2023-10-09, 19:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, lite amma bog som när du lät påskina sökordet strippklubb och då lite i kubik, med nattklubb och namnaet på ett par stycken nattklubbar.

Något citat tänkte du inte lämna.

Dina ord: Jag är inte din sekreterare, leta själv! Leta mera (i 700 sidor som inte har sökfunktion).

Så mycket för din trovärdighet.
Ja precis. Jag tog inte nån order från dig din fjant. Jag hade varken lust eller tid att akut leta upp det.

Men dagen efter gav jag en skärmdump.
Citera
2023-10-09, 19:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja precis. Jag tog inte nån order från dig din fjant. Jag hade varken lust eller tid att akut leta upp det.

Men dagen efter gav jag en skärmdump.

På strippklubb?
Citera
2023-10-09, 19:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Går igenom gamla förhör igen och snubblade över detta stycke som inte klaffar med Majas påstådda kalasfylla. Inte heller att det enbart var J som var drivande i att försöka få med Tove till lägenheten.

Sista förhöret med Maja.
Sen någon gång på vägen så ringer Albin Tove och undrar vart hon är och hon säger då att hon är på väg till Johanna, till Johannas lägenhet med mig och Johanna. Han var skeptisk till det men ja vi sa, vi sa ju liksom att det är ju lugnt och så där. Eh,

Det här VI smyger in på ett par ställen.

Tove sa enligt J, Vad fan håller NI på med.
Maja säger enligt henne själv, VI sa ju liksom att det är ju lugnt och så där. Eh,
Maja själv säger ja. Alltså, nej ja de gånger jag skulle hållit i handled i händerna eller handledarna det
är när VI ska bestämma hur vi ska få ner kroppen
Då skulle T alltså haft högtalare på när hon talade med A. Det låter märkligt i mina öron.
Ms kommentar är inte mindre märklig om J berättat om sina tankar.

Att T sagt så är jag tveksam till. Jag tror att uttrycket är "lånat".

BF: Men det här själva bråket när det blir bråk på krogen så brukar det också bli gap och skrik runt omkring det här bråket. Var det något sånt mellan er? Skrek ni till varandra eller?
M: Nej inte skrek så, eh, men det var väl mer alltså efter dem eller ja Tove hade, eh, vevat färdigt så var det liksom så här vad håller du på med liksom, gå härifrån. Inte så att jag stod och skrek det utan att det ja.
BF: Okej.
F: Vem var det som uttryckte det där vad håller du på med, gå härifrån?
M: Det var jag.

Jag reagerade också på att de tillsammans diskuterat hur de skulle få ner kroppen. Det är ju en av "detaljerna" som kan ses tala mot M.
Citera
2023-10-09, 19:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På strippklubb?
Du kan sluta gagga om detta - eftersom det framgått tydligt att det var Chat Noir via mitt första inlägg till Heretic77.
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Senast redigerad av develi 2023-10-09 kl. 19:44.
Citera
2023-10-09, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
NÄMEN CEPOFAN! (Rättsmedicinska för se på fan )

Gissa allesammans vad åklagaren återkom med till rätten i sin komplettering, efter att rätten i slutet av förra veckans förhandling ifrågasatte om åklagare och försvarare var överens om vad som orsakat Majas telefons registreringar vid 0233.

Avel, du kan dra en gammal filt över dig nu med en gång! För du vill inte se det här

JO, då skriver åklagaren så här:

Ja, så var det med den saken.

Gonatt och adjö, Avel, din okunniga tramsepelle!

Nu har jag inte läst det som åklagaren skickat in men det är helt korrekt att har man gjort ett aktivt val under pandemin i Inställningar > Face ID och lösenkod > Face ID med munskydd så kan man genom att använda en ansiktsmask ändå låsa upp iPhonen. Det som talar till MH:s fördel är alltså att upplåsningen då kan ske om MH t.ex har ett sängtäcke uppdraget över hakan/munnen så låses iPhonen ändå upp med FaceID.

