2023-10-09, 22:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Och Tove var en stark fotbollstjej och tränade styrketräning, om du läst rättsläkarens uttalande så hade Tove inte en blödning i bakhuvudet som kunde göra henne medvetslös och inga frakturer.

Inte ringde Maja heller polis och ambulans, hon tog heller inte pulsen på Tove.
Tove blev ovetandes attackerad av Johanna.
Fälld och påhoppad, misshandlad och strypt, oförmögen att ens hinna skrika eller värja sig.

Maja var inte i badrummet.
Citera
2023-10-09, 22:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Påtändar-Maja och Sängvätar-Maja är en träskpadda som ynglat av sig den ena lögnen efter den andra

Nu sitter Fröken Hellm*n och kväker likt en träskpadda 🐸 och tror att hon snart skall få återvända hem, till sitt trygga lilla träsk.

Mvh/
@JokerMannen
Ja men herregud.. Det är ju inte nån måtta på helt korkade försök att dalta med M och projicera allt på J.

Likt vilken tonåring som helst så är det väl givet att hon inte erkänner - för sin egen skull - att hon ätit hasch och var hög som ett hus.
Än mindre kunde hon isf gå hem i det hallucinatoriska skicket.

Hon kunde däremot ha ringt de två vänner som körde dit henne än att sitta utanför Js dörr en hel natt.
J var sur som ett svin efter att Maja dragit henne i armen och vägrat gå in på Nöjet och likt en fjortis klappar hon igen bildörren och stövlar in.

Edit.
Hon ljög som vanligt för sina föräldrar.
Hon var full, kissat i sängen och blivit utkastad.

Men nu kom jag på varför hon kanske sitter där så envetet?

Mobilen.
Hon har väl sagt att hon ska sova hos J och om mobilen visat annat hade det krävt en massa förklaringar.
Möjligen hade hon tänkt rida ut hela haschstormen som om inget speciellt hänt.
Kommit hem och sett lika normal ut som när hon burit ett lik. Haft en ganska bra kväll..
Senast redigerad av develi 2023-10-09 kl. 22:48.
Citera
2023-10-09, 22:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det är exakt så här manipulation går till; i det här fallet att poängtera och få fram ordet "ni".

Finns betydligt mer förslagna sätt, J är enkel att genomskåda här.
I vilket läge låter hon T säga detta? - Strax innan hon lägger händerna om halsen. Är det sant, det T säger just då? - Förmodligen inte, då man har skäl att misstänka att J har som agenda att förmedla att T är talför och helt medveten.

På psykiatriska kliniker blir personal hela tiden utsatta för manipulationstekniker, även de mest rutinerade fastnar då och då i fällan.

Precis som i förhör lägger Johanna in osanningar, som t ex de fabricerade vittnena på Nöjet. Det är så osynligt, om man inte är vaksam och motkollar. Det låter otroligt trovärdigt.

Hon låter också någon (nu har jag glömt vem det var) säga till Tove när hon går hem från Nöjet och srer tjejerna stå utanför; att bråka inte nu Tove (ungefär).

I rätten säger Johanna något liknande, att hon berättar för vakten som "förstår situationen" och ska hålla koll på Tove nästa gång. Sa han verkigen så? Eller är det Johannas knep att få rätten att förstå hur utsatt hon varit och att hon har andra på sin sida.

Jag tycker dock att det lyser igenom, hur kränkt hon känner sig, och hur mycket skuld hon lägger på Tove. Eller så är det också ett sätt att förmedla att det är Tove som är upphovet och Tove som är aggressiv. Och at det slutaar som det gör är för att hon typ nästan viglat upp stämningen. Kanske en blandning av båda.

Jag tror att jag skulle kunna lätt luras av Johanna om jag träffat henne i verklgheten och hon hade berättat sin version, om jag inte hade fått höra från andra att de inte alls visste vad Johanna pratade om.
Citera
2023-10-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Är det ett korsförhör med fröken Jansson? Om det är det så får väl även åklagaren göra ett motförhör. Jag vet inte om åklagaren begärt det eller inte. Vet du mer om förhöret (än vad jag vet) så upplys mig gärna

Den egentliga meningen är nu för försvarsadvokaten P*ter G*llberg att krama musten ur Fröken Janss*n tills hon inte längre klarar ut av att hålla sina tankar i styr och därtill sagt, så att hennes ögon går i KORS

Jo då, det är sant att Fröken Jansson skall utsättas för ett korsförhör.

