2023-10-09, 21:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Enligt A*ma som medlade dagen efter så blev Maja aldrig insläppt i lägenheten. Utan Alma som satt i bilen såg att Johanna rusade upp före Maja om jag minns rätt.

Att Maja sa till sin pappa att hon kissade i sängen tolkar jag som att Maja vill försvara Johannas agerande. Hon vet att föräldrarna var lite kritiska till Johanna och ville förstås inte nämna haschet.

Dock är det möjligt att Maja kanske gjort det tidigare. Eller hört om någon som gjort det. Jag har för mig att det finns en sådan googling. En kompis vars son (12 år) blev mobbad i skolan fick under en period problem med sömn och sängvätning i samband med det. De var så mobbningen uppdagades. Han skämdes och ville inte berätta.

Ok, säker är jag inte på att en sådan googling inte finns, och fokus var på ordet strippklubb, nattklubb osv.

Det jag invänder mot är hur vinklingen blir.

Dels handlar det om att peka på hur lögnaktig Maja är, vilket då används för att visa hur "mörk" hon är, och därmed bygga upp bilden av en ond/dålig person.
Och så en liten vink om att Maja kan visst ha kissat på olämpligt ställe, för varför är det så viktigt att ta upp en sådan sökning. Och så...inte ens säker på att sökningen finns, och tänker inte kolla upp det...mycket svartmåla handlar det om.

I själva verket, handlar det om en sådan lögn som massor av unga har använt för att dölja något dumt de gjort. Det finns många unga som testat hasch, och för den skull inte är vare sig vanebrukare ellr missbrukare, dåliga personer eller mördare för den delen.

Det är förstås inget man berättar för föräldrar i första taget, att man tagit hasch och fått psykos. Och som du också tar upp, vill säkert inte Maja visa hur osympatisk och okamratlig Johanna är till föräldrarna. Alla föräldrar vill att barnen är med kompisar som ställer upp, som tar hand om och visar omsorg med en kompis.

Man ska inte förakta psykoser, som kan vara väldigt farliga för den utsatte. Det finns många människor som råkat mycket illa ut under psykoser, och även dött då de utsatt sig för farliga situationer. Att få t ex paranoida ideér kan leda till hemska beslut. Johannas kallsinniga beteende kunde ha slutat värre.

Det är precis sådant som man prtar med sina barn om, att hur illa det än kan kännas, aldrig lämna någon i sticket och också aldrig känna att man inte kan komma hem för att man är för full osv. Det kan vara farligt att tänka så. Ingen skuld på Majas föräldrar dock. Inte många ungdomr som vill erkänna att de ätit haschkaka.
Citera
2023-10-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Erinrade mig mer "vi" då du nämnde detta.
Hon är helt med på banan i jakten på efterfest.
Hon är lika villig att göra inbrott som att framställa det som lugnt inför A*bin ang promenaden från Nöjet:

"men ja vi sa, vi sa ju liksom att det är ju lugnt och så där."

Midsommar på Öland enligt Maja:
"Då en kväll när nattklubben vi var på stängde så gick jag och Johanna själva och vi ville ha efterfest.
Så vi tog med oss några grabbar och försökte hitta något ställe att ha efterfest på.
Jag, eller, ja vi åker i alla fall någonstans och Johanna hittar någon strandrestaurang typ tror jag och den var stängd.
Men vi, eller jag sa ju ja och var med på det så sett men Johanna var ju den som sa liksom men vi går in dit ändå, fast det var stängt då. Det var en metallgrind så med stolpar uppåt, de gick inte ända upp till taket eller vad man ska säga.
Vi hittar en pall typ så vi kunde klättra över grinden (..) "

Ja, det är team J+M från början till slut. Där J är, är M som en av deras kompisar sa.

Det är bara när dom är på väg att åka fast bästisen glöms av. Som när J lät M hänga kvar själv högst upp på staketet. Iof, vad skulle hon gjort. Jag hade också sprungit…
Citera
2023-10-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Läs resten av förhöret, hon refererar såklart handhållandet till skogen där T vänds och M håller i händerna. J drar in kroppen sista biten och bakom en sten.

