2023-10-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tove blev ovetandes attackerad av Johanna.
Fälld och påhoppad, misshandlad och strypt, oförmögen att ens hinna skrika eller värja sig.

Maja var inte i badrummet.

Då får du ta mej fan ta och förklara för mej en sak som jag inte får att gå ihop, Du har påstått att J är både psykopat och narcissist och fått M att lyda minsta vink, allt ifrån mordbrand till skadegörelse på en bil, och M är då så rädd och och lever i ett trauma att hon törs inte säga nej till psykopaten J. Men just denna natt så beslutar J sej att mörda T helt på egen hand utan sin egen lilla adept till hjälp, Nej J är så jävla storsint att hon låter M sova i Js heliga säng (vilket aldrig har inträffat tidigare) men just denna natt går det bra av någon anledning.

Såååå J mördar T ensam och låter M vara ensam med liket när J tar sin berömda tur till Macdonalds och helt från det blå så slutar M att spy och nu vill hon minsann ha en cheesburgare att skölja ner spyorna med, Fan i helvete vad J måste lita på M.

Men när J kommer hem från donken så är det andra bullar som gäller, här ska det fraktas bort ett lik och eftersom M är så kuvad av J så ställer hon sömndrucken som hon är på denna sena timme att frakta bort ett lik som hon inte i sin vildaste fantasi begriper vart det kommer ifrån, men M tänker inte så mycket på det utan gör som hon blir tillsagd och drömmer om videospelen hon ska spela när hon kommer hem till mammi och pappi.

Jag vet inte vilken värld du lever i men på den tiden jag var yrkeskriminell och jag skulle klippa en person för knarkskulder så hade jag alltid en kumpan med mej för att undgå onödiga skador på mej själv.
Citera
2023-10-09, 23:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Tack för dina viktiga observationer kring rättens frågor till åklagaren! De är hyfsat indikativa kan jag tycka.

Att bevisa Majas lika ansvar med dunsar och appar håller inte sträck. Och att göra Johanna till ett sanningsvittne är väl bortom all vett och sans. IMO.

Sannolikheten för att Maja släpps i slutet av veckan har ökat betydligt.

Nu ska man ju inte ropa heja Maja än men hennes hatarskara får nog börja fundera på varför de varit så inbitet hatiska mot den stackars tösen.

Tack!

Ja, tvivlen kring Majas deltagande hopar sig. Och åklagarens ideliga ändringar i sina påståenden om Maja och vad hon gjort och inte gjort och vad olika loggar i telefonerna betyder börjar bli smått parodiska. Kan man lita på någonting åklagaren framför i dessa delar, börjar man undra.

Hur skall man kunna bevisa att en iphone inte av misstag kan tro att den ser någon del av något ansikte när den ligger i en väska. Hur kan ljus och skuggor falla där inne? Den som med bestämdhet vill påstå något sådant har ett mycket gediget arbete framför sig.

Det är mycket viktigt att göra den distinktionen. Iphonen tror sig ha sett en del av ett ansikte. Det är inte samma sak som att det är garanterat att den gjort det.

Ja, det var intressant med rättens ifrågasättande av åklagarens anklagelse mot Maja gällande grovt gravfridsbrott. Det visar att rätten har gått igenom materialet ganska bra redan inför första huvudförhandlingsdagen.
Citera
2023-10-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att hon har mått illa, det låter inte orimligt alls.

Jag tolkar det som du, att J kom på idén för att den låg närmast sanningen.
Har hela tiden varit fundersam på ifall M ändå spydde lite i toaletten första omgången, hon är länge osäker på om det är hennes eget minne eller ett inpräntat från Illharjen.

Trappräcket går det kanske inte att säga vare sig det ena eller det andra om.

Så du tror på fullaste allvar att J skulle ha låtit M stå över mordet på T när J med sina psykopatiska drag skulle låta M sova igenom det viktigaste och största brottet som skulle utföras.

För att förstå en mördare eller kriminell så måste du tänka som en kriminell.
Michael Stone Professor i psykopati, han har intervjuat över 100 st seriemördare.