Jag tror i alla fall att Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg kommer att få stora svårigheter med att kunna sänka Fröken Janss*n i detta fallet.

Men, det räcker med att Fröken Janss*n begår en enda liten felsägning under själva korsförhöret och som försvarsadvokaten P*ter G*llberg sedan kan utnyttja till sin klients fördel, då kommer P*ter G*llberg att per omgående ta till vara på den felsägningen och därefter avsluta förhöret med Fröken Janss*n.

Försvarsadvokaten P*ter G*llberg:s egentliga taktik i detta fallet är att helt enkelt sagt kunna ställa Fröken Janss*n Schack Matt

Lyckas P*ter G*llberg med sin taktik så är det högst troligt att han får sin klient friad inom Göta HovRätt.

Jag är personligen säker på att Fröken Janss*n kommer att bli en mycket svårknäckt nöt för Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg.

Mvh/
@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2023-10-09 kl. 22:48.
Citera
2023-10-09, 22:45
Medlem
Är det någon som har koll på dagordningen i morgon? När börjar förhandlingarna? Och i vilken ordning vittnar RL?
Citera
2023-10-09, 22:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo precis, skrev det i ett annat inlägg idag.
Om man tänker utifrån det perpektivet, är det riktigt illa, att inte berätta och jag tycker att även anhörigas lidande av att inte få ett riktigt avslut och kasnke inte ens få veta vd dödsorsken är.

I det här fallet sitter de nu ju och mår redan dåligt över allt, och sedan behöva genomgå detta hemska spektakel runt ifrågasättandet av dödsorsak, med risk för att det inte klassas som mord. Eller i varje fall risk för att det inte är ställt bortom rimligt tvivel.

För några år sedan var straffet högst två år för gravfridsbrott. Fyra år för de grövsta brotten är inte mycket, med tanke på varför grovt gravfridsbrott sker (vanligen). Att kunna komma undan med mord för att man gömt undan, styckat, tänt eld på, hållit tyst, så att kroppen inte hittas eller blir liggande länge eller på annat sätt skändat en kropp, det känns inte klokt.
Nej, det är makabert.
Om båda döms till livstid även i HR blir det kanske inte så mycket diskussion runt gravfridsbrottets gravhet då det väl konsumeras av mordet.
Citera
2023-10-09, 22:58
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Den egentliga meningen är nu för försvarsadvokaten P*ter G*llberg att krama musten ur Fröken Janss*n tills hon inte längre klarar ut av att hålla sina tankar i styr och därtill sagt, så att hennes ögon går i KORS

Jo då, det är sant att Fröken Jansson skall utsättas för ett korsförhör.

Jag tror i alla fall att Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg kommer att få stora svårigheter med att kunna sänka Fröken Janss*n i detta fallet.

Men, det räcker med att Fröken Janss*n begår en enda liten felsägning under själva korsförhöret och som försvarsadvokaten P*ter G*llberg sedan kan utnyttja till sin klients fördel, då kommer P*ter G*llberg att per omgående ta till vara på den felsägningen och därefter avsluta förhöret med Fröken Janss*n.

Försvaradvokaten P*ter G*llberg:s egentliga taktik i detta fallet är att helt enkelt sagt kunna ställa Fröken Janss*n Schack Matt

Lyckas P*ter G*llberg med sin taktik så är det högst troligt att han får sin klient friad inom Göta HovRätt.

Jag är personligen säker på att Fröken Janss*n kommer att bli en mycket svårknäckt nöt för Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg.

Mvh/
@JokerMannen

Kollade lite hastigt vad korsförhör innebär. Misstänker nu att det inte är det. Det är advokaten Peter Gillberg som krävt ett tilläggsförhör.

https://sverigesradio.se/artikel/ovantade-draget-20-aringen-forhors-igen-i-hovratten
Citera
2023-10-09, 23:11
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo precis, skrev det i ett annat inlägg idag.
Om man tänker utifrån det perpektivet, är det riktigt illa, att inte berätta och jag tycker att även anhörigas lidande av att inte få ett riktigt avslut och kasnke inte ens få veta vd dödsorsken är.