Som jag skrivit några gånger här så loggar iPhonen alltså vilken METOD som använts då iPhonen låses upp.

Med lösenkod.

Med Face ID.

Och antagligen då med Face ID ansiktsmask.

iPhonen måste hålla koll på sånt här i loggen.

Att detta tillägg kommer nu säger ju en del om hur IT-forensiken har hanterats i den här utredningen.

Så nu när målet har kommit till hovrätten så har de kanske de äntligen tagit fram detaljer ur databasen KnowledgeC och övriga databaser (alternativt SEGB-filer för Biome filsystemet dit mycket av den här datan har migrerat sedan iOS 15 och definitivt iOS 16).

Detta kommer alltså i ljuset EFTER att sakframställan i hovrätten gjorts. Själva definitionen av ””elfte timmen” alltså. Anmärkningsvärt.

Vad tog det att få fram de här detaljerna som fanns redan när iPhonen tömdes - ett år minus nån vecka?

Och nu ser vi även vilken version av iOS som IT-forensikerna ”brottats med” vid tömningen av MH:s iPhone 12 (A2403), alltså 15.6.1. Den frågan har jag ställt till utredningen i våras men då var det hemligt pga av att polisen inte ville ”avslöja sina metoder”. Då är alltså inte heller JJ:s version av iOS heller nu en hemlighet. Så den bör de kunna delge allmänheten för att kunna utröna om tömningen gjordes väldigt sent mot vad som var möjligt. En positiv utveckling för att kunna granska utredningens arbete m a o.

Att tilläggsprotokollet om de här iPhonehändeöserna i akt 84 har skrivits av en operativ analytiker och inte en IT-forensiker har jag lyft fram som en brist. Analytikerna kan mycket men har inte den kunskap som krävs för att dyka lite djupare och förklara databaser som t.ex KnowledgeC samt Biome.

Keybag är inte förklarat i det protokollet och det är inte heller Activity Level.

Så här skrev jag i augusti:

”Så Activity Level 02:33 vad tusan är det då?
Det vet knappt polisens leverantörer ens. Men lite har de klurat ut och det är att 0 är ingen aktivitet i iPhonen. 1 är aktivitet och 8 (vilket inte är med i protokollet) är någon bakgrundsaktivitetl.”(Min kommentar per idag 20231009: baserat på en användares supportfråga i chat till Cellebrites Ian W*hiffin, Senior Digital Intelligence Expert and Decoding Product Manager hos Cellebrite som svarade att Activity Type 1, 2 och 8 har han koll men inte övriga typer)

I protokollet ser vi att Activity Level är satt till Activity type 1 och 0.

1 är alltså att iPhonen har aktiverats efter upplåsning. 0 är när den är låst.

Likaså ser vi Screen off och Screen on. I databasen KnowledgeC så heter detta ”display/isBacklit.

Står det i databastabellen kolumn ZvalueDouble att display/isBacklit är 1 så är skärmen tänd. Står det i samma kolumn 0 så är skärmen släckt.

Samma gäller då /device/isLocked. Står det 1 i Zvaluedouble så är enheten låst. Står det 0 så är enheten upplåst.

Hade det stått i kolumnen zstreamname att /app/usage hade t.ex com.apple.Preferences så hade det visat på aktivitet att Inställningar i iPhonen öppnas.

Sådan aktivitet ser vi dock inte.

Men vi ser att MH:s iPhone har aktiverats eftersom Activity type är 1.

Keybagen kan låsas automatiskt och det ser vi 02:33:24 som jag varit inne på.

Men en keybag kan bara låsas upp av lösenkod eller Face ID. Ingen obehörig ska alltså kunna komma åt denna kryptering.

I den här länken så ser man hur iPhonen beter sig vid upplåsning med lösenkod eller Face ID.

