2023-10-10, 01:15
Medlem
flashmaners avatar
Åklagaren har begärt ett tilläggsförhör med Maja angående 0233. Jag var förvånad att åklagaren inte hade gjort detta redan tidigare. Slarv. Men nu har han i alla fall gjort det.

Vi får se om Gillberg har någon invändning där, när åklagaren kommer med ny framhastad bevisning mitt under pågående huvudförhandling, och om rätten då medger förhöret.

Och vad Maja i så fall svarar. - Kan inte minnas att jag vaknat eller gjort något med telefonen, är väl en lågoddsare, skulle jag tro. Och vem vet, det kan till och med vara sant.

Eller så var hon vaken, kollade klockan, och säger som det är. Vem vet, så kan det också bli.
Citera
2023-10-10, 01:20
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men bara med den lilla lilla lilla detaljen, att telefonen INTE blev upplåst ...

Så det kan mycket väl vara Johannas ansikte, eller något annat som telefonen registrerade som "del av ett ansikte".

Så du menar att Avel har fel?, Maja är negress och Johanna är vit så hur får du till att Johanna lyckas få Majas telefon att reagera??
Citera
2023-10-10, 01:29
Medlem
Citat:
Åklagaren har begärt ett tilläggsförhör med Maja angående 0233. Jag var förvånad att åklagaren inte hade gjort detta redan tidigare. Slarv. Men nu har han i alla fall gjort det.

Vi får se om Gillberg har någon invändning där, när åklagaren kommer med ny framhastad bevisning mitt under pågående huvudförhandling, och om rätten då medger förhöret.

Och vad Maja i så fall svarar. - Kan inte minnas att jag vaknat eller gjort något med telefonen, är väl en lågoddsare, skulle jag tro. Och vem vet, det kan till och med vara sant.

Eller så var hon vaken, kollade klockan, och säger som det är. Vem vet, så kan det också bli.

Ja självklart kollade Maja klockan och vilken temperatur det var den natten, vad skulle hon annars göra när bff ströp ärkerivalen inne på badet,
Citera
2023-10-10, 01:48
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Så du menar att Avel har fel?, Maja är negress och Johanna är vit så hur får du till att Johanna lyckas få Majas telefon att reagera??

Han hade ju fel om att telefonen var upplåst, som han så väldigt bestämt hävdade i massa inlägg. Så kan han väl ha fel nu också. Jag påstod inte i det fallet och jag påstår inte i detta fallet att han har fel. Men att han kan ha det. Förra gången visade det sig att han hade det.

Telefonen har INTE låsts upp. Sannolikt har den alltså inte sett Majas ansikte. Vad har telefonen sett som den har registrerat som någon del av något ansikte som INTE låser upp telefonen? Tja du, det kan nog vara nästan vad som helst som telefonen råkade uppfatta som en del av ett ansikte.

Hudfärg lär vara helt irrelevant för telefonen när det kommer till FaceID, eftersom det måste funka i många olika ljusförhållanden och den använder IR för detektion. Det är bara rasister som använder n-ord som hänger upp sig på sånt som hudfärg.
Senast redigerad av flashmaner 2023-10-10 kl. 02:02.
Citera
2023-10-10, 01:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Ja självklart kollade Maja klockan och vilken temperatur det var den natten, vad skulle hon annars göra när bff ströp ärkerivalen inne på badet,

Sova, så klart. Precis som alla andra normala människor. Och det var förmodligen också vad hon gjorde
Citera
2023-10-10, 02:32
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Sova, så klart. Precis som alla andra normala människor. Och det var förmodligen också vad hon gjorde

Har du varit med på HR-förhandlingarna?
Citera
2023-10-10, 03:11
Medlem
Citat:
Han hade ju fel om att telefonen var upplåst, som han så väldigt bestämt hävdade i massa inlägg. Så kan han väl ha fel nu också. Jag påstod inte i det fallet och jag påstår inte i detta fallet att han har fel. Men att han kan ha det. Förra gången visade det sig att han hade det.

Telefonen har INTE låsts upp. Sannolikt har den alltså inte sett Majas ansikte. Vad har telefonen sett som den har registrerat som någon del av något ansikte som INTE låser upp telefonen? Tja du, det kan nog vara nästan vad som helst som telefonen råkade uppfatta som en del av ett ansikte.

Hudfärg lär vara helt irrelevant för telefonen när det kommer till FaceID, eftersom det måste funka i många olika ljusförhållanden och den använder IR för detektion. Det är bara rasister som använder n-ord som hänger upp sig på sånt som hudfärg.

Isf hade även analytikern fel i det protokoll som ingick i akt 84.
Jag har visat hur det normalt ser ut just när en iPhone låses upp med aktiviteter och tidsstämplar kopplat till backlit, keybag och isLocked.

Jag har dryftat lite mer detaljerade loggaktiviteter med utredare och såna här aktiviteter ser man i loggen som inte syns i polisens analysprogram.

Lock. Press count 1 -

SOS button gesture. Presstype=104, press phade=0, recognizer state=1 -*.

