Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Om du hade beklagat dig över när andra använde grova invektiv emot mig, kanske jag hade tagit dina invändningar på allvar. Just nu visar du bara att du tar trollen och de värsta smutskastarna i försvar. Det tycker jag är väldigt väldigt tråkigt! Även Avel tillhör de som oprovocerat gått till personangrepp på mig, och därför bemöter jag Avel på samma vis, det utgår jag ifrån att han förväntar sig. Men när avel m.fl. gjort det har jag inte sett några invändningar från dig.
En Iphone med FaceID aktiverat reagerar på allting som den tror är ett ansikte eller en del av ett ansikte om den har den funktionaliteten. Det är näst intill omöjligt att garantera att en Iphone inte reagerar på någonting annat än ett riktigt ansikte. Det är väl känt att fotografier ibland kan användas för att inte bara få en Iphone att reagera, utan att även låsa upp telefonen. Den som vill ställa det utom rimligt tvivel att en Ihpone med FaceID aldrig skulle göra den detektion som Majas telefon gjort, när den ligger i en väska, har ett mycket digert arbete framför sig. Vem som helst kan så klart göra som Avel gjorde, och ställa sig upp och skrika - Jag vet bäst, jag vet att det inte kan hända. Och få med sig ett helt gäng believers. Å så rätt vad det är kommer det någon och säger. Men det har hänt mig, och jag lyckades återskapa det, kolla här... Det är inte första gången. Det började med att Majas telefon absolut hade registrerat att Maja promenerat. Att det sedan kunde vara vem som helst och att det finns massvis med rapporter om Iphones som registrerar steg när folk sover, det borstade man under mattan. Men så är det. Det har nu hänt upprepade gånger i den här tråden att något som tagits för en sanning visats inte alls vara så självklart som många trott. Det börjar bli dags för folk i tråden att inse att finns det inte bevis som ställer något bortom rimligt tvivel, så får man ta de som påtalar tvivlet med lite större respekt, och inte blunda för all skit som kastas på dem, mig. Vill du stå upp för saklighet och mindre invektiv, då har du mycket att göra innan du börjar hacka på mig!
Ok då tar vi en runda hur detta egentligen fungerar.
TrueDepth-kamera
Infraröd kamera: Tar bilder i infrarött ljus.
Djupgående sensor: Använder projektionsteknik för att kartlägga tusentals små punkter på ditt ansikte, vilket skapar en djupkarta.
RGB-kamera: En vanlig kamera som tar en bild av ditt ansikte.
"Infraröd belysning": Belyser ansiktet så att det kan identifieras även i svagt ljus.
Funktioner:
Första registrering: När du ställer in Face ID tas det 3D- och 2D-bilder av ditt ansikte. Detta omvandlas till en matematisk modell.
Databas: Den matematiska modellen lagras säkert i en "Secure Enclave" på din iPhone. Den jämförs aldrig med en molntjänst och lämnar inte din enhet.
Skanning och verifikation: Varje gång du vill låsa upp din iPhone, öppna en app eller göra en betalning, aktiveras TrueDepth-kameran för att ta en snabb skanning av ditt ansikte.
Matchning: Den nyligen skannade datan jämförs med den sparade modellen i Secure Enclave.
Beslut: Om datan matchar, låses enheten upp (eller den begärda åtgärden utförs). Om det inte matchar, förblir enheten låst.
Lärande algoritm: Face ID kan också anpassa sig över tid för att känna igen små förändringar i ditt utseende, som skäggväxt eller glasögon.
Säkerhet och integritet: Apple har infört flera lager av säkerhet för att förhindra obehörig tillgång, inklusive att kräva en PIN-kod efter ett visst antal misslyckade försök.
Komponenter i TrueDepth-kamera:
Dot Projector: Den här komponenten projicerar över 30 000 osynliga punkter på ditt ansikte. Dessa punkter används för att skapa en unik djupkarta av ditt ansikte.
Infraröd kamera: Tar en infraröd bild av ditt ansikte och hjälper till att uppfånga de projicerade punkterna.
Flood Illuminator: Denna komponent använder infrarött ljus för att lysa upp ansiktet, så att Face ID kan fungera även i mörka miljöer.
Proximity sensor och Ambient Light Sensor: Dessa sensorer används för att känna av närvaron av ett ansikte och ljusförhållandena i omgivningen.
Teknologiska aspekter:
3D-modellering: Punkterna som fångas av den infraröda kameran och Dot Projector bearbetas för att skapa en tredimensionell modell av ditt ansikte.
Neurala nätverk: Apple använder maskininlärning och neurala nätverk för att jämföra den insamlade informationen med den sparade datan i din telefon. Detta sker i realtid och är optimerat för hög noggrannhet och snabbhet.
Säkerhet
Secure Enclave: Detta är en särskild coprocessor som finns inbyggd i din iPhone. Den tar hand om all kryptering och säker lagring av din biometriska data.
On-device processing: All datahantering och verifiering sker direkt på enheten, vilket betyder att inga ansiktsdata skickas till molnet, vilket är en stor vinst för användarnas integritet.
Adaptiv teknologi
Face ID är utformad för att anpassa sig till förändringar i ditt utseende över tid, såsom skäggväxt, åldrande, eller användning av huvudbonader och glasögon.
Felhantering
Om det finns för många misslyckade försök att använda Face ID, blir systemet mer restriktivt och kan kräva en PIN-kod eller lösenord för att säkerställa att användaren verkligen är ägaren av enheten.
Potentiella Säkerhetsrisker
Även om teknologin är säker, finns det alltid risker med biometrisk identifiering. Till exempel har forskare lyckats lura systemet med avancerade masker, även om risken för genomsnittsanvändaren är extremt låg.
Energioptimering
Apple har arbetat mycket med att göra Face ID energieffektivt. Detta är viktigt eftersom frekvent användning av högupplösta sensorer och komplexa algoritmer kan dränera batteriet snabbt.
Face ID är utformad för att vara en mycket säker form av biometrisk autentisering, med en mycket låg sannolikhet för falska positiva.
Enligt Apple är sannolikheten att en annan person skulle kunna låsa upp din iPhone med Face ID cirka 1 på 1 000 000, jämfört med 1 på 50 000 för Touch ID (fingeravtryckssensor).
Men ingen biometrisk säkerhet är 100% ofelbar. Det har rapporterats om fall där identiska tvillingar, eller syskon som ser mycket lika ut, har kunnat lura systemet.
Om du har en nära anhörig som liknar dig mycket fysiskt, kan det teoretiskt sett finnas en liten risk att den personen skulle kunna låsa upp din telefon med Face ID.
Det är också värt att notera att Face ID har adaptiva algoritmer, vilket innebär att det lär sig över tid. Om en person som liknar dig försöker låsa upp din telefon flera gånger och misslyckas, men sedan lyckas genom att du skriver in din PIN-kod, kan systemet eventuellt anpassa sig och göra det lättare för den personen att låsa upp din telefon i framtiden.