I övrigt höll hon i fötterna.
Det spelar egentligen inte så stor roll vem som höll var där vid dumpning
De höll mun i flera veckor om vart de dumpat Tove
Om du anser att det är förmildrande omständigheter för Maja pga av att hon höll fötterna vid dumpning så låter det bara som en löjlig ursäkt och ett försvarstal för att skydda Maja
Citera
2023-10-09, 21:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Vad är det för konstig trådsanning du vill sprida att det inte går att söka i FUP?

Hade du inte någon kortfattad lista på hur Johanna styr Maja? Jag kan för mitt liv inte förstå hur det ska vara så svårt att producera, du som har sådan stenkoll på allt.

Jag sa inte att det inte går att söka i FUP, utan att det inte gr att söka i den bilagan A 157. Inte heller går det att söka i A 149.
Citera
2023-10-09, 21:57
Medlem
notknapparens avatar
Dp
Citera
2023-10-09, 22:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
En grundläggande allmänbildning stöder inte ditt påstående. Du har missat begreppet ”betygsinflation” trots att det varit på tapeten i många, många år. Faktum är att betyg inte behöver vara ”rättvist” satta då det tydligen finns utrymme för skolor och lärare att ge högre betyg än vad eleven ”förtjänar”.
Då betygsinflationen till övervägande
del gäller friskolorna och Njudungsgymnasiet inte hör till dem, torde de följa betygskriterierna.
Citera
2023-10-09, 22:03
Medlem
Citat:
Sant.

Och framför allt ska vare sig hon eller någon annan ställas till svars för J:s galenskaper.

Har du inte lyckats med att inse ännu, att Fröken Hellm*n drevs av precis lika mycket galenskaper som hennes kamrat gjorde ?

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-09, 22:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
När Johanna möter grannen i trappan och får frågan om dunsen måste hon snabbt komma med en lögn. Kanske Maja hade klagat på illamående (inte ovanligt efter sömnbrist, alkohol och kombinationen av medicinerna hon hade i kroppen) och det var så Johanna fick idén? På fotot från Nöjet ser man hur hon håller sig i räcket när hon ska gå in sista gången trots att det bara är fem trappsteg. Slö och energilös kanske stämmer.
Att hon har mått illa, det låter inte orimligt alls.

Jag tolkar det som du, att J kom på idén för att den låg närmast sanningen.
Har hela tiden varit fundersam på ifall M ändå spydde lite i toaletten första omgången, hon är länge osäker på om det är hennes eget minne eller ett inpräntat från Illharjen.

Trappräcket går det kanske inte att säga vare sig det ena eller det andra om.
Citera
2023-10-09, 22:13
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Från och med, och under morgondagen den 10/10 och även den 12/10 2023 skall inte mindre än fyra olika RättsLäkare höras inom Göta Hovrätt samt att Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg ha begärt ett förhör med Fröken Janss*n.

Vad kan man förvänta sig ?

RättsLäkare 1. ) T*ve avled på grund av vomerat magsäcks-innehåll

RättsLäkare 2. ) Som instämmer med den första RättsLäkaren

RättsLäkare 3. ) Är helt inställd på att T*ve avled på grund av sina egna vomeringar

RättsLäkare 4. ) Håller med de tre övriga
RättsLäkarna

Detta kommer då att resultera i att Fröken Janss*n blir frikänd för mord inom Göta HovRätt

Då Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg skall förhöra Fröken Janss*n, så avslutas troligen förhöret med att Fröken Janss*n berättar ..........................................

Att Fröken Hellm*n somnade direkt efter hemkomsten till lägenheten och att hon sedan sov mycket tungt fram tills dess att Fröken Janss*n sedan väckte upp henne och tvingade henne till att hjälpa till med att transportera bort T*ve:s avlidna kropp till ett skogsparti mot sin vilja och sålunda frias även Fröken Hellm*n inom
Göta HovRätt

Mvh/
@JokerMannen

Är det ett korsförhör med fröken Jansson? Om det är det så får väl även åklagaren göra ett motförhör. Jag vet inte om åklagaren begärt det eller inte. Vet du mer om förhöret (än vad jag vet) så upplys mig gärna
Citera
2023-10-09, 22:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M orsakade väl inte T direkt några skador genom att bära i fötterna, MEN hon hjälpte till att dölja brottet OCH hon förvägrade Ts familj och polisen vetskap om var T fanns, VILKET MEDFÖRDE att kroppen blev illa åtgången. Så sammantaget är det illa, trots att hon bara hjälpte till lite grand.