SBSOSClawGestureObserver, Handling SOS claw gesture button press: 104, down:true

Button, first down 0s ago

Button states:1

Button, lock page, usage, downEvent:0 up

UIsystemgesturewindow

Lock button down state 3

Lock button single press recognized

Registrations for kind:lock

Interaction, eventMessage: wake/sleep, perform sleep

Banners, asked by system to dismiss all banners with animation flr reason, perform sleep *

Interaction, perform sleep, locking the device with lock button source and animating fade-out

Interaction, performSleep: start sleep -

Backlight, Animating backlight to factor 0.00 with duration 0.18 source 3 (lock button) - mobilen låses med låsknappen och det tar 0,18 sekunder?

Lock, performsinglepressaction result: sleep/wake interaction handled it

BiomeCompute, focusModes.reading mode

Set backlight off

Screen state changed to Off*

Display 1 power off.

LockUI from source: Now locking

Coversheet sliding view controller prepare for presentation transition

User presence monitor, evaluate face detection enablement, available :no,allowed :no, detection: yes -

(Här är nåt intressant som handlar om att kameran uppfattar ett ansikte?).

Notification long press gesture, wants face detect assertion(*=påstående*),camera:no - nåt kopplat till ovan?

Det finns många fler såna här ”instruktioner” som är kopplade till skärmtändning och upplåsning, knapptryckningar m.m.

Analysverktygen för iPhone är inte så här detaljerade som jag visar ovan, men har de nu hittat nåt som motbevisar analytikerns kommentar i tilläggsprotokollet att detta är en upplåsning så är det väldigt intressant. Man får ju anta att han kollade sina kommentarer med IT-forensiker innan det skickades till åklagare och hovrätt?

Det trista i sammanhanget är att de evtl gjort en djupare analys först nu även om det påtalades för flera månader sedan.

Nu får vi läsa skrivelsen, men det är väldigt sent i rättsprocessen de försökt reda ut detta isf. Datan har nämligen funnits ända sedan MH:s iPhone tömdes.
Senast redigerad av Avel 2023-10-10 kl. 03:15.
Citera
2023-10-10, 03:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja precis
Självklart att båda föräldrarna flyttat pga av detta
Har det varit hotbild mot dem också? Jag tycker synd om dem, de kan ju inte rå för vad hon gjort? Undrar om det blir samma sak med försäldrar/syskon till alla som gör skjutningar och sprängningar varje dygn numera också? I så fall måste ju flyttlassen gå kors och tvärs i hela landet!!!

Om päronen till J (och M) läser detta: ni skall inte lastas, det var inte ert fel.
Citera
2023-10-10, 04:41
Medlem
Citat:
Men bara med den lilla lilla lilla detaljen, att telefonen INTE blev upplåst ...

Vadå inte att telefonen blev upplåst? Det har du ju citerat i detta inlägget.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-10-10, 05:05
Medlem
läser i tidningen att "Maja Hellman ska betala totalt 650 000 kronor i skadestånd till fem av Toves nära anhöriga. Johanna Leshem Jansson ska betala drygt en halv miljon kronor till samma personer."

En halv miljon för ett liv? Inte undra på att Sverige behöver höja lagar.
Citera
2023-10-10, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Har det varit hotbild mot dem också? Jag tycker synd om dem, de kan ju inte rå för vad hon gjort? Undrar om det blir samma sak med försäldrar/syskon till alla som gör skjutningar och sprängningar varje dygn numera också? I så fall måste ju flyttlassen gå kors och tvärs i hela landet!!!

Om päronen till J (och M) läser detta: ni skall inte lastas, det var inte ert fel.

Ingen aning om det har varit någon hotbild mot familjer men J föräldrar har flyttat till annan ort och troligtvis så som det ser ut så tänker M familj bo kvar

Det måste vara fruktansvärt jobbigt för Toves familj att springa på dem på byn så av respekt till dem så tycker jag att det var klokt av J föräldrar att flytta
Hur M föräldrar tänker när det gäller respekt och hänsyn till T anhöriga så ser det ut som att de inte tänker riktigt så
De kanske räknar med att M går fri efter HR
och anser henne som oskyldig
Citera
2023-10-10, 05:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ingen aning om det har varit någon hotbild mot familjer men J föräldrar har flyttat till annan ort och troligtvis så som det ser ut så tänker M familj bo kvar

Det måste vara fruktansvärt jobbigt för Toves familj att springa på dem på byn så av respekt till dem så tycker jag att det var klokt av J föräldrar att flytta
Hur M föräldrar tänker när det gäller respekt och hänsyn till T anhöriga så ser det ut som att de inte tänker riktigt så
De kanske räknar med att M går fri efter HR
och anser henne som oskyldig
Jag försöker tänka hur jag hade gjort. Hade krävts mycket för att få mig att flytta. Men kanske känns annorlunda om man väl är i den sitsen?
Men tänker att jag har fast jobb, alla vänner bor nära mig nu, många år i bostadskö för den här lägenheten. Inte så kul att lämna allt bara för att inte riskera springa på en anhörig på 7-eleven en kväll när man skall köpa chips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in