Att J skulle låta M sova igenom mordet ser jag som obefintlig.
Citera
2023-10-09, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Är det någon som har koll på dagordningen i morgon? När börjar förhandlingarna? Och i vilken ordning vittnar RL?
Förhandlingen börjar kl 8.30 imorgon.
Alla rättsläkarna är kallade till kl 8.30, vet inte i vilken ordning, de ska vittna under dagen, sedan efter att läkarna har förhörts ska Johanna förhöras, det blir nog under eftermiddagen efter lunchpausen.
Citera
2023-10-09, 23:54
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Hej Avel, först och främst vill jag tacka dej för all kunskap du delar med dej av till oss alla okunniga här i tråden, men jag undrar över en fråga gällande att låsa upp telefonen med facetime, det jag undrar är att när du ställer in telefonen till att låsa upp med facetime så är det väl ditt ansikte som lagras i telefonen och det är bara du som kan öppna telefonen, men så läste jag ditt svar till flasch att man kan även lagra bilden på sej själv med ansiktsmask, och med ansiktsmask på så kan jag kanske förstå att en snarlik person eller ett syskon kan kanske lura telefonen men eftersom MH är negress och JJ är mer vit så begriper jag inte alls hur J skulle kunna låsa upp Ms telefon som vissa här i tråden hävdar, eller är ansiktsprogrammet i Iphone så värdelöst att den inte ser skillnad.

Två kommentarer till din frågeställning

1. I detta fall har telefonen inte låsts upp. Telefonen tycker sig ha sett en del av ett ansikte, men inte kunnat identifiera ansiktet. Det kan alltså ha varit vilket ansikte som helst, eller något annat som telefonen uppfattade som en del av ett ansikte.

2. Rent teoretiskt så kan Majas telefon ha haft flera olika personers ansikten lagrade i sitt FaceID som tillåts låsa upp telefonen. Kanske fanns Johannas ansikte lagrat i telefonen och kunde låsa upp den. Det har ju framkommit att de använde varandras telefoner frekvent. Men som sagt, se punkt 1 i detta specifika fallet vid 0233.
Citera
2023-10-09, 23:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ok då tar vi en runda hur detta egentligen fungerar.

TrueDepth-kamera

Infraröd kamera: Tar bilder i infrarött ljus.
Djupgående sensor: Använder projektionsteknik för att kartlägga tusentals små punkter på ditt ansikte, vilket skapar en djupkarta.
RGB-kamera: En vanlig kamera som tar en bild av ditt ansikte.
"Infraröd belysning": Belyser ansiktet så att det kan identifieras även i svagt ljus.

Funktioner:

Första registrering: När du ställer in Face ID tas det 3D- och 2D-bilder av ditt ansikte. Detta omvandlas till en matematisk modell.

Databas: Den matematiska modellen lagras säkert i en "Secure Enclave" på din iPhone. Den jämförs aldrig med en molntjänst och lämnar inte din enhet.

Skanning och verifikation: Varje gång du vill låsa upp din iPhone, öppna en app eller göra en betalning, aktiveras TrueDepth-kameran för att ta en snabb skanning av ditt ansikte.

Matchning: Den nyligen skannade datan jämförs med den sparade modellen i Secure Enclave.

Beslut: Om datan matchar, låses enheten upp (eller den begärda åtgärden utförs). Om det inte matchar, förblir enheten låst.

Lärande algoritm: Face ID kan också anpassa sig över tid för att känna igen små förändringar i ditt utseende, som skäggväxt eller glasögon.

Säkerhet och integritet: Apple har infört flera lager av säkerhet för att förhindra obehörig tillgång, inklusive att kräva en PIN-kod efter ett visst antal misslyckade försök.

Komponenter i TrueDepth-kamera:

Dot Projector: Den här komponenten projicerar över 30 000 osynliga punkter på ditt ansikte. Dessa punkter används för att skapa en unik djupkarta av ditt ansikte.
Infraröd kamera: Tar en infraröd bild av ditt ansikte och hjälper till att uppfånga de projicerade punkterna.
Flood Illuminator: Denna komponent använder infrarött ljus för att lysa upp ansiktet, så att Face ID kan fungera även i mörka miljöer.
Proximity sensor och Ambient Light Sensor: Dessa sensorer används för att känna av närvaron av ett ansikte och ljusförhållandena i omgivningen.

