Citat:
Enligt A*ma som medlade dagen efter så blev Maja aldrig insläppt i lägenheten. Utan Alma som satt i bilen såg att Johanna rusade upp före Maja om jag minns rätt.
Att Maja sa till sin pappa att hon kissade i sängen tolkar jag som att Maja vill försvara Johannas agerande. Hon vet att föräldrarna var lite kritiska till Johanna och ville förstås inte nämna haschet.
Dock är det möjligt att Maja kanske gjort det tidigare. Eller hört om någon som gjort det. Jag har för mig att det finns en sådan googling. En kompis vars son (12 år) blev mobbad i skolan fick under en period problem med sömn och sängvätning i samband med det. De var så mobbningen uppdagades. Han skämdes och ville inte berätta.
Att Maja sa till sin pappa att hon kissade i sängen tolkar jag som att Maja vill försvara Johannas agerande. Hon vet att föräldrarna var lite kritiska till Johanna och ville förstås inte nämna haschet.
Dock är det möjligt att Maja kanske gjort det tidigare. Eller hört om någon som gjort det. Jag har för mig att det finns en sådan googling. En kompis vars son (12 år) blev mobbad i skolan fick under en period problem med sömn och sängvätning i samband med det. De var så mobbningen uppdagades. Han skämdes och ville inte berätta.
Ok, säker är jag inte på att en sådan googling inte finns, och fokus var på ordet strippklubb, nattklubb osv.
Det jag invänder mot är hur vinklingen blir.
Dels handlar det om att peka på hur lögnaktig Maja är, vilket då används för att visa hur "mörk" hon är, och därmed bygga upp bilden av en ond/dålig person.
Och så en liten vink om att Maja kan visst ha kissat på olämpligt ställe, för varför är det så viktigt att ta upp en sådan sökning. Och så...inte ens säker på att sökningen finns, och tänker inte kolla upp det...mycket svartmåla handlar det om.
I själva verket, handlar det om en sådan lögn som massor av unga har använt för att dölja något dumt de gjort. Det finns många unga som testat hasch, och för den skull inte är vare sig vanebrukare ellr missbrukare, dåliga personer eller mördare för den delen.
Det är förstås inget man berättar för föräldrar i första taget, att man tagit hasch och fått psykos. Och som du också tar upp, vill säkert inte Maja visa hur osympatisk och okamratlig Johanna är till föräldrarna. Alla föräldrar vill att barnen är med kompisar som ställer upp, som tar hand om och visar omsorg med en kompis.
Man ska inte förakta psykoser, som kan vara väldigt farliga för den utsatte. Det finns många människor som råkat mycket illa ut under psykoser, och även dött då de utsatt sig för farliga situationer. Att få t ex paranoida ideér kan leda till hemska beslut. Johannas kallsinniga beteende kunde ha slutat värre.
Det är precis sådant som man prtar med sina barn om, att hur illa det än kan kännas, aldrig lämna någon i sticket och också aldrig känna att man inte kan komma hem för att man är för full osv. Det kan vara farligt att tänka så. Ingen skuld på Majas föräldrar dock. Inte många ungdomr som vill erkänna att de ätit haschkaka.