Kanske blir gränsdragningen ett fall för HD. Lagen är ju ny och än så länge finns inget prejudikat.

Jo precis, skrev det i ett annat inlägg idag.
Om man tänker utifrån det perpektivet, är det riktigt illa, att inte berätta och jag tycker att även anhörigas lidande av att inte få ett riktigt avslut och kasnke inte ens få veta vd dödsorsken är.

I det här fallet sitter de nu ju och mår redan dåligt över allt, och sedan behöva genomgå detta hemska spektakel runt ifrågasättandet av dödsorsak, med risk för att det inte klassas som mord. Eller i varje fall risk för att det inte är ställt bortom rimligt tvivel.

För några år sedan var straffet högst två år för gravfridsbrott. Fyra år för de grövsta brotten är inte mycket, med tanke på varför grovt gravfridsbrott sker (vanligen). Att kunna komma undan med mord för att man gömt undan, styckat, tänt eld på, hållit tyst, så att kroppen inte hittas eller blir liggande länge eller på annat sätt skändat en kropp, det känns inte klokt.
Citera
2023-10-09, 22:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Att hon har mått illa, det låter inte orimligt alls.

Jag tolkar det som du, att J kom på idén för att den låg närmast sanningen.
Har hela tiden varit fundersam på ifall M ändå spydde lite i toaletten första omgången, hon är länge osäker på om det är hennes eget minne eller ett inpräntat från Illharjen.

Trappräcket går det kanske inte att säga vare sig det ena eller det andra om.
Men ge dig nu. Du framstår ju mer dryg än Maja med sitt envetna kravlande i spyor som sen avtar abrupt och blir hungerkänsla.
Dig skulle nog Maja lura till månen. 😂

Är du så här naiv eller sker resonemanget på ditt eget intellekts bekostnad?
Bortförklaringar in absurdum alltså.

Här skulle jag rent av kunna se din förkärlek för autism återspeglas i det hela. Hon har koll på hela högen.

"Jag och de andra börjar dricka, jag dricker först ett glas vitt vin, 13%-igt, Johanna dricker ett glas rosévin som är 14%-igt tror jag och när jag druckit upp mitt första glas så häller jag upp ett till. Runt tio halv elva så börjar vi gå till Nöjet och jag tar då med mig vinboxen och häller upp vin i ett plastglas som jag sedan tar med mig på vägen.
Johanna tar också med sig ett glas rosévin och Louise tar med sig en cider.
Vi ställer sedan min vinbox och mitt glas bakom ett elskåp ca 100 meter från Nöjet och Johanna ställer sitt glas där också. Väl inne på Nöjet så träffar jag en kompis vid garderoberna och vi snackar lite. Under tiden så går Johanna och Louise, tror jag, in till dansgolvet inne på Nöjet och efter en stund så går jag också dit. Sen dansar vi, jag blir bjuden på en Redbull vodka 6:a av Louise. "

Sen spretar det åt alla håll. Hon glömmer bort vakten och än det ena och det andra.

Edit.
Tycker det är intressant att hon beskriver glas. Typ de som återfanns i lgh?
Men faktum är att det är mugg enligt foto på Maja - och nåt som aldrig återfanns.
Nåt lär Tove ha druckit ur på vägen och troligen burit med in till lgh.
Senast redigerad av develi 2023-10-09 kl. 23:06.
Citera
2023-10-09, 22:26
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det spelar egentligen inte så stor roll vem som höll var där vid dumpning
De höll mun i flera veckor om vart de dumpat Tove
Om du anser att det är förmildrande omständigheter för Maja pga av att hon höll fötterna vid dumpning så låter det bara som en löjlig ursäkt och ett försvarstal för att skydda Maja
Nej, jag anser det inte vara en förmildrande omständighet, lägg inga ord i min mun.

Vad jag ville ha sagt var att det är beskrivet när, hur och var de höll i kroppen.
Det var den gången M menade att hon höll i händerna, ute i skogen. I övrigt höll hon i fötterna/benen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in