2023-10-09, 09:16
Medlem
torsdag2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Ukraina försvarar sig medan Hamas anfaller. Efterbliven jämförelse.

Sverige skickar pengar till Hamas och som påstås gå till Ukraina försvar.
INGEN kan se ATTACKEN komma. Israel, som ska vara världsbäst på underrättelsetjänst.
Citera
2023-10-09, 12:44
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Till skillnad frå Hamas så styrs Ukraina av en jude som har som mål att göra landet till ett stort Israel.

Visst kan man komma långt genom lite ohederligt citerande men man kommer längre om man förhåller sig till sanningen. Det handlar alltså om säkerhet.

"Ukraine plans to model itself after Israel and not Switzerland in the aftermath of the Russian invasion when it comes to issues of national security, Ukrainian President Volodymyr Zelensky said on Tuesday.

"I think all our people will be our great army. We cannot talk about 'Switzerland of the future' — probably, our state will be able to be like this a long time after," Zelensky said. "But we will definitely become a 'big Israel' with its own face."

"We will not be surprised that we will have representatives of the Armed Forces or the National Guard in all institutions, supermarkets, cinemas, there will be people with weapons. I am sure that our security issue will be number one in the next ten years," he explained.

https://www.jpost.com/international/article-703335

"
Citera
2023-10-09, 13:42
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Visst kan man komma långt genom lite ohederligt citerande men man kommer längre om man förhåller sig till sanningen. Det handlar alltså om säkerhet.

"Ukraine plans to model itself after Israel and not Switzerland in the aftermath of the Russian invasion when it comes to issues of national security, Ukrainian President Volodymyr Zelensky said on Tuesday.

"I think all our people will be our great army. We cannot talk about 'Switzerland of the future' — probably, our state will be able to be like this a long time after," Zelensky said. "But we will definitely become a 'big Israel' with its own face."

"We will not be surprised that we will have representatives of the Armed Forces or the National Guard in all institutions, supermarkets, cinemas, there will be people with weapons. I am sure that our security issue will be number one in the next ten years," he explained.

https://www.jpost.com/international/article-703335
"

Ohederligt citerande? Vad är det för något uttryck du hittat på?
Hur kan ett citat vara ohederligt?
Är det när det kan tolkas på ett sätt du inte gillar eller inte stämmer överens med din världsbild, blir det ohederligt då?

Här har du lite mer information om det "ohederliga" citatet:

Citat:
Zelenskyy wants Ukraine to be ‘a big Israel.’ Here’s a road map.
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/zelenskyy-wants-ukraine-to-be-a-big-israel-heres-a-road-map/
Citera
2023-10-09, 16:10
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Ohederligt citerande? Vad är det för något uttryck du hittat på?
Hur kan ett citat vara ohederligt?
Är det när det kan tolkas på ett sätt du inte gillar eller inte stämmer överens med din världsbild, blir det ohederligt då?

Här har du lite mer information om det "ohederliga" citatet:

Det handlar fortfarande om säkerhet (samt demokrati) och har ingenting med judendom att göra.
Och för att anknyta till trådens rubrik så klassas Ukraina som en hybridregim på plats 86 i demokratiindex. Palestina, som styrs av Hamas klassas som auktoritär på plats 110 i demokratiindex. Dock före tex Ryssland som ligger på plats 146.

Israel klassas som en bristfällig demokrati på plats 29. Platsen före USA faktiskt.
Fullständiga demokratier finns det dock endast 24 av.
Så om man anser att man bör stärka demokratins institutioner och där ser dagens Israel (inte det som Benjamin N vill skapa) som en förebild så ser jag inget större problem i det.
Citera
2023-10-09, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Ukraina försvarar sig medan Hamas anfaller. Efterbliven jämförelse.
Ukraina försvarar ingentin , ukraina vill folkmörda ryssar i område de vill styra över.
Palestinier försvarar sig mot ockuperande makt som har fördrivit folkmord på palestinierna.
Citera
2023-10-09, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Man måste verkligen vara bra körd i huvudet om man ser direkta mord på obeväpnade civila som det enda alternativet. Det är skillnad på att döda civila i indirekt eld jämfört med att kallblodigt mörda civila gebom att sätta en kula i pannan på dem. Till och med en begåvningshandikappad förstår detta.
Israel dödar civila kvinnor och barn.
När de själva drabbas så gråter de.

Typiskt Er
Citera
2023-10-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jag ställer nästan aldrig frågor för att jag inte vet, utan jag brukar för det mesta ställa retoriska frågor.

Så jag frågar igen, vilket år och vilka landdelar började Israel ockupera som dom inte hade när Israel bildades?

Ja, jag undrade lite om du var dum i huvudet eller bara spelade dum.

Vad är syftet med dina frågor om du redan vet svaret?
Hävdar du att allt område som Israel har idag, var deras område redan när Israel bildades så går din åsikt stick i stäv med Utrikespolitiska institutet åsikt och även min åsikt.
Citera
2023-10-09, 18:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och Finland är under ockupation av Ryssland.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karelen
Finland torskade Karelen och skrev fredsavtal. Skillnad där.
Citera
2023-10-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Finland torskade Karelen och skrev fredsavtal. Skillnad där.

Ja sant, Palestina har vägrat skriva fredsavtal fast då åker på torsk om och om igen. De får skylla sig själva med andra ord.
Citera
2023-10-09, 19:59
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, jag undrade lite om du var dum i huvudet eller bara spelade dum.

Vad är syftet med dina frågor om du redan vet svaret?
Hävdar du att allt område som Israel har idag, var deras område redan när Israel bildades så går din åsikt stick i stäv med Utrikespolitiska institutet åsikt och även min åsikt.

Ditt ursprungliga inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Men är det upp till dig att avgöra hur ett samhälle skall vara uppbyggt?
Om ett samhälle inte faller dig i smaken så bör det neutraliseras?

Har för mig att Israel ockuperar ett område som är sex gånger större än det som tilldelades dem från början. Den så kallade buffertzonen du pratar om är palestinskt område.
Alltså är jämförelsen med Ukraina ganska godtagbar.

Men eftersom det är judar det handlar om och det alltid är synd om judar så förblir Hamas en terrorrörelse och inte en frihetsarmé.

Jag frågar återigen, Varför ockuperar Israel mer område nu än när dom bildades?? Du menar att dom bara vaknade upp en morgon och fick för sig att ockupera dessa?
Citera
2023-10-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testaros
Israel dödar civila kvinnor och barn.
När de själva drabbas så gråter de.
Typiskt Er
Ännu en megafåne som inte kan se skillnad på när civila dör i indirekt eld jämfört med att sätta en kula i pannan på ett barn framför familjen eller uppsåtligen skjuta ihjäl obeväpnade ungdomar på en festival. Ett litet äckel är vad sådana som du är.
Citera
2023-10-10, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Ännu en megafåne som inte kan se skillnad på när civila dör i indirekt eld jämfört med att sätta en kula i pannan på ett barn framför familjen eller uppsåtligen skjuta ihjäl obeväpnade ungdomar på en festival. Ett litet äckel är vad sådana som du är.
Din äckliga horunge. Det är fega israeler som dödar barn och kvinnor.

Ni horungar gråter alltid när ni överrumplas
Ni är duktiga på att döda från avstånd men som tur finns det överraskningsmoment när fienden lider av hybris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in