Som framgår av underlagen så sker tre saker. I loggen händer väldigt mycket mer (t.ex en aktivitet som heter /device/isLockedImputed) men de här detaljerna räcker för att visa hur jag menat hela tiden. Tabellerna är sorterade per aktivitet men kommer givetvis växelvis i kronologisk ordning i programmet/databasen KnowledgeC. Skärmklippen är från samma program jag visat tidigare i tråden på det här temat.

Länk med skärmklippen och den tömningen jag gjort av en iPhone 12 (likt MH:s) i juli i år:

https://gofile.io/d/PRpvh1

I skärmklippen ser vi KnowledgeC som visar isLocked, isBacklit och keybag/isLocked. I ett separat skärmklipp visar jag en sammanställning jag gjort idag för att visa hur iPhonen låses upp (device) samtidigt som keybag låses upp och att skärmen tänds nån sekund innan innan eller samma sekund som device och keybag låses upp.

Programmet ArtEx2 är skrivet av Ian Wh*iffin hos Cellebrite kan tilläggas och det gjorde han innan han anställdes som Senior Digital Intelligence Expert and Decoding Product Manager hos Cellebrite som alltså har levererat Ufed Physical Analyzer som man gjorde den första analysen avMH:s och JJ:s iPhones. Den senare analysen gjordes i Magnet Forensics Axiom som framgår av tilläggsprotokollet akt 84.
Han är även expert på Biome filsystemet som jag har frågat utredningen om de kan kika närmare i men så har de inte gjort av vad vi kan se i protokollen. Det är mer detaljerat som framgått av mina otaliga inlägg om just Biome.

Så nu har den här "tramspellen" visat det som jag menat när jag försökt få dig att förstå hur detta funkar.
Citera
2023-10-09, 20:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det är relaterat till åtalet om grovt gravfridsbrott. På vilka sätt Maja åsamkat skador på T efter att hon dog.
Åklagaren svarar att M inte grovt skadat Ts döda kropp men att kroppen fått skador av att transportes och att ligga ute i naturen.
Aha! Då missuppfattade jag.
Citera
2023-10-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
NÄMEN CEPOFAN! (Rättsmedicinska för se på fan )

Gissa allesammans vad åklagaren återkom med till rätten i sin komplettering, efter att rätten i slutet av förra veckans förhandling ifrågasatte om åklagare och försvarare var överens om vad som orsakat Majas telefons registreringar vid 0233.

Avel, du kan dra en gammal filt över dig nu med en gång! För du vill inte se det här

JO, då skriver åklagaren så här:

Ja, så var det med den saken.

Gonatt och adjö, Avel, din okunniga tramsepelle!

Om du påstår att Avel är okunnig. Så är du nog ute på djupt vatten & högst okunnig själv.
Avel är ju bland de vettigaste på FB.
Citera
2023-10-09, 20:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror du är inne på något viktigt här. Jag tror också att Maja har glidit med i skeendena utan att känna att hon har något särskilt ansvar. Hon har varit arg på Tove, hon har varit med på att ge henne en läxa etc. I tanken är hon med. I tanken är Maja lite gangsta, tuff och stöddig med attityd. Det är den sidan hon visar Johanna när det blir tal om hämnder och att ge igen. Då är Maja säkert stor i orden. Men det är inget som Maja fattar att hon behöver ta ansvar för.

Jag tror inte heller att hon hann eller ville fatta vad som hände och hur illa det var i badrummet. Hon höll nog i händerna och tittade bort eller nåt liknande. Efteråt känner hon att hon inte har nåt ansvar, varken juridiskt eller moraliskt. Det var ju Johanna! Johannas fiende, Johanna som ville ha hämnd, Johanna som ströp. Att Tove är död struntar hon egentligen i. Toves död är bara ett problem i hennes liv, det har ingen betydelse för henne på något annat sätt.
Ja, typ höjden av självbedrägeri. Noll ansvar Som gömt sig i Johannas kjolar och njutit av medvind.
Tills det brakade.