I det här fallet sitter de nu ju och mår redan dåligt över allt, och sedan behöva genomgå detta hemska spektakel runt ifrågasättandet av dödsorsak, med risk för att det inte klassas som mord. Eller i varje fall risk för att det inte är ställt bortom rimligt tvivel.

För några år sedan var straffet högst två år för gravfridsbrott. Fyra år för de grövsta brotten är inte mycket, med tanke på varför grovt gravfridsbrott sker (vanligen). Att kunna komma undan med mord för att man gömt undan, styckat, tänt eld på, hållit tyst, så att kroppen inte hittas eller blir liggande länge eller på annat sätt skändat en kropp, det känns inte klokt.

Det fetade: Håller FULLSTÄNDIGT med Dig. Där har lagstiftarna och domstolarna något att fundera över.
Citera
2023-10-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Om du hade beklagat dig över när andra använde grova invektiv emot mig, kanske jag hade tagit dina invändningar på allvar. Just nu visar du bara att du tar trollen och de värsta smutskastarna i försvar. Det tycker jag är väldigt väldigt tråkigt! Även Avel tillhör de som oprovocerat gått till personangrepp på mig, och därför bemöter jag Avel på samma vis, det utgår jag ifrån att han förväntar sig. Men när avel m.fl. gjort det har jag inte sett några invändningar från dig.

En Iphone med FaceID aktiverat reagerar på allting som den tror är ett ansikte eller en del av ett ansikte om den har den funktionaliteten. Det är näst intill omöjligt att garantera att en Iphone inte reagerar på någonting annat än ett riktigt ansikte. Det är väl känt att fotografier ibland kan användas för att inte bara få en Iphone att reagera, utan att även låsa upp telefonen. Den som vill ställa det utom rimligt tvivel att en Ihpone med FaceID aldrig skulle göra den detektion som Majas telefon gjort, när den ligger i en väska, har ett mycket digert arbete framför sig. Vem som helst kan så klart göra som Avel gjorde, och ställa sig upp och skrika - Jag vet bäst, jag vet att det inte kan hända. Och få med sig ett helt gäng believers. Å så rätt vad det är kommer det någon och säger. Men det har hänt mig, och jag lyckades återskapa det, kolla här... Det är inte första gången. Det började med att Majas telefon absolut hade registrerat att Maja promenerat. Att det sedan kunde vara vem som helst och att det finns massvis med rapporter om Iphones som registrerar steg när folk sover, det borstade man under mattan. Men så är det. Det har nu hänt upprepade gånger i den här tråden att något som tagits för en sanning visats inte alls vara så självklart som många trott. Det börjar bli dags för folk i tråden att inse att finns det inte bevis som ställer något bortom rimligt tvivel, så får man ta de som påtalar tvivlet med lite större respekt, och inte blunda för all skit som kastas på dem, mig. Vill du stå upp för saklighet och mindre invektiv, då har du mycket att göra innan du börjar hacka på mig!

Ok då tar vi en runda hur detta egentligen fungerar.

TrueDepth-kamera

Infraröd kamera: Tar bilder i infrarött ljus.
Djupgående sensor: Använder projektionsteknik för att kartlägga tusentals små punkter på ditt ansikte, vilket skapar en djupkarta.
RGB-kamera: En vanlig kamera som tar en bild av ditt ansikte.
"Infraröd belysning": Belyser ansiktet så att det kan identifieras även i svagt ljus.

Funktioner:

Första registrering: När du ställer in Face ID tas det 3D- och 2D-bilder av ditt ansikte. Detta omvandlas till en matematisk modell.

Databas: Den matematiska modellen lagras säkert i en "Secure Enclave" på din iPhone. Den jämförs aldrig med en molntjänst och lämnar inte din enhet.

Skanning och verifikation: Varje gång du vill låsa upp din iPhone, öppna en app eller göra en betalning, aktiveras TrueDepth-kameran för att ta en snabb skanning av ditt ansikte.

