2023-10-09, 15:55
Medlem
Folk säger det är inte samma person på dom 2 olika bilderna? han har ju en precis likadan jacka med en gul flärp upptill till vänster, båda bilderna har han bakåtvändkeps, spännet är guldfärgat, till och med näsan är ser likadana ut, för mycket som spelar in att dte inte skulle va samma person enligt mig. Sen är det svårt att se mycket som spelar in i en bild som gör att samma person kan se annolunda ut, som ljusetsättningen, skuggor, vinklar avstånden, kvaliten på kameran och man förändras väldigt fort i den åldern utseendemässigt
Citera
2023-10-09, 15:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vet ej om adressuppgifter anges i belastningsregistret.

Innan häktning, under anhållandet, ligger väl det mesta på åklagaren?
Det är åklagaren som fattar beslut i utredningen - men det är polisen som hanterar utredningen och det är Polismyndigheten som hanterar belastningsregistret.
Citera
2023-10-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximilian25
Folk säger det är inte samma person på dom 2 olika bilderna

https://www.facebook.com/fabian.andreasson.1

^ Det där är den som sitter anhållen för mordet. Det där är inte samme person som på de två bilderna du talar om. Personen på dina bilder heter "Liam" och var bästa vän med "H"
Citera
2023-10-09, 16:03
Medlem
Citat:
Folk säger det är inte samma person på dom 2 olika bilderna? han har ju en precis likadan jacka med en gul flärp upptill till vänster, båda bilderna har han bakåtvändkeps, spännet är guldfärgat, till och med näsan är ser likadana ut, för mycket som spelar in att dte inte skulle va samma person enligt mig. Sen är det svårt att se mycket som spelar in i en bild som gör att samma person kan se annolunda ut, som ljusetsättningen, skuggor, vinklar avstånden, kvaliten på kameran och man förändras väldigt fort i den åldern utseendemässigt

Jag syftade på de videos på en kille (tillsammans med en tjej) på Tiktok i jämförelse med bilderna som har lagts ut här. Men det är ju några som säger "jag vet vem det är och det är inte F" men inget mer än så, blir kanske extra rörigt av såna inlägg.

Hur som helst, det lär dyka upp korrekta bilder på berörda människor. Det viktiga är ju att det inte sprids falska uppgifter med bilder på andra där man säger att det är GM.
Citera
2023-10-09, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumlan23
Jag syftade på de videos på en kille (tillsammans med en tjej) på Tiktok i jämförelse med bilderna som har lagts ut här. Men det är ju några som säger "jag vet vem det är och det är inte F" men inget mer än så, blir kanske extra rörigt av såna inlägg.

Hur som helst, det lär dyka upp korrekta bilder på berörda människor. Det viktiga är ju att det inte sprids falska uppgifter med bilder på andra där man säger att det är GM.

Jag säger inte vem som är Fabbe eller ej förklara bara att dom här 2 personerna är samma. För jag känner inte Fabbe och vet ej hur han ser ut.

https://imgbb.com/Ctv8VFb

https://i.ibb.co/fMjSwrD/IMG-4420.jpg
Citera
2023-10-09, 16:08
Medlem
(Uppdaterad 231009)

Tidslinje:
Måndag 2 oktober:
15:40 - Henrik kommer hem från skolan. Samtalar med sin pappa. "Ingen nervositet eller liknande".
18-tiden - Henriks sista Snapchat-position; en plats med trottoarer som bildar en fyrvägskorsning ca 100 m från lägenheten,
18:45 - Pappan åter i hemmet, Henrik är då borta.
20-21:00 - Pappan ringer Henriks avstängda mobil

Åklagaren: mordet sker någon gång under måndagen
Häktade Fabbe bekräftar att han mötte Henrik någon gång under kvällen, men förnekar brott

Tisdag 3 oktober:
Lunchtid - Henriks pappa anmäler Henrik försvunnen hos polisen

Onsdag 4 oktober:
Man A = Anhålls. Skäligen misstänkt för människorov. Numera släppt.