Hon verkar se sin mer indirekta roll som mindre allvarlig.
Glidaren bakom kulisserna som inte tycker sig ha nåt större ansvar eller större delaktighet i skuld.
Det var i huvudsak Johannas problem.

Men att hon har skapat en väldigt gynnsam miljö för J att frodas i var mindre noga.
Bejakat hennes hat.
Aldrig satt ner foten och till och med varit med ang allt från inbrottsförsök och olaga intrång, skadegörelse till alibi.

Hon krattar ständigt manegen men backar på punkten att vara direkt aktiv på mordplats.
Om de dör eller lever verkar kvitta eftersom hon tillåter att J iscensätter det hela.

Därför tror jag hon ser sig som nåt offer för omständigheterna när det väl blir mord.
Hon påminner om att åka ut i en gisten båt på öppet hav. Medveten om faran men är ignorant.
Fjärde gången sjunker båten.
Va?! Ska jag beskyllas? Det var ju Johannas båt!
Citera
2023-10-09, 20:11
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nu har jag inte läst det som åklagaren skickat in men det är helt korrekt att har man gjort ett aktivt val under pandemin i Inställningar > Face ID och lösenkod > Face ID med munskydd så kan man genom att använda en ansiktsmask ändå låsa upp iPhonen. Det som talar till MH:s fördel är alltså att upplåsningen då kan ske om MH t.ex har ett sängtäcke uppdraget över hakan/munnen så låses iPhonen ändå upp med FaceID.

Som jag skrivit några gånger här så loggar iPhonen alltså vilken METOD som använts då iPhonen låses upp.

Med lösenkod.

Med Face ID.

Och antagligen då med Face ID ansiktsmask.

iPhonen måste hålla koll på sånt här i loggen.

Att detta tillägg kommer nu säger ju en del om hur IT-forensiken har hanterats i den här utredningen.

Så nu när målet har kommit till hovrätten så har de kanske de äntligen tagit fram detaljer ur databasen KnowledgeC och övriga databaser (alternativt SEGB-filer för Biome filsystemet dit mycket av den här datan har migrerat sedan iOS 15 och definitivt iOS 16).

Detta kommer alltså i ljuset EFTER att sakframställan i hovrätten gjorts. Själva definitionen av ””elfte timmen” alltså. Anmärkningsvärt.

Vad tog det att få fram de här detaljerna som fanns redan när iPhonen tömdes - ett år minus nån vecka?

Och nu ser vi även vilken version av iOS som IT-forensikerna ”brottats med” vid tömningen av MH:s iPhone 12 (A2403), alltså 15.6.1. Den frågan har jag ställt till utredningen i våras men då var det hemligt pga av att polisen inte ville ”avslöja sina metoder”. Då är alltså inte heller JJ:s version av iOS heller nu en hemlighet. Så den bör de kunna delge allmänheten för att kunna utröna om tömningen gjordes väldigt sent mot vad som var möjligt. En positiv utveckling för att kunna granska utredningens arbete m a o.

Att tilläggsprotokollet om de här iPhonehändeöserna i akt 84 har skrivits av en operativ analytiker och inte en IT-forensiker har jag lyft fram som en brist. Analytikerna kan mycket men har inte den kunskap som krävs för att dyka lite djupare och förklara databaser som t.ex KnowledgeC samt Biome.

Keybag är inte förklarat i det protokollet och det är inte heller Activity Level.

Så här skrev jag i augusti:

”Så Activity Level 02:33 vad tusan är det då?
Det vet knappt polisens leverantörer ens. Men lite har de klurat ut och det är att 0 är ingen aktivitet i iPhonen. 1 är aktivitet och 8 (vilket inte är med i protokollet) är någon bakgrundsaktivitetl.”(Min kommentar per idag 20231009: baserat på en användares supportfråga i chat till Cellebrites Ian W*hiffin, Senior Digital Intelligence Expert and Decoding Product Manager hos Cellebrite som svarade att Activity Type 1, 2 och 8 har han koll men inte övriga typer)

I protokollet ser vi att Activity Level är satt till Activity type 1 och 0.