Teknologiska aspekter:

3D-modellering: Punkterna som fångas av den infraröda kameran och Dot Projector bearbetas för att skapa en tredimensionell modell av ditt ansikte.
Neurala nätverk: Apple använder maskininlärning och neurala nätverk för att jämföra den insamlade informationen med den sparade datan i din telefon. Detta sker i realtid och är optimerat för hög noggrannhet och snabbhet.

Säkerhet

Secure Enclave: Detta är en särskild coprocessor som finns inbyggd i din iPhone. Den tar hand om all kryptering och säker lagring av din biometriska data.
On-device processing: All datahantering och verifiering sker direkt på enheten, vilket betyder att inga ansiktsdata skickas till molnet, vilket är en stor vinst för användarnas integritet.

Adaptiv teknologi

Face ID är utformad för att anpassa sig till förändringar i ditt utseende över tid, såsom skäggväxt, åldrande, eller användning av huvudbonader och glasögon.

Felhantering

Om det finns för många misslyckade försök att använda Face ID, blir systemet mer restriktivt och kan kräva en PIN-kod eller lösenord för att säkerställa att användaren verkligen är ägaren av enheten.

Potentiella Säkerhetsrisker

Även om teknologin är säker, finns det alltid risker med biometrisk identifiering. Till exempel har forskare lyckats lura systemet med avancerade masker, även om risken för genomsnittsanvändaren är extremt låg.

Energioptimering

Apple har arbetat mycket med att göra Face ID energieffektivt. Detta är viktigt eftersom frekvent användning av högupplösta sensorer och komplexa algoritmer kan dränera batteriet snabbt.

Face ID är utformad för att vara en mycket säker form av biometrisk autentisering, med en mycket låg sannolikhet för falska positiva. Enligt Apple är sannolikheten att en annan person skulle kunna låsa upp din iPhone med Face ID cirka 1 på 1 000 000, jämfört med 1 på 50 000 för Touch ID (fingeravtryckssensor).

Men ingen biometrisk säkerhet är 100% ofelbar. Det har rapporterats om fall där identiska tvillingar, eller syskon som ser mycket lika ut, har kunnat lura systemet. Om du har en nära anhörig som liknar dig mycket fysiskt, kan det teoretiskt sett finnas en liten risk att den personen skulle kunna låsa upp din telefon med Face ID.

Det är också värt att notera att Face ID har adaptiva algoritmer, vilket innebär att det lär sig över tid. Om en person som liknar dig försöker låsa upp din telefon flera gånger och misslyckas, men sedan lyckas genom att du skriver in din PIN-kod, kan systemet eventuellt anpassa sig och göra det lättare för den personen att låsa upp din telefon i framtiden.
Tack för information!

Uppfattar att det under senaste dygnet har pågått en diskussion runt 02:33 och ansiktsigenkänning.

Vad jag tänker är att M borde ha haft mobilen intill sig just då eftersom hon nämner att hon går tillbaka för att hämta sin mobil 02:43?
Citera
2023-10-09, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag sa inte att det inte går att söka i FUP, utan att det inte gr att söka i den bilagan A 157. Inte heller går det att söka i A 149.

Kollade akt 157 och det är där de "klistrat in" sökresultaten i Google från analysprogrammet som t.ex då en webbläsare har dålig möjlighet at söka i. Ofta har man en webbläsare som Chrome, Bing eller Firefox som förval att öppna såna här PDF-filer med.

Att det inte går att söka kan bero på att PDF-filen är en samling av scannade bilder snarare än text. Då kommer man inte att kunna söka eller markera texten utan att först använda en OCR (Optical Character Recognition) programvara för att omvandla bildtexten till sökbar text.

Texten i 157 går dock att markera och kopiera så det är text.