Torsdag 5 oktober:
- Polisen inleder en regional särskild händelse för att säkra polisresurser
- Polisen har sökt en del av ån med drönare (kring Borgens gata).
- Polisen har sökt i ett "grönområde öster om Alingsås".
- Fabbe anhålls skäligen misstänkt för människorov

Man B (Fabbe) = Anhålls. Skäligen misstänkt för människorov. Blir senare häktad på söndagen.
Man C = Anhålls. Skäligen misstänkt för människorov. Släpps senare. (Troligtvis Mohammed)

Fredag 6 oktober:
- Polis hämtar elev på Lerums gymnasium fredag morgon. (Den häktades bonusbror M*lvin enligt obekräftade rykten). Blir senare släppt måndag förmiddag.
- Stort område avspärrat vid Säveån bakom Brogården, ner mot E20.
- Kustbevakningen söker med dykare
- Området "Skogen", Brogården avspärrat
- Polishundar i skogen nära fotbollsplanen
- Insats vid en bro över Säveån
- Garage till fastighet avspärrat: Traktorvägen 8, Alingsås.
- Några hundra meter därifrån sökte polisen under fredagen med hundpatrull och hästar i terrängen.
- M*lvin och Fabbe bor på adressen

Lördag 7 oktober:
- Polisen har fått ny information som vägleder dem i lördagens sökinsats
- Kustbevakningens dykare i Säveån vid en järnvägsbro nära E20
- Polishelikopter hovrar Nolby/Nordostpassagen, Mjörn samt "Smedjan"
- Garage till fastighet Traktorvägen 8, Alingsås fortsatt avspärrat. Under lördagen utökat att gälla hela fastigheten.
- Polisen har beslagtagit "fynd" från fastigheten. För tidigt att säga om det har med Henrik att göra.
- Avspärrat nästan hela vägen till Hedin bil och bortåt mot nya centralen för utryckningsfordon, nästan vid Bälinge.
- Fynd har hittats nära Klotterbron och i Fårhagen ovanför Brogården. Oklart om dessa har betydelse.

Söndag 8 oktober:
- Polisen inför ett flygförbud för drönare över Alingsås fram till måndag kl 17. Anledningen är att polisen ska flyga drönare i området.
- Polisen uppger att man kommer att söka av ett "cirkelformat område".
- Polisen söker i oförminskad takt och sökandet fortsätter i samma områden som tidigare. Man tar också hjälp av Kustbevakningen som söker med båt.
- Polisen säger sig ha fått mycket tips
- Det avspärrade sökområdet vid Säveån utökas av polisen (eftermiddag). Full aktivitet pågår.
- Utökade avspärrningar åt hållet för den gamla brandstationen mot Bälinge.
- Polisen har satt upp sambandscentral vid Järnvägsbron och söker i dess område.
- Aktuellt område: Tomasgårdsvägen
- Ihärdigt sök vid Klotterbron
- Fabbe häktas vid lunchtid på sannolika skäl misstänkt för mord.

- Cirka 17.30 påträffas Henrik död

- Användare Humlissss är först med att Henrik påträffats död
- 18:56: "Henrik har hittats avliden inom sökområdet i Säveån, Alingsås. Han hittades cirka klockan 17:30. Anhöriga är underrättade." (Polisen)
- Ca 20:30: Rättsläkare på plats
- Polisen upprätthåller avspärrningarna kring Säveån längs med E20 i Alingsås.
- Minnesplats upprättas. Folk lämnar tänder ljus och lämnar nallebjörnar på cykelvägen mellan Holmalyckan och gångtunneln bort mot gamla brandstationen.

Måndag 9 oktober:
- Området kring fyndplatsen hårdbevakas av polis. I ån ligger det en båt som det dyks ifrån (ligger ca 30 meter ifrån klotterbron uppströms sett) (Jahre30)
- En tidigare anhållen släpps av polisen (Troligtvis M*lvin, den häktades bonusbror)
Citera
2023-10-09, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
https://www.facebook.com/fabian.andreasson.1

^ Det där är den som sitter anhållen för mordet. Det där är inte samme person som på de två bilderna du talar om. Personen på dina bilder heter "Liam" och var bästa vän med "H"

Jag säger inte vem som är Fabbe eller ej förklara bara att dom här 2 personerna är samma. För jag känner inte Fabbe och vet ej hur han ser ut.

Citera
2023-10-09, 16:14
Medlem
Citat:

Förstår helt och fullt- Var bara tydlig för att undvika att någon ser inlägget och får fortsatt uppfattning om att denna person på bilderna skulle vara den som sitter anhållen.
Citera
2023-10-09, 16:15
Medlem
Citat:
Om du menar dom är 2 olika så är det fabbe på båda till och med samma jacka med den gula flärpen eller vad det är på vänster sida upptill.

