Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Han hade ju fel om att telefonen var upplåst, som han så väldigt bestämt hävdade i massa inlägg. Så kan han väl ha fel nu också. Jag påstod inte i det fallet och jag påstår inte i detta fallet att han har fel. Men att han kan ha det. Förra gången visade det sig att han hade det.
Telefonen har INTE låsts upp. Sannolikt har den alltså inte sett Majas ansikte. Vad har telefonen sett som den har registrerat som någon del av något ansikte som INTE låser upp telefonen? Tja du, det kan nog vara nästan vad som helst som telefonen råkade uppfatta som en del av ett ansikte.
Hudfärg lär vara helt irrelevant för telefonen när det kommer till FaceID, eftersom det måste funka i många olika ljusförhållanden och den använder IR för detektion. Det är bara rasister som använder n-ord som hänger upp sig på sånt som hudfärg.
Isf hade även analytikern fel i det protokoll som ingick i akt 84.
Jag har visat hur det normalt ser ut just när en iPhone låses upp med aktiviteter och tidsstämplar kopplat till backlit, keybag och isLocked.
Jag har dryftat lite mer detaljerade loggaktiviteter med utredare och såna här aktiviteter ser man i loggen som inte syns i polisens analysprogram.
Lock. Press count 1 -
SOS button gesture. Presstype=104, press phade=0, recognizer state=1 -*.
SBSOSClawGestureObserver, Handling SOS claw gesture button press: 104, down:true
Button, first down 0s ago
Button states:1
Button, lock page, usage, downEvent:0 up
UIsystemgesturewindow
Lock button down state 3
Lock button single press recognized
Registrations for kind:lock
Interaction, eventMessage: wake/sleep, perform sleep
Banners, asked by system to dismiss all banners with animation flr reason, perform sleep *
Interaction, perform sleep, locking the device with lock button source and animating fade-out
Interaction, performSleep: start sleep -
Backlight, Animating backlight to factor 0.00 with duration 0.18 source 3 (lock button) - mobilen låses med låsknappen och det tar 0,18 sekunder?
Lock, performsinglepressaction result: sleep/wake interaction handled it
BiomeCompute, focusModes.reading mode
Set backlight off
Screen state changed to Off*
Display 1 power off.
LockUI from source: Now locking
Coversheet sliding view controller prepare for presentation transition
User presence monitor, evaluate face detection enablement, available :no,allowed :no, detection: yes -
(Här är nåt intressant som handlar om att kameran uppfattar ett ansikte?).
Notification long press gesture, wants face detect assertion(*=påstående*),camera:no - nåt kopplat till ovan?
Det finns många fler såna här ”instruktioner” som är kopplade till skärmtändning och upplåsning, knapptryckningar m.m.
Analysverktygen för iPhone är inte så här detaljerade som jag visar ovan, men har de nu hittat nåt som motbevisar analytikerns kommentar i tilläggsprotokollet att detta är en upplåsning så är det väldigt intressant. Man får ju anta att han kollade sina kommentarer med IT-forensiker innan det skickades till åklagare och hovrätt?
Det trista i sammanhanget är att de evtl gjort en djupare analys först nu även om det påtalades för flera månader sedan.
Nu får vi läsa skrivelsen, men det är väldigt sent i rättsprocessen de försökt reda ut detta isf. Datan har nämligen funnits ända sedan MH:s iPhone tömdes.