(Vissa PDF-filer kan dessutom vara krypterade eller ha restriktioner som förhindrar från att söka i texten eller kopiera den.
Texten i PDF-filen kan även vara inbäddad som grafik snarare än som redigerbar text, vilket gör det omöjligt att söka.)

Försöker man då istället just att kopiera texten och klistra in i ett annat dokument så ser man en ledtråd till varför man inte kan söka.
"Kodningsmismatch" mellan källan och målet kan leda till att texten blir fel när den klistras in. Man får då kolla att båda dokumenten använder samma kodning (till exempel UTF-8).

Kopierar jag t.ex sökningen "höglandets it" från pdf akt 157 och klistrar in så blir det "K|JODQGHWV LW". Så kodningen är lite tokig just i den delen av pdf/akt 157 och antagligen i 149 också som jag inte kollat.

Så detta ni diskuterar har något med det sistnämnda där att göra.
Citera
2023-10-10, 00:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Tove blev ovetandes attackerad av Johanna.
Fälld och påhoppad, misshandlad och strypt, oförmögen att ens hinna skrika eller värja sig.

Maja var inte i badrummet.

Det var nog den mest klockrena sammanställning jag sett av det här fallet på mycket länge.

Och snart får vi det bekräftat av hovrätten också
Citera
2023-10-10, 00:09
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Så du tror på fullaste allvar att J skulle ha låtit M stå över mordet på T när J med sina psykopatiska drag skulle låta M sova igenom det viktigaste och största brottet som skulle utföras.

För att förstå en mördare eller kriminell så måste du tänka som en kriminell.
Michael Stone Professor i psykopati, han har intervjuat över 100 st seriemördare.

Att J skulle låta M sova igenom mordet ser jag som obefintlig.
Du förutsätter här att mordet på T är planerat och att samtalet i köket var, ja vad?

Kan man tänka sig att J var ute efter att få ur sig sin känsla av kränkthet och att få sätta T på plats men att T fick övertaget i diskussionen, något som fick J att se rött; att hon agerar på impuls och tar tillfället i akt?
Senast redigerad av Reviews 2023-10-10 kl. 00:13.
Citera
2023-10-10, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maggis67
Hej.
Någon som vet hur jag laddar ner fup som ligger på 1a sidan? Jag lyckas inte.

Ny länk som fungerar: https://gofile.io/d/7rDqPT
Citera
2023-10-10, 00:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ok då tar vi en runda hur detta egentligen fungerar.

Du skrev häromdagen att du tyckte att jag skulle informera Gillberg om hur telefonen funkar, dock utan något vettigt syfte till varför jag skulle göra det. Jag påpekade då för dig att det är du som borde ta det med åklagaren istället.

Du gjorde visst inte det, kan jag konstatera, och har fortfarande inte gjort det, kan jag konstatera.

Jag konstaterar att polisen har bekräftat det jag ifrågasatte. Det visade sig att det var som jag sa att det kunde vara och det var inte som du med bestämdhet och stor självsäkerhet påstod att det var. Du hade fel. Jättefel. Inse det.

Nu återstår att se hur mycket av åklagarens trovärdighet som finns kvar i denna fråga, när han ena dagen kommer med något nytt och med bestämdhet påstår en sak, för att nästa dag inse sitt misstag och påstå motsatsen, för att sedan komma med något annat nytt och påstå något om det. Det har börjat bli en liten parodi med åklagarens hattande med mobiltelefonloggar. Vi får se hur länge hovrättens tålamod räcker, eller om det tryter snart. Polis och åklagaren har inte gjort sitt jobb ordentligt och nu försöker de jaga ikapp under pågående huvudförhandling, det är riktigt bedrövligt och fullständigt uruselt ur rättssäkerhetssynpunkt.
Citera
2023-10-10, 00:17
Medlem
notknapparens avatar
”På tisdagen ska även ett nyckelvittne höras igen – Johanna Janssons granne som under natten hörde flera höga smällar från lägenheten och gick upp för att undersöka saken.”

https://www.expressen.se/nyheter/krim/domda-mordarna-ska-ge--sin-berattelse-i-hovratten/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in