Jag uppfattade det som två olika pojkar på Henriks TikTok. Den ena bilden är kanske filter det skulle förklara varför jag såg det som två olika personer.

Det är galet att ni är så snabba med att hänga ut människor utan att kontrollera något och särskilt minderåriga.

Läste på en killes TikTok att han svarade med att ifrågasätta om folk verkligen på riktigt tror att han skulle ha mördat vad han refererade till som sin "lillebror" när någon skrev mördare till honom.

Det är med andra ord inte en häktad kille som pekas ut, utan om inte en äldre broder åtminstone en mycket nära vän som sannolikt nu är i stor sorg.
Citera
2023-10-09, 16:21
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Det har tidigare framkommit att Stephanies mamma uttalat hot. Jag blev bara nyfiken om uppgiften stämde att även Fabians mamma uttalat hot. Han kan säkerligen förväxlat Stephanies mamma med Fabbelitos mamma.

Ja, det stämmer att jag minns fel. Gick tillbaka i tråden och det var Sthephis (exets) mamma som ringde och hotade BO ett par dagar innan mordet.
Citera
2023-10-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkSkye
Är det bögar eller? Kollade första videon. Isåfall verkar det ju stämma som någon skrev i början att de har nåt med ”bögeri/fistar melvin” att göra

Bögar? Är inte personen till höger i sängen en tjej ?
Citera
2023-10-09, 16:28
Medlem
Extraklass....

Citat:
Ursprungligen postat av Mumlan23
Det gjorde han inte, någon hoppade in här och skrev det men det var inte sant. Han ska ha gått i en mindre klass bara, ingen särskola/klass.

Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Det är redan konstaterat. Det var en användare som påstod sig ha gått i hans klass som sa det.

Kolla igenom fler inlägg än ett.

Och isåfall har den andre personen blandat ihop begreppen särsklass med specialklass. Särsklass är för elever med begåvning som inte är lika hög som i den ordinarie undervisningen och som kan ha problem med autism eller annat. Specialklass är generellt för elever med social problematik såsom skolk, droger, kriminalitet. Det finns såklart även mer renodlade adhd- och autismspektrumtillstånd klasser. Jag har själv gått i specialklasser utan att utredas och utan att vara kriminell eller begå brott.

Då kan vi utgå ifrån att han även kan ha hamnat i dåligt umgänge via att placeras med stökiga elever med prokriminella värderingar och livsföring. Som sagt, jag är själv fd elev i specialklasser och jag dömer varken barn där eller i särskoleklass. Jag är gammal nog att vara förälder åt de här årskullarna.

Jag vet inte heller om det är praxis för barn med social problematik att följa ordinarie undervisningen men i mindre grupper. Förr studerade endast grundämnena, åtminstone där jag gick.

De är alla vilsna.

Ja det här fallet berörde mig mycket med en så tydligt olycklig pojke som inte framstår som ett barn med beteendeproblem i form av uppförandestörning utan som en mjuk pojke som hade behövt mer insatser i form av stöd och hjälp. Inte för att man kan veta som en okänd användare på Flashback som spekulerar kring någons död eller försvinnande men ändå. Alla pojkar i hans ålder och såklart den yngre Milo som dött den sista tiden berör mig djupt.

Vi har ett stort problem med moralen hos en hel yngre generation samtidigt som lärare står och gör TikToks om att klippa folk och uppmuntrar yngre i att ta del av värderingar från pengarvättande kriminella kring droger, vapen, mord och misogyni bland annat. Rix Fm var det grövsta som spelades när jag gick i grundskolan.

Om folk (vuxna) inte ändrar något väsentligt med saker såsom deras egna beteenden och vad de sänder ut för signaler, så kan knappast mycket förändras. Hur ska människor utan egna gränser, sätta det på andra?

Jag vill inte ha det här samhället med alla pojkansikten som flödar förbi av ena efter det andra mordoffret. Det är smärtsamt att betrakta.

Oturaktuvisten har enligt mig fel. Skolkamraten skrev att BO gick i specialklass i något, eller några ämnen. Detta översattes i otursaktuvistens kreativa teorier till "särskola". Jag tycker inte någon skugga ska falla på någon annan för detta.
Mvh

"Extraklass" i inlägg 1444 av dunderpundaren är källan till missförståndet avseende särskola.
Senast redigerad av D.Hume 2023-10-09 kl. 16:38. Anledning: Liten korrektion och inläggsid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in