2023-10-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Finns inget bevis för att det fördärvar statistiken.

Bevisen var rätt tydliga när man tog ner HOX indexet när priserna började rasa:
https://valueguard.se/indexes

Indexen har funnits sedan 2014 och det var inga problem att dela det till offentligheten när priserna gick upp:
https://www.tradingview.com/symbols/NASDAQ-HOXSWE/
Citera
2023-10-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Vill inte vara oförskämd men det där var nog ett av trådens sämsta inlägg..
Ok, om jag då bortser från liksom-fb:s förvirrade påståenden.

Men du visar också hur en BLT fungerar. Inget är för dyrt med lånelöftet i hand.

Vad pratar du ens om? Folk tycker att villor i Täby är värda mer än vad du tycker bevisligen. Du har svårt att ta in att folk inte tycker som du.
Citera
2023-10-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Nej, jag baserar mitt svar på att:
1) Det existerar inget offentligt register för slutpriser på borätter. De siffror ni ser är baserade på mäklares "good will". Vilken mäklare skulle självmant publicera bottenrekordet för en försäljning i ett populärt område tror du?

2) Försäljningspriset för villor registreras heller inte av hemnet om inte mäklare och säljare aktivt rapporterar in slutpriset. Skillnaden är att det finns ett offentligt register som offentligheten kan ta del av via lantmäteriet. En försäljning tar dock tid att registreras så du kan inte få ut slutpriset lika snabbt som om det skulle publiceras på hemnet.

Mäklarkåren är duktiga på att trixa med siffror dessutom. Antal försäljningar som görs visar dom glatt till allmänheten, medan vad slutpriset för försäljningarna blev brukar dom oftast handplocka bara dom bra slutpriserna.

Det är etablerat att 95% av alla försäljningar fångas upp av mäklarstatistik. Ska du bestrida det påståendet borde du har mer att komma med.
Citera
2023-10-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Bevisen var rätt tydliga när man tog ner HOX indexet när priserna började rasa:
https://valueguard.se/indexes

Indexen har funnits sedan 2014 och det var inga problem att dela det till offentligheten när priserna gick upp:
https://www.tradingview.com/symbols/NASDAQ-HOXSWE/

Tog ner? Det är fullt tillgängligt för icke-snåljåpar
Citera
2023-10-09, 15:53
Medlem
Citat:
95% av alla försäljningar rapporteras till mäklarstatistik. 5% är för lite för att nämnvärt påverka statistiken

Du verkar missförstå att svensk mäklarstatisitik tjänar pengar på att sälja data till betalande kunder. Statistiken som allmänheten har tillgång till är inte densamma som vad som säljs till kunder.

HOX indexet var just kvalitetsjusterad data från svensk mäklarstatistik (rådatan).

Vi verkar förövrigt prata om två olika saker så jag sammanfattar det åt dig:

Jag pratar om försäljningspriset för specifika objekt på marknaden och att det inte publiceras på hemnet / booli.

Du pratar om den allmänna statistiken från svensk mäklarstatistik för bomarknaden i Sverige. Jag anser att den är värdelös utan rådatan eller deras beräkningsalgoritm.
Citera
2023-10-09, 16:08
Medlem
Citat:
Det är etablerat att 95% av alla försäljningar fångas upp av mäklarstatistik. Ska du bestrida det påståendet borde du har mer att komma med.

Du verkar missförstå vad de antyder från deras hemsida:
https://www.maklarstatistik.se/for-maklare/

Köper du deras betaltjänst har du tillgång till rådatan, som ger ~95% av försäljningspriserna för svenska bomarknaden. Hur har du fått det till att svensk mäklarstatistik skulle presentera den datan till allmänheten?

Leker jag med tanken skulle jag säga att de har en enkel modell som är anpassad för en normal marknad. Den modellen skulle jag gissa på rensar för avvikande priser och följer ett enkelt medel.

Rådatan och dom riktiga modellerna har dom varit tydliga med att inte visa till allmänheten efter man tagit ner HOX indexet.

Men det är bara jag som spekulerar.
Citera
2023-10-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubertat
Den artikeln bekräftade det jag skrev, så varför citera den??

Nej det gjorde den inte du skrev nämligen:

"Svenska kvinnor med hög utbildning föder inga barn. I Sverige är det endast förståndshandikappade som föder barn."