1 är alltså att iPhonen har aktiverats efter upplåsning. 0 är när den är låst.

Likaså ser vi Screen off och Screen on. I databasen KnowledgeC så heter detta ”display/isBacklit.

Står det i databastabellen kolumn ZvalueDouble att display/isBacklit är 1 så är skärmen tänd. Står det i samma kolumn 0 så är skärmen släckt.

Samma gäller då /device/isLocked. Står det 1 i Zvaluedouble så är enheten låst. Står det 0 så är enheten upplåst.

Hade det stått i kolumnen zstreamname att /app/usage hade t.ex com.apple.Preferences så hade det visat på aktivitet att Inställningar i iPhonen öppnas.

Sådan aktivitet ser vi dock inte.

Men vi ser att MH:s iPhone har aktiverats eftersom Activity type är 1.

Keybagen kan låsas automatiskt och det ser vi 02:33:24 som jag varit inne på.

Men en keybag kan bara låsas upp av lösenkod eller Face ID. Ingen obehörig ska alltså kunna komma åt denna kryptering.

I den här länken så ser man hur iPhonen beter sig vid upplåsning med lösenkod eller Face ID.

Som framgår av underlagen så sker tre saker. I loggen händer väldigt mycket mer (t.ex en aktivitet som heter /device/isLockedImputed) men de här detaljerna räcker för att visa hur jag menat hela tiden. Tabellerna är sorterade per aktivitet men kommer givetvis växelvis i kronologisk ordning i programmet/databasen KnowledgeC. Skärmklippen är från samma program jag visat tidigare i tråden på det här temat.

Länk med skärmklippen och den tömningen jag gjort av en iPhone 12 (likt MH:s) i juli i år:

https://gofile.io/d/PRpvh1

I skärmklippen ser vi KnowledgeC som visar isLocked, isBacklit och keybag/isLocked. I ett separat skärmklipp visar jag en sammanställning jag gjort idag för att visa hur iPhonen låses upp (device) samtidigt som keybag låses upp och att skärmen tänds nån sekund innan innan eller samma sekund som device och keybag låses upp.

Programmet ArtEx2 är skrivet av Ian Wh*iffin hos Cellebrite kan tilläggas och det gjorde han innan han anställdes som Senior Digital Intelligence Expert and Decoding Product Manager hos Cellebrite som alltså har levererat Ufed Physical Analyzer som man gjorde den första analysen avMH:s och JJ:s iPhones. Den senare analysen gjordes i Magnet Forensics Axiom som framgår av tilläggsprotokollet akt 84.
Han är även expert på Biome filsystemet som jag har frågat utredningen om de kan kika närmare i men så har de inte gjort av vad vi kan se i protokollen. Det är mer detaljerat som framgått av mina otaliga inlägg om just Biome.

Så nu har den här "tramspellen" visat det som jag menat när jag försökt få dig att förstå hur detta funkar.

Hej Avel, först och främst vill jag tacka dej för all kunskap du delar med dej av till oss alla okunniga här i tråden, men jag undrar över en fråga gällande att låsa upp telefonen med facetime, det jag undrar är att när du ställer in telefonen till att låsa upp med facetime så är det väl ditt ansikte som lagras i telefonen och det är bara du som kan öppna telefonen, men så läste jag ditt svar till flasch att man kan även lagra bilden på sej själv med ansiktsmask, och med ansiktsmask på så kan jag kanske förstå att en snarlik person eller ett syskon kan kanske lura telefonen men eftersom MH är negress och JJ är mer vit så begriper jag inte alls hur J skulle kunna låsa upp Ms telefon som vissa här i tråden hävdar, eller är ansiktsprogrammet i Iphone så värdelöst att den inte ser skillnad.
Citera
2023-10-09, 20:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag utgår - i brist på annan indikation - från att hon beter sig rationellt.
Jo, jag har förstått det, men bevisligen handlar hon inte rationellt. Och frågan är väl om hon ens tänker så?
Citera
2023-10-09, 20:16
Medlem
Varför inte referera till de som nämnde det först angående strippklubb:
Romper:
why123

