2023-10-10, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad har det ens med saken att göra? Folket bodde där ändå. Har några rätt att kolonisera Bohuslän och driva ut folket som bor där med argumentet att Bohuslän aldrig varit en egen nation?

Jag tycker du ska ta upp kampen för de finnar som bor/bodde i karelen istället nu när Gaza är borta.
Citera
2023-10-10, 09:27
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nej, det är du som skriver att de vaknade upp en morgon och fick för sig detta, inte jag.
Du känner redan till historian bakom. Frågan är väl snarare varför de anser sig ha rätt att fortsätta ockupera områden utanför sina landsgränser.

Men kan du svara på frågan? Varför Ockuperar Israel dessa områden? När började dom ockuperade dessa områden?
Citera
2023-10-10, 10:18
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Han vill inte att Ukraina ska vara neutrala utan han vill att Ukraina ska vara en del av väst.

Och hur går det ihop med att Ukrainare är nazister? i dont get it.

Jag hänger inte alls med, vem har sagt att Ukrainare är nazister? Zelensky är ju jude, och varför skulle nazister se Israel som en förebild? Svarar du till rätt person verkligen?
Citera
2023-10-10, 10:35
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ditt ursprungliga inlägg:

Jag frågar återigen, Varför ockuperar Israel mer område nu än när dom bildades?? Du menar att dom bara vaknade upp en morgon och fick för sig att ockupera dessa?

Liten historielektion för dig:
FN:s delningsplan från 1947 med Generalförsamlingens resolution 181 accepterades av den judiska sidan men inte den arabiska/palestinska. I och med det kom den alltså aldrig att gälla. Den arabiska sidan angrep därefter den judiska, som utropade staten Israel 1948, slog tillbaka det arabiska angreppet och i samband med detta också erövrade ett antal områden som i delningsplanen hade tilldelats den arabiska sidan.

(Det kan du läsa om i nästan vilken uppslagsbok som helst)
https://www.britannica.com/topic/United-Nations-Resolution-181

I och med att en sida förkastade delningsplanen och angrep den andra sidan (som hade accepterat den), kan inte den angripande sidan beklaga sig över att den försvarande och vinnande sidan tog ett större territorium än vad den hade accepterat inledningsvis.

Att kräva att Israel, efter att den arabiska sidan förkastat delningsplanen och gått till angrepp, skall följa delningsplanen är absurt. Den är en plan som aldrig kom till stånd, eftersom den arabiska sidan förkastade den och en part som har accepterat ett avtal som den andra har förkastat, kan inte sägas bryta mot avtalet, eftersom inget avtal ingåtts.

Det går inte heller, efter att man inte har ingått ett avtal, gått till angrepp och åkt på stryk, kräva att motparten skall återgå till det avtal man själv har förkastat, och anklaga motparten för avtalsbrott.
Citera
2023-10-10, 10:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
FN:s delningsplan från 1947 med Generalförsamlingens resolution 181 accepterades av den judiska sidan men inte den arabiska/palestinska. I och med det kom den alltså aldrig att gälla. Den arabiska sidan angrep därefter den judiska, som utropade staten Israel 1948, slog tillbaka det arabiska angreppet och i samband med detta också erövrade ett antal områden som i delningsplanen hade tilldelats den arabiska sidan.

I och med att en sida förkastade delningsplanen och angrep den andra sidan (som hade accepterat den), kan inte den angripande sidan beklaga sig över att den försvarande och vinnande sidan tog ett större territorium än vad den hade accepterat inledningsvis.

Att kräva att Israel, efter att den arabiska sidan förkastat delningsplanen och gått till angrepp, skall följa delningsplanen är absurt. Den är en plan som aldrig kom till stånd, eftersom den arabiska sidan förkastade den och en part som har accepterat ett avtal som den andra har förkastat, kan inte sägas bryta mot avtalet, eftersom inget avtal ingåtts.

Det går inte heller, efter att man inte har ingått ett avtal, gått till angrepp och åkt på stryk, kräva att motparten skall återgå till det avtal man själv har förkastat, och anklaga motparten för avtalsbrott.
Bra beskrivning.
Det är så det oftast har gått till historiskt sett när nationer bildats eller ombildats dvs med militära medel.
Det är naivt att tro att FN skulle kunna råda över världen.
FN har hittills varit dominerat politiskt av "Väst".
Citera
2023-10-10, 11:21
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Svarade du till rätt nu? Detta inlägg ska du ju rikta till den jag håller på skriver till, inte till mig då jag vet allt detta.
Citera
2023-10-10, 16:37
Medlem
Citat:
Jag hänger inte alls med, vem har sagt att Ukrainare är nazister? Zelensky är ju jude, och varför skulle nazister se Israel som en förebild? Svarar du till rätt person verkligen?

Ryssarna och alla vatniks säger det.
Citera
2023-10-10, 16:40
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Svarade du till rätt nu? Detta inlägg ska du ju rikta till den jag håller på skriver till, inte till mig då jag vet allt detta.

Läste lite för snabbt, det såg ut som att du var den som frågade, men ser nu att jag missförstod, mitt svar borde såklart varit till 45Lokar.
Citera
2023-10-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Hamas är islamist-terrorister som är inkapabla att skapa ett civiliserat samhälle. Hamas gör anspråk på allt. De kunde inte respektera denna buffertzon. Palestina bör neutraliseras efter detta.
Som om UA var ett fungerande samhälle
Lilla horunge tror han kan dupera
Citera
2023-10-10, 16:54
Medlem
Citat:
Och om Z är jude. Hitler var också jude enligt äldre historieböcker.
Våga inte ens fråga om bevis , sök upp en gammal bok istället för att hänga på porrsidor
Citera
2023-10-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Terrorist eller frihetskämpe beror på vad som främjar ens egna intressen. Det är alltså ingen fråga om någon objektiv måttstock, särskilt inte när propagandamaskinen styrs av just judar.
Hamas bär sig i alla fall åt som terrorister . . . . . som sagt . . . .
Citera
2023-10-10, 17:01
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testaros
Och om Z är jude. Hitler var också jude enligt äldre historieböcker.
Våga inte ens fråga om bevis , sök upp en gammal bok istället för att hänga på porrsidor

Det är väl Sergey Lavrov som är den senaste som påstått att Hitler var jude, det finns också dom som säger han var en Rotschild, men bevis för att det skulle vara så är det dåligt av, men den diskussionen är OT här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in