Citat:
För kvinnor har mönstret förändrats kraftigt så att det över tid mer liknar männens. Resultatet visar att bland kvinnor födda på 40- och 50-talen har de med lägre inkomst flest barn. Sedan vänder utvecklingen – bland kvinnorna som är födda senare är det de med högre inkomst som har fler barn, även om de med de allra högsta inkomsterna inte har flest barn. Män och kvinnor med fem eller fler barn har lägre inkomst än personer med två eller tre barn, men högre inkomst än de barnlösa. https://www.su.se/forskning/nyheter-...-barn-1.635619

Alltså rika kvinnor tenderar att skaffa fler barn än fattigare kvinnor och barnlösa har sämst ekonomi.
Citera
2023-10-09, 17:52
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Mm det är jättebra även om dasspappret kostar 100:- per drag i röven.
Mrn ditt pulver. . Då hade inte huset höjts nominellt. Och då är jag ändå snäll mot dig när jag säger det här nu.
Citera
2023-10-09, 18:13
Medlem
TeEsErs avatar
Jag har tidigare skrivit om det märkliga med ränteskillnadsersättningen vi har i Sverige.
Vill man betala tillbaka ett bolån men har bunden ränta får man betala ränteskillnadsersättning till banken. Det är något som ensidigt gagnar banken.

I USA har man till och med lagstiftat mot det (cirka 2010) som en del i "The Dodd-Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act".
I USA får bankerna helt enkelt erbjuda räntor med olika bindningstider och prisa in chansen att lånet kan betalas av i förtid. Det uppmuntrar till längre bindningstider och visst kan räntan vara något högre men vår samtid visar att jakten efter den absolut lägsta räntan ibland straffar sig.

Nu i dagarna kom den utredning som gjorts om avgiften i Sverige in och inte helt oväntat kommer det förslag på ändringar.
https://www.expressen.se/ekonomi/konsument/forslag-ska-bli-billigare-att-bryta-bolan-i-fortid/

Presskonf där utredningen presenteras: https://www.youtube.com/watch?v=laMusxQpksg
Citera
2023-10-09, 18:46
Medlem
På väg hem, från lokalbutiken såg jag att ytterligare ett mäklarkontor här i kvarteren hade stängt ner. Har inte passerat där sedan månadsskiftet så det kan ha skett i slutet av september. Det är det tredje kontoret i år som har avetablerat. Vi skall nog klara oss med mäklartillgången ändå då vi har 5st kontor kvar inom 2-5minuters gångavstånd.

Det rimmar illa med tanke på att det är rekordutbud på antal annonser för objekt till försäljning. Mäklarna borde ju ha fullt upp kan man tycka eller har handbromsen för omsättning i och med räntehöjningar dragits i så hårt så att dom inte får till några avslut och tvingas sluta?
Citera
2023-10-09, 18:56
Medlem
Två högst anekdotiska exempel.

Ett är ett gift par med barn som köpt i Sollentuna. Brf parhus nyare variant. I höstas. Tänkte att det var en bra affär för priset gått ner 300K. Nu är avgiften höjd från typ 4900 till 9093kr. Och de känner sig lurade och vill sälja.

Ett annat exempel. Ett sambopar också med barn som bott i trea. De har signat upp en 4a för 2 år sen och får tillträde. I höstas hade de panik att sälja sin befintliga trea. Låg ute för 3,7 i 2 mån. Inga bud. Till slut sålde de för 3,2 till en jag känner. Priset publicerades inte på Hemnet eller Booli. Så på pappret såldes ju aldrig objektet.

Bekant tillträdde efter 2 månader och sålde samma lägenhet direkt för 3,8 i våras. Det priset kan du ge dig fan på att det syns på hemnet.

Smusslas mycket såhär men it is what it is. En smutsig bransch.

Edit:
Ett tredje exempel. Några som håller på att friköpa sina brf hus ur föreningen. Röstats igenom i brfen. En enda person får dock inte lån för det från banken och vädjar till de övriga att inte friköpa. Men majoriteten bestämmer.

Så den familjen måste tvångssälja till marknadspris.
Citera
2023-10-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Två högst anekdotiska exempel.

Ett är ett gift par med barn som köpt i Sollentuna. Brf parhus nyare variant. I höstas. Tänkte att det var en bra affär för priset gått ner 300K. Nu är avgiften höjd från typ 4900 till 9093kr. Och de känner sig lurade och vill sälja.

Ett annat exempel. Ett sambopar också med barn som bott i trea. De har signat upp en 4a för 2 år sen och får tillträde. I höstas hade de panik att sälja sin befintliga trea. Låg ute för 3,7 i 2 mån. Inga bud. Till slut sålde de för 3,2 till en jag känner. Priset publicerades inte på Hemnet eller Booli. Så på pappret såldes ju aldrig objektet.

Bekant tillträdde efter 2 månader och sålde samma lägenhet direkt för 3,8 i våras. Det priset kan du ge dig fan på att det syns på hemnet.

Smusslas mycket såhär men it is what it is. En smutsig bransch.

Edit:
Ett tredje exempel. Några som håller på att friköpa sina brf hus ur föreningen. Röstats igenom i brfen. En enda person får dock inte lån för det från banken och vädjar till de övriga att inte friköpa. Men majoriteten bestämmer.

Så den familjen måste tvångssälja till marknadspris.

Härliga tider!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in