld (narkotika, blant annet amfetamin). Han er dømt flere ganger, for våpentyveri, div ulovlig kjøring, vold mot politi, div narko. Dette er han som nekter avhør fullstendig.
MGM2 - RF: 30 år, arrestert i Elverum. Han ville samarbeide med politiet (sier han), mener han har alibi for drapsdagen men har knyttet seg selv til noe hærverk. MGM1 og MGM2 er «knoll og tott» og er dømt sammen i bla våpentyveriet.
MGM3 - ØH: 32 år, arrestert på Hønefoss. Har innrømmet tagging og var fører av «taggerbilen» (den hvite golfen). Ble avhørt i løpet av de første dagene av etterforskningen. Ble innkalt til nytt avhør etter de to første arrestasjonene, da ble han arrestert under avhør. Politiet har data som viser at han møtte knoll og tott i området hytta ligger i i tiden før drapet. Avhørt mener samme dag, men det har ingen andre medier rapportert. Han skal ha vært veldig sint på J. Tidligere dømt for basically blind vold og litt narkogreier.
MGM4 - KØS: 32 år, arrestert i Noresund. Har blitt omtalt som bakmann og bestiller av «flere angrep» mot J. Kruttan her inne har sagt at det dreier seg om sjalusi, media har også rapporter sjalusi som hovedmotiv, men mange mener det må være noe mer. Lot seg intervjue av Avhørt før han ble arrestert, intervjuet ble sluppet noen timer etter at politiet hanket ham inn. Politiet bekrefter at de måtte fremskynde attestasjonen for å ta ham inn før podcastepisoden ble sluppet. KØS har uttalt til VG at han ikke kjente til J, til Avhørt at de møttes 2-3 ganger, og noen her inne har sagt at de gikk i parallellklasse på VGS. Han er dømt tidligere, bla for å ha banket eksen så hun måtte opereres to ganger.
MGM5 - RM: 35 år, arrestert på Jevnaker. Tidligere ansatt av J og nær venn av ham/familien (?). Var i en bilulykke for mange år siden, har vært i media i forbindelse med den og rehabilitering (kom tilbake i arbeid). Dømt flere ganger, blant annet for frihetsberøvelse og vold mot en som skal ha skyldt penger (narko).

Andre som ofte nevnes:
RØ/seileren: Skal visstnok ha vært en av taggerne i bilen med ØH. Tilsynelatende ikke involvert utover det. La ut på seilas i september med kjæresten sin, mest sannsynlig med kurs på Granca for å delta i et større seilas (rykte?). La ut bilder fra turen på insta. Det ble omtalt som at han «flyktet», men det virker som om det var feil. TV2 omtalte dette, mistenker de hadde flashback og RØs insta som «kilder». Usikkert om han fortsatt seiler eller om han er i Hønefoss, noen har sagt at de har snakket med ham på HF, men kjæresten poster visst fortsatt bilder fra båten.
AK/AKS/ASK: Mulig andre tagger i bilen, om det var to i tillegg til ØH (rykte). AK er (halv-)bror av KBB som eier R*nger*ke B*l AS (i). Politiet skal ha vært hos AK to dager før drapet og funnet noe narkotika og han skal ha blitt varetektsfengslet, men usikkert hvor lenge.
OMM: Ansatt/kollega av J. Skal ha vært en av dem som fant J, sannsynligvis han som mottok skjermbildet med kartposisjon (spekulasjon her inne). Han eide campingbilen som brant i den aller første brannen, den stod parkert inntil et bygg hvor J leide lagerplass. Skal ha fått maling kastet på bilen sin, muligens etter at J påpekte at ingenting skjedde med ham (rykte).

Mener dette er de mest omtalte her inne. Om noen raskt ser noen feil skal jeg rette, men man har vel bare en time på å redigere ting her.
Senast redigerad av z-z-z 2023-10-10 kl. 13:20.
Citera
2023-10-10, 14:28
Medlem
Citat:
I saken om drapet på Bård Lannes ble det kjent at det finnes en tysterliste, jeg er ganske nyskjerrig på om JH står på den listen. Linken er:
Operasjon Carbon - Tønsberg (Re)
Tysterliste/lannes saken - Tønsberg
Og JH som har bodd i Tønsberg

Hvorfor skulle JAH være på den lista? Han flyttet vel til Tønsberg bare kort tid før drapet, og den lista var vel helt tilbake til 2021?
Citera
2023-10-10, 14:57
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StellaWild
Hvorfor skulle JAH være på den lista? Han flyttet vel til Tønsberg bare kort tid før drapet, og den lista var vel helt tilbake til 2021?

Vet man noe om navnene på lista var begrenset til Tønsberg-området?
JH kjørte vel både hit og dit på oppdrag, og det er ikke mer enn
halvannen times tur mellom TB og HF.

Dersom han har hatt noen rolle som informant, kan jeg heller ikke
tenke meg at han møtte kildefører i HF. Typisk at slike møter skjer
på veikroer i "ingenmannsland".
Citera
2023-10-10, 15:22
Medlem
[quote=VG|86010409]Hagen-saken. Der mener de at kidnapping ikke er motivet, og at Futurum-mennene ikke er involvert. De som ikke skjønner at de er involvert - de juger![/QUOTE

Her må du lese setningen din en gang til tror jeg…? «Kidnapping ikke er motivet»?

Motivet for kidnappingen er vel å dekke over et drap eller skaffe seg kr..eller en slags kombinasjon av de to..

hvordan mener du politiet løy offentlig i den forbindelsen?

Eller hva mener du med den setningen?
Citera
2023-10-10, 15:58
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruttan12
hvordan mener du politiet løy offentlig i den forbindelsen?

Eller hva mener du med den setningen?

Man må skille mellom blank løgn og taktisk kontekstualisering av informasjon.

Det er åpenbart at politiet tilpasser informasjon de slipper i løpet av en pågående etterforskning.
Det er noe de er nødt til å gjøre, for å ikke gi vitner eller mistenkte sjansen til å tilpasse sine forklaringer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in