Skulle aldrig drömma om att nämna att en viss person försöker göra en tråd-sanning.. rugg-uggla.
Citera
2023-10-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Rätta mig om jag har fel men jag tror att incidenten är osann, hon drog till med den förklaringen till sin pappa när hon blev utelåst av J, för att dölja att hon hade tagit droger och hallucinerat. För att skydda J.

J städade efteråt.

Vad som är märkligt är väl att M nekar till att ha sett någon kropp, det finns ingen anledning att ljuga om det.
Men om vi förställer oss att J var ensam om mordet och hade för avsikt att frakta bort kroppen på egen hand (vilket hon nästan lyckades med, råstark som hon tycks vara) så borde första tanken vara att få bort T direkt för att dölja brottet.

Vi har diskuterat förrådet tidigare så ska inte gå närmare in på det igen, förutom att det är den perfekta platsen i sammanhanget och att det finns ett stort frågetecken kring kollen i samband med försvinnandet.
Vardagsrummet går bort, finns ingen fördel med att dra kroppen närmre M. - Däremot är köket mittemot nära, det rör sig om några enstaka meter och underlaget är glatt.
Nedanför fönstret med en matta ovanpå ex.

Bökigt, ja men vem kunde tro att en kropp kunde fraktas hela vägen ner och ut genom ytterdörren och in i bilen. Utan att någon hör eller ser.

Allt talar för att samtal pågick i köket mellan J och T fram tills T reser sig upp vid 02:30-tiden och antingen självmant besöker badrummet eller knuffas in.
Den ursprungliga berättelsen är närmast sanningen, det är mest rimligt. Vilket stöds av grannarnas vittnesmål.

Därför säger logiken att M talar mest sanning. Dessutom säger både J och M samma sak; M börjar må illa efter ett tag, tittar in i köket och går sedan till badrummet. Bekräftas av M:s app. Även Tingsrätten godkänner den biten.

Gällande sängen så har har ordet ´förbjuden´ blivit en trådsanning; J sade att M kunde ha legat i sängen under tiden hon var på Donken.
Sedan låg hon förstås där efter skogsturen med sin fuskpäls med alla granbarr. M säger att "jag går och lägger mig igen."

Det är logiskt att T funnit att bryta upp för gott i samband med att M besökte badrummet. - Hann M lämna badrummet och gå till sängen? Jag tror det, utan att veta. Ingen bär på svaret eller kan utge sig för att veta, vi har några få hållpunkter att utgå från med ett antal alternativa scenarion att spekulera kring.
Förhoppningsvis ger förhöret med J utdelning.

I vilket fall finns det goda skäl att tro på att M mådde illa och att hon har känt sig trött med festandet natten innan och lite sömn. Även J sade inledningsvis att M var "slö och energilös", kanske ville hon vara ifred och lägga sig direkt? - Finns väl ändå ingen anledning att hon ska sitta med tjejerna som en vakthund bredvid, i mina öron låter det långsökt särskilt med tanke på att dispyten ordnade upp sig.

När Johanna möter grannen i trappan och får frågan om dunsen måste hon snabbt komma med en lögn. Kanske Maja hade klagat på illamående (inte ovanligt efter sömnbrist, alkohol och kombinationen av medicinerna hon hade i kroppen) och det var så Johanna fick idén? På fotot från Nöjet ser man hur hon håller sig i räcket när hon ska gå in sista gången trots att det bara är fem trappsteg. Slö och energilös kanske stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in