Matchning: Den nyligen skannade datan jämförs med den sparade modellen i Secure Enclave.

Beslut: Om datan matchar, låses enheten upp (eller den begärda åtgärden utförs). Om det inte matchar, förblir enheten låst.

Lärande algoritm: Face ID kan också anpassa sig över tid för att känna igen små förändringar i ditt utseende, som skäggväxt eller glasögon.

Säkerhet och integritet: Apple har infört flera lager av säkerhet för att förhindra obehörig tillgång, inklusive att kräva en PIN-kod efter ett visst antal misslyckade försök.

Komponenter i TrueDepth-kamera:

Dot Projector: Den här komponenten projicerar över 30 000 osynliga punkter på ditt ansikte. Dessa punkter används för att skapa en unik djupkarta av ditt ansikte.
Infraröd kamera: Tar en infraröd bild av ditt ansikte och hjälper till att uppfånga de projicerade punkterna.
Flood Illuminator: Denna komponent använder infrarött ljus för att lysa upp ansiktet, så att Face ID kan fungera även i mörka miljöer.
Proximity sensor och Ambient Light Sensor: Dessa sensorer används för att känna av närvaron av ett ansikte och ljusförhållandena i omgivningen.

Teknologiska aspekter:

3D-modellering: Punkterna som fångas av den infraröda kameran och Dot Projector bearbetas för att skapa en tredimensionell modell av ditt ansikte.
Neurala nätverk: Apple använder maskininlärning och neurala nätverk för att jämföra den insamlade informationen med den sparade datan i din telefon. Detta sker i realtid och är optimerat för hög noggrannhet och snabbhet.

Säkerhet

Secure Enclave: Detta är en särskild coprocessor som finns inbyggd i din iPhone. Den tar hand om all kryptering och säker lagring av din biometriska data.
On-device processing: All datahantering och verifiering sker direkt på enheten, vilket betyder att inga ansiktsdata skickas till molnet, vilket är en stor vinst för användarnas integritet.

Adaptiv teknologi

Face ID är utformad för att anpassa sig till förändringar i ditt utseende över tid, såsom skäggväxt, åldrande, eller användning av huvudbonader och glasögon.

Felhantering

Om det finns för många misslyckade försök att använda Face ID, blir systemet mer restriktivt och kan kräva en PIN-kod eller lösenord för att säkerställa att användaren verkligen är ägaren av enheten.

Potentiella Säkerhetsrisker

Även om teknologin är säker, finns det alltid risker med biometrisk identifiering. Till exempel har forskare lyckats lura systemet med avancerade masker, även om risken för genomsnittsanvändaren är extremt låg.

Energioptimering

Apple har arbetat mycket med att göra Face ID energieffektivt. Detta är viktigt eftersom frekvent användning av högupplösta sensorer och komplexa algoritmer kan dränera batteriet snabbt.

Face ID är utformad för att vara en mycket säker form av biometrisk autentisering, med en mycket låg sannolikhet för falska positiva. Enligt Apple är sannolikheten att en annan person skulle kunna låsa upp din iPhone med Face ID cirka 1 på 1 000 000, jämfört med 1 på 50 000 för Touch ID (fingeravtryckssensor).

Men ingen biometrisk säkerhet är 100% ofelbar. Det har rapporterats om fall där identiska tvillingar, eller syskon som ser mycket lika ut, har kunnat lura systemet. Om du har en nära anhörig som liknar dig mycket fysiskt, kan det teoretiskt sett finnas en liten risk att den personen skulle kunna låsa upp din telefon med Face ID.

Det är också värt att notera att Face ID har adaptiva algoritmer, vilket innebär att det lär sig över tid. Om en person som liknar dig försöker låsa upp din telefon flera gånger och misslyckas, men sedan lyckas genom att du skriver in din PIN-kod, kan systemet eventuellt anpassa sig och göra det lättare för den personen att låsa upp din telefon i framtiden.
Citera
2023-10-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Kollade lite hastigt vad korsförhör innebär. Misstänker nu att det inte är det. Det är advokaten Peter Gillberg som krävt ett tilläggsförhör.

https://sverigesradio.se/artikel/ovantade-draget-20-aringen-forhors-igen-i-hovratten

Fröken Janss*n skall utsättas för ett så kallat korsförhör ... om det nu inte har blivit ändrat till ett så kallat tilläggsförhör ?

Vi får se vad morgondagen bjuder på ?

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag menade den person som framskymtar genom vittnen och genom förhör. Johanna sägs anordna fester och fira andras födelsedagar. Hon verkar tycka om sin familj, till skillnad från Maja.

Jag har inte letat utan tipsat dig. Varsågod. Jag gör inte allt jobb åt dig.

Det man kan konstatera är att MH och JJ har olika familjesituationer. Som vi läst oss till har MH inte haft en helt lätt uppväxt. Hur hon hanterat det och faktum att hon och hennes bror är adopterade lämnar jag till de som är mer kunniga att analysera. Vissa menar att hon präglats av att vara "uppfostrad" i en religiös familj. Hur det präglat henne kan jag inte avgöra.

Socialt verkar JJ har funkat "bättre" än MH i många avseenden. Hur MH har hanterat högtider, familjesammankomster, vanliga "hemmakvällar", resor och födelsedagar och likande framgår inte fullt ut av fup. Som man kan tolka det har hon haft rätt mycket "med sig själv". Att må så dåligt i ung ålder måste varit en utmaning. Att hon fullt ut inte "hämtat sig" från det kan man säkert analysera vidare. Uppenbart så är det en utmaning att leva med den "problematik" som hennes bakgrund och diagnoser "skapat".

Ok jag köper att du inte vill leta upp, men då jag inte hittar det så kan vi lämna den diskussionen då.
Citera
2023-10-09, 23:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Fast om hovrätten finner att Maja hade för avsikt att dölja brottet genom att flytta kroppen till skogen, kan hon inte då dömas för grovt? Det borde kunna gälla även om de finner att hon inte deltog i mordet. Eller?

Gravfridsbrottet är helt fristående från ett eventuellt mord.

Det kan tänkas finnas utrymme för att döma Maja för grovt brott om rätten finner att hon varit delaktig i brottet med syfte att dölja mordet. Och det kan mycket väl vara så att hovrätten drar slutsatsen att så är fallet. Observera att jag använder orden "drar slutsatsen" istället för "finner det bevisat bortom rimligt tvivel". För det finns inte mycket till bevis kring varför Maja deltar i gravfridsbrotten. Gör hon det verkligen för att dölja mord, eller gör hon det av någon annan anledning. Jag menar att åklagaren inte har bevisat Majas syfte med deltagandet i gravfridsbrottet.

Observera att lagtexten gällande grovt brott säger följande

Citat:
Om brottet är grovt, döms för grovt gravfridsbrott till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen tillfogat ett lik en svår skada eller om gärningen inneburit omfattande förstörelse eller annars varit av särskilt hänsynslös eller farlig art. Lag (2022:607).

Här förklaras alltså vad som gäller för att brottet skall betraktas som grovt. Här finns inte med att syftet skall vara att dölja brott. Däremot nämns det i förarbetena. Men den delen har inte tagit sig in i lagtexten. Även förarbetena visar hur lagstiftaren tänkt med ett brott, och därför kan även döljandet av ett annat brott som syfte, resultera i att brottet betraktas som grovt, men det krävs lite mer för att det skall bli aktuellt. Och i Majas fall kan den delen ifrågasättas redan från start.

Det kan gå lite hur som helst där, så det ska bli intressant att se hur domstolen dömer. Men jag skulle vilja påstå att om domstolen dömer Maja för grovt brott, då har de gjort en hård bedömning, relativt sett. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg, domstolen har redan ifrågasatt åklagarens anklagelser på den punkten. Men vi får se hur rätten bedömer det hela, och åklagarens svar på frågan.

Med tanke på Majas ålder, med tanke på att hon själv tog initativ till och berättade öppet om gravfridsbrottet och självmant erkände sin del i det trots att det inte fanns något enda bevis emot henne i den delen, samt hennes begränsade deltagande i brottet, så har jag svårt att se hur domstolen skulle finna henne skyldig till grovt brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in